Jump to content

.45 Acp Kulegossisten 200gr SWC


Trinity

Recommended Posts

Hei,

Er ute etter noen synspunkter rundt lading av 200gr SWC fra Kulegossisten da jeg ikke fant noe konkrete ladedata på akkurat denne kulen. Det var ganske store sprik i hva som var oppgitt som start og maks ladninger innenfor de ulike 200gr SWC kulene jeg fant ladedata på. Etter å ha studert diverse ladetabeller for andre lignende 200gr LSWC og SWC ladet jeg opp følgende testladninger i min Ruger SR1911 med orginal rekylfjær:

 

Hette: Federal LP

Hylser: GFL

Krutt: N-340

COL: 31,4mm

Kruttmengder: 6.0gr, 6.2gr, 6.4gr, 6.5gr og 6.6gr

 

6.0gr og 6.2gr ga ufullstendig mating på et par av skuddene. Usikker på om dette skylles for lite krymp. Ble rettet med å ta nytt ladegrep

 

Resten de større ladningene funksjonerte fint og gav god presisjon. Jeg så ingen tegn til overtrykk på hylsene.

Før jeg lader opp et større parti er det boen som ser noe alarmerende med at jeg går for 6.4gr ladningen?

Den ga forresten en gjennomsnitts hastighet på 257m/s.

Link to comment
Share on other sites

Du finner litt varierende data for forskjellige 200grs SWC'er, fordi det finnes forskjellige varianter, som har forskjeller i "neselengde", og dermed bæreflate, og hvor mye hylsvolum de okkuperer.

 

Den du bruker er SVJV en avart av den kjente Hensley & Gibbs #68, og kan dermed brukes med data for denne, selvfølgelig innefor vanlige sikkerhetsregler.

 

Ladeboken #4 oppgir fra 6,5 til 7,5grs N-340 for #68'n, satt til 31,7mm, i Federal hylser.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på du vil bruke 340? Jeg synes det er lite egnet til annet enn de hardeste ladningene med mantlede kuler i 45 - sikkert mange som har andre meninger, men det er iallefall min erfaring. Jeg ville helt klart brukt N320 til 200gr blykuler i 45 hvis jeg skulle bruke VV krutt, selv bruker jeg stort sett Hodgdon Hp38 til all 45 acp (og 9mm) med unntak av Hodgdon Longshot til +p ladninger

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne kula i min 1911, og ladet med 4,5grs N320.

En kamerat bruker 4grs N310, evt 4,2 grs R1.

Jeg har reduserte fjærer i min Colt, matingen fungerer utmerket. God presisjon.

 

N340 har jeg også prøvd både til 175grs og 200grs SWC Kulegrossisten. Har ikke fatt god presisjon med dette kruttet.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å benytte n-330 men ble anbefalt N-340 av Kulegrosissten da jeg bestilte kulene.

 

Er det utfordringer med at ikke alt kruttet blir forbrent du tenker på?

 

N340 er i tregeste laget for 45 acp - du vil fort få ujevn hastighet, dårlig forbrenning og ymse presisjon med annet enn knallharde ladninger. N340 er mye bedre egnet i kalibre som f.eks 9mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En kamerat av meg bruker å lade med denne kula i en para ordnance P14-45. Bruker 18.5lb rekylfjær, ellers orginal.

data han bruker:

 

Kulegrosisten 200grn swc

Startline +p hylser

Federal LP

6.4grn N-340

COL:1.241" (31.52mm)

Krymp: .469"

 

Kronograferte 10 skudd med den for ei uke siden.

FT/S

877,840,867,873,861

888,849,868,884,884

869.1 FT/s i snitt.

173.8 i faktor på snitthastigheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...