Jump to content

Hylseseparasjon..


TikkaBob

Recommended Posts

normal_DSC_0684-1.jpg

 

Ei lapua hylse i kaliber 308, skutt fra ei tikka t3 sprakk etter 6 omladninger..

Tydelig at noe er galt med innstillingene av die.

 

Har ladet med 44 gr N150, kula som blei brukt var 165 grains nosler accubond

 

Hornady Lock & Load som er brukt.

 

Litt forhistorie av dia som er brukt:

Da den blei kjøpt fikk jeg ikke kammret hylsa..samme hva som blei gjort. Returnert den og fekk en ny, uten at dette blei bedre. Satte dien i en dreiebenk og fjerna litt gods i underkant, problemet var at hylsa ikke blei pressa nok tilbake.

 

Skrudde ned å prøvde heilt til hylsa kammret, problem løyst. Har fungert veldig bra så langt. Har Norma hylser som har passert 10 omladninger.

 

Merket ingenting da jeg skaut, ikke før hylsene skulle sorteres etter skyting da jeg plutselig fann denne...Grøss :overrasket:

Snaue 5-6 mm som holder hylsa ihop, resten er bare ei feit revne.

Vurderer å kaste dia dit peppern gror og heller prøve neck sizer die.

 

Har ladet 6,5x55 der jeg har brukt hylsene over 15 ganger uten problem, så tror ikke at helpressing av hylse hver gang er noe problem.

 

Noen som har opplevd dette?

 

Mulig at kammeret til tikka`n ikke passer dien til hornady.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å påvise feil uten å ha sett våpenet.

Det som kan være problemet er at kammeret ditt er for "smalt". Selv med full resizing blir hylsen for brei til å komme inn i kammeret.

Når du slipte av dien kan du presse hylsen lengre inn, og dermed blir hylsekroppen smalere, og du får kamret patronen.

Problemet ditt er da at når du presser hylsen så setter du hylseskulderen tilbake like mye som den ekstra lengden du må presse hylsen.

Hylsen skal kamre på skulderen, ikke kiles fast med hylsekroppen. Når du skyter vil hylsen utvides fremover til skulderen ståpper i fremkant av kammeret. Dette er en strekking av hylsen, og da må den bli tynnere et sted. Derfor revner hylsen til slutt.

 

Få en børsemaker til å brotsje kammeret til riktig bredde, og skaff nytt die set (eller skru det opp). Da tror jeg du unngår problemet.

Link to comment
Share on other sites

Er våpnet dårlig pusset? Jeg kjøpte brukt en gang og hadde samme problem, hylsene lot seg knapt presse nok til at de kamret. Problemet bunnet i at kammeret var så fullt av gugg at det ble, som Per-S sier, for smalt. Det løste seg når jeg fikk ut størknet olje og kruttslam.

Link to comment
Share on other sites

Glad det "bare" var 44gr N150 i den hylsa der. Har testet sprekere ladninger en dette uten tegn til overtrykk osv, men var no en gang sånn at 44 gr gav best presisjon.

Blir å handle inn neck sizer, og kanskje en tur til børsemaker for å sjekke kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Låner tråden litt.

 

fikk en hylse separasjon / sprengning på banen på lørdag, i min Remington 700 i .223 rifle.

 

Litt gass gikk bakover men det meste blev blåst nedover i magasinet. Ingen skader som tur er.

 

Jeg har brukt 55gr hornady FMJ kuler, med 21,4gr N130 krutt.

 

Hylsa var en S&B.

 

Hylsene er pressa med en "undersize" die.

 

Jeg prøver at skjønne hvordan dette kan skje med tanke på at jeg burde være et godt stykke fra maks ladning i følge ladeboka.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at det var en råten hylse og at jeg helt enkelt ikke har sjekket hylsa godt nok innen jeg ladet den på nytt. Hylsa er ikke ladet mer en to ganger tidligere.

Link to comment
Share on other sites

 

Hylsene er pressa med en "undersize" die.

Har du en elstra trang die, som også kansje setter skuldra litt tilbake, så er vel det svar på spekuleringen lenger ned:

Jeg prøver at skjønne hvordan dette kan skje med tanke på at jeg burde være et godt stykke fra maks ladning i følge ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva du legger i begrepet undersize die, om det er en die som er modda eller en small base die.

Uansett er det ingen vits i å bruke en slik die dersom det ikke er behov for akkurat en slik die. Dvs hylser som er skutt i eget kammer bør man ikke presse unædvendig mye ned.

 

Ja du bør skru den opp, eller benytte en annen die på hylser som er skutt i samme kammer.

Link to comment
Share on other sites

 

det jeg har brukt er en http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... _remington

 

Jeg ble anbefalt at bruke denne når jeg ladet til mine halvauto rifler, og da spesielt min sl-8 siden den har et trangere kammer.

 

Regner med at jeg må inspisere alle di skudd jeg har som allerede er ladet opp, og prøvelade et par skudd uten at bruke denne dien før at se hvordan mating blir.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit å bruke et sk "Headspace gauge" når jeg stiller inn sizedia. Da har jeg kontroll med hvor mye skuldra evt blir satt tilbake ved helpressing.

Bruker Hornady sitt kit, som dekker de aller fleste kalibre, sammen med et digitalt skyvelær. Kjapt og greit å bruke. Koster ca 50$.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

I dag var det visst min tur...

 

Tok en kjapp tur på skytebanen for å skyte inn rifla med "nytt" sikte, en gammel Docter VZF 2,5-10x48 (som jeg for øvrig er skuffet over). Skjøt vel ca 20 skudd før det begynte å nærme seg en samling en kan være nesten fornøyd med til toppjakta (18 mm).

 

Plutselig fikk jeg et litt pussig smell og kruttgass i ansiktet, kjentes det ut som. Skyter links med høyrebørse (Sako Vixen), så det er vel grunnen. Vippet ut hylsa, men bare halvparten kom ut. Resten satt igjen i kammeret. Så det ble slutten på den skyterunden.

 

2015-12-18%2014.58.32_zpsxmkubats.jpg

 

Patronen var ladet med Sako 50 grs fmj, moderat ladet til ca 860 m/s i følge QL, med Norma 201 (22,5 grs) i Norma-hylse.

 

Selvsagt har jeg rotet og blandet hylser etter å ha lagt dem i feil boks. Prøver jo å ha en viss oversikt over hvor mange ganger jeg har skutt dem, men når en vimser i blant... Vel, vel, dette er nok en av de eldste jeg har, og den er nok ladet minst ti ganger. Det siste halvannet året har jeg stort sett halspresset hylsene, men jeg er kanskje for nøye med hylsetrimming? Tar i grunn alltid alle hylsene og gir en runde med drillen. Er de korte nok, trimmes de jo ikke, men de fleste får trimmet av bittelitt.

 

Heldigvis var framdelen lett å få ut. Tok en pussestang med kobberbørsten og dyttet fra løpsenden, og hylseresten falt ut med en gang.

 

Nå har jeg ikke verktøy for å sjekke tykkelse på godset, men det er jo litt pussig at den ryker helt på midten da. De hylsene jeg har kastet, har som regel sprukket i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Om de virkelig er trimmet 10 ganger så kan det jo skje saker, især når man ikke vet hvilke som har fått hvor mye behandling.

 

Uavhengig (og usannsynlig pga halspressing) av ditt tilfelle så er dette bildet det jeg ser for meg som resultat av beskrivelsen til Per-S.

Tenk etter, dersom hylsa headspacer på selve avsmalningen av hylsekroppen, vil den neppe kunne slås videre fremover av tennstiften i skuddøyeblikket, og den flyter fremover og svekkes et eller annet sted i fremre halvdel.

Vanlig hylseseparasjon er helst at tennstiften slår patronen fremover til patronspillet er fylt, skuddet går og fremre del av hylsa obturerer og kleber mot kammerveggene. Bakerste del av hylsa, som ikke har nådd flytgrensa, presses bakover mot bolten til spillet er fylt. Overgangssonen strekkes og ryker til slutt, som på bildet til TikkaBob.

 

ko-stens tilfelle ser ikke normalt ut. Har du kula i bommene? Har du anløpt hylsene?

PS. Det eneste jeg finner av tilsvarende rundt om på nett er tretthetsbrudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det er strekk i hylsa etter mange omladninger og trimming.

Før eller senere blir godset så tynt at hylsa revner slik som på bildet ditt.

Kjerringrådet for å oppdage begynnende hylseseparasjon er å bruke en metallstreng (eks. binders) med en liten 90 graders bøy på enden og "grave" innvendig på hylseveggen fra bunnen og oppover.

Begynnende separasjon vil da merkes som et innhakk i hylseveggen.

Kan også sees som en lysere ring rundt hylsa.

For øvrig godt forklart i Ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens:

 

Den beste måten å unngå slikt på er å ikke trimme hver gang. Hvis du venter til de er på max lengde vil du fjerne en fast mengde per gang, og da kan du bruke antall trimminger til å vurdere levetid. Det vanlige rådet er å trimme max 4 eller 5 ganger, om du vil se selv hva som skjer så ofrer du en hylse for hver trimming og splitter de i to, da kan du lett se hvordan hylsa blir tynnere.

Du kan selvfølgelig velge å trimme før hylsa er på max lengde, men gjør det likt hver gang. Max lengde er som regel 0,2mm over minimum, så maks total trimming er dermed 0,8-1mm. Så hvis du trimmer 0,1mm per gang bør du kunne trimme 8-10 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Om de virkelig er trimmet 10 ganger så kan det jo skje saker, især når man ikke vet hvilke som har fått hvor mye behandling.

 

Uavhengig (og usannsynlig pga halspressing) av ditt tilfelle så er dette bildet det jeg ser for meg som resultat av beskrivelsen til Per-S.

Tenk etter, dersom hylsa headspacer på selve avsmalningen av hylsekroppen, vil den neppe kunne slås videre fremover av tennstiften i skuddøyeblikket, og den flyter fremover og svekkes et eller annet sted i fremre halvdel.

Vanlig hylseseparasjon er helst at tennstiften slår patronen fremover til patronspillet er fylt, skuddet går og fremre del av hylsa obturerer og kleber mot kammerveggene. Bakerste del av hylsa, som ikke har nådd flytgrensa, presses bakover mot bolten til spillet er fylt. Overgangssonen strekkes og ryker til slutt, som på bildet til TikkaBob.

 

ko-stens tilfelle ser ikke normalt ut. Har du kula i bommene? Har du anløpt hylsene?

PS. Det eneste jeg finner av tilsvarende rundt om på nett er tretthetsbrudd.

 

Er usikker på hva du mener med headspacing og anløp. Kula går i hvert fall ikke i bommene. COL er på 53,2 mm, så det er ingen fare for det med denne kula. Har ikke målt maks patronlengde i kammeret, men bruker samme som for den gamle Norma Jaktmatch 50 grs. Er jo ganske så like disse to. Trykket er ellers ganske lavt med dette kruttet. Det er ingen merker på hylsebunnen. Vil nok tro det er tretthetsbrudd da enkelte av hylsene er mange år gamle. Må nok ta frem lupen og sjekke hver og en hylse, så får jeg være biiittelitt mer nøye neste gang jeg skal sortere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at lavt trykk vil flytte strekkpunktet fremover

Det er en meget god tanke. Veggene er jo også tynnere fra før lenger frem og vil kanskje tåle mindre strekk?

Så blir spørsmålet hvorfor denne halspressede hylsa var for kort? Eller var den rett og slett sprø?

 

Er usikker på hva du mener med headspacing og anløp.

I denne sammenhengen er det hva patronen "legger an mot". I randpatroner er det randen, i beltepatroner beltet (selv om man ofte kan oppnå bedre toleranser ved å benytte hylseskuldra) og som oftest er det hylseskuldra. Kort sagt alt som hindrer patronen i å bli dyttet inn i løpet av tennstiften. Dess mer patronspill, altså jo lenger den dyttes fremover, dess lenger er gapet mellom hylsebunn og bolt som vil fylles når trykket presser hylsebunnen bak mot bolten (fremre del av hylsa holder trykket fast, derfor strekkes den).

(Teoretisk vil man kunne presse ei hylse for mye, men dersom kula står i bommene vil patronen ikke nødvendigvis slås fremover, så hylsa "skyteformes" og flyter kanskje noe fremover.)

 

Jeg spurte om anløping, altså om du hadde glødet hylsene. Jeg vet ikke helt hvor jeg skulle med det, kanskje de aldri var glødet og var sprø, eller kanskje de var i overkant heftig glødet..?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Selv om hylsene er tynnere der er tykkelsen også jevnere, så små variasjoner vil lettere flytte strekkpunktet og dermed spre belastningen over et større område. Ikke godt å forutsi hva totalen blir uten å gjøre noen tester.

 

Noen absolutt konklusjon er uansett vanskelig så lenge en ikke har mer nøyaktig info. For alt vi vet har disse holdt lenger enn man kan forvente av en hylse, eneste måten å være sikker på er ved å ha gode rutiner. Som et minimum MÅ en loggføre antall trimminger.

Link to comment
Share on other sites

Blir fram med lupe og "pirketing" for å sjekke hver hylse fremover... For et par år siden gjorde jeg det enkelt da jeg satte en kule i en tom .308-hylse for å måle maks patronlengde. Trykket kula nedi med sluttstykket og dro den ut igjen. Det gikk greit, men så skulle jeg slå ut kula med hammer. Resultatet ble at halsen også fulgte med. Dette var en gammel Federal-hylse, om jeg ikke husker feil. Alle disse gikk samme veien, i plastposearkivet, sammen med alt annet som ikke var Norma. Alle Normahylsene til dette kaliberet er ladet inntil tre ganger, bare, og er veldig bra. Har heldigvis ikke rotet det til der. De er heller ikke trimmet mer enn første gangen. Virker som om hylsene generelt strekker seg ganske mye etter første skudd. Ser ut som om jeg bør ta en mer enn grundig sjekk av alle tomhylser jeg har i .222 også og gråtkvalt hive de småsnuppene i posen som har mistenkelige merker/slitasje.

 

Kan for øvrig nevne at ladenerdgenene også antakeligvis er smittsomme. Frøken "Fryd" på 14 fikk prøve noen skudd med .308'en for en tid tilbake, og da hun nappet ut hylsene, så hun langt etter dem der de landet før hun tok nytt ladegrep. En mister bare ikke en hylse av syne!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 18.12.2015 den 15.17, ko-stens skrev:

I dag var det visst min tur...

Tok en kjapp tur på skytebanen for å skyte inn rifla med "nytt" sikte, en gammel Docter VZF 2,5-10x48 (som jeg for øvrig er skuffet over). Skjøt vel ca 20 skudd før det begynte å nærme seg en samling en kan være nesten fornøyd med til toppjakta (18 mm).

Plutselig fikk jeg et litt pussig smell og kruttgass i ansiktet, kjentes det ut som. Skyter links med høyrebørse (Sako Vixen), så det er vel grunnen. Vippet ut hylsa, men bare halvparten kom ut. Resten satt igjen i kammeret. Så det ble slutten på den skyterunden.

Patronen var ladet med Sako 50 grs fmj, moderat ladet til ca 860 m/s i følge QL, med Norma 201 (22,5 grs) i Norma-hylse.

 

 

Hei,

Jeg har lagt godt merke til at Norma hylsene (både 223 REM Jaktmatch og 308 Win Golden Target hylser) har større innvendig volum enn f.eks. S&B hylser og RWS hylser.

Jeg har funnet ut at jeg får omtrent samme hastighet med 1 grains mindre krutt i S&B hylsene sammenliknet med Norma hylsene.

Jeg har ladet 223REM Norma hylsene med 24,5 grains Norma 201 krutt og Barnes Match Burner 52 grains kule. (NB! ingen må teste denne ladningen i sitt våpen uten å gradvis opparbeide sin egen ladning, jeg bare nevner det).

I min korte CZ527 (50cm pipe) med 1:12 riflestigning kronograferte jeg Barnes 52 grains kula til 875 m/s med 24,5 grains Norma 201 krutt. Patronlengde jeg brukte var 55,7mm. Ingen trykktegn.

Testet Barnes TTSX 55 grains kule, men den gikk i hytt og pine i min 1:12 rifle, traff nesten ikke blinken på 60x60cm på 100m. Spredningen var ekstrem. Har nå prøvd Barnes TTSX 50 grains, og den fungerer brukbart, Har brukt 24,5 grains Norma 201 krutt på denne også, og ikke hatt anledningen til å kronografere ennå, men ser antydning til trykktegn i tennhetta rundt der tennstempelet slår, så jeg må kronografere først og se om jeg ev. må over på en annen kruttype....

Jeg ser antydningen til en slik opphøyet ring i tennhetta rundt tennstempel anslaget (dog ikke så mye som på disse bildene jeg fant på nettet):

https://www.thehighroad.org/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fi338.photobucket.com%2Falbums%2Fn420%2Fjoe1944usa%2F223_20090302_1.jpg&hash=230954f2d5de0b999e47bd38b1eba08c

Jeg har ennå ikke opplevd å få utblåsing av kruttgass bakover fra sprekk i hylse eller tennhette som revner, men jeg vil tro det kan være en lei opplevelse der trykket blir såpass stort at det smeller skikkelig like i nærheten av hodet. Men det vil nok være mye verre med f.eks. en 300 Win Mag enn i en 223rem. En fordel med nyere bolt-rifler er at sluttstykkehodet er nedsenket og bakkant av hylsa er omsluttet av solid stål og ofte er det trykkutblåsningshull i sluttstykkets tennstempelkanal som sender trykket ned i magasinhullet eller ut til siden etc. og ikke rett bakover. Min Weatherby Vanguard har 3 slike små utblåsningshull i siden på sluttstykket.

http://www.realguns.com/images/threebltcompremwemvhowa.jpg

CZ527 sluttstykket er mer flatt i framkant og ganske spinkelt (liten diameter) så jeg regner med at man ikke er så godt beskyttet der som med en mer "beefy" bolt.

Funderer på å bytte ut CZ'en med noe annet, kanskje en slik:

http://www.savagearms.com/firearms/model/FCSSWeatherWarrior

Med 1:9 riflestigning får man langt bedre utvalg i kuler å bruke, trolig opp til 75 grains eller deromkring.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har ennå ikke opplevd å få utblåsing av kruttgass bakover fra sprekk i hylse eller tennhette som revner, men jeg vil tro det kan være en lei opplevelse der trykket blir såpass stort at det smeller skikkelig

Mauser er versting her, men det er vel forrbudt å nevne...

 

Den vanligste årsaken til at halspressede hylser har for kort headspace er at man har fått med seg en "blindpassasjer" - noen annen sin hylse. Men hylseavriving er noe en opplever av og til, noen hylser er jo defekte i utgangspunktet - ikke mange, men noen skal skyte dem også.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oppdaga ett lite problem i dag når eg hadde lada noken skudd, tenkte å prøva dei etterpå at dei kammra. Noken kammra litt tungt dvs at hevearmen var litt tung å lukka. Skulle nok vært heilpressa. Er det trygt å skyta dei for det? Reknar jo med det da, please ikkje skriv at eg skal lesa ladeboka, er derfor eg skriv her for å slippa å leita gjennom store delar av boka, og viss du Isbjørn ser dette så har eg fremdeles ikkje skaffa meg ein mentor.

Link to comment
Share on other sites

På ‎12‎.‎03‎.‎2017 den 20.37, M67 skrev:

Mauser er versting her, men det er vel forrbudt å nevne...

Ja det er fy å nevne det. Fordi det ikke er sant, men det er ikke langt fra sannheten. Den verste er SAKO med låskasse for småpatroner. Der er utfresingen for utkaster prosentvis større enn for noen andre mekanismer jeg vet om. En hylsebrist på denne sender all skitten tilbake mot skytteren, og den låskassen mangler noen av de mekanismene som mauseren har for å skjerme skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Mikrometer kan være kjekt når en skal finne ut av ny kombinasjoner og maksimalladninger.

Hvordan det skal berge deg fra hylseseparasjon ser jeg ikke. Fornuftig oppressing  (delvis oppressing tilpasset ditt kammer) eller en variant av halspressing er det som hindrer dette. Samt litt selvkritikk på hva slags hylser en plukker med seg fra skrotbøtta.

 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere I tråden, sk case gauge I kombinasjon med skyvelær (gjerne digitalavlesning for brukervennlighet) er et svært anvendelig verktøy for å kontrollere lengde på skuldra, på hylsa. Om en plukker hylser på banen er det også greit å brukr til å sortere ut hylser som er skutt I uberromme kammer og som derved er stukket unødvendig ved første avfyring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg fikk en havarert tomhylse av sidemann på banen (.308Win.):

Han var såpass gavmild at jeg fikk hylsa hvis jeg på tro og ære lovet å ikke lade den om. Han var usikker på hva det kunne være som forårsaket dette. Han hadde en Sierra Match 168 grain med 44,0 grain N-140 bak. (Oppgitt tabell max.42,8 grs. N-140). Han forklarte at han hadde skutt hylsene mange ganger, men visste ikke hvor mange ganger. Han hadde ikke trimmet dem. Jeg spurte om hvor mye friflukt han hadde, det visste han  heller ikke. Han svarte meg at noen ganger går ting litt fort unna. 

Jeg har forsøkt å måle hylselengden med å skjøte på hylsehalsen, den måler da 51,35mm. Mulig hylsa har strekt seg litt i smellen og  i separasjonen. Maks hylselengde er 51,20 mm. Trimmelengde 51,0 mm.

Tennhetta hadde falt ut som vi ser, den faller inn i hettelommen med god klaring, uten å dytte den inn. Hylsebunnen viser høyt trykk. Tanken som slo oss er om ikke hylsene er for lange og at hylsemunningen presser mot overgangen til riflebommene, om mulig ingen friflukt i tillegg. 

 

Dette er alt jeg vet fra han som har ladet den, er det andre her med en teori?

DSC01323.JPG

DSC01330.JPG

Link to comment
Share on other sites

Synd at du lovte å ikke lade den om mer; har har du en helt gratis kandidat til å bli frest ned til 45 ACP.

 

Det ser ut som om biten som falt av er revnet på langs også? Det kan være at messingen er sprø pga mange omladinger.

 

Støtter teorien om liten friflukt og heit ladning på varm dag. Hylselengde 0,15 mm over maks har jeg ofte uten at det går galt, så jeg tror ikke det er hele problemet.

 

Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2017 den 19.29, can skrev:

Oppdaga ett lite problem i dag når eg hadde lada noken skudd, tenkte å prøva dei etterpå at dei kammra. Noken kammra litt tungt dvs at hevearmen var litt tung å lukka. Skulle nok vært heilpressa. Er det trygt å skyta dei for det? Reknar jo med det da, please ikkje skriv at eg skal lesa ladeboka, er derfor eg skriv her for å slippa å leita gjennom store delar av boka, og viss du Isbjørn ser dette så har eg fremdeles ikkje skaffa meg ein mentor.

 

Har du kontroll på col?

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, boble skrev:

Synd at du lovte å ikke lade den om mer; har har du en helt gratis kandidat til å bli frest ned til 45 ACP.

Helt klart, bare så synd at hettelomma er litt XXL.;)

 

Jeg kan faktisk utdype litt til under seansen som var. Vedkommende hadde også en annen eske med hjemmeladd, en 150 grs FMJ som var tung å kamre, han trakk seg fra å skyte den og tok patronen ut. Når denne patronen kom ut hadde kulen strukket seg ca.1 mm. lenger ut., den hadde kilt seg fast i riflebommene. Jeg fikk se på denne han hevdet som hadde strukket seg, jeg kunne ikke se kloremerker etter pipa.  Konklusjonen fra oss begge var at det ikke fantes friflukt eller bevisst kontroll på dette. Som @boble nevner, varm dag og frisk ladning fikk nok dette til å tippe over til dette resultatet. Når det gjelder for lange hylser så har jeg sett folk skyte med hylser som er over 0,20 mm. maks lengde. Jeg har hjulpet et par skyttervenner med hjemmelading, de hadde aldri hørt om hylsekontroll med tanke på maks lengde., hylsetrimmer, hva er det? Her snakker jeg om jegere som har ladet noen få år til trening, så har det oppstått noen problemer.

Budskapet er enkelt:

Hold orden på hylsens tilstand og ladehistorie. Husk C.O.L. og friflukt. Hold deg innenfor oppgitte ladedate for aktuell kule. 

 

Denne hylsebunnen:

Vitner nok om at hylsa har fått litt juling tidligere. Heldigvis våknet denne hjemmeladeren ved å si at han burde ta en gjennomgang med seg selv og hva som bør endres. 

DSC01330.JPG

Skytteren fortsatte dagen med NM60 (Nato) fra Raufoss, så han fikk skutt en del til slutt.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Fc-hylsene er signifikant tyngere og tykkere i godset enn alle andre fabrikat jeg har målt. Mener (fritt etter hukommelsen) at godset i hylsemunningen var 0,1mm tykkere enn norma og lapuahylser. Man kan tenke seg at de derfor er mer følsomme for overlengde. Heit ladning + innkilt hylsehals er min teori.

Hva er det som driver folk til å lade tildels over rødstreken, når de skal produsere treningsammo som bare skal brukes ut til et par hundre meter?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, spindrift skrev:

Hva er det som driver folk til å lade tildels over rødstreken, når de skal produsere treningsammo som bare skal brukes ut til et par hundre meter?

Jeg er helt enig, men det er også like viktig med tanke på jaktpatroner, En må ikke lade seg opp til et funksjonsproblem når storoksen skal legges ned. Vi har som regel energi så det holder og litt til. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, spindrift skrev:

Hva er det som driver folk til å lade tildels over rødstreken, når de skal produsere treningsammo som bare skal brukes ut til et par hundre meter?

Slendrian? Latskap? Vi er forskjellig konstruert. Noen er bare slik at de ikke gidder å sette seg inn I det de holder på med, og/ eller har "går det, så går det" holdningen til de meste de foretar seg. Som skyteleder er det ikke så uvanlig å se skyttere med hjemmeladd ammo som prakkes med enten kamring eller ekstraksjon av skutt hylse. Jeg nekter de iaf å skyte videre med den ammoen. Vi kan vel alle "gjøre en slakk en" I et uoppmerksomt øyeblikk, men er man slarkpeis av natur, er lading av egen ammunisjon egentlig ikke å anbefale, hverken for egen eller sidemannens helse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det vil alltid være de som gaper over mer enn de kan svelge. Jeg har en kamerat som elsker å pusle i kåken. Han har bygd en hagestue, og når jeg ser kvaliteten på arbeidet får jeg lyst til å rive meg i håret. Men han er fornøyd, og det er jo det viktigste. Om han hadde begynt med hjemmeladning tror jeg nok han hadde havnet på samme nivå som overnevnte lader.

Vi som kan lade må kanskje ta litt av skylda, vi har lett for å selge hjemmeladning som noe enkelt og selvfølgelig. Men hvis en tenker seg om er det veldig mange skjær i sjøen, og det er absolutt ikke en aktivitet for alle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Vaquero skrev:

det visste han  heller ikke. Han svarte meg at noen ganger går ting litt fort unna. 

......som er en typisk kommentar, fra folk i kategorien.....

1 time siden, vavlo skrev:

slarkpeis av natur

😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...