Jump to content

Kniv 2013


haretex

Recommended Posts

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Hei. Jeg er ny her på forumet, og meldte meg inn ene og alene fordi jeg satt og leste om haretex sine mildt tatt fantastiske kniver. Har søkt nettet etter forum som omhandler kniver, men synes det er lite å finne, i hvert fall her på berget.

Har lagt merke til at haretex er en flott fyr som deler av seg med kunnskap, så jeg tar sjansen på å spørre om en ting.

Hvilken teknikk bruker du for å få til "marmorering" på slirene dine? De er bare såå flotte. Har holdt på i flere dager og testet ut forskjellige teknikker, men får det ikke til. Derfor kryper jeg til korset og spør.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en svamp av den typen som tidligere ble brukt for å fukte frimerker. Det må være av den gamle typen med grovt mønster. Disse er ikke så lette å få tak i lenger.

Legger på forsiktig med farge, dytter av på et papir til jeg ser at det ikke "kladder". Deretter på slira.

(slira har fått en lysere grunnfarge først da)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar!

Jeg tenkte det var noe sånt man skulle gjøre, og jeg har testet med forskjellige svamper, men det har nok vært for tette porer, for "mønsteret" har blitt for tett.

Da er det bare å begynne å gå på leit etter sånne svamper :)

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

normal_20131007_201521.jpg

 

Disse kjøpes her http://www.spesialverktoy.no/sider/prod ... are=120504" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Espen

 

Var innom der på vei hjem fra jobb i dag. Med min sedvanelige flaks, var selvfølgelig den butikken lagt ned. :roll:

Fant en nettside i Bergen som solgte de "fingerfukterne" som haretex refererte til, og bestillte 10 stk derfra. 2 timer senere fikk jeg en mail om at produktet hadde utgått :?

 

Ikke lett å få tak i dette nei.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Nydelig kniv Åge! Jeg beundrer din fantasi, på sammensetninger av materialer, og selvfølgelig det utsøkte håndarbeide ditt. Si i fra hvis du skulle holde kurs en gang! :D

 

mvh

Lars

 

Takker så mye sclalars! :)

Kurs? nei, det blir det nok ikke noe av. Har nok med å "kurse" meg selv. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

 

Takker så mye sclalars! :)

Kurs? nei, det blir det nok ikke noe av. Har nok med å "kurse" meg selv. :winke1:

 

Vel, i grunn så holder du jo egentlig et slags kurs i de trådene hvor du nøye beskriver, både med bilder og tekst, hvordan du lager både kniver og slirer :D. Flotte tråder!

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Nydelig kniv igjen, haretex!

(så du har åpnet knivbua igjen etter sommeren..... ;-) )

 

Jeg fikk også samme inntrykk som Beserk på første bildet, men det er bildet som lyver.

Imidlertid får jeg litt samme inntrykk senere, til tross for at rygglinje og blad er helt korrekt. Jeg studerte fenomenet en stund, og kom til at det kanskje er vinkel på frontbit + nederste del av frontbit, muligens sammen med det bøyde innlegget og dets vinkel, som gjør at jeg får dette inntrykket.

 

Igjen en suveren kniv, med vakkert tre og nydelig håndverk (selvsagt nydelig blad også, men nå er det knivmaker vi roser og ikke smed..).

Det blir artig å følge tråden framover, jeg regner med samme produksjonstakt som før?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker, Dagl og Trollbukk :D

 

Bua er bare delvis åpen, jeg har ei harabikkje her som kommer til å ta det meste av tida utover høsten, men akkurat nå er det stopp den første uka av elgjakta.

 

Produksjonstakten blir nok som den har vært, men det blir nok ikke før etter nyttår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker arcturus!

 

Nei ikke egen produksjon.

Jeg tester ut 4 biter fra en ny leverandør. Tror disse er stabilisert med noe annet da de er noe annerledes å jobbe med. Ikke fullt så hårde som andre biter jeg er vant til. Støver noe inni h..... men gir en fantastisk finish. Ingen av de jeg har lagt ut her er etterbehandlet eller polert, kun sluttpusset. De 3 siste jeg har lagt ut er av disse, i tillegg har jeg en til på gang.

Kostbare som bare f...

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin kniv, og nydelig treverk.

Formen er jo omtrent som de andre, men av en eller annen grunn som jeg ikke kan sette fingeren på, så falt denne skaftformen meg veldig godt i øyet. Vet ikke om du har endret på noen småting i formen? Det kan også være at trebiten framhever formen på en annen måte...

 

Veldig bra igjen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Du er en utrolig produktiv herremann haretex :) Og resultatet ble som alltid fantastisk.

 

Jeg lider av en sjukdom som heter "gjør det sjøl", og denne sjukdommen har jeg hatt i mange, mange år. Nå har jeg tenkt å prøve meg på stabilisering av diverse materialer selv, ikke fordi det er noe billigere, men fordi jeg rett og slett har lyst til å prøve å se om jeg får det til.

Kammer er laget i 15 mm acryl, limt med 2 komponent acryllim, og nå venter jeg bare på akrylmassen jeg skal benytte.

Skal ut å kjøpe meg vakuumpumpe i dag, pluss en reguleringsventil.

Fikk inspirasjon når jeg kikket på disse videoene på youtube.

" target="_blank

Dette blir utrolig spennende :D

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye alle sammen!

 

Moskusen er kjøpt på en eller annen messe, tror kanskje det var på Elverum.

Annen fasong, tja, jeg lager normalt ganske lik fasong på det meste, men helt like blir de vel aldri.

Ble ganske fornøyd med denne selv også faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...