Jump to content

Ny børse - endring på treffpunkt


Skarvekongen

Recommended Posts

Vil en ny børse - eller nytt løp for den saks skyld- endre treffpunkt etter en tid ?

 

Hadde innskyting i benk med jaktammo i våres. Har etter den tid skutt 100-150 helmantel. Skulle testskyte før jakta idag. Brukte jaktammo fra samme esken som i våres. Treffpunktet lå 95mm høyere og 25mm til siden.

 

Noen som har erfaring med dette ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kjøpte en ny Sauer jaktmatch i 6,5x55. Har brukt den nå i 2 sesonger og har enda ikke måtte justere noe på siktet, på tross av at jeg bruker klikkene på lengre hold. Lik en diopter. Har en Schmidt og Bender 4-16x50 på den. Bruker kun 8,4 grams Diamondline. Har mest tro på at siktet ditt svikter og ikke rifla.

Link to comment
Share on other sites

Vil en ny børse - eller nytt løp for den saks skyld- endre treffpunkt etter en tid ?

 

Nye børser med kontakt mellom pipe og treverk, vil mest sansynlig endre treffpunkt ettersom treverket f.eks tørker og vrir seg.

 

Sørg for at det er klaring mellom pipa og treværk, og send gjærne børsa til en børsemaker for bedding.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg altfor lite om, men det har med kalibrering av skivene å gjøre. Har vært skrevet litt om det her inne før og folk ble vel enige om at innskyting måtte/burde kontrolleres på papp.

Link to comment
Share on other sites

Kontroler at kikkerten sitter som den skal. Kontroler skjefteskruene. Kontroler klaring mellom stokk og løp, evt. kost på ein beddejobbe. (er uansett vel anvente kroner.) Skyt inn på papp! Har du fortsatt treffpungt- forandring, få nokon til å sjå på sikte ditt. Om ikkje hullet på blinken er sentrert på den elektroniske skiva, vi den vise forandring sjølv om du skyter midt i svarten.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over dette med kalibrering av elektroniske skiver. Kan jo meget vel være tilfellet.

Sjekker på papp ved første anledning.

 

Forøvrig er alltid presisjonen på topp uansett hvor på skiva det sitter. Børsa er en Kongsberg 393 i 9,3x62.

Løpet er frittliggende etter papirmetoden, men børsa er ikke beddet.

 

Takk for alle gode råd.

Link to comment
Share on other sites

I fjor skjøt jeg inn på elektronikk. Senter senter fra benk og anlegg. Fikk det for meg å kontrollere på papp, resultat 3" ned på papp kontra elektronikk.,

I har har elektronikken vært justert, klok av skade sjekket jeg etterpå på papp. resultat 3cm til høyre på pappen.

Så nå skyter jeg inn riflene på elektronik når det passer seg slik, men ikke F... om jeg løser skudd mot vilt før innskytingen er sjekk mot papp.

 

Elektronikk er topp til å sjekke samling med, men til innskyting for jakt er den verdiløs.

Link to comment
Share on other sites

I fjor skjøt jeg inn på elektronikk. Senter senter fra benk og anlegg. Fikk det for meg å kontrollere på papp, resultat 3" ned på papp kontra elektronikk.,

I har har elektronikken vært justert, klok av skade sjekket jeg etterpå på papp. resultat 3cm til høyre på pappen.

Så nå skyter jeg inn riflene på elektronik når det passer seg slik, men ikke F... om jeg løser skudd mot vilt før innskytingen er sjekk mot papp.

 

Elektronikk er topp til å sjekke samling med, men til innskyting for jakt er den verdiløs.

 

Dette er jo utrolig skummelt! :shock: Jeg visste ikke noe om at elektroniske skiver kan være unøyaktige, og det tror jeg heller ikke 99% av jegerstanden vet :!::!:

 

På de skytebanene jeg frekventerer, rundt om i trøndelag, skyter så godt som alle inn på elektronikk, og oppskyting foregår ofte også på elektroniske reinskiver!

 

Hvis elektronikken ikke er pålitelig med hensyn til treffpunkt er dette noe alle standplassledere burde være oppmerksomme på og opplyse om! Hva kan gjøres for å spre denne informasjonen :?::?:

 

Jeg skal i alle fall kontrollere børsa mi før jeg slipper flere kuler avgårde mot vilt...

Link to comment
Share on other sites

Mye avhenger av den som driver vedlikeholdet av skivene, på "min" bane har jeg ikke opplevd noen forskjeller av betydning men det virker som om det er veldig gode rutiner på stell og puss av skivene.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at alluminium-montasje kan forandre treffpunktet gjennom store temperaturforskjeller. Hadde alluminium sjøl heilt til for 2 år sida. Viste ikkje bedre, og tenkte på det som en selvfølge at eg måtte stille på siktet når vårsesongen på skytebana starta. Men regner med at du har stålmontasje! (?) Har ihvertfall ikkje hatt noke problem med treffpunktforandreinger etter at eg skifta. Har dessuten bedda våpenet også rett i etterkant av stålet kom, og fy kor den går :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste at dem ikke var 110% nøyaktige, men 3", altså nærmere 7-8 cm. er jo helt på trynet. Det er skremmende, for det kan være avgjørende om det blir skadeskyting eller ikke. spesielt på rådyr da som jeg jakter på.

 

Hvis jeg skadeskyter skal det være bare min feil, ikke at de elektroniske skivene ikke funker som dem skal.

 

Hm, rart hvis skivene der jeg skyter ikke er godt vedlikeholdt, for der skyter dem jo konkurranser osv. Men det gjør dem vel på deres steder også.

 

Nei, dette likte jeg jaggu dårlig gitt. Trur jeg må ta en runde på papp i helga jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hm, rart hvis skivene der jeg skyter ikke er godt vedlikeholdt, for der skyter dem jo konkurranser osv. Men det gjør dem vel på deres steder også.

 

 

Denne feilen har liten betydning for DFS-skyting, de skyter prøveskudd og stiller diopteret etter hva skjermen viser.

Link to comment
Share on other sites

Oki doki, Chiefen. Da må jeg jaggu ta meg en liten tur oppi skauen og skyte litt på papp. Vil jo nødig skadeskyte.

 

Men jeg synes jo dette er litt forundringverdig, for i DFS skyter dem jo ofte på stevner osv. også. Hm, er det prøveskudd og påfølgende innstilling av siktet som foregår der også da eller ? Så i praksis vil det si at skivene kan variere såpass fra sted til sted, at man må justere diopteret på hundre meter ettersom man bytter baner.

 

Det er helt på trynet og sløvt å ikke kalibrere skivene. Men det var my 2 cents.

 

Jeg tar ihvertfall et par skudd på papp, så får jeg se. En kompis har ei skive på ca. 90 meter, så da vil jeg vel treffe litt over, siden jeg har skyti inn på ca. 100 meter ?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes jo dette er litt forundringverdig, for i DFS skyter dem jo ofte på stevner osv. også. Hm, er det prøveskudd og påfølgende innstilling av siktet som foregår der også da eller ? Så i praksis vil det si at skivene kan variere såpass fra sted til sted, at man må justere diopteret på hundre meter ettersom man bytter baner.

 

 

Er heilt normalt i DFS å skyte inn kvar gong ein er på skytebana! Det er det samme om det er 100, 200 eller 300m. Alle skyter inn på nytt kvar gang dei er på bana.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nok med det, de skyter inn hvergang de bytter skive også. For det er ikke gitt at skive en er likt kalibrert med skive to, som det ikke er gitt er likt kalibrert med reinsskiva o.s.v.

 

Men 3cm på kalibreringen er plenty godt nok for DFS, det er kun når jegere skal skyte inn og skyte opp at dette blir ett problem. Skal lære meg å kalibrere elektronikk skivene selv, og med 223r'n benk og anleg forran og bak samt papp skiva oppe. Burde en klare å få det ned på under 3cm (inner tier) med MP 20 retiklet. Lurer litt på om 3cm var å ta litt for lite i på skive nr to på Hildre skytebane? var vel så vidt ute i nier'n rett venstre med senter på pappen. Skive nr 1 vet jeg ingenting om).

Link to comment
Share on other sites

Ikke nok med det, de skyter inn hvergang de bytter skive også. For det er ikke gitt at skive en er likt kalibrert med skive to, som det ikke er gitt er likt kalibrert med reinsskiva o.s.v.

 

Men 3cm på kalibreringen er plenty godt nok for DFS, det er kun når jegere skal skyte inn og skyte opp at dette blir ett problem. Skal lære meg å kalibrere elektronikk skivene selv, og med 223r'n benk og anleg forran og bak samt papp skiva oppe. Burde en klare å få det ned på under 3cm (inner tier) med MP 20 retiklet. Lurer litt på om 3cm var å ta litt for lite i på skive nr to på Hildre skytebane? var vel så vidt ute i nier'n rett venstre med senter på pappen. Skive nr 1 vet jeg ingenting om).

 

De skivene er jo ikke akkurat nye, på våre gikk kula 1 cm over elektronisk treffpunkt når det var papp med hvitlapp å sikte etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...