Jump to content

Go light!


Loddfåvne

Recommended Posts

Først: til trådstarter må jeg si at jeg skjønner konseptet med go light-prosjektet. Ingen kritikk til deg. Tvert imot syns jeg det er mange interessante momenter ift lett utstyr. Men det er bare at jeg tidligere har blitt litt flau av å se for mye fokus på pakningens vekt i tilfeller hvor det åpenbart ikke er kritisk viktig med minimalistisk og ultralight pakningsplan. Derfor passer det å få ut litt gruff i denne tråden. Late folk provoserer meg vel, så enkelt er det kanskje...

 

Lett og bra utstyr er kult, det er ikke det, men det er ikke mye fokus på egen kropp og styrke her. Husk at kroppen som skal bære børa avgjør i stor grad om 25kg er tungt eller ikke. Hvis en slapp bleikfeit jeger, som ikke har trent ett minutt i løpet av livet, bruker 10000kr på å slanke sekken 7kg, når egen kropp består av 110kg vaffelrøre, da har det gått galt av sted. Og dette er mitt synspunkt, ikke en faktaopplysning.

 

Jeg er som sagt enig at utstyr er kult, og perfekt tilpasset pakning er enda bedre... Men man skal ikke glemme at mye av det vi liker med jakta og det å være på tur handler om helt andre ting enn fancy utstyr. For lite utstyr kan også være farlig og det kan gjøre turen kjip. Mange må kanskje ha med litt som veier for å kose seg. Det er individuelt hvor selvhjelpende vi er, hva slags tur vi er på og hva slags område vi ferdes i. Veit de fleste av dere er enige, men i tilfelle noen hadde glemt hva som sitter igjen etter alle turene våre, så tenk i det minste over det.

 

Er bare redd folk som ikke er særlig mye ute misforstår, og tror at jegere og kammerfolket generelt er en gjeng med latsabber som heller bruker 10000kr enn 10000 kalorier.

 

Jeg mener at så lange man først har tatt egen motor og styrke opp til vurdering, så kan man begynne å snakke om å spare inn gram her og der. Dette var mitt slag i kampen for en avslappet jaktutøvelse der intrykk og naturopplevelser står høyest.

 

(ps! "Mindste motstands vei": den letteste måten å få tak i viltkjøtt på, er å ta bilen til supern, gå i frysedisken, plukke det man vil ha, betale, trille det til bilen, kjøre helt hjem og få det inn på kjøkkenbenken. På denne måten sparer vi både tusenvis av kr i jakt og turutstyr, samt de 10000 kaloriene)

Link to comment
Share on other sites

TS er skinnmager vurdert etter første bildet og opplysning i første innlegg, så han får lov å lete etter lett utstyr, mange av oss andre(inkl. meg) får heller slanke kroppen før sekken.

 

Proviantråd fra 308Nilsen vil jeg være forsiktig med, ryktene hevder han har en forkjærlighet for knekkebrød med tunfisk :mrgreen:(og en pakke servelat han ikke finner i bilen....)

Link to comment
Share on other sites

mar.j.kar

Jeg setter pris på innlegget ditt og som nevnt tidligere så er jeg glad i flesk, bønner og kokmalt kaffe på tur. Jeg har til og med lagd bløtkake langt inne Børgefjell på skøy en gang, men nå vil jeg prøve en ny vri. Jeg er lett i kroppen og vil prøve å utnytte dette og samtidig så er det min måte å "glede meg til jakt" på. Bunn og grunn: hadde jeg vært feit bygutt med for mye penger så hadde jeg følt meg truffet, men jeg er bare en engasjert jeger fra bygda med mulighet til å selv velge hva jeg kaster bort lønna mi på. Det som er mest ironisk er at mens du skrev inlegget så var jeg ute og jogget her i Rondane. Ikke missforstå meg. Jeg er enig med deg og gleder meg mest over at sjølkaren har latt seg innspirere. Da riktig nok med det ambisiøse målet å ta 15 kg av lasset. 10 på magan og 5 i sekken, men det er desverre ikke en mulighet for meg. Kanskje noen andre forteller den historien.

 

Rotorhead

Har det bladet hjemme. Skal ta det frem igjen.

 

Kikket forresten på Glittretind sekken i går. Grei sak men jeg vil ta det lengre. Uansett, skal ut å ta siste vedaøkta før jeg skal kjøre forbi terrenget mitt på vei heim. 86 dager igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte og begripe at det er noe motsetnings forhold mellom form og ønske om lav vekt. Er en feit og i dårlig form så bør en helt klart gjøre noe med det, men at en samtidig skulle være diskvalifisert fra å slanke pakningen (og lommeboka) er, unnskyld uttrykket, det rene skjære vissvass.

Link to comment
Share on other sites

Ts, som du sikkert skjønte var det ikke deg jeg tenkte på, men mer generelt. Poenget i nettopp denne tråden vil jeg ikke ødelegge, men innlegget før dette svaret mitt understreker poenget mitt, eller i det minste viser hva som irriterer meg...

 

Jeg skulle få ut gruff. Det er gjort. Og ts veit at det ikke var kritikk. Da er jeg fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Å beine ut dyret er en god idè, da snakker man gramsparing! Men dessverre er det en del jaktområder som ønsker å kontrollveie hele dyret.

 

Hos oss så ble det startet i fjor et forskningsprosjekt mtp slaktevekt hvor det ble plassert ut 2 veiestasjoner. Det lokale JFF lagets anbefaling var å låne ut vekter til interesserte jegere, så de kan veie i felt, like etter felling. Dette blir også årets ordning.

 

Kokemulighet - trenger man virkelig det. Kanskje en minimal rødspritbrenner laget av en liten blikkboks og 200gram rødsprit er nok til å få i seg noe varm te av og til.

 

en slik liten tass funker faktisk bra - iallefall i vindstille som je har testet

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tatt valget når det gjelder sekk, i helt feil retning i forhold til TS. Norrøna Recon Pack 125l. Så da får jeg heller ta av 3 kg rundt magen.

 

Og så et lite stikk til mar.j.kar: Det er de som er spesielt feite fra før som burde tenke på tyngden på sekken for å ikke slite ytterligere på knærne. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men det er bare at jeg tidligere har blitt litt flau av å se for mye fokus på pakningens vekt i tilfeller hvor det åpenbart ikke er kritisk viktig med minimalistisk og ultralight pakningsplan. Derfor passer det å få ut litt gruff i denne tråden. Late folk provoserer meg vel, så enkelt er det kanskje...

 

Lett og bra utstyr er kult, det er ikke det, men det er ikke mye fokus på egen kropp og styrke her. Husk at kroppen som skal bære børa avgjør i stor grad om 25kg er tungt eller ikke. Hvis en slapp bleikfeit jeger, som ikke har trent ett minutt i løpet av livet, bruker 10000kr på å slanke sekken 7kg, når egen kropp består av 110kg vaffelrøre, da har det gått galt av sted. Og dette er mitt synspunkt, ikke en faktaopplysning.

 

Er ikke helt sikker på om jeg forstår posten din mar.j.kar

Den er litt sprikende, og jeg tror vel egentlig du vet poenget, men bare er litt bitter eller missunnelig??

Evt virker det som du har andre bekjente enn meg, eller leser på et annet forum enn her. For her på kammeret syns jeg da absolutt ikke det er noe lettvektshysteri. Heller tvert i mot...

 

Disse 110kgs vaffelrøregutta som trener alt for lite og går på jakt en gang fins da sikkert dem...

Men, tenk på at de kanskje har en jobb hvor det "koster" dem 20 000kr i tapt arbeids inntekt, pluss kostnadene med turen for å ta seg fri en uke for å dra på fjellet. Det må være lov også for dem å kjøpe seg litt lett utstyr om dem har råd til det? For det du vet kan jo det bestemme hvorvidt den årlige jaktturen dems blir en bra opplevelse?

 

Jeg er såpass ivrig lettvektspakker at gutta på jobben liker å tulle litt med meg for det. Men, så er jeg også ei lang tynn flis med godt over snittet kondisjon - så jeg tåler tullinga godt og syns det er bare gøy.

Og det som er skikkelig morsomt er at både kolleger og kompiser kommer etter, litt etter litt, og kommer og spør meg om kjøperåd og kjøper stadig lettere og letter utstyr. Selv om jeg er i god form betyr ikke det at ikke lett utstyr gir meg ekstra turglede! Med 10kg sekk og lette sko freser jeg lett 3mil innover fjellet på 5-6timer, og står opp uthvilt morran etter, klar for å gå 3 mil til. Går jeg samme tur med 20kg sekk er føttene såre, beina råttne og hele kroppen verker morgen etter... Det var det jeg gjorde før, og da var jeg i heller bedre kondisjon og hadde mer styrke... For meg er lett utstyr en investering i turglede.

 

Jeg forstår veldig godt om folk som har nok penger kjøper seg lett utstyr for å få bedre "rekkevidde" og bedre turopplevelse... Og jeg har MYE større respekt for det enn for disse gutta som får flydd hustelt, vedovn, ølkasser, feltsenger osv midt inn i jaktområdene med helikopter!

 

Men, jeg er også enig med deg at man ikke skal ta det så langt at det går på sikkerhet eller "kosen" løs.

Om du snur på flisa kan du godt si at lett grunnvekt på sekken gir bedre margin for å ta med seg en ekstra genser, litt ekstra bacon, sjokkis, en liten tår eller andre ting som måtte gjøre turen litt ekstra trivelig, uten at det går på knær og ryggen løs ;)

Link to comment
Share on other sites

For å bære virkelig tungt er nok Recon super. Byttet til en slik etter mange år med en Beito-100, og det var opptur komfort-messig. Litt skuffet over at søm i lokket røk nesten med det samme og at innfesting av den ene bære-reimen løsnet (dårlig sveis/dårlig dimensjonert?)

Ser at noen klager over at selve sekkposen er liten, men synes den er akkurat passe. Har hatt bukker på ca. 90kg og de har gått nedi inkl. viltsekk. Beito'en er mer trakt-formet og vid i toppen, men virker kanskje mer baktung av den grunn. Uansett kan det være lurt å ha med et strammebånd for å stramme lasten skikkelig inn mot ramma, for å få best mulig stabilitet.

En lettere "før-skuddet-sekk" er sikkert lurt hvor det ligger naturlig. Har båret kjøtt i mye rart opp gjennom tida... Ville valgt en sekk som var såpass stor at jeg fikk noe kjøtt ut i første runde også. Har prøvd litt en Eberlestock Operator's, OK-volum og deillig så lenge børsa er tyngste kolli, men med full kjøttlast ikke så bra. Osprey og Arc'Teryx har mye lett og fint. Skal prøve en Osprey Aether 63ltr. nå i sommer fremfor de standard 75-80 ltr.'ene. 2370gram, samme gode hoftebelte som sine store brødre.

Telt, sovepose og underlag: der kan man spare mye vekt&volum. Dessverre betyr ofte ultra-lett også ultra-dyrt, især soveposer.

Har brukt mye et enkelduk spisstelt uten bunn, ca. et kilo.(Et gammelt "Golite" av noe slag, Hexalite?)

Til solo-bruk skal jeg nå prøve et Nemo- Meta 1, litt klautrofobisk, men likevel: full lengde, gulv, mygg-tett og brukbart fortelt. En drøy kilo inkl. plugger og komprimeringspose, (fordrer en trekkingstav eller lignende til stang.)

Høye og relativt lette sko: (men ikke for høye) Meindl Performance (ca 1600gram). Vridnings-stiv og med passe tung flex. Rimelig komfortable om man ikke snører helt i topp. Crispi sine Kongsvoll og Hunter er også fine. Kan være lurt å lime sømmene før det begynner å bli slitt. Gir alltid mine en omgang med Liquisole og da holder sømmene som regel mye lenger enn Gore-Tex og lær.

 

Ellers ting som alltid er i sekken: Sammenleggbar "bøtte" fra Seattle Sports (6 gallons) både for å holde vann og for å ha vanskelige ting i f.eks innmat. Knivmappe med et lite antall våtservietter (rester etter bleieskift-bordet...) Gjerne ei lite flaske hånd-desinfekt (kan erstattes av annet sterkt....) En ren sprette-kniv, gjerne Dick sin kule-kniv. En standard 15-17 slaktekniv og kanskje en semi-flex utbeningskniv samme lengde. Man kan godt greie seg med bare en "Swing-blade", men kniver kan man miste/legge fra seg, og har man bare en i utgangspunktet...(Litt klønete å bytte mellom to bladene også?) Sag og bryne kan man strunte i hvis knivene er bra satt opp på forhånd, (en Dick kule tåler godt 150-200rein i slakterisammenheng mellom hver sliping, enda flere hvis man ståler.)

Viltsekk er jævlig kjekt, både for å legge på under oppdeling og for å pakke i. Meget penere resultat enn å legge i "tett" plast. Brukte tidligere Tuna Tekstil sine hvite poser, veldig bra til å suge blod, men ganske svake. Raskt hull og ikke lenger flue-tett. Har nå noen grønne som kommer fra Jaktdepotet, virker å være en god del sterkere.

 

Kikkert: Der ville jeg tenkt gram i det hele tatt, med tanke på at dagens 10x42'er bare såvidt er over 700gram.

 

Optimale våpenet: løpet fra Scout'en, sleng bort bolt og magasin, kipp-lås lettmetall med oppspenner, stokk type Kimber Montana/Forbes/Hi-Tec. Klask så på en Sjavaråvski 6x42 på topp og vips ca.2,5kg totalt? Hadde vært noe? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering. Jeg har handlet litt stasj og slik sett satt lista. Venter på å få det i postkassa og skal gi en skikkelig tilbakemelding på om det er brukandes når jeg har det i hende. Jobben sendte meg på sydentur så det blir om to uker.

 

Sekk. Jeg endte opp med en spesial sydd 4400 porter pack etter å ha pratet med Mike som eier og driver HyperliteMountainGear. Han syr en sekk i litt mer robust materiale og mener at den bør være fin til mitt bruk. Blir spennende! Fryktelig i tvil, men må tørre å satse. Fantastisk service fra Mike og HMG! HMG sine Facebook sider har mange gode brukerhistorier så jeg har trua tiltross for at jeg tøyer strikken litt.

 

Sko. Jeg kjøpte Garmont skoene. Grei pris og de holder sikkert et år. Lette og forhåpentligvis komfortable.

 

Klær. Jeg kjøpte Kuiu sin letteste dunjakke og dunbukse som erstatning for komagenseren og reservestilongsen. Sikkert greit. Benyttet og anledningen til å bytte ut en gammel svensk ulltrøye i noe nytt. Sistnevnte ikke for å spare vekt men bare for at det er praktiske begrensninger på hvor mange man kan lappe på ei trøye fra femtitallet.

 

Kokesaker. Her har jeg egentlig innsett at det er mer Prylbøgen og Gadgetguruen i meg som har fått spillerom. Ok, jeg vil kjøre gass instede for bensin og sparer kanskje litt vekt på det, men min nye titankjele kjøpte jeg bare for at jeg hadde lyst på den.

 

Telt. Håper på å få lurt til meg et av de nye Ringstind teltene, men jeg handler ikke selv. Skal i alle fall kikke nøye på ett og gi en liten tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Spennende å høre hvordan den sekken fungerer. HMG ser ut til å lage bra produkter.

Men, må si jeg syns den er unødvendig stor da, fyller du den blir den vel baktung siden den ikke har skulderreimløftere (load lifters)...? Men kompressbarheten er vel bra så trenger jo ikke fylle den.

 

Trengs egentlig innerteltet på reinsfjellet?

Har bestilt meg et superlett pyramidetelt og tenkte at det burde gå greit uten... så lenge det ikke er mengder med mygg :roll:

 

evt:

 

Sitter og grubler/skisserer på forskjellige løsninger for en minimalistisk fjellduk. Lurer på å sy :overrasket::overrasket: meg en sånn. Mest aktuelle løsningen er en duk på totalt 140x220 med glidelåser på langsidene som gjør at den kan kobles enten som en bivy bag på 220x70, eller som en posteringspose på 110x140. Ca halvparten (60x220) i kraftige Jerven fjellkamoduken slik at det blir foran når man sitter i posteringsmodus og underlag i bivy-modus. Halvparten av materialet i et lett og pustbart stoff, men samtidig litt solid, f.eks. pertex endurance. I tekstiler kommer en slik seg på såvidt over 200gram, pluss omlag 65gram i glidelåser (YKK 5VS). Totalt på under 300 gram. Kunne evt ordnet en løsning for å koble til et løst myggnett i ene enden også og hempe for å løfte den litt fra hodet, slik at man kan ligge helt inni posen om myggen er plagsom.

 

Men ikke sikker på om jeg gidder - for Helsport Nordmarka fjellduken min har nesten samme design og muligheter, bare med en glidelås mer enn den trenger og uten pustbart stoff. Og med litt kraftigere glidelåser drar opp vekta til 440gram. Og så er den ensfarget grønn istedet for fjellkamo :(

Så om jeg skal gidde er det for ekstrafunksjonaliteten og ikke for 150gram vektbesparelse :P

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor lettvekt man kjører, så fraråder jeg å gå fra et telt. Alle en-dukere gir kondens, som fukter opp, og så fryser du..

 

De fleste som har sittet noen timer i en fjellduk vet hvor fuktig den blir på innsiden. Forestill deg en natt..... det blir miserabelt på morgensida! For ikke å snakke om neste natt igjen..

 

Hva med regn? Hvordan holde seg tørr i en fjellduk over lenger tid, når man skal ligge slik over natta, og kansjke neste natt også?

Skal man da bare labbe ut igjen?

 

I New Zealand er det mange som sover under en duk, strekt opp mellom trær. Det går bra det, om den strekkes opp tilstrekkelig lavt, og regnet ikke kommer inn sideveis... Men den løsningen krever også at man har et eller annet av plast under en også.

Dette er minimalistiske løsninger, men fortsatt uegenet for uvær..

 

Med et lett todukers telt, så har man det temmelig tørt inne til sammenligning, også når det er storm i kastene!

Da kan man trekke i tørre klær inne, og bruke våte klær ute under forflytning etc.

I tillegg får man sove skikkelig! For meg er det ganske viktig for å være 100% skjerpet under jakta.

 

Et Helsport Rignstind SL veier 890 gram. Det er bare 140 gram mer enn min Jerven Exclusive UTEN for..

Legg så til en dunsovepose til 750-900 gram, så sover du som en konge for under 2kg i sekken!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo viktig med ventilasjon slik at man får utlignet temperatur og luftfuktighet med det som er utafor...

Tarps gir jo bare kondens når det er vindstille - men et potte tett/lukka telt (dvs med null ventilasjon) gir kondens mot ytterduken i alle fuktige forhold...

 

Enduks telt og bivy bag er jo en ganske utprøvd løsning i lettvektsverdenen... Med godt ventilert yttertelt.

Så lenge bivy bagens overdel er i et materiale som puster godt og er brukbart vanntett eller evt bare vannavstøtende fungerer denne som "innertelt"...

Jeg har til nå alltid brukt todukstelt - så jeg skal ikke si hvor bra det fungerer i praksis - men vil da ikke tro det hadde vært såpass populært om det var helt ubrukelig?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs litt hvord og hvordan man skal jakte. For enkel overnatting en natt i pent vær fungerer alt.

 

Jeg synes at man bør ha et overnattingssystem som takler noen dårlige dager med skikkelig uvær?

 

Et vanlig telt med innertelt vil ventileres etter skorsteinsprinsippet. Man må bare ha åpningene på maks når det er vindstille og vått.

Kondenslaget som du nevner på havner under ytterduken,, og kan dryppe ned på innerteltet. DErsom det gjør det, så har du ikke fått det på deg ennå, slik som om det dypper fra teltduk og ned på sovepose, om den har vannavstøtende trekk aldri så mye.

 

Jeg har prøvd både enkel duk, type gapahuk, og mindre ab ulike varianter, og jeg velger nå telt hver gang. Det gir sikkerhet mot å bli blaut. Da kan man går for dunpose etc og glatt spare inn vekten i teltet og mer til.

 

Nå liker jeg meg mer i ekstreme terreng, og ønsker at utstyret mitt skal takle litt mer enn det joe average opplever.

Telt blir derfor aldri feil i mitt hode.

Spørsmålet er slik jeg ser det hva slags telt man skal velge, og at man velger et som lar seg ventilere. Hadde et Hillebergtelt som jeg synes ble for tett. Ble for mye fukt i ytterteltet.

Det teltet jeg nevnte på veier 890gram. Det er lite for å få sove tørt og lunt?

 

Den HELT optimale løsningen finner vi nok aldri! :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye vind et Ringstind UL tåler - men har en kompis som har et.

Sammenlignet med mitt Tarptent Scarp1 (1380gram) virket det mindre solid iallefall...

Den ene natten holdt hans telt meg våken endel, av blafring, mens Scarp'en blafret minimalt.

Men det er absolutt mye plass per gram :mrgreen: !

 

Jeg har sett Scarp1 som et meget habilt enmannstelt, og jeg VET det tåler 25m/s vind inn på sia, for det har jeg prøvd - men jeg håper at at det fins noe enda lettere som gjør jobben like bra og samtidig har like bra "levbarhet"/plass ;)

Link to comment
Share on other sites

Tre motforestillinger mot polakker:

 

1. Dersom du skal sørge for flybilletter til de, og underhold, så drar nok prislappen seg til litt på der også;)

 

2. Har du forsøkt å dra på flyreise med vanlig turutstyr for å takle fjell? Solid overvektpris hver vei, hver gang...

 

3. Jo flere kokker jo mere søl...

 

 

Men, fra spøk til revolver, hvorfor ikke finne litt utstyrsglede i slikt som dette, så vel som i alle de "porno"børsene som legges ut her? For ikke å snakke om å kjøre et prestisjemerke til bil? Man kan få utrolig mye slikt utstyr bare for et års verdifall på en Audi.... :roll:

 

Så.. hver sin lyst som det heter!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg forstår entusiasmen for nytt lett utstyr. Men syns det bare er horribelt forbruk av penger på noe som kunne vært løst ved å gå to turer.

 

På begynnelsen av Nordkalotten sa jo skogens konge at han gikk fem! turer pga alt utstyret han hadde med seg.

Link to comment
Share on other sites

I en ideell verden har man all verdens av tid til å gå flere turer.

 

Men, når man har begrenset antall dager, og man ønsker å strekke strikken maksimalt, dvs så langt man klarer selv, og enda litt til ved å ha lettest mulig utstyr. Da kan det faktisk være litt kjekt med lett utstyr.

 

Jeg drar til New Zealand til våren igjen, og skal jakte i tilsvarende områder:

 

 

Om sekken veier 20 - 30 eller 40kg på vei inn har faktisk stor forskjell på om man får gleden av en slik jakttur. Man må ha litt overskudd til å jakte også, ikke bare flytte camp og være på bevæpnet fottur...

 

Jeg får med mat, alt leirutstyr (kokesett,telt sovepose, underlag), børse, spotter, stegjern og isøks, samt det jeg trenger av klær innenfor 25kg. Med std utstyr, som selvfølgelig er billigere, ser vi fort 40 kg i sekken. Jeg akter å jakte solo, og deler ikke utstyrsvekt med noen..

 

Du må gjerne bli med, så kan vi dra en ren sammenligning med 25 mot 40 kg?

Jeg er langfra topptrent, imidlertid noe bedre trent til våren, så du får helt sikkert en fordel der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bra Kiwi, enig.

Og som du også sa: Hver sin lyst!

 

Noen vil ansette polakker, andre vil investere i lett utstyr...

 

Tapt arbeidstid koster også penger, så jeg vil i hvertfall ha mest mulig tilbake for den tiden jeg bruker på tur, og få en best mulig turopplevelse...

 

Lettere utstyr gir ekstra turglede for utstyrsentusiaster ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja, du har kansje rett i att det er på tide med en liten oppdatering.

 

Fikk litt leksaker i posten her mens jeg var ute på reis og kan kanskje nå bedre formidle hva jeg driver å leker meg med.

 

Kjapt og enkelt eksempel.

normal_image~3.jpg

 

Fjorårets sekk, sekkelommer og liggeunderlag (exped downmat 9): 6.3 kg

 

normal_image~2.jpg

 

Det jeg håper blir årets utstyr, totalt 5.9 kg. I detalj: HMG porter 4400 sekk, oppblåsbart 2/3 lengde liggeunderlag....ooog.....KUIU spindrift dun genser og bukse, Helsport ringstind telt, Helsport sovepose på 1,4 kg (Lom, Juvass eller noe slik), MedKit, 6 cuben fiber pakksekker fra HMG, 15m med 1.3 mm tau, lang skje for REAL, titan kjel med pose, gassbrenner med pose, vindskjerm og en halvfull 220g boks med gass.

 

Jeg er ikke sikker på om alt blir med men jeg har en god følelse for alt, til og med sekken dersom jeg setter 15-17 kg max. Får leke meg litt med det fremmover og sjekke at saker og ting fungerer som det skal.

 

For de som ønsker å slanke seg, reetablere det tredje riket eller gå 7 turer mellom bilen og første knaus.... Kjør på!

 

(oppdaterte sekk seksjonen (pun intended) lengre oppe med mer om HMG PorterPack)

Link to comment
Share on other sites

Sjansen er vel stor for at man får varmet mat i den kjelen, og ikke bare svidd det som i hermetikkboksen..

Skal man bare varme mat er det jo hipp som happ hva man bruker!

 

For den som er ute etter lett telt er det lurt å få en venners venners/nyhetsbrev rabatt på 25% på Helsport Ringstind Ultralight 1-2!

Det veier ca 900gram og er greit for en person og kan deles med evt partner men da blir det trangt..

Til mobil jakt er det helt perfekt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

2 uker igjen :roll:

 

Har akkurat kommet tilbake fra noen dager på fisketur i indre troms. Formen er vel ikke helt så bra som den burde være, men gikk veldig greit å komme seg 30km inn på fjellet og tilbake igjen. Med 12-13kg er Stone Glacier Solon iallefall helt super å gå med.

 

Min pakkliste er under stadig oppdatering. Venter på diverse nye duppedingser som jeg håper kommer i tid før jakta - og ikke minst håper jeg å få gjenget/kamret og skutt inn et tynnt/lett løp tidsnok. Blir travelt dette...

 

Jeg håper på å få ned vekta på sekken med børse ned på under 11kg (+mat) , helst nært ned mot 10kg :twisted::twisted:

Legger ut liste neste uke når jeg er hjemme fra ferie og ser hva som ligger å venter på meg på posten.

 

Nærmer din pakkeliste seg klar Loddfåvne? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Prinsippet står ved lag, men jeg vil nok øke lasteevnen til neste år. I fjor felte jeg bukken første dagen (provoserende rapportert som første innlegg etter jaktstart i Reinsjakt 2013 tråden) og relativt nære vei. Vommet og gikk ned for å hente skikkelig bæreredskap. Dagen etter ble den bært ut på et par pakkrammer og en kløvhund. Alt etter planen i aller første post. Jeg har aldri vært så heldig før i Snøhetta og forventer aldri å være så heldig igjen. Derfor vil jeg moderere meg litt med tanke på sekk og søker et kryssningspunkt mellom vekt og bæreevne. Stone Glacier Sky 5100 konkurerer med Kifaru Highcamp og for tiden ser det ut som jeg prøver førstnevnte. Det sagt så har jeg ingenting annet en positive tilbakemeldinger å komme med på HMG sekken, gitt dens forespeilede bruksområde. Jeg har over 20 dager med 10-25 kg i den. Det kommer definitivt til å bli helgetur, ranglesekk og fisketur/packrafttur sekken min.

 

Ut over sekk så pusler jeg med litt av hvert annet. Jeg skal se om jeg etter hvert plukker opp igjen denne tråden. Jeg lider av under gjennomsnittelig skrivekløe men tror kanskje at det er verdt innsattsen. Jeg misstenker at jeg ikke er alene om å synes reinsbøra kunne vært lettere.

 

Nytt år, nye muligheter. Jeg prøver en ny sekk, nytt liggeunderlag, ny jervenduk og ny sovepose. Potensiell vektreduksjon på henholdsvis +0.8kg, +0,2 kg, -1,2kg og -0,5 kg. Roughly. Dvs sattser mere på en distribusjon av vekt enn noe annet. Jeg er ingen ekstremist.

Link to comment
Share on other sites

Loddfåvne, du hinta vel ikke til meg med den siste setningen din? :roll:

Ser ikke på meg selv som en ekstremist, men er vel ikke så mange som tusler rundt på reinsfjellet med børse, telt og mat, ++ og fortsatt bare har 11-12kg.

Så ligger vel litt i utkanten av normalen...

 

Stone Glacier Solo sekken min har fungert supert, og har blitt med på fisketurer før jakta, noen treningsturer, reinsjakt, og noen turer på småviltjakt også.

Den fungerte supert til å bære ut simle, så den skal definitivt få mye bruk også i år. Den nye Sky 5100 modellen ser enda bedre ut, men jeg har nok plass i Solo så det er litt hipp som happ for min del.

Børsa fungerte også supert men har lagt på seg litt i vinter. Leupold FX-II 6x36 ble byttet med en Kahles 2-7x36. +100gram.

Og så får jeg takke XXLs venners venner og Zeiss (for å lage en utrolig bra "billigkikkert") for at blir Zen Ray 8x32 kikkerten ble yttet ut med en Zeiss Conquest HD 8x32. +150gram.

Har noe jervenstoff og glidelåser liggende, så tenker å sy meg en form for fjellduk (evt kombinert bivybag), som muligens sparer meg noen gram, men det er mest pga at det er artig og lage ting selv, og fordi den da blir akkurat slik jeg vil ha den.

Ellers blir nok ting som i fjor.

 

Det mest ekstreme av utstyret mitt er vel kanskje teltet, Locus Gear Khufu CTF3. Duken veier bare 290gram. Er fornøyd, men samtidig er det litt knotete. Er nesten avhengig av å feste alle 8 punktene rundt teltet ganske grundig, som tar litt tid. Og selv om det er mer areal enn jeg trenger inni, skulle jeg ønsket at det var mulig å lage det 10cm lengre og heller 10cm smalere. (men, har diskutert med Locus Gear og dette er ikke praktisk løsbart uten å legge til ekstra sømmer pga bredden på CTF3 stoffet. Silnylon versjon var det mulig å få en litt lengre versjon av dog, men da forsvinner vektfordelen til dels.)

Må plassere min 186cm lange skrott veldig grundig midt i teltet for å unngå at hode eller føtter skal ta i duken, som jo har lett for å bli litt kondensdekket.

Merket at det var litt kjøligere å ligge i endukstelt, særlig når det blåser mye slik at det også blir litt trekk gjennom teltet. Så hadde jeg ikke allerede kjøpt dette så hadde jeg nok heller gått for et Tarpten Notch. Mindre plass men, perfekt distribuert plass. Med "solid" innertelt er det nok endel mindre vindtrekk/varmere. Er nok også lettere å sette opp og lettere å finne en teltplass til enn Khufu.

 

Bilde av teltet fra reinsjakta:

DSC01223_zps1ae93ea7.jpg

Og bilde av sekken med simle pakka nedi:

sg-2_zps477d991c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lett børse er alltid moro, har sagd i stykker en remington 700 uten å ha kommet noe vei.. De Stone Glacier sekkene ser slettes ikke dumme ut, prisene er jo ikke akkurat skremmende de heller. Ikke umulig jeg må invistere i en slik. Håper denne tråden fortsetter, mye innterssant lesning og gode tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

69 dager igjen!

 

Tja... Hva skal jeg si. Galskapen fortsetter. Nytt av året er børse (K95 i 7x57r med en 3-10x42), sekk (SG sky 5100), jaktdress (LEAF alpha lt jakke og beta bukse), liggeunderlag (neoair thermo medium) og jervenduk. Får vell skjemme meg ut med å dele litt. Begynner i den opplagt feile enden.

 

Jervenduk. Har jaktet og soven mange fine dupper på post i Jerven opp gjennom de siste 16-18 åra. Dette er fast inventar på tur samma f hvor kort tur eller hvor lett sekken burde være. Det som har irritert meg er at jeg har stått i utstyrsbua og vektet Orginal mot Hunter mange ganger. Orginal er lett men med 1.4 m i alle retninger så blir det bokstaveligtalt bare litt over halvveis dekkende. Hunter er jo komfort materialisert men veier mye, mere om den blir blaut og er gjerne litt overkill om du allerede har en dunis i sekken. Jaja.. Da er det bare en ting å gjøre. Trekke testiklene langt opp i bukhula og ta fram symaskina.

 

normal_image~11.jpg

Ferdig arbe. Ca 75 cm pølse, 210 cm lang. (brukte brunt brændevin for å få testiklene i rett stilling etter avsluttet økt)

 

normal_image~12.jpg

Snurp i topp og tett glidelås for armene. Tapede sømmer rund-baut.

 

normal_image~10.jpg

Fikk til og med skutt inn Jervenpølsen på første forsøk. Hjortefall fra bratt fjellpost rett over heimbygda seint i fjorhøst

 

normal_image~13.jpg

Vekta endte på 358g.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var selvfølgelig duk på meter som var utgangspunktet mitt. Derfor og 75cm bredde (1,5m/2). Glidlåser og øvrig plukk fra www.shelby.fi

 

Jeg skal i løpet av nærmeste tid få penset dette tilbake på mer maskuline temaer enn sying, aller helst før Beaker får nyss i at bikkja mi springer i fjellet iført et vattert jerven dekken.

Link to comment
Share on other sites

Så vart det Kipp på meg og da. Hadde myst på K95 ei stund, men tok mot til meg nå på vårparten og brente på. Solgte et langvarig og lite brukt BR prosjekt og pusla meg sammen en Kipp akuratt slik jeg ville ha den. Lett, nett og presis nok til norsk jakt ut mot normaldruge hold.

 

For å ta det bit for bit så var jeg bestemt på K95. Ikke for at jeg er Blaser entusiast, er faktisk heller det motsatte, men for Jaegerlåsen og vekta. Jeg har gode rifler i skapet men alt veier godt over 4kg ferdig rigget. Til og med salongen. Etter litt mysing så så jeg fort at det skulle være en grei sak å hekle sammen børse og kikkert under 3kg, men var fryktelig skeptisk til pris, jålete gravyre og svinerygg. Tenkte og skittene tanker i retning .308 og kort pipe.

 

Redninga vart rett og slett at jeg snubla over K95 Norwegian (veldig lik Black??) Edition hvor prisen bare er smertefull, ikke ulidelig, og svineryggen er slengt på sjøen sammen med gravyren. Fikk og øynene opp for 7x57r da denne og kom i 52 cm pipe. Ferdig arbeid. Ikke noe snikk snakk, gi meg en Kipp takk. Telefon til børsemaker og søknad til Tante Blå med lovnad om å selge noe snart. Børsa i posten et par uker seinere. 2,45 kg naken og sexy som fy.

 

Så langt, veldig bra, men så måtte jeg sette glass på den og da. 3-9x36 z3 fra swarov har jeg lenge hatt som lettvektsfavoritt og det er utvilsomt et fryktelig bra valg. Tror den klokker inn på 360g men har et lite aber i at du ikke har retikler å velge i. Putter du på 30g til så får du 3-10x42 og BRX balistiske retikelet. Done! Ringte til Jørgen hos langhold.no og fikk en trivelig pris på glass og Blasers tåpelig dyre montasje. Kom i posten samtidig med børsa. Topp leveringstid på en ganske spesifikk ordre.

 

image~18.jpg

 

Børsa med kikkert montert endte opp på 3,00kg og senere så ramla det og inn en Aimpoint micro for bruk i hjorteliene. Denne klokker inn på 110g og gir meg børse på 2,55ish smekre kilo.

Strøkent. Da var jo ting på stell og jeg begynte å skyte. Første ti skudda var litt skuffende faktisk. Jeg savna Steyren. Mye som skjedde i form av hopp og sprett, ikke var den veldig pen å peke med heller pga den korte lengden og lave vekta, men hva kan man gjøre med det. Joa, skyte mer. Neste ti skudda så var jeg komfortabel, ti til så trivdes jeg og i dag et par knappe mnd og 150+ skudd og 4 jaktturer senere så er jeg smått forelska i den. Hemmeligheten for min del lå i det at jeg var litt inngrodd i gamle børsa og måtte lære meg å skyte med den nye. Lette Kipper liker, til eksempel, et godt og fast grep rund fortre og pipe og skytes ikke liggende i håndbaken på den svake armen. Jeg skyter nok fortsatt bedre med Steyren men den har sett ca et par tusen skudd i mine hender så det er ikke en ærlig sammenligning. Jeg kommer nok til å bruke Kippen mer enn Steyrn fremover.

 

normal_image~17.jpg

 

Som såvidt nevnt så følte jeg behovet for å få testa drepen på børsa etter at jeg var blitt glad i den. Kan jo ikke møte opp på reinsjakt uten å ha prøvd drepen på redskapen. Putta Kipp, kompis og kort i bilen og fikk 4 turer etter råbukk i nordengland 17.mai helga. 2 bukker og en revunge. Sistnevnte i kjeften på 120ish meter til stor fornøyelse for engelskmannen som lå ved siden av meg.

normal_image~16.jpg

 

image~15.jpg

 

image~14.jpg

 

Kort oppsummert. Faen hvorfor gjorde jeg ikke dette for 5 år siden. Jeg var da komfortabel nok med jaktskudd til at jeg kunne ha begynt å presse meg selv litt. Altså møte opp med enkeltskuddsbørse hvor fokuset er mer på, tja hva skal man kalle det, effektivitet enn maksimal skytekomfort. Det skal og sies at jeg har til stor grad sneket meg rundt dette med at det er en enkeltskuddsbørse ved at jeg har to patroner på høyrehåndleddet som smettes i kammeret uten å ta blikket av blinken eller høyrehånden av kolbehalsen. Funker bra og er nok i praktisk bruk effektivt nok til å få i veg et skudd nummer to om det trenges.

Link to comment
Share on other sites

Fenomenale innlegg Loddfåvne! Er bare å berømme ditt pågangsmot og kreativitet for å få sekken og utstyret lettest mulig! Den hjemmesnekra "jervenbaggen" din, har du arbeidstegninger el. på denne? Ble veldig nysgjerrig på hvordan du tryllet sammen denne kreasjonen! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for gode ord. Ser ut som om vi har kommet gjennom tjukkholmen-trollperioden nå.

 

Sekk. Kjøpte meg en SG Sky5100 og fikk den sendt med JetCarrier fra 'merika. Vart ei krone men jeg skjems ikke. Sekken veier inn på 4,16lb i følge sidene deres og når jeg legger på en kjøttpose så klokker alt inn på 2,21 kg. Ramme med lasthylle (loadshelf) veier 1,09 kg og er i kombinasjon med en søppelsekk den letteste måten sekken kan brukes.

 

normal_image~22.jpg

Sekken i sine deler med en 34 kg hund som frivillig målestokk.

 

Jeg gidder ikke gå i detaljer på sekken siden dette er gjort ganske grundig på sidene til produsenten. Der finner den som er interessert alle spesifikasjoner og detaljer dokumentert med bilder og video..attpå til av noen som er bedre til å ta bilde enn meg. Mao se http://stoneglacier.com/Sky5100.html" target="_blank" target="_blank for detaljer.

 

Det som har verdi er vell heller min oppfattning og testing/lek/bruk av sekken. Førsteinntrykket når man plukker den opp av pakka er veldig naturlig for alle som er vant med norske pakkrammesekker. Detta var ikke rare sakene. Skal jeg bære rein i denne??! Etter å ha lent meg litt på ryggplata for å teste denne litt og bokstaveligtalt gått sekken litt i sømmene så stiger tilliten. Ramma/ryggplata er tillitsvekkende stiv og du får ikke bøyd svai på den med normale krefter. Den er ikke fult like stiv tverssover eller på diagonalen men det har nok mindre å si. Jeg tror nesten sistnevnte bare kan være positivt for komforten. Sømmer er gode, tidvis forserket og fornuftig plassert med tanke på tyngre bører. Solide materialer og håndtverk.

 

Jeg fiklet litt med reimer og det er en del av de siden sekken skal kunne variere i fra 85 liter ned til nesten ingen ting. I tillegg skal sekkposen kunne flyttes ut slik at kjøttbøra kan kiles inn mot ryggplata. Jeg kommer nok til å stusse ned et par reimer for å ha mindre som blafrer i vinden. Reimene på hoftebeltet er romslig nok til folk med skikkelig pondus til eksempel. Polstringa på beltet rekker en liten fem centi forbi hoftekulene mine og kjennes bra ut.

 

Det er pent lite man kan lære av å stå å glo på en sekk i sin egen heim, så etter at den hadde fått ligget et par mnd fant jeg ut at det var på tide å kjenne litt på den. Jeg plukket av sekkposen for å komme til lasthylla og satt på en vedasekk og tasset til skogs.

 

normal_image~21.jpg

Veide ikke vedasekken men jeg gjetter på ca 20kg. Liten reinskalv og litt oppakning.

 

Jeg tuslet meg en tur på sti i tregrensa i et litt småkupert område. Planen var ikke vanskligere enn at jeg tenkte å selge ved ved ei sæter litt inne på fjellet. Hvorfor? Joa, mest for morro. Tusle bortom og høre om det er noen som har lyst å kjøpe ved, få en femtilapp og tusle videre uten å si for mye.

 

Det jeg var mest skeptisk til var hvordan sekken lå ann på hofta med bør. Etter å ha bært en bukk i en Arc'teryx Bora så veit jeg hvor fort en sekk kan endre oppførsel. Nevnte sekk klarte på et mystisk vis å klemme av noen blodårer til låra slik at "syra" kom etter 50m. Det viste seg å være helt problemfritt med denne sekken så når jeg kom til sætra etter et par km og så at det ikke var folk der bar jeg med meg veden nedatt og har vell bestemt meg for å prøve lengre til fjells neste gang.

 

Kort oppsummert etter en liten test. Jeg bærer heller 20kg på dette viset (1,09kg) enn på powerframe pakkramma på 2,6kg. Den fordeler vekta fint og du føler deg ikke så robocop som når du spenner på deg ei rørramme. Spørsmålet er vell om det samme gjelder 40-50kg men det får jeg komme tilbake til litt senere. Jeg er kort og godt fornøyd og har klokketrua.

 

Jeg har bestilt meg noe plukk og skal modde sekken litt, samt selvfølgelig teste den litt mer så jeg får komme tilbake med en oppdatering etter hvert.

 

---modifikasjoner---

Som tilbehør til sekken selges det et riflefeste. Det er bare skjit slik det kommer, rifla blir hengende å slenge, men med en liten justering så har jeg trua

 

normal_image~24.jpg

 

Kappet ned den orginale stroppen på riflekrybba og festet den til nedre kompresjonsreim med en friksjonslås, sydde på ei løkke i andre enden og tredde den over den faste friksjonslåsen på kompresjonsstroppen. Totalt 2 min og nå står rifla opp etter siden på sekken og kan festes/løses med QuickRelease reima i øvre del av sekken. Vanskelig å forklare men lett å gjøre.

 

normal_image~23.jpg

 

Puttet og på et par D ringer for å kunne feste Y koblet fra bikkja i magebeltet. Siste lille luksus artikel er noe mer generell. Reimholdere! Disse hindrer reimene å blafre/piske i vind. Veier 1.6g pr stk og gjør verden litt triveligere i sterk vind. Finner de hos shelby.fi

 

Forresten så bør det og som en liten komisk sak og nevnes at et par uker etter at jeg hadde importert sekken min fra amerika så dukket det opp en nettbutikk med base i nabobygda. Prisene er litt billigere enn om man gjør jobben selv. Www.gramjegeren.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis med børse.. Gikk på en smell å fikk kjøpt en sånn kipp jeg også. Gleder meg til fortsettelsen av testen på den sekken, rykker litt i kjøpelysten når jeg titter på den, og den høres jo veldig lovende ut så langt. Så det hadde kommet en norsk nettbutikk som tilbyr disse sekkene også nå, så litt lettere å bestille.

Link to comment
Share on other sites

Grattis me skikkelig sekk. Fikk jo tukla litt på den på NM'en for noen helger siden, og selv om det meste er likt fra min førstegenerasjon var det jo gjort en par oppgraderinger som så veldig fine ut.

Og sekkposen var jo mer fleksibel nå med valgfritt topplokk, mulighet for å bruke loadshelf separat, og et litt finere 3-delt hoftebelte.

 

En annen kompis kjøpte seg nye Kuiu Ultra 6000 sekken, som er litt større, litt lettere og litt billigere. Den er også en god del mer spinkel og sparsommelig i materialene, men sannsynligvis holdbar nok også. Men, fikk ikke samme kvalitetsinntrykket som med SG. Skal pakke opp min SG Solo og Kuiu'en med lik mengde vekt og lik balanse og prøve en tur, forhåpentligvis denne uken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...