Jump to content

Hund til div rovvilt.


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer bare på om det finnes en type hund som jager rev og kan brukes til mår, mink, grevling og evt gaupe ??

Vært fin å hatt en hund som jager alt dette som jeg nevnte. Jakter litt rev til vanlig men uten hund. En kompis av meg har bestilt en valp til vinteren så jeg får se hvor gøy det er. Blir også en mulighet for at jeg blir med på et gaupelag til vinteren å hvis jeg først skal ha en hund som går på rovvilt så vil jeg at den skal gå på så mye som mulig.

 

Mvh Kristoffersen.

Link to comment
Share on other sites

Men av disse rasene er det kun laikaen som (normalt sett) er lovlig på mår, grevling og mink. Dessverre er norsk lovgivning slik at løs på drevet halsende hunder er regulert bort fra mange jaktformer de brukes til med stort hell i våre naboland.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så med riktig trening så får du jaget det meste med russer støveren, men den er egentlig ikke lov til bruk på mår, mink og grevling? :/ Hmm, det var no domt. Men da får jeg evt brukt en russerstøver på reven å gaupa da + at jeg må ha enda en hund til å bruke på mår, mink å grevling :/

Link to comment
Share on other sites

To hunder er det beste, også til rev. En jager og en hihund. Det vil jo aldri bli noe drev med de andre rovviltartene enn rev og gaupe. Så om det er forbudt å bruke støver på mår, mink og grevling er vel diskutabelt. Men effektiv jakt blir det neppe uten kanskje med en dachs.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så slik jeg har forstått det så kan jeg ha en til rev å gaupe "russer støver" å en til mår, grevling og kanskje mink "laika" og muligens en hi hund "terrier" :? Ja det ble vel to hunder for mye etter det jeg har tenkt da. men Det er revejakt som kommer til å bli mest prioritert i første omgang ;) så får tiden vise hva man får tid til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Lurer bare på om det finnes en type hund som jager rev og kan brukes til mår, mink, grevling og evt gaupe ?n.

 

Tja.. en terrier (av jaktlinjer) gjør alt det der + mye til... Border terrier, fox terrier eller tysk jaktterrier . Viktigere enn rase er ett godt individ.

 

Beste hundene jeg har sett til slik jakt har vært border terrier.

 

Ville styrt unna laika rasene , drittbikkjer mot sau og vanligvis mindre egnet til elgjakt :evil:

Link to comment
Share on other sites

grevlingen: Nå var det rovviltjakt som var spørsmålet her, så om laika er bra eller ikke til elgjakt er vel lite relevant, selv om du tar feil.

hvilke hunder som er "god" mot sau vet ikke jeg.

 

Jeg kjøpte meg laika for et halvt år siden ca, og er fornøyd hittil :) Viser enorm interesse for rev og gaupe, så det blir spennende når jakta begynner igjen og man får mulighet til å slippe hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Lurer bare på om det finnes en type hund som jager rev og kan brukes til mår, mink, grevling og evt gaupe ??.

 

Valg av hunderase bør i hovedsak bestemmmes av:

 

- hvordan bor du (familie), og hunden( innehund, hundegård osv..) :?: Har du barn :?:

 

- hvor mye tror du du vil jakte med hunden, kontra det å ha humden til noe annet ( kløv, trekk, familiehund osv...) :?:

 

- hvordan er jaktterrenget der hunden skal brukes ( størrelse på området, sau, barn, syklister, holmer med sjøfugl, annet... :?:

 

- hvordan tollererer du/familien/ naboer bjeffing, vakthundinstinkter osv...

 

Laika hundene vil sikkert jakte det du ønsker her . Fordel som fin kløv/trekkhund/turhund i villmark... Ulemper sau/ beitedyr... mange gneldrer mye...mange problematiske mot syklister/joggere/barn...Krever slik jeg ser det "mye villmark"... Positivt er at de er hardføre og tåler mye vær/ snø osv. Primitiv spisshumdrase.

 

Terriere ( av riktig rase , individ) jakter utmerket. Stort sett enkle inne familiehunder. Krever mindre av omgivelsene (vanligvis). Kan brukes til mange jaktformer etter norsk lovgivning. Krever midre av jaktterrenget. Vanligvis lettdreserte og lærevillige. Krever mindre i familiesituasjon osv...

 

Når gråhundtispa skal erstattes velger jeg meg en terrier. Trolig en border.

 

Lykke til med valget av hund. Tenk hundevalg ut over ren jakt.

Link to comment
Share on other sites

En rase som jager det meste er jo Norrbottenspets. Brukt mest på Storfugl og mår, men er også brukt på ekorn, and, rev, grevling, elg, bjørn, villsvin, sel ++ og gudene vet hva mer :mrgreen:

 

En liten "laika" som er godt kjent som en veldig fin familiehund, men samtidig tøff jaktmaskin, sau er heller ikke så store problemer pga. størrelsen på hunden.

 

800px-Norrbottenspets_Karina_2008.jpg

 

http://www.klackebos-kennel.com/ har jo f.eks. fått frem en del gode allroundere...

Link to comment
Share on other sites

Jon Inge blander sammen lover her! Løs PÅ DREVET halsende hund har sine begrensninger ja, men det gjelder IKKE mår, mink og grevling! Årsaken er så enkel som at disse artene rett og slett ikke lar seg drive! De vil derimot kunne STILLES også av hunder som vanligvis defineres som på drevet halsende. En amerikansk foxhound vil med andre ord Lovlig kunne benyttes til jakt på disse artene. Ut fra ønskelista vil jeg faktisk mene at den er et av de bedre valgene!

Link to comment
Share on other sites

...En amerikansk foxhound ......e!

 

Jager åpenbart nevmte arter :wink: Men dette er åpenbart hunder som krever enormt av terrenget...krever enorm av omgivelsene....krever enormt der du bor....krever at du har tid og tolmodighet til å vente på humden når den jager over alle terreng i timer / dager....

 

Ønsker du en hund som ulovlig driver det meste an klovvilt...driver sau....osv så hør på bharsvik :wink:

 

Løs på drevet halsende humd som driver som en typisk amerikansk foxhound har svært begrenset lovlig anvendelse og vil for de fleste terreng i Norge bare skape problem.

Link to comment
Share on other sites

Nåja... Jeg var selvfølgelig så DUM at jeg antok at han var i stand til å dressere en hund. Min erfaring med AF er ikke i nærheten av det bildet du tegner her. Poenget mitt var forøvrig at lovverket slett ikke er noe hinder for å bruke denne typen hund på mink, mår og grevling.

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter ilag med 2 russer støvere, ja vi har et veldig stort revterreng, men ikke så stort hareterreng. vi får brukt hundene uansett og da er det ikke noe problem å bruke dem, dressering har vi aldri hørt om her :roll:

men slik jeg ser det er det Laika/AF/Russerstøver som gjelder for deg Kristoffersen :)

bare kom i hau det at man må trene inn hunda på det du skal jage

Link to comment
Share on other sites

Blant de tyske fuglehundrasene (Vorsteh og Münsterländer) finnes det "oppdrettere" som ikke prioriterer fuglehundegenskapene, som klubber og øvrige oppdrettere i norden.

Disse har hunder som jager alt (men sjelden fungerer på fuglehundprøver).

Kan sammenlignes med Wachtelhunder.

Dette kan kanskje være et alternativ for trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

 

Må vel bli en tysk jaktterrier det :wink

 

Satt ved elven i Forra - når den var 5 mdr - da en gaupe kom på besøk.

Det var 30 min med spenning - men hvalpen kom hjem - som ingenting hadde skjedd.

 

Rev på 12 kg - løp den inn - fikk skikkelig tak på den - og ferdig med den.

 

Osv. - osv.

 

Når den blir satt på ettersøkspor - er den noe ivrig i starten - men når den finner sporet, blir den meget rolig.

Og sporer meget presist.

 

 

Hva er negativt med den?

 

Den har funnet ut at den ikke får løpe fritt rundt huset - og stikker av hvis den blir sluppet der.

 

Ellers holder den kjempekontakt.

 

Forøvrig er min altfor sosial - da den elsker folk (særlig barn).

Dette er et problem når jeg går tur med den i allmene områder.

 

Når hun har en dårlig dag - knurrer hun til meg, kona, barna, katten - og til hvem som helst.

 

Å forsøke å sette henne på plass - kan man bare glemme.

Da blir hun bare verre.

Link to comment
Share on other sites

til trådstarter er mitt tips og lese, være med på jakt med div hunder myyye mer end det du har vert med til nå for og få mer kunskap om jakt med hund.

for meg vill det virke helt fjærnt og kjøpe hund med din kunskap slik den er idag. beklager vis det hørtes frekt ut, men slik er det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar, har vell gjort meg opp en mening i hue nå! Har jaktet med en dachs par ganger i høst å den jager rev og rådyr. Hvis jeg skal ha en så skal jeg prøve å få den til å gå kun på rev. Grunnen til at eg pluttselig har mere lyst på dachs en støver på revejakt er at de er mye mindre og de virker som trivelige familie hunder. hører at laika er populert, men for min del så tar de formye plass + at jeg kjenner en som har laika å jeg synes at hvertfall den er meget utrivelig. Terrier høres også bra ut, nå som første pri er revejakt så må jo dachs + terrier være supert, men ser et problem med dachs hvis der blir litt snø :P vill den da klare å jage hvi det blir ca 30-40 cm nysnø???

Link to comment
Share on other sites

En dachs er totalt ubrukelig der det er en del snø,og revejakta varer jo til langt utpå vinteren så du bør vurdere å få deg ei bikkje med lengre ben.

Har du for puslete bikkje vil føreforhold avgjøre om du får jakta med den eller ikke,og det er ikke noe morro når du endelig har fri og lyst til å bruke bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Terrier høres også bra ut, nå som første pri er revejakt så må jo dachs + terrier være supert, men ser et problem med dachs hvis der blir litt snø :P vill den da klare å jage hvi det blir ca 30-40 cm nysnø???

 

I 30-40 cm nysnø begynner det å bli tungt til selv de langbeinte bikkjene, og en dachs vil slite. Har vært ut for at en tyskterrier danka ut to finnstøvere som gikk og subba i djupsnøen mens terrieren fløt oppå og holdt reven på beina i halvannen time, da hadde vel finnene kommet 500m (etter samme sporet).

 

Har også hatt en del knallbra revloser med drever, som vel kan være et like godt alternativ som dachsen. Ellers har jeg virkelig latt meg imponere (mye!) av et par smålandsstøvere det siste året, som jager godt. MEN de jager stort sett alt, fra rev og gaupe via rådyr og sau til kaldsporing av verdalinger på trimtur... I tillegg vil jeg vel påstå de har en langt større utpreget jaktlyst enn kontaktevne...

Link to comment
Share on other sites

okey. så en terrier kan altså brukes både som hi hund å drivende hund på rev. har en bekjent som jakter med russerstøver, får kansje kontakte hann for å være med ut å prøve ;) er vel domt å anskaffe seg hund til en jakt man ikke har prøvd ;) men av hvilken terrier kan det annbefales da?? har jakta med terrier som hihund "jack russel" men det finnes jo endel flere...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en del "hvilken jakthund skal jeg ha" diskusjoner er ganske morsomme å følge.

Du får mange gode og enda flere ubrukelig tips på hvilken hund man skal velge stort sett basert på folks lidenskap til rasen som man har lagt sin elsk på.

 

I det stadiet du er nå synes jeg det er greit å gå igjennom lista som jeg bruker hver gang jeg trenger en ny hund :D

 

1. Hvilken viltart skal den brukes på?

2. Hvordan jakt terreng skal den brukes på?

A, Bra eller dårlig vilttetthet? Henger sammen lite eller stort søk

B. Tidlig eller sein vinter, mye eller lite snø? Ergo korte eller lange bein.

C. Hvordan er det hensiktsmessig og jage det av? Korte loser på 15-30 min eller gode lange loser på 1 time og oppover?

3. Hjemme situasjon??? Med eller uten dame? 1,2,3 eller 4 bikkjer? Sinte eller snille naboer? etc.

 

I tillegge så synes jeg det er greit å definere et jag. For meg er et god jag på godt over timen ergo er terriere og kortdrivende hunder ikke noe for meg som drivende hunder. I tillegg er søket som regel alt for dårlig på terriere.

 

Etter hva du skriver tror jeg faktisk en Schillerstøver fra de rette revelinjene kunne vært en topp hund for deg.

 

Lykke til med valget av jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det høres ut som om du har litt peiling så jeg prøver å fylle ut lista de.

 

 

1. Hovedsakelig rev, men andre rovdyr som mår å grevling hadde vert topp.

2. Terrenget er kulturlandskap til fjell/skog relatift flatt.

A. Vilttettheten vill jeg si er meget stor, hvertfall på rev.

B. Middels med snø ofte kaldt vær om vinteren.

C. Ser hellst at den tar lange loser.

D. Bor hjemme fortiden. I nabolag med en breton i huset. Fraførav, delvis og til tider snille naboer. Planlegger å kjøpe småbruket til besteforeldrene om ca 5-6 år med nok av plass å ingen naboer :)

Link to comment
Share on other sites

Forstår at du er ung, bor hjemme og ikke har mye erfaring...:

 

Oppsøk en NJFF forening og få være med på allsidig jakt på rev, mink osv med div hundetyper...

 

To små brosjyrer som jeg mener du bør lese:

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98495.PDF

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/34005016.PDF

 

 

Kanskje du har en jaktkompis....en av dere kjøper en "støver" og en en"terrier"...sammen kan dette løse det du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

har en kompis som har jack russel terrier som han bruker som hihund, den har jeg vært med å jakta med to ganger. Han har bestilt seg en støver men tror ikke valpen blir født før til høsten.

 

NJFF kurs høres jo snedig ut, men nå er det jo slikt at jeg har vært med på revejakt med hund før "i høst med dachs" fikk faktisk felt min andre rev der :) så jeg vet hva jakta går utover men ikke hvilken rase jeg burde velge. selfølgelig kan jeg sikkert kjøpe en finsk støver som er populært men vil ha en hund som jager hovedsakelig rev, men som jager også mår å kansje gaupe og muligens grevling. har hør litt om plotthund at den er en god allsidig hund? noen som vet om det stemmer? hvis jeg en vinterdag går i skogen og ser et fersk mårspor i snøen vil jeg ha en hund som jeg kan sleppe på sporet og som finner måren å jager den opp i et tre eller i ei ur der det blir stålos innen jeg kommer. samtidig som at den jager rev godt :) hvis dere sjønner ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke er uheldig - trenger man heldigvis ikke å bruke listen så mange ganger i et liv :)

 

Tja, det kommer jo helt an på hvor mye du jakter og hvor mange hunder du ønsker og ha.

Jeg synes 3-5 jakthunder er perfekt og hver hund jager sjelden mer en 10 år.

Jeg greie ikke å jage inn stort mer enn 1-2 om gangen så jeg prøver å ha litt intervall mellom ny valp.

Så hos meg er det en ny valp i hus på ca et 3 års intervall. Da er den siste anskaffelsen ferdig innjaget og går for fult i skogen.

 

Kristoffersen, Det finnes som regel ingen hund som funker like bra på Rev, mår og grevling.

Skal du beherske all type rovvilt jakt må du ha minst 3 bikkjer. Støver, terrier og spisshund som f.eks laika eller jamte.

Etter lista de og dømme er det en støver du skal ha. Ikke dachs, terrier eller kortdrivere som vorsther eller waktelhund.

 

En støver med de rette linjene vil fungere utmerket på rev og grevling, men mest sannsynlig ikke noe særlig på mår. Da må du ha en spisshund som skjønner at ting klatrer og evner å finne igjen viltet i trærne. Stryk mår fra lista de og kos deg med rev og grevling.

Blant støver rasene har du størst sannsynlighet med å få gode rovviltjager av Schiller, russisk, finne, hamilton og eventuelt Amerikansk/engelsk foxhound.

Sesongen er lang så jeg ville prioritert enn med lange bein og god framkommelighet i forhold til snø.

Rovviltsesongen starter ikke skikkelig for fult med hund før det kommer litt sporsnø. I vertfall ikke for oss som koser oss med litt elg og rådyr i tillegg. Det er kjipt å måtte runde av når det er 20 cm med snø fordi du har valgt dachs.

 

Når støveren jager såppas at ting begynner å gå i hi, er det på tide å alliere seg med kompiser med hihund eller gå i anskaffelse av en selv. PÅ revejakt med støver av den langbeinte sorten så er terrier et must.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha! Nå tenker jo jeg å anskaffe meg en slik hund om ca 4-5 år å har jo ganske god tid på å finne en god kennel osv. Jeg får vel prøve å være med på en del revejakt med hund slik at jeg skjønner virkelig hva dette går ut på å hva som er lurt å gjøre med tanke på valp.

 

Så jeg synes jeg har fått svar på det jeg lurte på ;) Er jo ivrig skogsfugljeger fra før av så muligens en Finsk spets som jeg kan bruke på skogsfugl å mår høres jo veldig interessant ut ;) men først så blir revejakta prioritert ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...