Guest Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 har vert på tanken om å korte inn min enkel baikal til minimums mål ang total lengde og løps lengde. 12/76 er kaliber og skuddavstand er vanligvis 30m. etter google så varierer resultatene som veldig.. jeg har aldr jakta med "kort" hagle før. bruksområdet er-ender,gås,mink,rev,og rådyr. d.v.s. alt av småvilt jakt.. ettersom 76mm ammo krever mer/lengre løp for å få full effekt (fart) sies det..,samt at reven/gåsa er hardskutt så lurer jeg på dette er en god ide...,eller om noen som har gj dette med gode eller dårlige erfaringer..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 En hagle har hurtigbrennende krutt og taper ikke særlig mye hastighet ved kapping. Så du trenger ikke bekymre deg så veldig over hastighetstap.. men derimot mister du "svingen" og balansen i våpnet. Jeg har ei hagle som ligger akkurat på minimumslengde, ser den på det klassiske tåtupp-bildet under. Grei til å ha bak sidelomma i sekken som "reserve" når jeg jakter med rifle i pip-pip land, men langt fra førstevalget dersom jeg bare skal jakte kun med hagle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 er du fornøyd med hvordan du treffer,og av livings evnen? har jo sett at åpne boringer og kort løp er populært blandt noen jegere,..mens andre helst ikke skyter før 25m+. selv så bruker jeg 1/4r-1'/" boring men hvis cyl gjør samme jobben så... lurer på erfaringer med cyl- 1/4. på jakt. lett å kappe-men værre å få løpet på plass i gjen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Avlivningsevnen.. tenker meg om, så har jeg ikke engang avfyrt den på jakt. Bare fungert som ballast i sekken. Den har naturligvis større spredning, så fant ut at jeg måtte gå ned ett par hakk på hagl #. Den er en skiftnøkkel i hagle sammenheng, fungerer -men ikke yppelig. Men det var heller ikke forventningene. For meg som er cowboy til sinns, fikk den litt morro faktor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 hmmmm. d,v s, at baikalen får bli u-rørt... ikke vits i ei børse som sprer over alt., viktigste er jo hvordan den funker på jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Jeg har en Baikal kappet til 55cm, fungerer ypperlig til minkjakta, blir sjelden lange hold. Den er kort nok med 55 etter min smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 var inne på den tanken 55-60cm. ville jo bli ei veldig lett og hendig. men ren cyl boring har jeg ikke jaktet med. vz/ og 1/4 har jeg jo brukt mye da dette er førsteskuddet i dei hagglene jeg har brukt. kommer nok bare til å slipe opp choken til 1/2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts