Jump to content

Lee Collet die - stive fingre og mye maktbruk?


nof

Recommended Posts

Kalibret er 308 win.

 

Hvor stive skal "fingrene" som presse halsen være?

 

Jeg er ny på hjemmelading, men her er det noe som ikke stemmer.

Første patron presset ble altfor slapp i leffene, kula datt uhindret i bånn.

Da søkte jeg hær og fant utmerket tråd om mandrelsliping med mål og en kjekk video.

Mandrel ble slipt ned og ned og ned og nå er den på 7.52 uten at kula sitter bedre.

Etter å ha studert bedre hvordan denne greia virker, så fjærnet jeg mandrellen helt.

Fortsatt detter kula rett ned i hylsa..

 

Okidok, jeg polerer bort ekte amerikanske maskineringsmerker etter beste evne...

...men det hjelper ikke, kula detter fortsatt i bunnen av hylsa, både med og uten mandrell.

 

Etter videre studering tror jeg at den biten med fingrene må være altfor hard.

Man skulle jo tro at halspresse-fingrene kun fjæret såpass lett at de akkurat er i stand til å slippe hylsehalsen etter pressing.

 

Når jeg knipser til dingsen får jeg en høy og klar lyd, de mangler bare en dinglehammer og den kan sikkert fint brukes som sauebjelle.

 

Om denne dia skal virke så må jeg bruke veldig mye makt, så mye makt at totomseksen som pressa er montert på, bøyes mot bruddgrensa.

Jeg kan heller ikke fatte annet enn at den alu-skruen i toppen av dia må være farlig nært gjengestripping.

 

Hvor mye makt må dere bruke på collet-dia?

I mitt tilfelle er det 2mm herdet stålrør som må bøyes for å krympe hylsehals..

Er dette feilproduksjon eller feilkonstruksjon?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest bruksanvisningen, ja :wink:

 

Det er ikke noe hokuspokus om hvordan denne dia skal fungere.

Jeg er mere ute etter hvor mye kraft som må brukes for at halsen skal krympes.

Konstruksjonen er sånn at når nok kraft brukes så er halsen krympet inn til mandrellen. Overskytende maktbruk er bortkastet.

Samtidig så ser det ut for meg som om at konstruksjonen er kraftkrevende..

 

Kreves det mere kraft en feks helkrymping?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker mer kraft enn jeg bruker ved helpressing. Nå klarte jeg å ødelegge toppskruen for en tid tilbake også, men da var jeg sint og lei lading :wink:

 

Edit: Hadde heller ikke stillt inn dia skikkelig. Nå er den stillt slik at jeg ikke kan bruke for mye kraft.

Link to comment
Share on other sites

Har lignende problem selv, om enn ikke så ille, med .222. Er f.... ikke mulig å få kulene til å sitte ordentlig fast i hylsa (dvs like fast som når jeg bruker helpressedie). Det hjalp litt å pusse ned mandrellen, men hvor mye skal man pusse denne ned da!? Bruker jeg vanlig helpressedie (Lee RGB), sitter kula helt perfekt. Man møter faktisk litt motstand når kula settes. Med halspresserdien, møter jeg nesten ikke motstand i det hele tatt.

 

Det går litt bedre når jeg bruker mer makt for å presse, men det får være grenser hvor hardt man skal presse og. Stakkars de små, nusselige hylsene... Husker ikke hvor mange kg makt man skal bruke på denne, men det står nå i bruksanvisningen. Bruker jeg det, sitter ikke kula veldig fast for å si det sånn, så må bruke mer makt.

 

Nå sitter kula akkurat fast nok til at jeg ikke kan dra den ut med fingrene, men med tang, kan jeg både vri kula rundt og trekke den ut uten problemer. Har ladet opp 50 skudd for å se om det har noen betydning, så får en se om en gidder å ta en tur på skytebanen etter hvert. De ble ladet i vinter en gang...

Link to comment
Share on other sites

Det står vel "no less than 25lb" eller noe sånt i bruksanvisningen?

 

Jeg tar i så det holder når jeg halspresser .308 med Lee die. Jeg har stivet opp benken under pressa siden benken gir etter litt fra operasjonen og det gir ujevnt press.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det jammen ut som om jeg har tenkt riktig; konstruksjonen er kraftkrevende.

Litt pussig å se Lee sin egen video

Legg merke til hvordan benken kirker på slutten. :lol:

 

Jeg har fint lite peiling på stål, herding og hardhet, jeg tror den fingrefanten i colletdia mi må vere ekstra hard.

Jeg bestilte likegodt ei ny die, siden jeg sikkert har tatt av mandrellen litt vel mye.

 

Man kan jo lure på om det lar seg forbedre med feks. å lette av noe stål, skjære kryssporene lengre ned

eller kanskje bore hull i enden av de 4 kryssporene.

Er det noen som har noen ninjatriks man kan prøve på?

 

Man har jo ikke akkurat finfølelse med halspressinga når man omtrent sitter oppå pressearma.

Link to comment
Share on other sites

Ninjatrikset har du selv nevnt...;-) Pusse av mandrellen til kula sitter tilfredsstillende. Men...på to collet-dier, begge 6,5, har jeg opplevd to vidt forskjellige resultater. Megge mandrellene ble målt med micrometer til nøyaktig lik dia. Why..?

Link to comment
Share on other sites

Man har jo ikke akkurat finfølelse med halspressinga når man omtrent sitter oppå pressearma.

Fordelen er at du ikke trenger det, når hylsa har kontakt med mandrellen er det stopp. Du har ikke nok kraft til å klemme halsen videre, så du kan hoppe på spaken til kuene kommer hjem og toppen på dia ryker uten merkbar forskjell i diameter.

 

Jeg bryter bevisst med Lees anvisninger, jeg har justert dia så den akkurat går over topp-punktet. Det gjør justeringen enkel siden du lett føler når du treffer "full stopp", grunnen til at Lee ikke anbefaler det er fordi mange ikke forstår hvordan dia fungerer. De tror at mer kraft gir trangere hals så de skrur dia ned til de sprenger toppen, hvis du forstår at det ikke går skjønner du også når du må gi deg og heller pusse ned mandrellen.

 

Hva som er problemet ditt vet jeg ikke, er vanskelig å si noe om hvor mye kraft du kan bruke. Det er en følelse som ikke kan kvantifiseres lett. Men om du bruker dia på topp-punktet bør du føle et tydelig punkt hvor motstanden blir hardere og gir et renere, fjærende spenn.

Link to comment
Share on other sites

Så konstruksjonen skal altså gli så lett at man føler selve halspressinga. Det er en gledelig nyhet :)

 

Tilbakemeldingene her og noen nettsøk tyder jo på at dette ikke alltid er tilfelle.

 

Jeg har ikke de innvendige målene på hylssa foran meg nå, men det er god plass.

Muligens er det vel god plass mellom press-fingrene og hylsehalsen.

Link to comment
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet måtte jeg måle min 6,5x55 collet die litt og prøve å klemme litt fingrene for å kjenne etter hvor harde de er. Hullet som klemmer på hylsehalsen er 8mm og jeg klarer ikke å klemme sammen collet fingrene nevneverdig med håndkraft. Når jeg kjører dien i pressa uten en hylse i er det lett å se at collet hylsa glir opp og kommer tilbake igjen straks jeg slipper opp håndtaket.

Jeg tipper at hullet til hylsehalsen rett og slett er en 10.del eller to for stor og da kan jeg tenke meg at man må presse livskiten av den dien for å klare å krympe noe hylsehals.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker veldig lite krefter med min Rock Chucker presse så noe må jo være helt på trynet feil med den dia. Hva er innvendig diameter på selve collet hylsa da?

 

Hvordan har du stillt inn dia? Lar du armen gå over toppen?

Ja jeg kjøre armen helt over.
Link to comment
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet måtte jeg måle min 6,5x55 collet die litt og prøve å klemme litt fingrene for å kjenne etter hvor harde de er. Hullet som klemmer på hylsehalsen er 8mm og jeg klarer ikke å klemme sammen collet fingrene nevneverdig med håndkraft. Når jeg kjører dien i pressa uten en hylse i er det lett å se at collet hylsa glir opp og kommer tilbake igjen straks jeg slipper opp håndtaket.

Bra beskrivelse dette, akkurat samme som jeg observerer.

Jeg tipper at hullet til hylsehalsen rett og slett er en 10.del eller to for stor

Når jeg trer inn ei tomhylse presseveien så går halsen akkurat inn, hullet er en smule større i toppen(naturlig nok).

Jeg tror ikke den kan være trangere uten å risikere at hylsehalsen kleber på vei ut

og da kan jeg tenke meg at man må presse livskiten av den dien for å klare å krympe noe hylsehals.

tja, man skal jo fremdeles presse samen fire fingre i 2 millimeter tykt stål, som atpåtil er buet for ekstra bøyemotstand

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Polering og smøring av glideflatene med et godt fett gjorde underverker mtp maktbruk på mine Lee Colleter. Dette sammen med å polere ned diameteren på mandrellen en smule.

 

Angående kraftbruk er det nå vesentlig lettere å halspresse i Colleten en f eks helpresse samme hylse. Da er dien juster slik at den går over topp i pressa, dvs at pressingen gjøres når utvekslinga er som størst.

 

 

Men fortsatt irriterer de jæ##a colletmerkene på hylsehalsen meg noe grenseløst! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg omsider dia til å fungere uten at jeg må legge all min vekt på pressearma. :o

Jeg syns fortsatt at jeg må bruke mye makt og kan ikke si at jeg kjenner at messingen krympes.

 

Når jeg studerte de 3-4 hylsene som hadde fått gjentatte turer igjennom dia, så la jeg merke til at de hadde fått en markant overgang fra halsen til skuldra.

Jeg tenkte at "Javel, jeg får pusse litt der for å få bort litt av skarpkanten "

 

Og jammen klarte jeg omsider konsekvent å presse faste og fine hylsehalser som gir godt kulehold.

 

Må si at jeg ikke helt skjønner at dette var feilen..

..jeg burde klipt messingen med gjentatte ganger med brute force.

 

Mulig at kanten på dia var ørlitt innpå skuldra samt at utvekslingen i dia er sånn at jeg ikke klarte å klippe messingen.

Eller at gjentatt bearbeiding med dremel og drill har gjordt stålet mere samarbeidsvillig.. (tviler) :?

 

Jeg skjønner egentlig ikke annet enn at jeg er lei gjentatte runder med demontering, dremelbits, mikkemus-verktøy-funnet-opp-i-fart, våtslipepapir, rens , smøring, montering og prøving med feilet resultat.

 

Stor takk til alle som har bidratt i denne tråden!

Jeg venter i spenning på hvordan dia jeg har i bestilling ser ut og virker,

jeg forventer iallefall ikke plug and play med superfinish av detaljer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Lee Collet dier i 223,22-250,7-08 og 30-06.

Eneste dien som ikke trenger kraftbruk er 223, der kjenner jeg at halsen presses sammen.

 

Har ikke polert ellet pusset noen av diene, men har demontert de så jeg vet hvordan de fungerer.

Må kanskje åpne 223 dien og noen av de andre for å sammenligne..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk omsider tid til å polere opp og smøre den nye collett-dia.

Mandrellen ble bare polert, ingen ytteligere sliping. Kuleholdet virker å være godt.

Denne er definitivt bedre enn den første, 75 hylser gikk som en lek.

På denne kan jeg kjenne at halsen krympes.

 

Men om jeg ikke hadde polert og smurt alle glideflater så hadde det neppe blitt noe bra resultat..

Link to comment
Share on other sites

Slikt hender dessverre av og til med Lee, selv om det ikke pleier å være noen stor greie som her. Husk at man kan bytte kranglete produkter, man MÅ ikke fikse det selv. Alle produsenter kan klare en bommert, men jeg har inntrykk av at med Lee så velger mange å kaste det eller å fikse selv mens man tyr mer til reklamasjon på dyrere verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at du har rett i det..

Det blir ikke så jeg forfatter feilbeskrivelse, baler med embalasje, stikke innom for å poste, samt koster på frakt på den defekte dia,

det økonomiske tapet er jo ikke så stort.

Den går i reservedels-dunken og blir sikkert liggende å støve.

Den virker jo, dog langtifra perfekt. Krisedie..

Jeg kunne jo forske litt på hvilken del i dia som ikke er god, men det må eventuelt bli en mørk etterjulskveld uten noe annet på tapeten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Eg har og ett problem med collet diå mi, detta er i 222 rem. Når eg føre hylså inn i diå så er da heilt tydelig at de ikkje er sentrert altså hylseholdar og dia, ser da pga hylså løfte seg i eine kanten når eg føre ho inn i diå, skal da vera sån? Kan eg aldri tenka meg ser da godt når eg tar ho ut ev collet diå og for då sprette hylså tilbake igjen. Kanskje ikkje verdens beste forklaring då men. Er heilt nye lapua hylse. Må jo bli skeivt ett eller Anna når da er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle prøva om da var likt med 6,5x55, har collet til den og. Var litt av da samma der og men i mykje mindre grad. Trur hylseholderen min i 222 og er lee viss den må vera av samme fabrikat som diå, men er ikkje sikker. Presså er iverfall lee. Er classic cast.

Link to comment
Share on other sites

Mandrellen er delvis flytende, og systemet vil normalt avrette seg selv under press. Det du observerer er kanskje starten av avrettingsprosessen. Jeg tror ikke (forutsatt at jeg har forstått beskrivelsen din) at du har et problem. Lad noen skudd og skyt, da finner du at av det. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for ditt svar. Plukka collet en frå kvarandre og såg men blei ikkje noke klokare uten eg fann ut at eg hadde smørt ho godt opp kan du sei, var som før når eg pressa etter å ha skrutt ho samen igjen. Lagde ei dummy kula som eg trilla på kjøkkenbenken. Ser nå ut til å vera nokenlunde bein vil eg sei, tenkte jo litt da samma som deg. Får lada å skyta å sjå korleis da går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...