haretex Posted April 29, 2013 Posted April 29, 2013 Litt fra årets produksjon: Skal laste opp noen detaljbilder av disse og kanskje noen til en dag jeg får tid.
Berserk-kniv Posted April 29, 2013 Posted April 29, 2013 Mye flott her Haretex. Mye herlige materialer også. Kan nok ta deg fri i sommer med god samvittighet Mvh Berserk
trollbukk Posted April 29, 2013 Posted April 29, 2013 Litt av årets produksjon??? Hadde jeg hatt kapasitet til en slik produksjon hadde jeg vert en lykkelig mann! Mye pent her.
Ilatad Posted April 29, 2013 Posted April 29, 2013 Skal laste opp noen detaljbilder av disse og kanskje noen til en dag jeg får tid. Det gleder jeg meg til. Litt info om materialet etc er også interessant
SuperHansen Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Dette syntes jeg var imponerende samling til å ikke være lengre ut i året. Virkelig flotte kniver!
Sjur Dale Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Ein fryd for auga. Eg blir glad over å sjå så pent handverk.
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 OK, skal prøve å legge ut noen bilder fra hver kniv her da. De aller fleste er uten slire, siden det er kniver jeg nylig har laget, og slirer lages etter hvert som noen bestiller/skal ha kniven. Først noen fulltanger: Grankongle innstøpt i blå polyester Blad: Enzo Trapper Grankongle innstøpt i grønn polyester Blad: Enzo Trapper Grankongle innstøpt i rød polyester/ rec.stone Blad: Enzo Trapper Desert Ironwood / stab. bein Blad: Maihkel Eklund
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 Så 2 med slire som det var litt hast med, begge små "damekniver" : Stabilisert bjørkerot(Ilatad) hvaltann Blad: Morten Håkonsen Polyester, rec.stone Blad: Morten Håkonsen
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 (edited) Metapol, stab. trekjuke Blad: Nylund, SF Kokkekniv Stab. bjørkerot(Ilatad) metapol Blad: japansk rustfri damask Desert Ironwood og mamutt Blad: Thomas Løfgren Desert Ironwood og mamutt Blad: Asbjørn Solheim Box-elder og mamutt Blad: damasteel fra Nordell Edited May 4, 2013 by Guest
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 (edited) Stab. bjørkeknute og mamutt Blad: Nylund SF Lux oljet valbjørk og hvaltann Blad: Asbjørn Solheim Stab. surnet valbjørk og mamutt Blad: Kent Andersson Stab. surnet valbjørk og mamutt Blad: Kent Andersson De to siste sammen. Polyester med innstøpt skorpion, carbonfiber Blad: Enzo Trapper 115 Edited May 4, 2013 by Guest
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 (edited) Fulltange, div rester fra andre skaft Blad: Morten Håkonsen Farget valbjørk Blad: Svein Rudnå. Stabilsert valbjørk x-cut Blad: Tony Karlsson stab. bjørkerot(Ilatad) hvaltann, metapol Blad: Per Glerup Edited May 4, 2013 by Guest
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 (edited) Stab. poppel og mamutt Blad: Steen Nielsen Banksianøtt og Desert Ironwood Blad: Asbjørn Solheim To ganske like, forskjellig blad. Bjørkenever og farget elghorn Blad: Asbjørn Solheim. Edited May 4, 2013 by Guest
haretex Posted April 30, 2013 Author Posted April 30, 2013 (edited) Stab. Amboine og metapol Blad: Arne Skogli Stab. selje, rec.stone, og hvaltann Blad: Steen Nielsen Stab. valbjørk og mamutt Blad: Steen Nielsen Vel, tror jeg stopper der. Til de som synes det blir for mye, jeg lover at dette blir eneste tråd fra meg i 2013! Nå låser jeg knivbua, logger av PC'n, og setter meg på terrassen til ut i August. GOD SOMMER! -haretex Edited May 4, 2013 by Guest
storvilt Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Utrolig mange fine kniver En fryd for øyet Du kan nok med god samvittighet låse knivboden og nyte sommeren God sommer
haretex Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Takker så mye Storvilt! Ja hvor mye det blir å nyte sommeren er jeg litt usikker på. Det er en masse prosjekter å ta tak i både her hjemme og på hytta. Men noe mer arbeid i knivbua blir det nok ikke på en stund, kanskje ikke før til vinteren. Kan bli en og annen slire innimellom muligens. Det er jo bare en hobby dette, så uansett er jeg fornøyd med å ha fått laget såpass mange kniver. God sommer til deg også. -haretex
Dagl Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Kjempefine kniver! Klarer ikke engang å plukke ut noen favoritt, så jevnt fine er de alle sammen. Selv om jeg er svak for rød Metapol..... Og produksjonen får man bare ta av seg hatten for.... Er milevis unna ett lignende antall... God sommer! Mvh Dagl
haretex Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Takker så mye Dagl. Jo, de ble vel sånn greit brukbare de fleste. Det er jo langt mer arbeid på de knivene som du lager, med flotte graveringer og scrim, så jeg forstår godt at antall kniver ikke kan bli så høyt. God sommer til deg også! -haretex
spets Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Fantastisk! Det er så mye man skulle ønske man kunne, og så lite tid å gjennomføre alt på. Tror nok den med blad fra Solheim (med elgen på) var min favoritt av disse. Neverskaftet ble også nydelig. Har kviet meg litt for å prøve sjøl igjen etter et par mislykkede forsøk for noen år siden, og da særlig slira. Jeg ser jo at du har laget en flott kokkekniv, så det kunne jo kanskje være et sted å begynne. Har ikke tenkt på dét en gang, enda så glad jeg er i å lage mat. Hvor kjøper du blad til kokkekniver? Har en del bjørkeknoter og noe eple (steinhardt og sprakk faktisk ikke under tørking) liggende som kan brukes i et hobbyprosjekt. Men igjen; flotte kniver!
haretex Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Mange takk Spets! Det er bare å prøve på nytt det vet du. Starter du med en kokkekniv så kan du jo slippe unna slira også. Høres jo ut som du har noe skafteemner å starte med da. Kokkeknivblader har jeg kjøpt fra Brisa i Finland, og fra Nordell i Sverige. Finnes sikker flere leverandører av det. Lykke til.
trollbukk Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Her var det mye pent, og mange stilige damask blader. Du har en imponerende høy produksjon av kniv haretex.
spets Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Det var jo ikke avskrekkende priser på de knivbladene (kokkekniv) heller, særlig ikke de enklere variantene som jeg antageligvis bør begynne med... Hmm... kanskje jeg skulle bestille et blad. Eneste nå er at jeg ikke vet hvordan man fester fulltange blad, trengs vel nagler ellernosånt. Har du kanskje en god bok å anbefale til oss som ikke har laget fryktelig mange kniver før? Jeg har fulgt trådene dine med stor interesse, så jeg ser fram til at inspirasjonen bringer deg tilbake til verkstedet!
haretex Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Takker "trollbukk" Jo da, pent og kostbart med sånne blader. Høy produksjon, tja, det er jo lenge siden jeg la ut noe da så jeg vet ikke om det er så mye å "skryte" av.
haretex Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Eneste nå er at jeg ikke vet hvordan man fester fulltange blad, trengs vel nagler ellernosånt. ?? Det er stikktange på de kokkeknivbladene jeg har kjøpt. Kjøper du "fulltange" trenger du nok noen form for nagler i tillegg til lim. Jeg har fulgt trådene dine med stor interesse, så jeg ser fram til at inspirasjonen bringer deg tilbake til verkstedet! Må vel bringe deg til verkstedet, jeg er der hele tiden jeg da.
spets Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 De billigere variantene er fulltange hvis jeg har begrepene riktig. jeg er der hele tiden jeg da He, he... For å omformulere litt så ser jeg fram til at du tar opp igjen knivproduksjonen og inspirerer oss andre her på kammeret
haretex Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 He, he... For å omformulere litt så ser jeg fram til at du tar opp igjen knivproduksjonen Produksjonen min har ikke ligget nede. Jeg laget over 50 kniver i 2012, og hittil i 2013 så er det vel nær 25. Så her er alt ved det normale.
spets Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Tror du misforstår meg. Det var dette jeg tenkte på: Til de som synes det blir for mye, jeg lover at dette blir eneste tråd fra meg i 2013! Nå låser jeg knivbua, logger av PC'n, og setter meg på terrassen til ut i August. Uansett: Ser fram til se flere kniver fra deg. God sommer
haretex Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 Ja det er mulig jeg misforstod deg Spets. Knivbua er delvis låst, kan bli litt på regnværsdager, ellers lite før etter nyttår. Pc er foreløpig ikke logget av, men fra St.Hans og til slutten av august blir det nok lite å høre fra meg. God sommer til deg også!
Dagl Posted May 7, 2013 Posted May 7, 2013 D..ven, rød metapol er nydelig! Må nok se om jeg får nasket til meg noe ett sted, skjønner jeg.... Nydelig kniv! Mvh Dagl
haretex Posted May 7, 2013 Author Posted May 7, 2013 Takk for det Dagl. Jo da, det blir skapelige skaft av dette, men det er jo mest plast da. Uansett virker det som det er litt vanskelig å få tak i for tiden. Men det kan jo hende du treffer på en leverandør som har noe liggende. Greit å jobbe med, men det støver noe ut av en annen verden.
Helgemo Posted May 7, 2013 Posted May 7, 2013 Utrolig pent! Mye koster det cirka for en kokkekniv fra deg med et "vanlig" skaft. Altså et skaft som ikke er dyrket fram over 400år i tibet av munker som må være fylt minimum 115år (du skjønner tegninga)
Fjordajeger Posted May 17, 2013 Posted May 17, 2013 Her for ei stund sidan fekk eg ein kniv av svigermor som ho hadde kjøpt på ei villmarksmesse for nokre år sidan. På knivbladet er et gravert inn "P.M". Har prøva å google litt for å finne ut kven som har laga kniven, men finn ingenting. Nokon her inne som har ei formeining om kvar kniven kjem frå?
haretex Posted May 24, 2013 Author Posted May 24, 2013 Vært mye dårlig vær så knivbua måtte åpnes igjen, 3 av knivene over har fått slire. ------------ -------------- Ha en fin helg!
Olesøn Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Det er så artig å se på ting laget av folk som kan et håndverk.
Lunden Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Veldig gøy å se at du bruker blad fra Asbjørn Solheim. Han var klasseforstanderen min på barneskolen. En fantastisk god håndverker akkurat som deg selv.
Berserk-kniv Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Jevne flotte slirer. Meget bra arbeid. Syns kanskje den siste var finest/artigst, med den grønne fargen til. Mvh Berserk
haretex Posted May 25, 2013 Author Posted May 25, 2013 Takker så mye alle sammen! Varslet mer regnvær ser jeg, så da kan det bli noen flere slirer.
Guest graahund Posted May 26, 2013 Posted May 26, 2013 Det er bare en ting og si, jeg bøyer mitt hode i støvet. Fantastiske kniver. Er glad for at jeg har en fra "haretex" sitt sortement .
salo Posted May 26, 2013 Posted May 26, 2013 Det var noen fine kniver alle sammen.. Likte spesielt fronten, med den spesielle finger-stoppern, det var fint. Er det noe verre å lage slire til de enn ordinære kniver? Har selv prøve meg på noen kniver, men det er artig å se hvor fint det kan gjøres.
haretex Posted May 26, 2013 Author Posted May 26, 2013 Takker Salo Hvis du mener den med oljet valbjørk og hvaltann, så er det nesten lettere å lage ei sånn slire i stedet for en vanlig "skandislire"
salo Posted May 26, 2013 Posted May 26, 2013 Jo den var fin. Syntes det var veldig fint når det var en liten durt på de ander knivene også, at det ikke går helt rett. Det blir litt mere personlig preg. Ja jeg viste ikke helt hvordan jeg skulle lage slire til f.eks enzo. Det er vel frekt å spørre om tips. God sommer.
Dagl Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Veldig fine slirer som vanlig (knivene har jeg rost før...). Synes den siste festet blikket bedre enn de to første, på grunn av grønnfargen som finnes både i skaft og slire. Flott samspill mellom farger! Mvh Dagl
Recommended Posts