Jump to content

Go light!


Loddfåvne

Recommended Posts

På 22.6.2019 den 11.44, vwhotrod skrev:

Jeg har med tre strips til slakting (et på spiserør og et til endetarm (reinens endetarm) ..... Har av mange grunner også med fjellduk som kan benyttes til mangt....

 Fjellduken er alltid med, men eg slakter alltid på skinnet. Tips til spiserøret er å kutte over strupehovudet, der er det naturleg lukkeventil og ingenting kjem ut. Om eg ikkje ringer ut baken så brukar eg å dra innholdet i tarmen bort i ein 1/2 meter lengde og kutte for så å knyte igjen den stumpen som sit att i dyret. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 14.7.2019 den 10.58, 10X skrev:

 

Jeg har brukt Kuiu Super Down Ultra (Camo)  jakke og bukse de to siste år på hjorte og reinsjakt, da kombinert med lett goretex fra Arcteryx. Fungerte veldig bra det. «Vannmotstand» for dunet, som  per Kuiu reklamen. Like viktig for meg er bruk som du påpeker, å ha noe lett og varmt i sekken i tilfelle uplanlagte «pauser» på jakt og skiturer. 

Konseptet var så bra at jeg også kjøpte en svært lik jakke men vesentlig billigere fra Arcteryx -Cerium LT i farger som passer bedre til hverdags. Denne får mye mer bruk. Kort oppsummert dekker let dun jakke / bukse fra merker som Arcteryx/Rab samme behov, med samme vekt, til nær halve prisen hvis man shopper litt i nettbutikkene.

 

Takker for fornuftig svar :-)

Fant ikke noe godt alternativ mhp. dunbukse med glidelåser i sidene. Bestilte derfor Kuiu Super Down Ultra, har en kompis som er i USA på jobb nå.

Jakken er den samme Bergans Slingsby, som brukes til daglig :-)

Edited by KimberM89
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 1.12.2019 den 15.48, Sakoen75 skrev:

Noen som har erfaringer med denne soveposen fra Stone Glacier?

https://gramjegeren.no/shop/product/chilkoot-15?tm=

 

 

Nei. 

Jeg har denne, og er veldig fornøyd. https://www.outnorth.no/marmot/helium-47428?gclid=CjwKCAiAxMLvBRBNEiwAKhr-nBxi7KOdJjdzCfEWxMyf7tZShmMMDZJ7_sbFbQvjXf_G_I6vTK6-lRoCB2UQAvD_BwE#CobaltBlueBlueNight

Finnes også i lang utgave.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hvor mye mat forbruker dere på reinsjakta? Jeg ser hos meg går det med ca 200g havregrynsblanding (ferdig blanda med melkepulver, sukker og kanel) fordelt på ca 3 måltider og en pose frysetørka turmat pr dag. I tillegg kommer evt noe rett i koppen og sjokolade/nøtter. Er vel ikke av de som går lengst, men er stort sett i jevn bevegelse hele dagen, og "noen" høydemeter blir det fort 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Poenget er vel at soveposen isolerer så dårlig under oss, der den er komprimert, at underlaget uansett må stå for brorparten av isolasjonen mot bakken, og da kan en like godt la være å dra på den delen av soveposen som "ikke virker". Også finnes det sikkert en haug med nyanser i dette regnestykket. Også er det som @msteiro skriver, det blir stadig mer populært. Så, kanskje det virker?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Haavard said:

Den veier mer enn min sovepose (-4 grader) og må nødvendigvis kreve et bedre/tyngre liggeunderlag enn det jeg har for å holde varmen nedover.

Dessuten må det vel lekke varme mellom teppe/underlag?

Hvilken pose har du? Komfort temp -4 eller "extrem"

Prøvd å sove uten liggeunderlag og kjent hvor elendig en sovepose isolerer når den er flat? Verste natten min var på en felt seng i 10-15 minus uten liggeunderlag.

Ser det samme som msteiro at amerikanerne bruker de med stort hell. Selv sover jeg ofte med soveposen som dyne så har god tro på disse. Får en to personers quilt på 1100gr og det ser veldig behagelig ut. Mitt bruk blir ikke vinter ekspedisjon, da tar jeg noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Cumulus. Komforttemperaturen er -4 (og det stemmer med virkeligheten, utprøvd ved Snøhetta  i september) og den veier 560 gram.

Det negative er at den er litt trang, så for noen med klaustrofobi kan jeg tro på quilt som alternativ - men ikke ellers.  

 

Med quilt må man også velge mellom å sove direkte på liggeunderlaget eller å sove med klærne på. Ingen av delene er veldig behagelig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes skreddersydde "laken" til å ha på liggeunderlaget. Det øker nok komforten, men det øker også vekta(selv om de er lette) og kompliserer hele oppsettet. 

 

Jeg holder nok en knapp på sovepose, men trange soveposer er ikke behagelig det heller. Tvert i mot, så er det jæ... ubehagelig. Så det utgår også, for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sover ikke naken i soveposen og pleier å ha på meg brynje netting eller superundertøy uansett. Med quilt må jeg sikkert ha på en genser og tynn lue siden de ikke har hette. Har de klærne med meg uansett så vekta øker ikke. Har en "lett"  syntet sovepose men den begynner å bli litt trang for meg på 190cm så er mest for komfort jeg sikkler på disse. Går jeg for en dobbel dun quilt har ca jeg samme vekt som syntet posen min. Da kan jeg ligge i en X og ha god plass under dyne-posen.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Haavard said:

Jeg har en Cumulus. Komforttemperaturen er -4 (og det stemmer med virkeligheten, utprøvd ved Snøhetta  i september) og den veier 560 gram.

Det negative er at den er litt trang, så for noen med klaustrofobi kan jeg tro på quilt som alternativ - men ikke ellers.  

hvilken modell har du? Letteste alternativet jeg finner i nærheten av komfort  -4 er Xlite 400 med -1 i comf.  Om man sammenligner litt på sidene til cumulus, så er LL400 og quilt 350 noenlunde like, og da sparer man ca 100g, som ikke er all verden.

Tror nok quilt funker ganske greit, men mer usikker på hvordan det er i kombo med smale underlag, og sikkert noe mer sensitivt på at man ligger skikkelig flatt. Med en sovepose er det ingen krise om delvis sklir av underlaget, men litt freskere med quilt blir det nok, selv om den stroppes på underlag.

Ellers cumulus verdt en titt om man er ute etter ny pose, med mulighet for noe personlig tilpasning både på lengde, fyll og fordeling av dun

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vannebo said:

hvilken modell har du? Letteste alternativet jeg finner i nærheten av komfort  -4 er Xlite 400 med -1 i comf.  Om man sammenligner litt på sidene til cumulus, så er LL400 og quilt 350 noenlunde like, og da sparer man ca 100g, som ikke er all verden.

 

Det du ser på er damesiffrene. Selv er jeg mann og da er min X-lite 300 komfortabel ned til -4. Min er lenger og med tykkere stoff utvendig så da ble den 100 gram tyngre enn det som står på Cumulus-siden.

Sparer "bare" 100 gram, men med tanke på alt annet som også spares og at det blir bedre med sovepose så er det som tidligere sagt bare klaustrofobimotivet jeg kjøper. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/3/2021 at 3:29 PM, YnStee said:

Nokon som har erfaring med Seek Outside rammesekk?

 

Ja.

Har Goshawk 4800.

Veldig fornøyd, selv om det kan bli litt mange stropper og remmer hvis du skal kjøre fullt tilbehør med lokk og talon.

Brukte Bergans powerframe tidligere. Powerframe er bedre når du bikker 35-40kg, med reinsdyr i sekken. Men SO funker fint den og, i alle fall opp til 50 kg (tyngste jeg har prøvd).

Med typisk dagsturoppakning er sekken helt suveren, og så sparer man vel 3,5+ kg i forhold til powerframe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...