Jump to content

Hva skal man ta med i et skoleforedrag?


xnjuovvix

Recommended Posts

Du bør i alle fall ikkje gjere samme tabben som ofte blir gjort på jegerprøvekursa. Der snakkar ein berre om kor livsfarleg det kan vere å handtere våpen - og gløymer å marknadsføre det å skyte som noko GØY.

 

Konsekvensen av dette ser ein på mange skytebaner rundtom under jegertreningane.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hva slags foredrag det er snakk om. Er det på et lavere trinn der du skal ha foredrag om fritt valgt tema? Har du noen problemstilling? Jeg ville som frontier sier lagt fokus på at det er gøy, i håp om rekruttering.

 

Jeg hadde et ligende for en del år tilbake, da gjorde jeg en avtale med skolen med at jeg fikk lov å ta med meg et våpen (uten sluttstykke) som klassen kunne få ta litt på. Det gjorde alt litt mindre skummelt og mer naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare er det gøy, det er veldig gjerne også svært inkluderende miljøer, i motsetning til en del andre (lag)idretter.

 

Noe som også kan være kjekt å ta med er hvor mange som faktisk driver med det, og at skytesport under ett faktisk er en enormt stor idrett i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

vis for all del film av noen slag! ting blir mye mer interessant om man ikke helt er med, helt til det kommer en film! noe annet morro hadde jo vært å ta med seg noe man kan sende litt rundt på, leirduer, tomhylser, alt kommer ann på hvem du skal ha foredrag for.

 

lykke til! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill! bare og fortsette..

Går 1år vgs, Tip klasse - teknikk og industriell produksjon, med bare gutter! Skal høre om det er mulig å ha med seg salongrifla ;) Se om jeg ikke klarer å lure med meg noen på banen :lol:

Ja, et helt valgfritt tema i norsk.

Link to comment
Share on other sites

Flere ting du bør ha med:

En av de få idrettene i Norge som handikappede kan delta i.

Idretten med færrest skader (fotball osv er jo rene dødsfellen i forhold :lol: )

Den mest trygge sporten en kan bedrive, mest pga en ekstrem sikkerhet og opplæring.

 

Om du kan, vil jeg anbefale å ta med deg ei børse. Er læreren en av de dyktige i sitt fag som blir helt oppslukt av retorikk som brukes, følelser etc og den regla der, så vil rifla gi en ekstra "effekt". Veldig mange som føler en viss ukomfort rundt våpen, selv de jeg har på kurs, virker som å ha et litt anspent forhold til sånt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hvis du virkelig vil gjøre dette "kult" for tilhørere(inkl. lærere), så kunne du ha tatt med demper(demonterbar), gjenget pipe, rekylbrems(er), bolt med løs gjenget "boltkule", gjengebeskytter, ringer/montasje, skytekasse, reimfester og div. "produsertbart" "stæsj" til våpen. Det finnes bilder/arbeidstegninger av både brems og demper her på kammeret, og jeg er overbevist om at elever og lærere hadde syntes det var en fin utfordring å produsere disse delene både bedre og finere en det er gjort industrielt! :arrow::o (Ikke pipe) :wink:

 

I tillegg kunne du(hvis du har) presentert og vist hjemmelading og ladeutstyr!

 

Hvis ikke dette fenger på TIP, så burde klassekamerater (og lærer(e)) finne annet å/og? gjøre :twisted::mrgreen: .

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...