Jump to content

Momenter ved valg av hagle


Think!

Recommended Posts

Det mest vanlige spørsmål på Hagle forumet er – Hvilken hagle skal jeg kjøpe. Jeg har prøvd å gi fyldige svar, men det tar tid og man glemmer ofte viktige punkter. Derfor lager jeg denne tråden slik at jeg kan linke til denne når jeg skal fremme MIN MENING. Kom gjerne med ditt syn men forsøk å begrunne det.

 

Jeg har tidligere eiet en Husqvarna o/u med lettmetall lås - cal 12 - ekstraktor, Aya Coral O/U –kal 12 – ejektor – lakkert stokk og nåværende Franchi Inertia Privilege – cal 12 halv auto – titan overflatebehandling – oljet treverk. I tillegg har jeg brukt min fars Buhag S/S –cal 12 – inntørket treverk og Tikka O/U cal 12 – cal 222 – lakkert treverk. Jeg hopper over å spesielt omtale pumpehagle og S/S hagle men den er på mange måter lik hhv halvauto og O/U.

 

Hagletype

 

Jeg har bevist valgt en halvauto hagle. Bakgrunnen er at denne hagletypen enkelt kan tilpasses forskjellige skyttere ved å skifte ut skims mellom skjefte og låskasse. Disse skimsene følger ofte med og regulerer ikke bare ”høyde over kam” men også ”cast off” til høyre eller venstre. Dette innebærer at en links skytter raskt kan tilpasse våpenet til seg. Min Franchi kan i tillegg reguleres i kolbelengde. Jeg mener denne muligheten er spesielt viktig for unge skyttere, det er helt sikkert at kroppen til en 16 åring vil endre seg med årene. Så om hagla passer som ny vil den muligens ikke passe så godt om 10 år. Videre er det ikke så enkelt å finne ut om hagla passer når du kjøper den, med halv auto hagle kan du eksperimentere. Berettas arvtaker til 686 og 687 serien (o/u hagle) har også denne muligheten til å endre passformen ved å bytte skims mellom skjefte og låskasse samt regulere kolbelengden.

 

Halv auto – O/U eller S/S (fast låskasse)

 

I motsetning til hva mange tror skal ikke en halvauto under jakt ha flere patroner i våpenet enn en O/U hagle. Magasinet skal under jakt være plombert slik at det går maks 1 patron i magasin og 1 i løp. For å løse dette har jeg laget en plugg i dreiebenk av et kosteskaft med originalpluggen som mal, bare litt lengre. Franchi lager riktig plugg i plast men spør ikke meg hvorfor de ikke leveres med riktig plugg til Norge. Det samme tror jeg gjelder de øvrige merkene som importeres til Norge.

 

Utover mindre rekyl og enkelt å pusse hele hagla er det få fordeler med halv auto hagle kontra ”faste låskasser”. Halv auto hagler har mer leamikk = mer som kan gå i stykker eller feilfunksjonere. Det er også forskjell på halv auto hagler, rekyldrevne (Franchi, Benelli) har en mye enklere konstruksjon enn gass drevne (Browning, Beretta, Remington osv). De gassdrevne har en mykere rekyl, men rekyldrevne er enkle å plukke fra hverandre for puss. Hagler med faste låskasser har skjulte deler som det er vanskelig å komme til for puss, renhold og olje (ejektorer, sikring og avtrekk). Dette medfører at det danner seg gammel seig olje som hindrer god funksjonering = hagla trenger et diesel bad med noen års mellomrom. Det er mulig å gjøre dette selv men jeg kan ikke anbefale noen å gjøre børsemaker arbeid på egen hånd.

 

Våpen med fast låskasse er ofte ”sikrere” enn halvauto. På jaktvåpen med fast låskasse bør du forlange automatisk sikring = sikringen går på automatisk når du brekker våpenet. Denne finessen skiller etter mitt syn ”gode” og ”dårlige” jaktvåpen fra hverandre. På leirduebanen er dette en pest og en plage men på jakt er det et gode, spesielt om du blir stressa. På dyrere hagler sperrer sikringen også tennstempel og ikke bare hindrer avtrekk. Meg bekjent har ingen halvauto hagle automatisk sikring og bare Browning har sperring av tennstempel. Møter du folk, skal krysse en bekk eller bratt parti er det lurt å brekke, evt. også tømme, våpenet. Dette er mye enklere på et våpen med fast låskasse enn med halvauto.

 

Da jeg hadde ekstraktor på hagla ville jeg ha ejektor fordi det var så raskt å omlade og det så proft ut på leirduebanen med en slik elegant vipp og tomhylsa fløy ned i bøtta. Da jeg fikk ejektorer ønsket jeg meg ekstraktor fordi det var så vanskelig å få med seg tomhylsene hjem under jakt. Dessuten lærte jeg meg aldri denne elegante vippen for å skyte tomhylsa i bøtta = jeg fremstod som et surrehue og ikke en proff på leirduebanen. De virkelige proffene med kvalitetsvåpen har ikke noe vipp men skyter tomhylsa i bøtta ved å brekke våpenet på vanlig måte. Nå har jeg kjøpt halvauto og dermed enda mindre mulighet til å få med tomhylsene hjem og har samtidig forpliktet meg til å rydde standplass på leirduebanen.

 

Materialvalg og overflatebehandling

 

Etter mitt syn bør du kun velge o/u hagle i lettmetall som et nr 2 våpen. Holdbarheten over tid er ikke så god som stål våpen og i tilfelle så er konstruksjonen mer komplisert = dyrere. Videre bør du tenke over hvor og hvordan du jakter. Jakter du i regn, sludd og snø eller bare i ”tørrvær”, sover du varmt eller kaldt. Sover du i telt så blir det fukt uansett hvor bra vær det er. Sover du varmt er det ofte lett å vedlikeholde våpenet etter en fuktig dag. Våpen med plastskjefte er i større grad upåvirket av været og er mer holdbar overfor slag og riper (tøff bruk). Treskjefte klarer seg helt fint en tung regnværsdag om den får tørke i romtemperatur eller kaldere. Problemet oppstår om du sover i telt, da er det fukt uansett og påvirkes ikke skjefte (plastskjefte) så påvirkes stålet. Behandlingen av treverket har mye å si, olje er det jeg liker best, det er penere (særlig over tid). Lakk er det klart dårligste, du vil før eller siden få ”hull” i lakken og ofte er det ikke lakk bak kolbekappe og der kolbe/låskasse møtes. Blir treet utsatt for fukt så sveller det = lakken sprekker. I alle hull i lakken vil det samle seg fukt og du får med tiden hvite skjolder. Vær også klar over at billig tre ser penere ut med lakk enn med olje finish = velger du å fjerne lakk og påføre oljefinish i stede så blir ikke våpenet så pent. Franchi har på enkelte modeller et plastbelegg i stede for lakk på skjefte. Dette skal visstnok være sterkere enn lakk men jeg vet ikke om det stemmer, uansett så blir resultatet det samme som med lakk om det går hull på plastbelegget. Produsentene velger lakk/plastbelegg fordi ”billig” treverk ser penere ut, velger de oljefinish må de bruke dyrere og mer stabilt treverk. Mitt råd er å velge plastskjefte om du kun tenker praktisk eller jakter ”tøft” med tanke på vær eller terreng. Synes du treverk er pent så velg oljebehandlet, skygg unna lakk/belagte skjefter. Oljet treverk trenger ca 3 etterbehandlinger fra den er ny, fabrikken har ikke tid til det under produksjonen = forlang å få med en flaske skjefteolje i handelen.

 

Stålet vil stort sett alltid være blånert, på billige modeller kan det være lakket. Det er forskjell på blånering og blånering og her følger vel pris og kvalitet hverandre. Som menig mann vet du ikke om du har blånering eller blånering før du har hatt minst 1 natt i telt, men som sagt pris og kvalitet følger hverandre. Enkelte hagler har titanbelegg, forkroming eller fornikling på låskassen, disse overflatebehandlingene er langt bedre enn blånering. Flammeherding ser ut til å komme tilbake (Smith & Wesson, Rizzini, Alle de dyre engelske haglene har hatt det på programmet), det gir en knallhard overflate som jeg TROR rusten skal få kjempe hardt mot. Slitasjepunkter er ved haglas balansepunkt dersom du bærer hagla i hånda og bærer du den på ryggen inntil sekk kan du ha flere slitasjepunkt. Har du blånert eller lakket hagle så varer det ikke mange sesongene før overflatebehandlingen er borte på disse punktene.

 

Kvalitetshagler har forkromming av løp og kammer = letter puss betraktelig og slitesterkt.

 

Vekt

 

Mange er opptatt av haglas vekt og det forstår jeg om du bærer hagla i hånda (jakter uten stående fuglehund). Det blir tungt å bære 3,2 kg hagle i handa en hel dag, spesielt om det er 1 år siden sist. Jakter du med hund så bærer du antagelig hagla på ryggen og da betyr ikke vekt så mye. Lett hagle er lett å bære men ”tung” å skyte fordi de er ustabile og har ofte ikke rette vektfordelingen. Tung hagle er mer stabil i svingen etter dua/ fugel og gir mindre rekyl. Dermed må du trene mer med en lett hagle og en lett hagle er ikke en fornøyelse å bruke på leirduebanen. Er du rekylfølsom og ønsker et lett våpen bør du vurdere halvauto (Franchi Fast begynner på 2,7 kg). Jeg anslår ”normal” vekt til å være 3.2 til 3.4 kg. S/S hagler er ofte lettere enn O/U hagler.

 

Løpslengde

 

Løpslengden er viktig for å få rette svingen på hagla. Innenfor rimelighetens grenser kan en si at jo lengre jo bedre. Jeg vil si at 67 cm er et minimum, helst 71 eller 76 cm løp. O/U hagler har forholdsvis mer vekt fremme enn halvauto = de kan bedre klare seg med 67 cm løp. Våpenlengden på O/U hagler blir ofte kortere enn for halvauto = mer hendig våpen.

 

Kaliber

 

I utgangspunktet bør du velge kaliber 12/76, da kan du bruke 12/70 patroner, men 12/76 kan IKKE brukes i 12/70 hagle. Vektforskjellen mellom 12/76 og 12/70 er i praksis lik 0. Det er bare 2 gode grunner til å velge kaliber 20, lavere vekt og mindre rekyl. Ammunisjonsvalget er klart størst for et våpen i kaliber 12/76. Det hevdes at kaliber 16 er på tur tilbake men jeg tror det ikke før jeg får se det.

 

Leirdueammo

 

Leirdueammo er ikke jaktammo, det kan tidlig i jakta brukes på rype men anbefales ikke. Utover det så kan det gi funksjoneringsproblemer i halvauto hagler. Franchi/Benelli er garantert å skulle funke med leirdueammo av grei kvalitet. I min Franchi funker ikke Nittedals sport (noen pakker svelges uten problem, andre ikke, jeg har opplevd at metallet har løsnet fra plasten på tomhylsa), Nittedals Ultra og Gyttorp funker problemfritt. Gassdrevne halvautoer har større problem med leirdueammo. Skal du bruke hagla på leirduebanen bør du stille krav om at den klarer å veksle leirdueammo = du må prøvekjøre hagla. O/U hagler har generelt ikke problem med leirdueammo.

 

Fiber sikte

 

Lysende fiberforsikte synes jeg er et stort pluss. Videre har jeg limt på et ekstra fibersikte nærmere kammeret, dermed ser jeg raskt om jeg ”monterer” hagla feil. Du får slikt fibersikte med magneter og lepper til å feste på sikteskinna = kan raskt og enkelt fjernes og gjenbrukes (anbefales).

 

Choker

 

Jeg ser absolutt ingen grunn til å kjøpe hagle uten løse choker. Sjekk hvor mange av disse som tåler stål og andre harde haggelsorter. Ofte er det bare de 3 største åpningene som tåler stål. Dette kan være et problem om du skal bruke hagla til andejakt. Beretta har enkelte modeller med Optima/optima+ choker, alle 5 av disse chokene tåler stål. (Truglo stillbar titan choke anbefales ikke, det forflyttet treffpunktet ca 1,5 m på vanlig jaktavstand = helt ubrukelig produkt)

 

Pris

 

Mitt inntrykk er at de fleste er fornøyd med hagle i 6-7000 kr klassen, da får du etter mitt skjønn et greit bruksvåpen men heller ikke noe mer. Du bør ikke nøye deg med noe mindre enn kaliber 12/76, løse choker, automatisk sikring og koffert slik at våpenet lovlig kan transporteres. Det er en sannhet at pris og kvalitet følger hverandre. Beretta 686 går vel for å være et ”billig” kvalitetsvåpen som du har glede av i hele din levetid. I andre enden av prisskalaen finner du Remington halvauto til rundt kr 4000, en skikkelig slarkepurke men en evighetsmaskin.

 

Valg av forhandler

 

Du vil raskt oppdage at priser på våpen er billigere på nett enn i ”nærbutikken”. Noen priser på nett er for gode til å være sanne nettopp fordi de ikke er sanne, for å få det bekreftet anbefaler jeg en henvendelse til butikken og overraskelsen blir stor om de kan levere produktet. Men butikken oppnådde hensikten, de har en reell kunde i tale. Mitt inntrykk er at disse prisene er minst like mye til for å ødelegge for andre importører/forhandlere som for å få deg i tale. Du får selv vurder om du skal holde liv i ”nærbutikken” eller skal satse på internett og dermed en større leverandør som har godt utvalg og varer på lager. Personlig ser jeg ingen grunn til å holde liv i klesbutikker med jakt/fiske som lokkevarer (les kjeder som G-sport osv). E r det derimot en ekte våpen og fiskebutikk så kan en betale litt mer om en får kose med våpenet før en kjøper.

Videre er det viktig at denne forhandleren stiller opp for deg om du får feil på våpenet ditt. Forhør deg litt rundt om den aktuelle leverandøren har et godt rykte.

 

Andres mening og ”salgsvirksomhet”

 

Dessverre er det slik at mange ”jobber” for at du skal velge nettopp deres våpen. Noen av disse holder tilbake ikke fordelaktige forhold ved sitt våpen samt feil og mangler de har hatt. Dette er vanlige folk som opptrer som selgere selv om de ikke har noe økonomisk interesse av at du velger det og det produktet. Jeg vet ikke om det skyldes at de må få bekreftet at nettopp de har gjort et ”riktig” valg og at det er flaut å gjøre ”feil”. Derfor bør du legge mer vekt på deres begrunnelse for sine valg enn hva de har valgt. Så får du selv vurdere om dette er vektige grunner for deg.

 

Mitt valg

 

Jeg har Franchi Inertia Privilege som på 1 år har gått ca 800 skudd, hvorav 780 leirdueskudd.

 

Valget ble først og fremst bestemt utfra mulighetene for å tilpasse våpnet til forskjellige brukere.

 

Prisen var i utgangspunktet kr 13.000. Men jeg byttet inn andre våpen og tilhørende varer for høyere sum en dette og tok ut dette våpnet + andre varer. Så spørsmålet er da om jeg fikk rabatt eller forhøyet kjøpesum på mine varer.

 

Franchi modellene er helt like, forskjellene ligger i overflatebehandling, materialvalg i avtrekksmodul (alu eller plast). Forskjell i vekt kommer av hvor mye letta skjefte er, magasinkapasitet, løpslengde, materialvalg i avtrekksmodul og kolbekappe.

 

Vær obs på at Franchi/Benelli tar forbehold om at våpenet må gå inntil 200 skudd med jaktammo før den veksler med leirdueammo. Min gikk 7 skudd med jaktammo før den fikk smake leirdueammoen Nittedals Ultra, Den tygde 200 av sorten uten å kny. Stor var derfor skuffelsen i vår når den begynte og jævles på leirduebanen, enkelte omganger var problemfrie, andre var bare sorgen. Det var selvfølgelig våpenet som fikk skylda og importøren tok den inn på garanti (de var meget greie å raske vedr garantiarbeidene, ca 14 dager med postgang). De fant feil på sluttstykkehode, derfor var det slitasjemerker fremme/øverst i låskassa + avskallinger av titanbelegg i sporet til sluttstykkefører (det er ikke mere avskallinger nå). Skuffelsen var ikke mindre da jeg fikk våpenet tilbake med samme jævelskapen. Etter nærmere undersøkelse viser det seg at klubben har gått over til Nittedals sport. Nå har jeg kjøpt Gyttorp leirdueammo og den har tygget i seg ca 350 stk uten en eneste feil. Som en test har jeg ikke pusset hagla på disse 350 skuddene heller, etter ca 200 skudd sprutet jeg litt olje inn (det følger med en pumpeolje flaske) i sporet til sluttstykkefører.

 

Forøvrig har en plastduppeditt som holder fremskjefte mot låskassa løsnet, jeg limte den med et spesiallim som er føyelig og skal tåle -40 til + 75 grader (Det var knapt lim der fra fabrikk). Jeg har dreid en plugg til magasinet av et kosteskaft slik at hagla er lovlig på jakt (maks 1 patron i magasin + 1 i løpet). Når jeg skyter mye så løsner pluggen som holder magasinplugg mv på plass, den kommer ingen steder pga skruen som holder forskjefte/løp på plass så det har ingen praktisk betydning (egentlig bare en fordel fordi du ikke trenger å ha med låseringstang for å kunne pusse magasin). Da har jeg fått med meg absolutt alle "feil" på min hagle.

 

Av svakheter på Franchi må jeg nevne at bare de 3 minste chokene er til stål = begrensning på sjøfugel og fjellrype på bakken.

 

Av positive ting må nevnes nydelig treverk når du får oljet den. Min har oppgradert treverk men på Jegerstua i Varangerbotn har/hadde de en Fast som de selv hadde oljet og den hadde minst like flott treverk selv om det skal være std treverk på modellen. Videre har Franchi flere muligheter for tilpassninger i å med at kolbekappen leveres i medium, men du kan kjøpe Large og smal også (jeg har ventet på smal utgave i 1 år og er nå rimelig pissed på importør/fabrikk (jegerstua har gjort hva de kan)).

 

edit: 11.09.2008: fjernet påstanden om at Franchi og Benelli er helt like våpen.

 

Edit: 23.01.2009: Jeg fikk small utgaven av kolbekappe rett før jul, ca 1,5 år etter kjøp av hagle (nå må de vel ha lært at det finnes small utgaver av kolbekappa så nestemann ikke behøver å vente så lenge)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

:x:cry: Fikk hagla tilbake fra Finnmark etter jakt. Skulle pusse den å dermed løsnet et flak (på størrelse med ytterste ledd på tommel) med titan belegg helt bak i låskassen. Her er det ingen mekanisk slitasje, det løsner mere titan i/tilknyttning til sporet sluttstykket følger = Jeg skal teste 7 års garantien :x

 

Begynner å miste troen på titan belegget så nå ønsker jeg meg en med crom eller forniklet låskasse. Sjekket på franchi.com å de har sluttet å produsere Inertia med crom/forniklet låskasse. Nå er det bare Fast White som har fornikling. Blånert/lakkert er ikke aktuelt da det slites bort (derfor jeg valgte titan). Det MÅ være oljet treverk og ikke plastbelagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

heisan tenkte bare jeg måte korrigere deg på pungtet om truglochoken,,

 

har selv skutt mye med denne og hos meg gav den null treffpungt forandring,,, så hos deg må det nokk være en form for feil. denne choken er jo tottalt ca 10-12 cm lang så om den av en eller annen årsak er skjev i choken eller hagla de kansje har chokegjengene slått slik att det gir dette utslag så virker det noe dramatisk og slakte produktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er bare 2 gode grunner til å velge kaliber 20, lavere vekt og mindre rekyl.

 

Jeg tillater meg å lufte litt uenighet her. Min mening er at kaliber 12, og da spesielt i 76 og 89mm kamring er en overdrivelse unntatt på sjøfugl og rådyr. Folks fiksering på kaliber 12 er sammenlignbart med den typiske norske trangent il å overdrive - vi kjøper for store kniver og for kraftig fiskeutstyr, og hagler i kaliber som ikke gir oss matnyttig ekstra ytelse. Jakter du rype, skogsfugl og hare, som vel er det de fleste haglejegere gjør, er 32 - 35g hagl rikelig. Og at haglen er lettere ser jeg bare som positivt. En hagle der baskylen er dimensjonert etter kaliber 20 blir også langt smidigere og lettsvingt enn en i kaliber 12.

 

Jeg har selv hatt tre hagler i kaliber 12. Den siste solgte jeg nylig, og sitter nå igjen med en Beretta 685 i kaliber 20-76 som jeg kommer til å beholde så lenge jeg jakter. På sjøfugljakten går jeg nå over til å bruke rifle i .223.

 

Mitt råd til haglekjøpere om kalibervalg vil være: Tenk gjennom hva du kommer til å bruke haglen til, og velg det kaliberet og våpenet som gjør jobben og som du vil trives med å ta med deg på jakt eller leirduebane.

 

Utover dette punktet har du samlet opp mye god veiledning for potensielle haglekjøpere her. Bra jobbet !!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Før påske hadde jeg litt kommunikasjon med børsemaker verkstedet hos Alm våpen & Villmark AS og i forbindelse med med påskeferien har jeg snakket med forhandler Jegerstua. Jeg skal nå få metalldeler fra en Franchi Fast White påmontert treverk (oljet treverk) fra "min" Franchi Inertia Privilege.

 

Årsaken til dette er at titanbelegget vil fortsette å flasse av, selv om jeg fikk ny låskasse med titanbelegg. Årsaken er at titanbelegget er knallhard men ligger oppå et mykt underlag (alu låskasse), så når sluttstykket beveger seg "vibrerer" aluminiumen mens titanen ikke vil bevegge seg = titan og alu skiller lag.

 

Jeg kjøpte dette våpnet først og fremst fordi titanbelegget ville medføre lite synlig slitasje av bruk + oljet treverk. Låskasse mv fra "White" utgaven er fornikklet, det skal være mere slitesterkt enn blånering eller eloksering (Fast black). Når jeg får oljet treverk (originalt er det plastfilm belagt treverk) så er det ern grei løsning. Men jeg har varslet at jeg vil skyte minst 1000 skudd i sommer og flasser fornikklingen av så krever jeg pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Bra momenter, og ikke minst bra initiativ, men jeg savner ett punkt for flerløpede hagler:

To eller en avtrekker, og typer løpsvelger.

 

En avtrekker gir teoretisk kjappere andreskudd, om rekylopptaket er bra. De fleste har løpsvelgeren i sikringsfløya (ekker at hele sikringa vippes side til side), og i alle fall med mine fingre er denne umulig å betjene i anleggsstilling, selv før våpnet er avsikret. SKB (i alle fall enkelte modeller) og FinnClassic har sikringen i avtrekkeren eller avtrekksbøyla. Dette er i min mening en langt bedre løsning.

 

Skal man ha kombiløp på børsa foretrekker de fleste to avtrekkere. En faktor er sikkerhet - man vet enklere hvilket løp en til hver tid trekker av, og faren for vådeskudd med rifleløpet er derav mindre. En annen er at innmaten er enklere bygget opp, slik at det er lettere å få et godt justert avtrekk for rifleskudd.

 

EDIT:

I dagens samfunn er det en stor fordel med ei dobbeltbørse, som jeg savner på halvautoen. Mesteparten av folket man møter i skog og fjell er folk på tur, enten det er bær, sopp eller bare for turens del. "Alle" vet at ei knekt børse er "ufarlig", men langt fra alle vet at en halvauto eller ei pumpe i bakstilling er akkurat like ufarlig. Ikke synes det på avstand heller...

Link to comment
Share on other sites

Savner at du nevner en annen stor fordel med "2-løpere" (s/s eller o/u).

Nemlig at du kan fyre av 2 skudd med 2 forskjellige spredninger på haglesvermen.

 

På haglebanen, f.eks leirduesti, så kan du ka korte og lange hold. Da er det greit å ha choker med varierende trangboring. På jakt, så går det første skuddet som regel på kortere hold enn det andre. Det gjør at løpet som går først godt kan ha åpnere choke enn det løpet du fyrer av sist. Dette har du ikke muligheten til på en enløper. Når det er sagt, så vil jeg også nevne at jeg nesten alltid har jaktet med pumpe eller halvauto. Og halv trangboring går til det meste.

 

Nå har jeg kjøpt meg konkurransehagle o/u. Og makan til forskjell i balanse i forhold til hva jeg er vant til! På grunn av dette, og det faktum at jeg kan ha forskjellige trangboringer, gjør at jeg sannsynligvis vil bære med meg denne på jakt til høsten. Jeg vurderer da om jeg skal bytte ut optimachokene med noen jaktchoker, så jeg ikke ser så jæv** "sporting" ut :oops:

Konkurransehagla har ikke automatisk sikring, men så vant som jeg er med pumpe og halvauto, så kommer nok sikringen på likevel.

 

Blir det aktuellt med jaktturer i lavvo igjen, så er nok Benellien med plastkolbe førstevalget.

 

PS! Ejector er ikke ensbetydende med at tomhylsa flyr sin veg. Har skutt hundre skudd med denne nå, og jeg tar imot hylsene med høyre hånd og slipper den i bøtta uten noe fancy bevegelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare 2 gode grunner til å velge kaliber 20, lavere vekt og mindre rekyl. Ammunisjonsvalget er klart størst for et våpen i kaliber 12/76. Det hevdes at kaliber 16 er på tur tilbake men jeg tror det ikke før jeg får se det.

 

Før i tiden klarte man seg med kaliber 16 og 12/65 til alt av jakt der hagle var lovlig.

En 20/76 kan fåes med samme ladning som en standard jaktpatron i kaliber 12

 

Etter mange år med pumpehagle i kaliber 12 , og magnumpatroner fra 42 til 66gram :roll: har jeg funnet ut at 20/76 dekker mine behov like bra. Og jeg mener å få finere skuddbilder med kaliber 20. Er faktisk veldig imponert over kaliber 20.

 

 

P.S Jeg har sett at kaliber 16 er på vei tilbake, smekre drillinger og velbalanserte sideliggere! Og det er gledelig i en tid der markedet flommer over av masseproduserte skytevåpen, ofte med syntetstokk, helt uten sjel og kamret for magnumkaliber som har gått folk til hodet :D

 

Jeg har tre hagler, tror jeg kan selge noen av dem, men tjueren blir igjen.

Link to comment
Share on other sites

I skapet står mykje forskjellig, alt frå tysk 50-tals enkeltløpar, via russisk side by side til "konfirmasjonspengepris", til ultralett Beretta o/u i kal. 20/76. Samt Sabatti o/u kombi m/ ekstra haglløp og justerbar kolbe.

 

Både på jakt og på bane skyt eg heilt greit med alle desse våpna, sjølv om dei varierer mykje i vekt, balanse og ikkje minst kolbefasong/lengde.

 

Men med EI børse skyt eg så mykje, mykje betre, nemleg med ein 25 år gammal kultklassikar, Miroku 3800 SW, med kolbe bygd på mål. Etter at jegertrapkarrieren var over blei japsen bora opp til imp cyl/ 1/2 trangboring, påmontert reimfeste og rigga for jakt. Ville dette funke:

Åjada. Bomskudda med Mirokuen viste seg å vere få, også i skogen, sjølv om børsa er bygd for skyting på stigande duer.

 

Korleis er den så "i skogen"?: Med vekt på godt over 3,5 kg og 76 cm løp er den sjølvsagt eit "herk" å bære på. Men nettopp i skogen og på fjellet er ei slik børse gull verdt for meg. Og forklaringa er enkel:

 

Eg er støkkjeger. Med små marginar, alltid overraskande situasjonar og mange skot utført på ryggmargsrefleksen, er det med Mirokuen eg har hatt dei beste jaktopplevingane. Dei fellingane av vilt som heilt klart krevde "det verkeleg gode haglskotet".

 

Oppsummert: Med alle dei andre haglene kan eg i praksis jakte på kva som helst av skarv, ender, gås, rådyr - og ein god del andre ting, med heilt grei treffprosent. Til støkkjakt på skogsfugl og rype: Alltid Mirokuen.

 

Kunne eg oppnådd like god treffprosent med ei av dei andre børsene som ikkje er spesialtilpassa meg? Tja. Før ville eg svart ubetinga nei. I dag er eg meir usikker. Eg trur treninga, kveld etter kveld, år etter år (og det kan godt vere tørrtrening, det treng ikkje smelle), langt på veg kan kompensere for filing, liming, vriding og høvling av kolbe. Særleg gjeld dette cast off/cast on.

 

Men eitt unntak vil allti gjelde: Om kolben din har for mykje fall og du alltid stirrer rett inn i baskylen med kinnkontakt. Den blir du aldri stabilt god med.

Link to comment
Share on other sites

Godt inlnlegg du skrev. Noen egne synspunkter over emnet. Helt enig når gjeller kalibervalg for en som skal ha sin förste, eller en som kun vil ha EN hagle. At ditt eget valg blev en halvautomat er forsåvidt helt greitt, men som du selv påpeker er det ikke mange fordeler å hente om man skall jakte lovlig.(promlemer med Franchi er vel ikke et ukjent fenomen). FIBERSIKTER: Er ikke så veldig begeistret for dem, men Esy Hit-siktet. virker bra om man har et "öye-dominans" problem. Ellers syns jeg de med sitt "Lys", drar öyet for mye till seg, og man mister lett focus på målet/viltet. Din preferanse at i tillegg ha ett baksikte på et våpen som er konstruert for flyktskytte,går over min forstand! - Blir jo rifleskyting med hagle. - CAL 20. Du skrev:2 grunner for å velge dette = lavere vekt, mindre rekyl ?? En Lettvekter 12er ligger i samme vektklasse som en cal.20. - Mindre rekyl? Du får en mindre rekyl ALLTID i en cal 12 om patronen du skyter inneholder samme vekt hagl. Et våpen boret for cal.20 "arbeider"også med et höyere TRYKK, enn ett i cal12, skutt med samme vekt hagel i patronen. En 28gr,patron cal.12, er også like lett i lomma, som en 28gr.cal.20. - Nei, så som jeg ser det ligger "kvaliteten" i en 20 kaliber i dens "smekkerhet og hanterbarhet. Jeg skulle vel godt kunne tenke meg en "flört" med en smekker tyvekaliber, men min våpengarderobe er desverre (over)fyllt. Mine övrige hagler:Gebr.Merkel s/s Eng skjefte cal12, Simpson 85 cal12, Rem 1100 cal12 med 2 löp kort 66sm syl / 71sm 1/2choke, lever i stort sett ett stille liv. Dette p.g.a. att min Beretta 687cal 12 har tatt over det aller meste av både jakt og baneskyting. Bruk av samme våpen gir beste resultat. Ved stadigt å skifte gir man seg selv et handikapp. Till slutt ett ord om Enkeltrykk kontra Dobble avtrekkere. Ingen tvil hos meg at 2st avtrykkere er det eneste "valgbare" trykk som fungerer i en stresset jaktsituasjon. Det beste er å bli vant med ett system,ingen god ide å vexle mellom de. Har selv blitt så vant till enkeltrykket på Berettaen, at det blir et lite problem når jeg tar i bruk Merkelen eller Simpsonen som begge har Dobble avtrykk. Vanesak! Takker deg for "tråden" som aaaldrig tar slutt. 8)

Link to comment
Share on other sites

Til Bobby. Årsaken til at jeg har 2 sikter er at jeg av og til kanter hagla idet jeg monterer den = sikter på tvers av sikteskinna. Det ekstra siktet jeg har er så lite at fint ser kornet. Etter mitt syn er det et fint verktøy for å luke vekk brukerfeil.

 

Idag har jeg fått hentet hagla på poste, ikke noe å si på leveringsitden når enn først fikk bestemt seg. Farvemessig er det ikke så stor forskjell mellom fornikkling og titanbelegg. Når jeg har fått behandlet stokken med olje skal jeg ta bilder. (Det regnet og hagla overnattet i terrengbilen, far min la våt regnjakke oppå hagla = hvite skjolder. Men litt skjefteolje vil nok rette på det). Da gjenstår testskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...