Jump to content
Loddfåvne

Go light!

Recommended Posts

Gått et par ganger uten drikkepose, og kan banne på at man roter seg opp på en topp eller i et dalføre uten noen bekk den gangen. Drikker mye vann på tur, så en halvlitersflaske ryker veldig fort.

Eneste "problemet" mitt med vannpose er plassering, nedi sekken kan være tungvint, og i sidelommene risikerer man 2-3 kg skjevfordeling av vekt på sekken, merker det spes på dagstur med lett sekk.

Har vurdert enkel camelbak sekk stroppet på midten av sekken, evt bare kline til med en Exo Mountain Gear sekk ;) 

Har blæra på tvers øverst i Stone Glacier Solo. Med hel glidelås er det enkelt. Fint å ha vekten øverst også. 

Ikke helt dumt det. Kanskje topplommen på Beitosekken kan fikses til kortfeit drikkepose.

Har ei lita plastkanne hengende i ein karabinkrok utanpå sekken eg. Funker fjell.

Posted (edited)

Bruker selv 0,75l flaske. 

Ikke glad i disse posene, mister oversikt over hvor mye vann jeg har. Plutselig tomt... 

Ellers har jeg et drikkeregime på villrein og annen fjelljakt, det som er mest slitsomt, hvor jeg drikker skikkelig hver gang jeg komme Rover egnet vannkilde. Flaska er reserve om jeg er blir værende i et område uten vann lenge. 

Tenker man vekt skal det mye til for å slå disse «feite» Imsdal flaskene med drikketut.... 

Camelbak flasker er også fine, liker at de har stor åpning når man tar av lokket!

Edited by Kiwi

Mye ekstremt ekspedisjonsutstyr beskrevet i denne tråden.

Har en historie litt utenom det vanlige. Min jaktkompis er amatørgourmet og liker å kose seg litt over middels. Vi jaktet rein nordvest for Mår på Hardangervidda. Rein var ikke observert i omådet så tidlig om morgenen plukket kompis multer. Ferdig kakebunn, sukker og kremfløte hadde han i sekken. Bløtkaka med multer ble perfekt! To ukjente fiskere ved Kosadalsvannet ble svært overrasket da de ble vekket til bløtkake og kaffe på morgenkvisten :-)   

• Like 2

16 minutter siden, Torf skrev:

Ferdig kakebunn - - - - hadde han i sekken.

Jeg må innrømme at kakebunn er blant de remediene det aldri har ramlet meg inn å ta med på jakttur, og heller ikke på vanlige fjellturer. Etter mine begreper hører porselensservise og hvit duk til bløtkake, så sekken blir kanskje noe tyngre enn normalt, - men ideen var god, den!

Svært interessant tråd som jeg har fulgt litt av og til.

Må si jeg liker tankegangen og ideen. Hadde en svært trøblete rygg for en del år siden, som tvang meg til å gjøre samme greia. Meget interessant for en som var vandt til å bare bite tennene sammen og bare la svetten sile og mente dette var den ultimate treningen. Men med en historie med ryggproblemer og noen år eldre.........

Jeg driver mest med løshundjakt på elg alene i fjellterreng, litt andre krav, men utfordringene er de samme. Mye utstyr ble byttet ut og noe ble droppet, men på løshundjakt alene må man alltid være forbered på en natt ute i det fri uten å komme tilbake til base camp selv i desember med under -20.

Er alltid på utkikk etter light weight utstyr av topp kvalitet, lurer på hvilke erfaringer dere har med Kuiu Dunjakke og bukse som tidligere nevnt i tråden?

Er de verdt pengene (ikke akkurat billig)?

Fattern skal bytte ut god rifla si (finnlight) og står mellom kimber Adirondack og Barret fieldcraft. To av de letteste på markedet, noen som har no erfaring med disse? Og dere gramjegere, hva slags børser rocker dere?

44 minutter siden, Hufsa skrev:

Fattern skal bytte ut god rifla si (finnlight) og står mellom kimber Adirondack og Barret fieldcraft. To av de letteste på markedet, noen som har no erfaring med disse? Og dere gramjegere, hva slags børser rocker dere?

Er veldig tilfreds med min Kimber 84m vertfall! Kommer snart hjem fra rafdal, etter ombygging til .308. Lilja SS løp på 45 cm. 2064g totalt👌

Tipper Fieldcraften er bra også. Men jeg angrer ikke på at det ble kimber! 

1 time siden, FreeSkier skrev:

Er veldig tilfreds med min Kimber 84m vertfall! Kommer snart hjem fra rafdal, etter ombygging til .308. Lilja SS løp på 45 cm. 2064g totalt👌

Tipper Fieldcraften er bra også. Men jeg angrer ikke på at det ble kimber! 

Har jo ascenten selv, men har ikke fått skutt fieldcraften. Så er ikke i posisjon til å kunne gi en mening.  2064g?? Min originale Adirondack veier 2150g. Hvordan er det å skyte når det begynner å bli så jækla lett?

10 minutter siden, Hufsa skrev:

2064g?? Min originale Adirondack veier 2150g. Hvordan er det å skyte når det begynner å bli så jækla lett?

Har ikke fått den igjen fra rafdal enda, så har ikke testa. Den var vel 2212g før den ble sendt, i 22-250.

Rifla blir vel akkuratt 3 kg med Svemko Hunter Short og en March 3-24x42 på toppen i talley ringer. Kommer nok rapport her inne på sikt. 👍

Har en Kimber Montana i 260 remington. Kjøpte etterhvert en lett demper til den. Ikke at det var så hard rekyl, men det var merkbar munningsvipp. Demperen fjerner mye av dette. Veksler mellom aimpoint og 1.5-6x42, har hurtigmontasje. Med aimpoint og demper veier rifla 2,8 kg. Har trent mer på avtrekk og skytestilling i år, og merker at jeg skyter bare bedre og bedre med rifla. Lett børse kan være litt mer vinglete, men det er nok bare trening som skal til. 

Har også satt på ei bærereim som har to integrerte, justerbare løkker som en riflestropp. Dette gjør susen for meg sittende og stående på 100 meter.

Blitt veldig glad i Kimberen og den andre rifla brukes nå kun på måneskinnsjakt. Når jeg er på hjortejakt og reinsjakt så bærer jeg rifla mer enn jeg skyter. Da setter jeg pris på den lave vekten.

Barret vs Kimber kan jeg ikke uttale meg om, tipper at Barret også er gode greier.

På 10.6.2019 den 17.23, Hufsa skrev:

https://www.rokslide.com/forums/threads/308-in-barrett-fieldcraft-18-or-kimber-adirondack.93740/

Kunne veldig godt tenke meg en fieldcraft og hadde den vært tilgjengelig for 10-12 år siden hadde det blitt en sånn i stedet for et tullete rem7 custom prosjekt...