Jump to content

Noen som har oppskrift på å lage egne lokkefugler?


Kjetil-A

Recommended Posts

I opptakten til sjøfugljakta begynner kunne jeg tenke meg å lage meg noen lokkefugler. Vet jo forsåvidt at en kan kjøpe dem og at det ikke koster så forferdelig mye, men er ikke det som er poenget. Jeg har lyst til å lage dem selv :mrgreen:

 

Så, er det noen her som har noe erfaring med det? Noen som har noen "oppskrift" på det? Blir hovedsaklig til å lokke skarv med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant jeg fant :mrgreen:

 

Og til alle som måtte lure på det samme, klikke deg inn her:

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67300

 

Lenger ned på siden er det en link som heter: Vedlegg til NJFFs sjøfugljakthefte (bygging av lokkefugler)

 

Dette er mal for å lage både lokkeskarv og lokkeand.

 

Go wild :lol::!:

Link to comment
Share on other sites

Snedige de fuglene der.

Men jeg tror du kan lage dem adskillig enklere enn det. Jeg bruker vanlige finerplater skåret ut som en skarv i profil. Jeg tegner dem først på platene og skjærer ut med stikksag. Tegningen gjør jeg på frihånd da jeg er ganske sikker på at det betyr null og niks om fuglene ikke er helt like- kanskje det bare er en fordel. I år lager jeg kanskje noen som ser ut som skarv forfra.

"Føttene" lager jeg spisse så jeg kan stikke dem ned i sprekker i fjellet.

Bor et hull ved øyet. Da kan du tre dem på en snor for enkel transport.

Jeg har forresten hørt om drevne skarvejegere som bruker gamle gummistøvler som lokkefugl!

Link to comment
Share on other sites

Kjetil-A om du bor i nærheten av bergen kan du få låne min skarve mal.

 

Det hadde vært helt genialt, men dessverre bor jeg nede på sørlandet. Og blir kansje en smule langt å reise :lol:

Men ellers takk, er jo tanken som teller :wink:

 

Hvor mange lokkeskarver trenger man, holder 2-3?

 

Jeg tror jeg leste at det holder med en 4-5 stk. Men er absolutt ikke helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

Om du klikker på linken du selv la ut. og velger den malen til den skarven som ligger på rygg helt oppi venstre hjørne. Det er slike jeg har. minus vingene.(de mister du helt sikkert uansett.) Og minus det utskjørte sporet midt i magen.

Jeg har brukt tilsvarende 6mm kryssfinerplate, skjørt ut formen, lakket dem med sort motorlakk, rubbet dem kjapt med sandpapir pga gjennskinn fra solen. peist ut på holmen sotte dem opp i siluett. og ventet på sort flygende middag.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker figurer av kryssfiner med vinger, og jeg synes disse er absolutt best, for de holder seg stående selv i ganske frisk vind. Her er noen biler av våre - ikke så veldig detaljerte, desverre:

 

viewtopic.php?f=46&t=1097&st=0&sk=t&sd=a&hili

 

Her på forumet er det en som har laget maler til slike fugler - kan det være bharsvik, tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bilder av maler som kan legges ut ja, men jeg har ikke helt grep på hvordan jeg kan legge dem ut her. Dersom en av dere er villig til å legge dem ut for meg kan jeg sende dem på mail til vedkommende som så ordner det. Ok? Send meg en pm med epostadresse som jeg kan sende til.

Link to comment
Share on other sites

Byttet til subsilver2, og da var plutselig alt helt fint (Brushed Metal vedlikeholdes ikke lenger).

 

Det beste er å skrive ut malene, klippe dem ut og så streke rundt kanten med tusj. Har du ikke tilgang til stort nok utskriftsformat, går det helt fint å skrive ut som plakat på en A4-skriver, men da må du lime sammen arkene før du klipper ut figurene. Så er det bare å skjære dem ut - jeg anbefaler båndsag for de som har tilgang til en slik, men stikksag fungerer selvfølgelig også - bare tregere. Det fine med malene til bharsvik er at de funker, er enkle å fremstille og kan transporteres flatpakket.

Link to comment
Share on other sites

Skal disse malene være lengre enn et vanlig A4-ark? Ser mistenkelig liten ut den jeg klarte å printe ut, selv om den har lengden av et A4-ark. Klarer å printe ut en nedskalert versjon også, men der mangler mye av fuglen. Størrelsen ser derimot fin

ut. Lenger kommer ikke jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Skarvefigurene vi bruker er litt større enn fuglene de skal forestille - omlag 60cm lang kropp, tipper jeg. Jeg har tilgang på rullmatet A0-plotter, så jeg kan skrive dem ut i akkurat den skalaen jeg synes passer best. Menaltså; det finnes en plakatapplikasjon i det fleste printerdrivere - denne skriver så stort format du trenger (med mindre du skal skrive ut romfergen i skala 1:1). Da kommer figuren ut på forskjellige ark, ferdig merket hvordan de skal limes sammen.

Link to comment
Share on other sites

Skarvefigurene vi bruker er litt større enn fuglene de skal forestille - omlag 60cm lang kropp, tipper jeg. Jeg har tilgang på rullmatet A0-plotter, så jeg kan skrive dem ut i akkurat den skalaen jeg synes passer best. Menaltså; det finnes en plakatapplikasjon i det fleste printerdrivere - denne skriver så stort format du trenger (med mindre du skal skrive ut romfergen i skala 1:1). Da kommer figuren ut på forskjellige ark, ferdig merket hvordan de skal limes sammen.

 

Hvor lange og brede vinger pleier du å kjøre? Sånn sirkus?

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da har jeg fått kappa til noe greier her.

Den største (den med vinge) er etter malen jeg fant på njff sine sider. Den minste (uten vinger, gikk tom for kryssfiner :oops: ) er etter malen til bharsvik.

 

007.jpg

013-2.jpg

 

Har jeg laget den etter malen til bharsvik litt liten? Eller er det bare den i fra njff som er stor?

(den til bharsvik er 60 cm høy, akkurat slik som du anbefalte den skulle være Vinje :D )

Link to comment
Share on other sites

Ser flott ut den lille i alle fall.

Fikk tegnet opp tre komplette på sponplater i dag, men har ikke sagblad til stikksaga. Prøvde med en håndsag, men platene smuldret og knakk og det var vanskelig å sage jevnt.

Skal prøve med skikkelig sagblad, men tror jeg heller ville satset på kryssfiner fremfor sponplater...

Ser for meg de går i oppløsning når vann kommer inn i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Synes den største ble veldig stor, den lille så veldig fin ut.

Prøvde å sage ut en av de tre jeg har tegnet ut(med metallsagblad...), og den virker veldig fin. Eneste jeg er litt usikker på er størrelsen, da jeg delte opp malen litt word.

Om noen vil ha malen jeg brukte kan jeg godt sende. Bare å printe ut word-filen ;)

Virker solid og fin, skar ut hakket og raspet med fil den passet akkurat sammen.

Takk bharsvik, dette var supert!

Beklager elendige bilder, får heller ta noen bedre når de er ferdig malte. Vil forresten 5 stk være nok?

 

kkkki006.jpg

 

kkkki007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nebb-hale=55 cm, vingespiss-vingespiss= 40 cm.

Så den er nok litt liten, vingene er vel kanskje alt for små?

Er det forresten noen vits i å male hvitt/orange/øyne på hodet?

 

Fuglen ser da bra ut synes nå jeg, tror ikke skarvene er så kritiske. Artig arbeid, kunne være gøy å prøve andre fuglearter også.

Link to comment
Share on other sites

Okai, jeg kjørte høyde på kroppen til 60 cm og vingetipp til vingetipp også til 60. Blir spennende å se om det funker når jeg får kappa til vingen.

 

Jeg har hørt de bare trenger å males sorte. Er nok som du sier at skarvene er nok ikke så veldig kresne på hvordan den ser ut.

 

Njff har mal til and i samme dokument som skarven. Hadde vært morro å prøvd å lage noen slike også. Kansje noen har noen maler liggende på andr fugler?

Link to comment
Share on other sites

siterer meg selv lengre oppi tråden:

 

spray dem med sort matt lakk av billigste sorten. Når de er tørr, dra et sandpapir kjapt over dem for å forhindre gjennskinn fra solen, om den titter fram.

 

Artig å følge med på tråden. Tror faktisk jeg skal prøve meg på ett par slike med vinger. :D

 

Men har mine tvil, blåser veldig mye her på vestlandet, er nesten redd de vil ta av i vinden.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo prøve å finne en måte å feste dem på, eventuelt binde dem fast med lodd eller noe.

Tror jeg går for 5 stk jeg. Mulig jeg dommet meg ut med vingene, de burde nok vært større..

Skal prøve spraymaling. Kan prøve meg på ender også, med de linket fra njff så unødvendig kompliserte ut!

Link to comment
Share on other sites

spray dem med sort matt lakk av billigste sorten. Når de er tørr, dra et sandpapir kjapt over dem for å forhindre gjennskinn fra solen, om den titter fram.

 

Ah, stemmer... Jeg husker du skrev det når du nevner det (igjen :lol:)

 

Men har mine tvil, blåser veldig mye her på vestlandet, er nesten redd de vil ta av i vinden.. :lol:

 

Du får prøve å binde dem fast til noen steiner eller noe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har kun tre stykker til nå, men det er vel bedre enn ingen ting?

Er ikke så mye skarv der jeg jakter, og ser nesten aldri mer enn 5 på en gang. Helst 2-3.

 

Tegner dere hvitt/orange nebb etc? har borret et hull til øyne og lakkert mine med svart matt spraymaling. Skal ut og male et strøk til nå.

Kan ta bilder om noen er interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da legger jeg opp noen. Må beklage kvaliteten, skulle tatt bilder ute men ble mørkt.

Fargen er av type svart matt selv om det kanskje ikke kommer så godt frem på bildet.

 

Egentlig ganske fornøyd med resultatet, spørs om jeg ikke må lage noen til :)

 

kkkki008.jpg

kkkki009.jpg

kkkki010.jpg

kkkki011.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne tråden forsvant for meg etter at jeg sendte fra meg bilder av malene. Jeg ser at dere har fått det bra til, og takker for hjelp med å få ut bildene. Jeg bruker som regel ca ti lokkefugler når jeg jakter, men søskenbarnet mitt som er minst like ivrig som meg har faktisk 45 stykk! Han drar til seg alt av fugl i enorm omkrets med den flokken. Ulempen er at det tar halve dagen å sette dem opp...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjekt å bare sitte og lese slike tråder. Er selv helt i starten av jakt karrieren, så suger til meg alt av informasjon osv. Har nå sittet omtrent hele romjulen og nilest hele kammeret, tuller ikke vist jeg sier jeg har lest godt over 100 tråder.

 

Men on topic: Jeg lagret bildene av malene til bharsvik. Men hvordan gjør jeg for å få dem i korrekt størrelse? Jeg har tilgang på både a3 og a4. (Har også njff sine, men tror bharsviks er bedre)

Når folk før har hatt suksess med både støvler og 1,5 l brusflasker som lokkefugl til skarv. Så tror jeg ikke det har noe å si om våres bulvaner er noen cm for små eller for store. Hehe :P

Så disse lokke fuglene skal jo være rene luksus-lokken!

 

Som du skriver bharsvik, ditt søskenbarn jakter på skarv med hele 45 lokke-skarver! Vil dette si at det faktisk gir bedre resultat med flere bulvaner, siden de lettere blir sett da, og større flokker vil komme? Men nå har jeg ikke tilgang til båt heller, så 45 blir nok for masse når en ikke har båt og kan gå ut til holmer og plassere litt her og litt der. Skal en jakte fra land holder det vel med 5 - 15 stk, siden har et mindre område og sette dem på, vist man skal ha dem litt spredt da.(?) :)

 

Takk for hjelp på problemet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...