Jump to content

Vedtak fra Arbeiderpartiets landsmøte


grevens

Recommended Posts

Jeg er nå dypt rystet over hvordan politikere har håndtert saken rundt våpenlovgivningen, og nå før helgen kom det ekstremt dårlig nytt. Det viser seg at Arbeiderpartiet har vedtatt som deres partiprogram for 2013-2017 at de skal forby halvautomatiske våpen i Norge. Jeg etterlyser at andre organisasjoner som DFS, forsvaret og politiet kommer på banen og forsvarer oss skyttere. Hva hvis ABB hadde benyttet seg av matriel fra forsvar eller politi? Skulle man da forby halvautomatiske våpen i både forsvar og politi? Husk på hvor tett samarbeid enkelte pistolklubber har sammen med politiet, hvor de får trene på pistolklubbenes baner.

 

På side 78 under avsnittet Samfunnssikkerhet og beredskap lyder følgende fra Arbeiderpartiets landsmøte:

 

Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet må mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og kammer begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets kontroll med våpen må styrkes.

 

Jeg er dypt rystet og overrasket over hvordan journalister utrolig nok klarer å feil informere folket. Breivik fikk IKKE tak i halvautomatisk rifle igjennom pistolklubb, men gjennom å ta JEGERPRØVEN. Jeg forstår ikke hvordan man kan overanalysere og konkludere uten å ha den ringeste forstand på hva man snakker om. Det er ikke tatt med at man til og med benytter halvautomatiske våpen på Landsskytterstevnet i militært NM, og jeg kan overhode ikke forstå hvordan man kan konkludere at et slikt forbud kan ha noen positiv effekt på kulturlivet og mangfoldet i Norge. Tvert imot så konkluderer man med at på grunn av EN enkelt psykopat, så skal man ødelegge for alle andre som har dette som en sunn hobby. Med all respekt til de etterlatte fra Utøya inkludert Herr. Bøsei, men dette henger ikke på greip. Hva vet politikere om hvordan skytterorganisasjoner fungerer? Vil politikere ha et nytt kommunistregime?

 

Og det Bøsei skriver om at det ikke foreligger noen krav om å rapportere utmeldte medlemmer fra pistolklubber er FEIL. Det stemmer ikke i det hele tatt, tvert imot så er pistolklubber netop pålagt å overrekke disse listene til netop politiet. Undersøk sakene før man uttaler seg pleier å hjelpe. Jeg etterlyser at vi skyttere går sammen og forteller politikere at dette er ikke noe vi vil ha, og at de ødelegger kultur og mangfold i Norge. Refererer til gammel artikkel: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3585028.ece

 

Skytternorge må stå sammen og samles! Vi vil ikke ha at politikere skal bedrive frihetsberøvelse, og vi må derfor fortelle dem hva vi mener!

 

 

Mvh, Grevens særdeles seriøs og aktiv skytter innenfor NFPS, NSF, DFS, NJJF osv.

Link to comment
Share on other sites

Og det Bøsei skriver om at det ikke foreligger noen krav om å rapportere utmeldte medlemmer fra pistolklubber er FEIL. Det stemmer ikke i det hele tatt, tvert imot så er pistolklubber netop pålagt å overrekke disse listene til netop politiet.
Kan du henvise til lovhjemmel hvor dette er nedfelt?

 

Forøvrig er dette grundig debattert i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=84403

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sittet i styret i pistolklubb og derfra vet jeg at klubbene er pålagt dette. Dette er siste nytt i forhold til saken, og jeg ønsker å samle skytternorge og unngå dagens samfunn der alle bare sitter på sin egen høye hest og er totalt uinteressert i hvilke konsekvenser dette kan ha for andre. Vi kan sitte stille å akseptere alle ting, eller vi kan si ifra hva vi synes om slike forslag. Vi skal få frem at skyting uansett disiplin er gøy, og at det er strenge nok regler som det er. Selv er jeg for en strengere bakgrunnsjekk av søkere på våpen, men jeg mener at et totalforbud vil isolere skytternorge fra internasjonal skytesport. Du må ikke glemme at dette faktisk er en sport på lik linje med alle andre sporter og har lange tradisjoner i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Klubbene er vel ikke pålagt å fremlegge listene til politiet uoppfordret, de er vel heller ikke nødt til å gjøre det dersom det ikke foreligger mistanke om noe kriminelt.

En annen ting er om det på noen som helst slags måte vil gagne skytesporten å nekte politiet disse listene...

 

En våpentillatelse er en sak mellom den enkelte skytter og politiet, og skytteren må dokumentere behov i forhold til lov ved forespørsel fra politiet.

At politiet vil ta en snarvei/forenkle sin egen jobb ved å spørre klubbene om tilgang til listene er vel forståelig, men jeg har ikke funnet noen paragraf som tilsier dette...

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at Arbeiderpartiet har vedtatt som deres partiprogram for 2013-2017 at de skal forby halvautomatiske våpen i Norge.

 

Halvautovåpen er allerede forbudt i Norge, det AP her ønsker, er å flytte unntakene over til lov, istedenfor å ha de i forskrift.

I praksis spiller ikke det noen stor rolle, selv om det gjør det noe mer omfattende å endre i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangpunkt er at alt forvaltningen gjør skal være forankret i lov; det som vi kaller en rettsstat.

 

Det er noe det ikke bør vikes en tomme på.

 

På den andre siden er jeg enig i at dette muligens er opplysninger det kunne vært fordelakig at politiet hadde krav på. Men da må det i såfall hjemmles i lov, ikke i at en eller annen tilfeldig lokal politihøvding på et eller annet tidspunkt har gjort seg høy og mørk...

Link to comment
Share on other sites

Beklager en liten missforståelse. Dette påbudet gjelder bare Hordaland politidistrikt så langt. Vi fikk brev fra politikammeret i Odda om at alle utmeldte medlemmer skal rapporteres til politiet hvert år. Det gjelder alle klubber i hele Hordaland. Dette brevet kom i 2011. Beklager jeg var litt rask på labben.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke så lenge det ikke foreligger mistanke om noe kriminelt.

Jeg har lett i lovverket ganske mye for å finne en slik hjemmel, men har ikke funnet det ennå ihvertfall...

Men som sagt tidligere: Vil det gagne skytesporten på noen som helst slags måte å nekte disse listene utsendt til politiet?

Link to comment
Share on other sites

Det er et ufravikelig prinsipp at statforvaltningen KUN skal gjøre det den er utrykkelig pålagt av folkevalgte representanter.

Hvis politiet mener at dette er noe de trenger, må de altså be stortinget om lov. Dette kalles en rettstat, som har tatt noen århundere å bygge opp, og som vi ikke kan risikere å utvanne det minste.

Link to comment
Share on other sites

På side 78 under avsnittet Samfunnssikkerhet og beredskap lyder følgende fra Arbeiderpartiets landsmøte:

 

Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet må mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og kammer begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets kontroll med våpen må styrkes.

 

Med andre ord... Srebiderpartiet går inn for å støtte forslaget til ny våpenlov som er fremlagt av våpenlovutvalget.

Skytternorge må stå sammen og samles!

Skytternorge har aldri vært så samlet som nå... :D

Vi vil ikke ha at politikere skal bedrive frihetsberøvelse

Har det vært noen økninger i kidnappinger / illegale borger arrestasjoner utført av landets folkevalgte i det siste?

vi må derfor fortelle dem hva vi mener!

Organisasjonene har en god kontakt med myndighetene. Enkeltpersoners innspill er ikke nødvendigvis representativt for alle andre, om man heter Bøsei eller Grevens.

aktiv skytter innenfor NFPS, NSF, DFS, NJJF osv.

Da har du som aktiv, sikkert registrert at et av de forbundene ikke eksisterer med det navnet lengre?

Link to comment
Share on other sites

På side 78 under avsnittet Samfunnssikkerhet og beredskap lyder følgende fra Arbeiderpartiets landsmøte:

 

Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet må mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og kammer begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets kontroll med våpen må styrkes.

 

Med andre ord... Srebiderpartiet går inn for å støtte forslaget til ny våpenlov som er fremlagt av våpenlovutvalget.

 

 

Å? Hvor står det?? Ser ikke at det står i uttalelsen fra landsmøte.

 

Fra landsmøtet er "best case" at de følger våpenlovutvalget, mens "worst case" vil være Gjørv og totalforbud...

Link to comment
Share on other sites

"best case" at de følger våpenlovutvalget, mens "worst case" vil være Gjørv og totalforbud...

 

Det stemmer (slik jeg ser det) og virker å være standpunktet til samtlige partier for tiden...

 

MAO "Vi ønsker en innstramning, men vet ikke helt hvorledes eller hvor mye..."

 

... Det virker som om dette for tiden er en "ikke sak" for partiene, og at det kunn er enkeltmedlemmer som uttaler seg, og da i forskjellige rettninger. Vagt og uforpliktende og i "please the listener" termer.

 

Så jeg melder meg inn i "dette avgjøres ikke partipolitisk" klubben....

Link to comment
Share on other sites

Regjeringen har allerede sagt at de ønsker å følge mindretallet ang halvautorifler, så at de vil gå lenger enn våpenlovutvalget har de allerede sagt.

 

"Det vises til at det er for store forskjeller mellom de ulike typer halvautomatiske skytevåpen, herunder både i ulik funksjonsmåte og ulikt bruksområde, til å innføre et generelt forbud.5 I tillegg vises det til at det er store forskjeller innad i hver kategori. Utvalget mener derfor at det bør differensieres mellom halvautomatiske pistoler, hagler og rifler. Et samlet utvalg foreslår å videreføre dagens regler, med unntak av reguleringen av halvautomatiske rifler hvor et mindretall foreslår en snevrere forskriftshjemmel."

Link to comment
Share on other sites

Hassel, du vet utmerket godt hva jeg mener. Og ja, de har skiftet navn til DSSN og har en gammel vane for å si "NFPS" :D

Men jeg må si at jeg savner DFS og deres støtte til skytternorge slik som DFS egentlig var tiltenkt.

 

Samlet skytternorge? Mitt intrykk er at de fleste sitter på sin egen lille haug av egoisme og ikke bryr seg noen ting om hva som skjer fordi alle tenker at det aldri kommer til å ramme dem. Det folk er best til er å sverte til hverandre og tale negativt om skyteform istedet for å bygge broer.

 

1) Jeg karakteriserer frihetsberøvelse som det verst mulige scenario, det vil si at både du og jeg må levere alle (halvauto) våpnene vi har.

 

2) Jeg skrev dette innlegget utelukkende fordi det kom frem på DSSN sine sider at AP har vedtatt forslaget på sitt landsmøte.

 

3) Hva jeg mener og ikke mener er ikke poenget her. Heller ikke hva eventuelle motstandere måtte mene. Jeg påpeker egentlig for det første bare faktafeil. Det er prinsippet som gjelder, men greit for meg hvis du bare vil sitte å se på at politikerne gjør som de vil. Da er du bare som alle andre, en del av saueflokken. Jeg prøver bare å få frem at flere burde si noe, jo flere dess bedre..

Link to comment
Share on other sites

ikke for det at jeg tror det har noen effekt. men det er jo lov å prøve..

 

hva med å invitere disse "ullhuene" (var det peneste navnet jeg kom på.) med på et feltstevne f.eks. å faktisk vise dem hva det går ut på. hvor hyggelig det er, hvor seriøse vi er med tanke på sikkerhet og det at dette faktisk er en seriøs sport/hobby..

Vi kan ikke alle være A4 mennesker, som kun liker å se på fotball eller annen dritt på tv.

 

 

Har ihvertfall ingen tro på at disse "folkene" har interesse av noe annet enn seg selv. og det er jo ganske tydelig at de ikke har den minste peiling på noe som helst innenfor skytesporten..

 

"just my 2cents"!.

Link to comment
Share on other sites

hva med å invitere disse "ullhuene" (var det peneste navnet jeg kom på.) med på et feltstevne f.eks. å faktisk vise dem hva det går ut på. hvor hyggelig det er, hvor seriøse vi er med tanke på sikkerhet og det at dette faktisk er en seriøs sport/hobby..
Problemet er vel at det neppe er noen som betviler dette. Det de er redd for er at selv den mest seriøse idrettsmann kan få et psykisk sammenbrudd: http://no.wikipedia.org/wiki/Oscar_Mathisen
Link to comment
Share on other sites

Husk at politkere også representerer de ca 4,5 milonene innbyggere som ikke er våpeneiere.

Det er nettopp som Fredda sier, vår jobb å informere om hva det er vi driver med, hvilken verdi vår fritdsyssel har og dele kunnskap og informasjon om skyttersporten.

 

Samfunnet, vårt lille her i Norge og det store i verden endrer seg. postiv våpenkultur blir fjernere og fjernere for de fleste og skyttersiden mer ukjent.

 

Hva er poenget med å lage en tråd om at Arbeiderpartiet har gjort et vedtak som er det samme som står i forslaget til ny våpenlov? Hva skal man oppnå med den tråden. Min frykt er at man med den evinnelige gnagingen på gamle vasne og hullete myter (Skyttere samarbeider ikke, en politisk side vil oss vondt osv) bare forstyrrer for mjuligheten til en fremtidig fornuftig våpenforvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at vi må fortsette arbeidet med å informere hva vi driver med, men jeg går utifra at du også ser at ikke alle vil mene at den gleden vi har av vår hobby ikke oppveier deres ønske om trygghetsfølelse?

 

Jeg har f.eks. forlengst sluttet å fortelle om dynamisk skyting til ikke-skyttere. I den grad noen i det hele tatt tror på at det er lov i Norge er reaksjonene skjelden positive. Selv baneskyting med GSP får de fleste til å rynke på nesen...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dynamisk kandu sikkert ha rett, det driver jeg ikke med og snakker derfor svært sjelden/aldri med ikke-skyttere om. Men når det gjelder den NSF skytingen som jeg selv driver så opplever jeg faktisk at reaksjonene til venner og kjente er så godt som udelt positive. Så at vi har 4.5 millioner våpenhatere i dette landet, det tror jeg overhodet ikke.

 

Edit: Forøvrig har jeg hatt en knallfin og kjempemorsom dag i Mysen i dag. Skulle gitt mye for å ha hatt med meg noen politikere der for å vise og informere, men det er nok dessverre lettere sagt enn gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har f.eks. forlengst sluttet å fortelle om dynamisk skyting til ikke-skyttere....

 

Jeg har valgt en helt annen strategi. Jeg har begynt å fortelle "alle" om skyting, både western, bane, svartkrutt og dynamisk. Og jeg opplever faktisk bare positive, om noe undrende reaksjoner.

 

Noe som faktisk er litt absurd, er at en del fremstår som mer positive til sports-skyting enn til jakt.

 

For en uke siden kom 1te klassingen min hjem fra skolen med to geværer han hadde fått hjelp av læreren til å lage, på sløyden :thumbup:

 

Så mitt inntrykk er at folk stort sett er veldig positive og nyskjerrige... Men utrolig kunnskapsløse... Og det er ikke så rart. Hvor mye kan man som skytter egentlig om Hest ?

 

feks: Hvorfor er det 7000 kr i toll på hester?

Hva er hjelpetøyler, et skaberakk, hva er en hov, og hva er forskjellen på hestesko til frambein og bakbein på hesten?

Hvilke tenner raspes. Hva er forskjellen på ett kandahar og et trinsebitt. Og hva er fordelene og ulempene ved stangbitt?

Er det bra om en hest går på forparten i dresur? Og hva er dersur?

Er det høyt å hoppe 1 meter i sprang? (og hvorfor gidder noen å se på det på tv?)

Hvor stor må en ponni være før det er en hest?

Hva er forskjellen på en sprang og dresursadel?

Hva er rollkur og er det greit?

hva med bommløs sal :twisted:

 

Og husk at skyting er som hest. Folk er somregel ikke spessielt interessert i å høre om det.

 

Så ikke "geek out" når dere forteller om sporten/hobbien.... Det er større sjangse på at folk regerer negativt på nerding (til feil tid og sted) enn på skyting :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det har vært nevnt mange ganger tidligere. Men hvis alle skyttere eks. kunne verve minimum EN ny skytter... Den siste jeg fikk til å melde seg på et sikkerhetskurs, snakker ikke om annet. Hvor positivt han oppfatter sporten, miljøet osv. Og dette kommuniserer han til alle. Venner, famile, kollegaer osv. Og reaksjonene han får er for det meste svært positive.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har vervet 17 personer til å stemme BLÅTT til valget ;-)

 

Bra jobba, men...... det er vel ikke akkurat det samme..... :winke1:

 

 

 

Tror Hassel har rett i at selv om vi vet hvor Arbeiderpartiet står, så vet vi ikke hvor de andre står. Foreløpig er det vel bare AP? som har noe om våpen i partiprogrammet sitt.

FRP virker positive... Men så er det mange FRP politikere som har stemt for bompenger lokalt, når partiet sentralt er mot....

Så, uten å henge ut FRP her. Det hjelper det desverre ikke å bare stemme Blått.

Jeg tror kampen vinnes ved å påvirke politikere og folk, ikke ved å stemme, eller å la være å stemme ett bestemt parti.

 

Så verv heller en skytter enn 17 borgelige stemmer (for skyttersaken)

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg vervet 3 nye skyttere/våpeneiere, det varmer et skytterhjerte! :D
Det har vært nevnt mange ganger tidligere. Men hvis alle skyttere eks. kunne verve minimum EN ny skytter... Den siste jeg fikk til å melde seg på et sikkerhetskurs, snakker ikke om annet. Hvor positivt han oppfatter sporten, miljøet osv. Og dette kommuniserer han til alle. Venner, famile, kollegaer osv. Og reaksjonene han får er for det meste svært positive.

 

Nå er det to tråder som surkler og går om politikk og partier og forbud og det ene og det andre.

De to jeg har sitert over har gjort noe som faktisk kan ha en effekt. I hvert fall i forhold til diskusjonene her inne på kammeret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tid til å verve nye skyttere, har nok med å utdanne de som kommer. Og ikke minst sørge for at de forblir i sporten. Så langt ser det ut til at det er viktig å få frem hvor mangfoldig den er.

 

Det samme kan sies når en snakker med ikke skyttere, jeg er jo mer enn litt interessert i skyting :oops: Og det har den effekt at jeg nytter etthvert høve til å nevne sporten.

 

I den forbindelse hjelper det nok på når jeg nevner hvor mange stevner jeg er på, og dreier fokus inn på sikkerhet.

 

T.d. når temaet ble Dynamisk skyting, og man ser at motparten blir skeptisk når det kommer frem at det er ild og bevegelse. Er det greit å kunne dra frem sikkerhets fokuset, og hvor strengt det er, hvor lite som skal til for å diskes osv. Samt at man kun er en og en når en skyter Dynamisk, og ikke minst hvor moro det er, hvor godt miljøet er osv. (Alt selvfølgelig tilpasset lytteren)

Så ser man som regel at folk snur.

 

De som er verst er folk som er redd våpen. De vet kanskje ikke engang helt hvorfor, og da er det greit å i det minste kunne fortelle litt om at jeg selv var nervøs for håndvåpen (Fordi det er så lett å "peive" omkring med de) da jeg begynte med sporten, og at dette forsvinner ettersom man blir vant til å håndtere de, og sikker behandling blir automatisk. Og at det å være litt nervøs for ting man ikke er opplært på er normalt for de fleste oppegående folk, kombinert med en liten avstikker innom kriminal statistikken (les kniv og bare hender) setter også ofte ting i perspektiv (Bare ikke overdriv, fokus er at dette er trygg moro). I tillegg kan man godt spøke med at man gjerne blir litt "utstyrsfreak" når man er aktiv i denne sporten (Sammenligner meg med sportsfiskere, og da som ikke fult så ille som de :lol: ). Om det ikke er folk som har bestemt seg for at våpen er fy, kommer man gjerne langt. Klarer man på noe tidspunkt å la de få skyte noen skudd (Gjerne med lyddempet salonggevær om de er av de mer nervøse), har man som regel om ikke vunnet en tilhenger, så i det minste fjernet en motstander. I den forbindelse, Jenter i dag er tøffe, vi burde virkelig fokusere på å introdusere gruppen og da spesielt i slutten av ungdomsskolen til sporten. Det er ikke viktig at de fortsetter og blir skyttere, det er som er viktig er at de får prøve og får erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tid til å verve nye skyttere, har nok med å utdanne de som kommer. Og ikke minst sørge for at de forblir i sporten.

Det virker som du gjør din del! :thumbup:

 

Det er ikke viktig at de fortsetter og blir skyttere, det er som er viktig er at de får prøve og får erfaring.

Faktisk både godt tenkt, og smart skrevet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...