Jump to content

Smith & Bender 1-4/1-8x24


Bluto

Recommended Posts

Skal ha kikkert til en blaser D99 Drilling i 7x57R-20/76 som blir brukt hovedsaklig på rev og rådyr og det ser ut som om jeg blir å gå for en med Tysk 1# retikel. Ser ut som om Smith & Bender blir merket og med FD2 retikel som er tilnærmet lik Tysk 1#. Ser på 2 modeller

 

http://www.schmidtundbender.de/en/produ ... -exos.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.schmidtundbender.de/en/produ ... x24-zenith" target="_blank" target="_blank" target="_blank.

 

Frister litt med 1-8x24 EXOS men går dette ut over opptikken? trenger jo egentlig ikke fra 4 og opp til 8x men vist det ødlegger for opptikken eller har noen andre minus så tror jeg at jeg går for 1,1-4 Zenith.

Det som undrere meg litt er at EXOS har 1 som minste forstørelse men går helt opp til 8x

og ZENITH går fra 1,1 som minste forstørelse og går "bare" til 4.

Mener å huske at det var en "regel" som sa at max forstørelse delt på minste forstørelse ikke måtte bli mer en 4 for å ikke "ødlegge" opptiske egenskaper? Men kan jo være det har kommet bedre linser eller teknologi siden den "reglen" kom. Men kan jo være jeg som fantaserer fælt nokk en gang :oops:

Noen som har noen meninger eller erfaringer? Er også åpen for andre forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med hverken Exos´n eller Zenith´n, men jeg har nylig kjøpt meg Zeiss Victory HT 1.1-4x24, og er KJEMPE fornøyd.

Dette svarer ikke spesielt på spørsmålet ditt, men tenkte jeg ville vise deg en annen versjon som også fungere veldig bra.

 

http://sportsoptics.zeiss.com/hunting/en_de/riflescopes/victory-riflescopes/victory-ht-riflescopes.html#Models

Link to comment
Share on other sites

Jeg har zeniten med lys på min d99. Og er kjempefornøyd! Men jeg har ikke prøvd den andre.. Savner litt større forstørrelse når man har rene rifle poster med muligheter for lengre hold.(over 100 på rådyr)

Har også brukt den to år i polen på drivjakt på min r93 og den funger også kjempe til det formålet!

 

Lykke til med valget!!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene så langt.

@ RolfKr. Hvilket retikkel har du i zeniten med lys? Har hatt Smith & Bender tidligere og var kjempe fornøyd med det siktet men ga den bort til min far da dyrene ble "vanskelige" :geek: å se for min far gjennom Aimpoint siktet. Må si at Smith & Bender tåler mye juling uten å ta noen skade av det. Så blir nokk et nytt Smith & Bender på meg med lys denne gangen.

@Telemarkingen. Hvilket retikkel har du i din Zeiss? Har lurt litt på den nevnte Zeiss med Recticle 54

illuminated , men lurer på om det blir et litt lite og utydelig retikkel. Kansje noen som har prøvd det selv?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan ha kikkerter som går fra 3-18 feks da må det vel gå helt greit å ha 1-8 uten at det går utover optikken.

 

En 3-18 vil ha 6x veksel, mens en 1-8 vil ha 8x. Sistnevnte vil være et større kompromiss, og kreve langt tightere engineering for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har blitt fortalt så er ikke kvaliteten på S&B 1-8 allverden heller. Dassrull, kinakikkert o.l. beskrivelser har blitt nevnt. Kan nok være at det begynner å bli optisk vanskelig å lage noe bra når du kommer opp i så mye zoom.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, virker som om S&B også har gått i fella og firt litt på kravene for å lage en "super" kikkert som skal selge mye med EXOS modellene... Har ikke funnet så mye positivt om de på nettet heller... Men håper jeg får sammenlignet de i butikk, men jeg ender vell opp med gode gamle 1,1-4x24. 4 blir kansje snevert på 100m+ men jeg pleier å la rådyra på "lange" avstander pasere og satser på en ny sjangse senere i losen. Men er det smyg-jakt så har dyret forhåpentligvis ikke merket meg og står stille og jeg kan finne meg annleg og "finsikte" så da er 4x bra nokk til min jakt tror jeg.

Vanskelig å finne frem og bestemme seg for noe i denne jungelen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jaja der havnet jeg på Zeiss Victory HT 1.1–4x24 ret.54 og har snudd helt på flisa i valg av merke :oops:

Er veldig skeptisk til ret.54 men måtte bare prøve dette sa en av de mange stemmene i hodet/magen. Er red lyset i dette siktet kan bli litt lite men det sies at det lyser ganske sterkt så det skal forhåpentlig ikke være noe problem. Men kan jo være det snart kommer et lite brukt sikte for salg her inne...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...