Jump to content

Noen som har oppskrift på å lage egne lokkefugler?


Kjetil-A

Recommended Posts

Vil dette si at det faktisk gir bedre resultat med flere bulvaner, siden de lettere blir sett da, og større flokker vil komme?

Er vel med skarv som med andre fugler i flokk, de er meget sosiale.

Og en stor flokk er mer attraktiv, samt at det er et tegn på at ting er trygt der mange samler seg...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med lokkefugler av alle slag er at det alltid er bedre jo flere lokkefugler du har. Det meste jeg har vært med å bruke er 84 lokkefugler for gås. Vi dro ned så og si alt som kom av fugl i nærheten. Når det gjelder skarv har jeg alltid brukt minimum fem, men har også den erfaring at flere er bedre. Har du ti til femten er du veldig godt rustet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Nå er det på tide å starte forbredelsene til høstens jakt.

Etter å ha skutt noen tilfeldige skarv på jakt de siste årene tenkte jeg det var på tide å lage noen lokkefugl. Fokuset blir hovedsakelig på ender, men det å sette ut litt lokkeskarv på noen skjær i nærheten er fristende. Blir litt mer action av slikt :) Bruker rifla på skarv.

 

Tenkte å lage en liten tråd mens jeg er i gang med å lage lokkefugl. Denne tråden blir derfor oppdatert etter hvert som arbeidet går fremover. I dag har jeg kjøpt inn finerplate og maling. Valget falt på 6mm finer. Ville ikke valgt noe mindre enn det, ellers blir de for lette og faller med litt vind. Malingen som ble kjøpt inn ble Jotun Extrem, så malingen er garantert å holde fargen i 12 år :)

 

Pris for en finerplate: 250 kr

1 liter Extrem maling: 200 kr.

 

Malen for lokkefugl finner du på hjemmesidene til NJFF, eller direkte link her! Skriv ut malene i to eksemplarer og klipp og teip sammen bitene. Det er mal til både ender og skarv. Jeg har tenkt å lage begge.

 

P6110001.jpg

Sponplate er kjøpt inn, det blir pent tegnet rundt malene.

 

P6110002.jpg

Tenkt litt på å utnytte maks av finerplata. Her går det fire i bredden.

 

P6110004.jpg

Diverse kapp på siden blir brukt til endene. Skal få en kompis som har båndsag til å sage ut disse. Resten tar jeg den elektriske stikksaga til.

 

P6110005.jpg

Bunnplata på anda

 

P6110006.jpg

 

P6110003.jpg

Etter sagejobben kommer den kjedelige jobben med å rydde opp.

 

P6110009.jpg

Så er det bare å montere opp og starte malejobben. Finerplatene er fine å male med liten rull. Husk å mal kanter også. Vann og finerplater er dårlige venner, så det gjelder å dekke så mye som mulig.

 

P6110011.jpg

Da er første omgang med maling gjort.

 

Da er det bare å sage opp delene til endene, og vente til malingen tørker. Skal male litt nebb og slikt for å få den pent. Er nok ikke nødvendig, men er jo fint å gjøre det pent :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tips til festeordninger?

 

Tenkte jeg kunne bruke ståltråd til vingene, men finnes det noen andre løsninger. Har vurdert å lage føtter med litt bly i for å holde det stødig.....

 

Har heller aldri lokket skarv...er fire fugler for lite? Tenkte i utgangspunket å la to og to stå sammen på noen små skjær, eller bør jeg ha flere på samme sted?

Link to comment
Share on other sites

Tja, et par stifter til å feste på fuglen og vengene, og så ein vanlig gummistrikk, burde ikkje det holde ? Det skal kun holde vingene på plass, ikkje tåle belastning ?

 

Edit : Slo sammen denne tråden, med Kjetil-A sin tråd som var fra før av, sletta innlegget til Kjetil-A om henvisingen til denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...