Jump to content

Alternativt krutt til VV i .223 rem?


ktm250sx

Recommended Posts

Takk for tips folkens. Jeg synes å huske at norma krutt var så billig i forhold til VV, men det er jo ikke tilfelle. Er det bare skytterlagskrutt som er billig? Det er mulig jeg husker litt feil angående pris. Per dags dato er VV det rimeligste alternativet? Tenkte å lade 223 på studentbudsjett.. :P

 

 

Sent from my Nokia 3210 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvorfor,(er vel de som selges mest) men av VV krutt er N140 og N160 de klart billigste.

Betalte også ca1350.- for 3,5kg sist jeg kjöpte N140.

Grunnet pris, så bruker jeg dette i flere kaliber; fra .222Rem(55grs kuler) til .30-30Win,- 6,5 i Kragen,- lette kuler i 30-06en og i.45/70.

Norma er DYRT.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til og bruke noe annet en VV 140 til 5,56 om kulevekten du bruker er mellom 62 og 80grain.
Jeg kan gi deg en god grunn: I min rifle får jeg ikke ønsket hastighet med N140, bruker da 69gns SIerra MK og Nosler CC. Dette er nok et utslag av at løp oppfører seg individuelt - jeg vet at N140 fungerer for mange andre.
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var billigt.- De Norma-kruttene jeg iblandt kjöper er 1/2kg bokser med 201 og 204, og de har kostet näre det doble, samenlignet med motsvarende VV krutt.

Norma motiverer sine höye priser utifra at Lotene på deres krutt er tilnärmet like, dvs at du kan kjöpe en ny boks og kan stole på at variasjonen er minimal inom samme type krut.

 

Der er vel dette som skiller "skytterlagskruttet" og de andre ( fra Norma)

Her garanteres ikke denne jemnheten fra Lot til Lot.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til og bruke noe annet en VV 140 til 5,56 om kulevekten du bruker er mellom 62 og 80grain.
Jeg kan gi deg en god grunn: I min rifle får jeg ikke ønsket hastighet med N140, bruker da 69gns SIerra MK og Nosler CC. Dette er nok et utslag av at løp oppfører seg individuelt - jeg vet at N140 fungerer for mange andre.

Jeg bruker N550. Da får man fart ;)

(77gr smk og 80gr amax )

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Av en eller annen grunn har det lenge vært stor prisforskjell mellom 140 og 133-135. Norma N11 funker og Rhino14 og 15 funker, VV540 er og god stemning. Jeg bruker bare 69gr Scenar av kule.

140-150-160 er vv sitt skytterlagskrutt derfor prisen. Alt under og over er veil 709kr(110-120-130-133-135-165) så ingen har blitt flådd:)

Link to comment
Share on other sites

Norma er DYRT.

 

Egentlig ikke. De skyhøye Norma kruttprisene er ett særnorsk problem. Forskjellen i forhandlerpris mellom Norge og Sverige er ikke mindre enn 79%! Noe som naturlig nok har veldig stor innvirkning på prisen i markedet her hjemme.

 

Skytterlagsprisene avspeiler litt mer hva som er reell kostnad. Boforskruttene er svært konkurransedyktige på pris sammenlignet med egentlig hvem som helst. Alliant, RWS og Rhino er andre som også får kruttene sine fra Bofors og der er prisene ganske annerledes.

 

400,- kg blir uansett type og hvor de er fra vanskelig å få til i Norge om det skal gjøres mye jobb med kvalitetskontroll, krav til jevnhet og ikke minst norske avgifter. Fikk for øvrig engang en gjennomgang på alle stegene som måtte til for å kunne opprettholde en jevnhet på 2%. Den listen var lang! Om du skal under det halve av det igjen begynner det å bli tett på umulig. Kvalitet koster her som alle andre steder.

Link to comment
Share on other sites

De skyhøye Norma kruttprisene er ett særnorsk problem

En mager trøst når vi faktisk bor i Norge. Kan noen forklare årsaken til den store prisforskjellen? Jeg liker ytelsen til Norma, men prisene henger ikke på greip etter min mening. Derfor blir det til at jeg handler VV, de har også et større utvalg og ikke minst en særdeles ryddig nummerering som gjør det lett å navigere når en lader alt mellom himmel og jord.

Link to comment
Share on other sites

De skyhøye Norma kruttprisene er ett særnorsk problem
- Kan noen forklare årsaken til den store prisforskjellen?
Forskjellen i forhandlerpris mellom Norge og Sverige er ikke mindre enn 79%!
Årsaken er at Norma har innsett at man skal ta ut det "markedet", i dette tilfellet norske nordmenn (og evt. nye landsmenn) fra Norge er i stand til å betale. Søta bror vet at vi (eller de multinasjonale selskapene vi har gitt tillatelse) pumper opp olje, bokstavelig talt, i bøtter og spann. Og sørger for å få sin del av "oljerikdommen", gjennom kunstig høye priser til det norske markedet.

 

Norma er nok ikke de eneste som ser sitt snitt til å få fingrene i den norske rikdommen - de er i godt (?) selskap med det meste av internasjonal handel, samt somaliske eventyrere, rumenske "rom-folk" (som ikke kan snakke romani) og østeuropeiske yrkeskriminelle. Og i følge den overveiende politiske oppfatningen her på forumet, må det pøses enda mer penger inn i den oljesmurte norske økonomien. De av oss som mener noe annet, er i sørgelig mindretall.

Link to comment
Share on other sites

@32-40 Win. Siden du ber Sauer 150 kommentere på min uttalelse finner jeg det riktig å presisere at når jeg har kjøpt Hodgdon-krutt, så har jeg ikke kjøpt det fra Jaktdepotet. Jeg har ikke sett på hvilke priser de opererer med, men viser til annonsen for å hjelpe trådstarter i forhold til hvor han kan få tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...