Jump to content

Eskdalemuir 2013


M67

Recommended Posts

Også i år dro vi en liten, men bra gjeng til Skottland for å jakte rådyr.

 

Jakta i Skottland er for meg blitt en veldig fin ferie og avkobling, og forhåpentlig en tradisjon. Det fine med å reise på jakt er jo at det er så mye ferie involvert - man får alt opp i hendene; "Når vil dere ha frokost", "jeg skal finne et kart over området dere skal til", "i dette området er det en fin bukk", osv., Slaktebu med kjølerom er på plass, og trofeer blir automagisk renset og hvite og fine, mot 10£ rett nok, men allikevel.

Området er jo også ideelt, for det har terrenger som passer alle folk og alle vær, er det storm så kan en smyge trange gresspassasjer inne i skogen, regner det så kan en sitte i en "boks", vil en ha utsikt kan en ha utsikt, vil en smyge og postere på veien så kan en det..

 

Det er ikke mye lettere å jakte rådyr i Eskdalemuir enn her hjemme, men skyter man et, så er det flere på "kvoten". Man er alene i terrenget, og en har ikke kjerringa hjemme for å vente - blir man en time lenger, så blir man det. Men faktum er at rådyrene antakelig er mer sky enn de jeg jakter hjemme.

 

Vi var fire som dro over, to var der i to uker, så de var husvarme når Knut Erik og jeg kom, og de fikk bra dreis på jakta etterhvert - det gjorde ikke vi... Skiftende vær får ta noe av skylda, men for min egen del så er det bortsomlede sjangser som er grunnen til at det kun ble en bukk. Da jeg skjøt den var været så dårlig at jeg ikke fikk tatt bilder av den engang :roll:

 

Men det var her et sted

P1010287_zpsb68166a5.jpg?t=1369736082

 

Rev må man som kjent skyte, jeg så en hel del rev - denne slapp ikke forbi. Skutt delvis ovenfra på nesten kloss hold måtte den danderes litt før jeg kunne ta bilde

P1010272_zps397fd971.jpg?t=1369735713

 

Ble et bra krater der kula endte opp...

P1010276_zps847ddc3f.jpg?t=1369735785

 

Det er mange fine steder og poster.

P1010290_zps8b49097a.jpg?t=1369736162

 

Knut Erik måtte til stadighet skyte "testskudd" :wink: Men denne posituren ble kommentert da det skulle skytes bukk også, guiden var nokså overgitt over hvor nøye det måtte være. "Er det ikke bare å skyte?"

P1010285_zps026a4662.jpg?t=1369736014

Men bukken ble nå dau fort nok. Og det er i mine øyne bedre å bruke for lang tid og la bukken gå, enn å glemme noe, forhaste seg, og skadeskyte den.

Det var to bukker som gikk fra meg rett og slett fordi jeg satt for lenge og så på dem før jeg bestemte meg for å skyte dem - somlepaver disse nordmennene.

 

Skal være en skatt ved enden av regnbuen? Bukk var det iallfall ikke.

P1010299_zps81b07fca.jpg?t=1369736314

 

Nå skal det sies at det bor en veldig fin bukk akkurat der. Den er stor, og har et meget høyt og spesielt gevir, det knekker nesten rett bakover ved toppen av ørene, og nå var det alt helt hvitt slitt fra knekken og opp. Jeg var heldig fikk se ham styre på, sparke opp hauger av jord, og dure rundt med en haug kvist oppi geviret. Men 2-3-400m på løpende bukk blir i overkant drøyt. Da skal han stå i ro, ikke bare stoppe et sekund eller to.

 

Holdene kan dra på seg over hogtsflatene, her gjelder det å kjenne sine begrensninger...

P1010288_zps4bf7a81d.jpg?t=1369736108

 

 

 

Gamlesaueren til Jmonsen hadde han neppe kjent igjen :roll: Men den er blitt ei hendig og trofast jaktrifle som nå har adskillige rådyr på samvittigheten. "Potetkasteren" virker meget bra, og sammen med 2.5-10x42 og tysk #4 retikkel, så er en fin måte å unngå fristelsen å skyte på alt for langt hold. Du ser det når det er langt...

P1010291_zps0dfa57d8.jpg?t=1369736190

 

Jeg går ut ifra at Eskdalemuir, har samme betydning som moor på mere skoleengelsk

P1010279_zps5c6284d3.jpg?t=1369735846

 

Vi leide en kjekk Landrover Freelander 2

P1010289_zps55e71f05.jpg?t=1369736134

 

Men dekkdimensjonen var heller dårlig valgt

P1010300_zps3a93f528.jpg?t=1369736340

 

 

Likevel hadde den bakkeklaring og framkommelighet som kom godt med. Den bilen med ordentlige dekk, oh yeah!

 

Sauer og gamle steingjerder er det en del av

P1010269_zpse360bb8c.jpg?t=1369735618

 

 

En morsom avveksling denne gangen var at vi fikk prøve oss på kaninjakt med luftgevær. Noe som var høyst velkomment i de timene midt på dagen en egentlig ikke har noe vettugt å gjøre - iallefall var det artig å prøve.

Før noen hopper og protesterer om umoral, det er lov og det er vanlig å jakte kanin med luftgevær i Skottland.

 

Jakta foregikk ved vi rusla ut på et digert sauejorde og rettet blikket mot sandgropene som blir rundt de største konsentrasjonene med kaninhuller.

Våpnene var 4.5mm PCP rifler, en Daystate AirWolf, og en Air Arms S410, samt en .22LR rifle, en Remington Speedmaster. Avstandsmåler og et godt øye til vinden er kritisk.

 

Kaninene er godt dresserte av den lokale ungdommen, og å komme nærmere enn 40-50m var ikke så lett - 30-40m ble min "maksavstand", og <30 var så omtrent "dødssonen". Kanin sittende innenfor 30m var død kanin, Det er kun hodeskudd som dreper de fort nok til at man kan finne dem igjen, for de stuper ned i hullene tvert, og de går ikke langt fra dem når det begynner å skje ting...

 

 

Knut Erik mente Ghilliesuit var en fordel, men jeg vet nå ikke...

P1010305_zps970f6ee4.jpg?t=1369736497

 

Guiden vår for anledningen, sønnen til guiden, sverget iallefall til vadmelsfrakk

P1010313_zps87937e1d.jpg?t=1369736658

 

 

 

Avsluttet med en Innis & Gunn på EDI - men Old Speckled Hen er bedre

P1010318_zps10a05379.jpg?t=1369736797

 

K

Link to comment
Share on other sites

Muir er vel gaelisk for sjø? Brukes i skotsk om udyrket haug-landskap, noe som var beskrivende for Eskdale før Ronnie Rose med flere begynte sitt arbeid der.

 

Synd dere hadde lite utgang, har vel skutt sikkert 50+ rådyr fra området i bilde 7.

Link to comment
Share on other sites

Så dere dyr dere ikke kom innpå?

Får inntrykk av at det var ganske dødt i forholdt til fortellingene til andre som har hvert der.

Nja, Poacher og Mildot skjøt jo som du ser stadig vekk dyr - men de var der dobbelt så lenge.

 

Jeg tror jeg så 5 eller 6 bukker totalt, og omtrent like mange geiter. Noen var på "for" langt hold, og noen hadde det for travelt. Inntrykket jeg hadde var at alle dyrene vi så "skulle et sted", de stod ikke og beitet, eller slikt - men bare gikk uten å stoppe lenge nok om gangen. Akkurat som om de var urolige, for været, vinden, regnet, jeg vet ikke. I forhold til tidligere år hvor en har sett på beitende geiter i 15-20 min om gangen, og ventet på om bukken skulle komme fram - så tok de nå to jafs før de gikk videre. Et par stod en stund, men ingen bukk der.

Tror det var tre bukker i tillegg til den jeg skjøt som jeg siktet aktivt på, og på 2 av dem hadde jeg tatt opp slakken i avtrekket... Små marginer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var en veldig bra tur.

Krister er en topp reise kamerat, og han snorker bare litt om natta. ;)

 

Jeg så heller ikke så mange dyr, ble noen glimt her og der.

Skjøt en liten bukk første kvelden, og det var en fin opplevelse. Ble også skutt seinere i jakta.

 

Kan ikke legge ut noe om det, da det mest sansynlig bare blir oppgulp og mye krangling om avstander.

 

Skal tilbake neste år, det er garantert.

 

Gillie suit på kaninjakt ble brukt da intensjonen var å sitte oppe i skogen og snipe de der, men siden jeg fant en landsby jeg kunne utslette på vei dit, lå jeg pal på magen på et jorde. Kaninene så ikke ut til å oppdage meg, jeg lå en 20-25 meter unna. Lengste skuddet jeg traff på var vel ca 40 meter. Heftig gøy. Man må jo drepe noe når man først har reist et stykke for å jakte. Kaniner er helt ok da :)

 

Fikk lyst på et kraftig pcp luftvåpen, men det får bli seinere. Kanskje en 50 kal, som jeg kan skyte hjort med ;)

Link to comment
Share on other sites

Moro å lese om jakta deres i Skottland. Jo mer jeg har lest og flere bilder jeg har sett, jo mer lyst har jeg fått på å prøve bukkejakt i dette området. Sendte i fjor en mail til Shaun og Tracy om jakt primært i månedskiftet Juli / August, noe som gikk i orden med en gang. Vi får krysse fingra for at dyra er i høybrunst akkurat den uka vi er der, siden det er bukker som kommer på lokk som er hovedmålet med turen. Må takke dere alle som skriver mange gode jakthistorier fra dette vakre området i Skottland :)

Link to comment
Share on other sites

Sendte i fjor en mail til Shaun og Tracy om jakt primært i månedskiftet Juli / August,

 

Gresset er høyt, tren på å skyte stående gjerne med skytestokk

Ser for meg at myggen kan være ille(?) Kjøp myggspray der borte med masse DEET :wink:

Spennende å høre hvordan du opplever det i Juli/august

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Takk for anbefalinger Poacher og Roe. Skytestav er med og finmasket myggnett og div lurium for mygg og knott blir med. Fikk et "kjærringråd" her om dagen om å bruke Listerine munnskyllemiddel mot knotten. Det var vist et av få milder som kunne hjelpe noe. En flaske eller to med dette blir med for å teste. Vært i Skottland et par ganger før på jakt og jeg kjenner til knottplagen som er der. Var de forrige gangene i Glen Prosen i Angus området og der var det sinsykt med knott. Vi prøvde den gang både Mygga og noen lurium som guidene hadde kokt sammen uten at dette hjalp nevneverdig. Heldigvis hadde vi litt vind det meste av tiden, så da var det noen lunde levelig selv uten fin masket nett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...