Hydrox Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Hva mener de lærde ang. hva som gir best resultat ved kroning av .22 LR løp? 45 grader er vel i grunnen godt nok for de aller fleste, men hva er egentlig best. Ønsker å tyne best mulig presisjon ut av dette prosjektet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskog Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Nice. Lett å få lyst på den der ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Tja. Jeg pleier å si at der de lærde strides kan vi andre gi blaffen, men hva har en å tape på å gå for det foretrukne? 45° skal være mest robust og mindre følsom for pusseskader, en 11° skal etter sigende være sikrere for best presisjon. Personlig har jeg litt sans for en rett 90° (gjerne nedsenket) da den ikke er følsom for sentrering, men da bør en være ekstra forsiktig ved puss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskog Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Litt enig der ja. Det viktigste for meg også er at kroninga ligger litt forsenka, slik at den ikke blir skada så lett av utvendig påvirkning. Hvis man skader kroninga ved pussing, uavhengig av vinkel, da gjør man noe feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Så det er altså ikke noe religiøst med dette akkurat for .22 LR, samme "spilleregler" som for andre kaliber. 45 grader funket i hvert fall fint på 30.06'en jeg gjenget og kronet for litt siden. Frister i grunnen nå å prøve en 11 grader på salongen siden den har gått med 45 grader kroning i over 15 år. Er jo morro å se om det dukker opp fantastiske resultater på skiven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adhoc Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Så det er altså ikke noe religiøst med dette akkurat for .22 LR, samme "spilleregler" som for andre kaliber. Tja si det du, 22lr har hulbase og da får en retrust krefter på løpsmunningen, så en 45g. kroning vil gi minst retrust problemer fordi det meste av kruttgassene har blåst fobi kula før hulbasen gir retrust til munningen. Hvis løpet ikke er HELT rundt, ikke HELT i senter i benken eller skjæringen av bommene er HELT perfekt, så vil en 45g. kroning forsterke feilene. Med en 90g. kroning blir disse feilene ihvertfall ikke forsterket,men du forsterker retrust problematikken iht. feil på kulene. Kvalitetskuler og 90g. kroning TROR jeg er veien å gå. Et lite eks. på retrust, fett og kruttslamm på 22lr munning ved 90g. kroning. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Og der dukket videnskapen opp, aldri tenkt over at det finnes noe som kalles retrust. En 90 grader synes jeg blir litt for sårbart siden dette er en rifle som skal være med på jakt. Skal jeg da tolke det dit hen at en 79 grader (11 grader som folk kaller det) vil være en god mellomting? Har en god dreiebenk til formålet og får nok sentrert boringen godt nok i støttebrillen En senket 79 grader burde bli bra beskyttet mot alt annet enn pussing i fra feil ende av løpet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Litt skeptisk til hele dette retrust-begrepet, har du noen kilder som beskriver det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Det mønsteret på munningen er ikke spesielt for hulbasekuler. Det forekommer for alle kalibre, både med boattail og flatbase. De aller fleste kuler har en avrunding på kulebasen eller ved starten av boattail, det er ikke en skarp 90 grader. For disse vil symetrien være svært viktig. En .22 kule har ved utgangen av munningen en mye skarpere vinkel ved avslutningen av kulebasen. Det gjør den mindre følsom for små uregelmessigheter. I tillegg er munningstrykket for en .22 rifle så lavt at påvirkningene i munningen blir minimal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adhoc Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 He he,burde vist at jeg stakk hode in i vepsebolet nå, men får prøve å gi en forklaring på det jeg har erfart Litt skeptisk til hele dette retrust-begrepet, har du noen kilder som beskriver det? Desverre så klarer jeg ikke å finne igjen tråden hvor jeg leste om dette, det var ca 2år siden på et amerikansk forum, men det fikk meg til å gjøre noen tester. Lagde både 45g. og 60g. kroning (dype) og da ble mønsteret av fett/slam helt annerledes og mye mindre tydlig, har desverre ikke bilder. Testskyting med samme ammo osv. overbeviste i hvertfall meg om at jo nærmere en kommer 90g. jo bedre ble presisjonen. Det mønsteret på munningen er ikke spesielt for hulbasekuler. Jeg mener det litt spesielt for hulbasekuler, hvis en ser på bilde så ser en at fett/slam mønsteret ligger litt ut fra munningen, mens det på vanlige kuler får en vifteform mye nærmere munningen.Hadde ikke noe bilde så jeg må linke til en annen side for å vise hva jeg mener http://www.google.no/imgres?imgurl=http://m0.i.pbase.com/u10/packrat/medium/2134670.muzzlecrown130.jpg&imgrefurl=http://www.pbase.com/image/2134670&usg=__A7PsjL32UjAwb7Xak6ItDepI_YQ=&h=294&w=400&sz=14&hl=no&start=2&zoom=1&tbnid=8xUXCNfc8cPDAM:&tbnh=91&tbnw=124&ei=G8ShUe2oI4OE4gT7x4GgCg&prev=/search%3Fq%3Dmuzzlecrown%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26tbm%3Disch&itbs=1&sa=X&ved=0CC8QrQMwAQ"%20target="_blank Eneste måte som jeg klarer å komme på for å flytte mønsteret vekk fra munningen er retrust. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 jo nærmere en kommer 90g. jo bedre ble presisjonen Det er greit nok, men det beviser ikke at "retrust" er et reelt fenomen eller at det påvirker presisjon. At kroner opp mot 90° fungerer best er ikke noe nytt (ref 11/79°), hvilken eksakte vinkel som er best er nok et statistisk spørsmål man ikke kan svare på med å forske på ett løp. Jeg forstår som sagt ikke helt hva som legges i begrepet "retrust", og mangelen på skriverier rundt dette på nett får meg til å tro at det er én manns kjepphest mer enn en akseptert teori. Det betyr selvfølgelig ikke at den er feil, men det setter ting litt i perspektiv. At kruttgassene vil virke mot både kule og munning er ikke noe nytt, det vil skje uansett kuleform. Hvorfor skulle en hulbase være mer plaget av dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adhoc Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Hvorfor skulle en hulbase være mer plaget av dette? Enkel test, skru vannkrana på fullt, hold en flat asjett el. under strålen, bytt ut asjetten med en øse(tilnærmet formen på en hulbase). Men kanskje jeg bare rir en kjepphest, hvem vet Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Å holde en øse under en vannkran med full åpning har de fleste oppegående mennesker bare gjort en gang Fenomenet retrust finnes nok, men om kroningsvinkel har noen innvirkning på dette tviler jeg litt på. Kulen får jo i grunnen samme skyvet i hekken av kruttgassene i det den slipper bommene. Poenget er vel at kulen skal slippe likt rundt hele periferien i det den forlater løpet. Kan vi da trekke følgende konklusjon? Jo nærmere 90 grader kroningen er, jo lettere er det å oppnå ideell kroning. Men om de alle sammen er 100% sentrert så vil de være like god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Det er ikke nødvendig med en øse, vær litt uforsiktig når du skal spyle av en vanlig skje så blir du like våt. Men det som skjer i en geværmunning med .22 er noe annet. Så lenge kulen og gassene er i løpet så har gassen maksimalt samme hastighet som kulen. Dersom gasstrykket er tilstrekkelig høyt vil kruttgassene akselrere etter kulen har kommet ut av løpet, men kulen stopper ikke, den fortsetter, og dersom gassene får høyere hastighet vil de skyve på kulen, og passere rundt på sidene. Den gassen som treffer inne i hulbasen vil få endret hastighet og retning dersom den overfører energi til kulen. Det må bli delvis bakoverrettet i forhold til kulen. Fori kulen har retning fremover, vil kruttgassen som overfører energi til kulen ende opp med nær null hastighet, og lager ingen problemer i overgangen. Dette er raskt og dårlig forklart, men de som er interessert kan lese teorien bak en peltonturbin, der fluidiumet overfører nær 100 % av sin bevegelsesenergi til skovlene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Takker for innspill i tråden Velget falt på en forsenket 79 grader på dette prosjektet. En Ruger TD hvor jeg har benyttet forsiktet som gjengebeskytter. Satser på dette blir bra greier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xesray Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Ser bra ut. Gleder meg til å få den hem:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts