Don´O Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Hallo godtfolk De fleste av oss som driver med hjemmelading av jaktammo stiller seg jevnlig spørsmålet om hvilken kule som skal velges for å oppnå best mulig resultat. Å finne den beste jaktkula til storviltjakt er avhengig av flere ulike faktorer hvor de fleste streber etter mest mulig human avlivning, (knall og fall), samt minst mulig ødeleggelse av kjøtt. Den kuleprodusenten som en dag kan si;" Se her, vi har oppfunnet den optimale jaktkule. Garantert rask avlivning med minimal ødeleggelse av kjøtt." Kan man vel si har skutt gullfuglen. Jeg har så langt ladet hovedsaklig premiumkuler, samt noen blykladder til 45-70. Leste en artikkel fra arms&ammo angående homogene kuler hvor de sterkt anbefaler jegere å prøve denne typen kuler. http://www.arms-ammo.no/Redigeringsside ... ruk_av.htm" target="_blank Hvilke synspunkter rører seg ute blant kammerfolket? Er det noen som har konkrete anbefalinger i forhold til homogene kuler som er gode til storviltjakt?
Yhaug Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Kulevalg kommer jo alltids an på vilt og kaliber. Personlig så vet jeg sannelig ikke om kulevalget faktisk spiller så stor rolle med tanke på kjøttødleggelser. Har inntrykk av at fart og treffpunkt har større betydning. Der kulekonstruksjonen faktisk spiller en rolle er hvilken dypdevirkning man ønsker. Jeg går mer og mer vekk fra "superkuler" i standard kalibre, da jeg stortsett får gjennomskyting på hjorten samme hvilken kuler jeg bruker. Eneste kulene jeg kan funnet igjen ( som jeg kan komme på i farten) er en 165 gr. Swift A-frame i 30-06 og en 140 gr. Nosler acubond i 270 win. Fineste slaktene jeg har sett er skutt med 405 gr. Remington kule avfyrt fra en 45/70 og 286 gr. Norma Alaska i fra en 9,3x62. Fjorårets styggeste slakt var med 286gr. Norma Alaska i 9,3x57, noe som utelukkende har med treffpunkt å gjøre. ( skutt litt høyt framme i bogen, litt oven ifra ) I høyhastighets kalibre bruker jeg litt hardere kuler for å sikre dypdevirkning. Homogene kuler har jeg aldri hatt behov for å bruke, Swift A- frame fungerer bra i de fleste hastigheter til mitt bruk..
Recommended Posts