Jump to content

Valgets kval. Kikkertsikte med lang eller kort øyeavstand?


73alfa

Recommended Posts

Jeg går med planer om å kjøpe meg en Steyr Scout, og til denne trenger jeg nødvendigvis også et kikkertsikte (med mindre jeg skal satse på Aimpoint).

Når det gjelder jakt, så er jeg helt fersk -uten noen som helst erfaring på området. Jeg vil tro at de aller fleste skudd vil løsnes på relativt moderate hold, og dermed er det ikke behov for kikkert med noen voldsom forstørrelse. Kanskje en variabel sak fra 1,5-4 er noe å tenke på? eller hva med for eksempel 2x fast forstørrelse?

Så kommer neste punkt: Scout'en er jo laget med tanke på LER-kikkert, men den kan selvsagt også benytte tradisjonell rifle-kikkert. Hvilke tanker har folket rundt dette?

Vil det være en fordel å satse på en kikkert med lang øyeavstand her, eller er tradisjonelle kikkerter bedre egnet?

Når alle disse punktene er sortert ut kommer man jo til siste punkt, som blir å velge produsent...

Det er mye å ta hensyn til her skjønner jeg ;)

Håper dere vil dele både egne erfaringer, tanker rundt dette, og synsinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan dele mine erfaringer når det gjelder jakt iallefall; det spørs selvfølgelig hva du skal jakte på, men 2.5x-10x forstørring tror jeg er godt nok til å dekke det meste. Kikkerten min står konstant på 5x når jeg jakter elg, og litt ymse når jeg jakter annet vilt.

 

Jeg ville også ha satset på lang øyeavstand. Enkelte ganger kan man ikke unngå krøkkete skytestillinger, og da er det lurt å ha litt å gå på nå når det gjelder avstand til siktet. Å få kikkertsiktet inn i skallen er ikke noe særlig... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Scout'en er jo laget med tanke på LER-kikkert, men den kan selvsagt også benytte tradisjonell rifle-kikkert. Hvilke tanker har folket rundt dette?

Jeg har prøvd å kikke gjennom et sånt Scout-montert kikkertsikte. Personlig likte jeg det ikke, jeg synes tradisjonelle kikkertsikter gir bedre siktebilde. Men smak og behag er jo veldig individuelt, så jeg regner med at det er noen som er uenige med meg. Uansett tror jeg at jeg vil anbefale deg å kikke gjennom et slikt sikte før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako 30-06

Scout konseptet passet ihvertfall ikke til meg, mitt syn og måten jeg jakter på.

Kun prøvesiktet og håndtert ei slik rifle i butikk, men ingeting stemte.

Og egentlig tror jeg ikke Jeff Cooper utviklet dette systemet primært med tanke på jakt heller?

 

Anbefaler en normal løsning angående kikkertmontering, og de forslagene du allerede har fått dekker norsk jakt på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

Scoutriflekonseptet ble utviklet under navnet "The general purpose rifle" og det synes jeg er mer dekkende enn det "romantiske" scoutnavnet. Jeg har skutt relativt mye med rifler bygd etter konseptet, både Steyren og "egenbygde" og liker det, i motsetning til ett par andre bidragsytere i tråden. Men det krever noe trening, bla er en av forutsetningene at du holder begge øynene åpne og lar synsbildene "interpolere", settes riflen korrekt opp med remmen som hører til konseptet blir det enda bedre.

 

Med alle forbehold om Wikipedia som kilde, er denne artikkelen på track når det gjelder konsept og utvikling:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scout_rifle

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sparker litt liv i denne tråden igjen...

Scout'en er nå på plass, og foreløbig har jeg montert en vanlig 1,5-5x kikkert på den (Falcon Menace).Dette er jo greit nok inntil videre, men det blir helt sikkert noe annet på den på sikt. Jeg må ihvertfall ha noe med litt lengre øyeavstand enn Falcon'en (to smekk i panna i løpet av 50 skudd).

Så da må jeg prøve å få sett litt på en Scout/IER-kikkert. Alternativt blir det (som diskutert her) en vanlig kikkert, men altså en som har litt lengre øyeavstand enn 5cm. Kanskje 8-10cm vil være bra.

Et tredje alternativ er en Aimpoint, og da kanskje også 3xMag-modulen til denne. Noen her som har erfaringer med denne? (bør kanskje dra igang akkurat dette spørsmålet i en egen tråd?)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg låner denne tråden litt.

 

Er det noen som vet hvor man kan få tak i en Leupold scout kikkert/ FXII LER? Midway har ikke på "lager", Jakt&Friluft hadde ingen ide om hva jeg spurte etter og amerikanske forhandlere kan ikke sende til meg i tilfelle jeg er en terrorist...

 

Tips og hint er ytterst velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Alternativt blir det (som diskutert her) en vanlig kikkert, men altså en som har litt lengre øyeavstand enn 5cm. Kanskje 8-10cm vil være bra.

Et tredje alternativ er en Aimpoint, og da kanskje også 3xMag-modulen til denne. Noen her som har erfaringer med denne? (bør kanskje dra igang akkurat dette spørsmålet i en egen tråd?)

 

Aimpoint med 3x osv blir litt i overkant mye leamik spør du meg. 5cm øyeavstand på falcon? Det kan vel ikke stemme? 8-10 er jo vanlig.

 

Av vanlige sikter i lavere forstørrelsesområde finner du OK kvalitet, som f.eks leupold, burris, vortex og bushnell. Legger du i mer, så får du tysk kvalitet. Alt etter pengebruken. Skal du ha noe lite og lett kan du se på Leupold ultralight 2-7x28. Da er ihvertfall øyeavstanden ivaretatt.

 

FX-II 2,5x20 har 12,6cm

FX-II 4x33 har 10,2cm

VX-II UL 2-7x28 har 7,6-9,7cm

 

IER med 23 cm har jeg ikke prøvd, men det ser litt rart ut. Kan jo fungere for det ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...