Jump to content

Den store X-Esse tråden


Lindskog

Recommended Posts

  • 1 year later...

Har nå en X-Esse Stenvaag Edition her, og etter litt demontering og kikking har jeg begynt å lure litt.

Dette problemet med knekte avtrekkerbøyler kommer jo av at den får stadige slag, dette i seg selv burde ikke gi dette problemet da flere andre ser ut til å gjøre på samme måte, f.eks Walther PP/PPK.

Det jeg derimot så, var at bøylen ikke ligger imot ramma, og jeg vil jo tro dette vil være sterkt medvirkende til at denne får mer juling og fleks enn den burde....

Noen andre som har dette noe annerledes, eller andre tanker rundt det?

 

20220204_115450.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Bäke skrev (2 timer siden):

Pedersen i Kr.sand har 2 typer av den nye X-esse med stålramme. Vet noen her om det er andre forskjeller mellom dem enn skjeftet?

https://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/hammerli-x-esse-sf-sport-rh-m-22lr

 

https://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/hammerli-x-esse-sf-expert-rh-m-22lr

Det er forskjell på skjeftet, fargen på deler av sleiden og expert-modellen har en vektmodul på 100 gram under løpet som kan tas av/på. Hvis du ser på vekten oppgitt av pvas så skiller det 100 gram. Du ser detaljene her også; https://carl-walther.com/uploads/media/flyer/2852292_FLYER_X-Esse_English_Version.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Walther Hämmerli X-Esse Expert SF

 

Er på jakt etter min første .22 og vil ha en god en. Denne kommer til å blir brukt til NSF (duell, press, hurtig)

 

Hva får jeg om jeg kjøper Hämmerli, med tanke på ergonomi (grep), presisjon, avtrekk, driftssikkerhet osv. 

 

Har kjent på men ikke prøvd Feinwerkbau aw93, og den satt fantastisk godt i hånden, og har veldig lyst på den. Men den er 10K dyrere også. Hvorfor skal jeg betale 10 mer og kjøpe denne istedet for Hämmerli? Får jo endel ammo for 10k

Link to comment
Share on other sites

On 8/29/2022 at 6:53 PM, arg said:

Walther Hämmerli X-Esse Expert SF

 

Er på jakt etter min første .22 og vil ha en god en. Denne kommer til å blir brukt til NSF (duell, press, hurtig)

 

Hva får jeg om jeg kjøper Hämmerli, med tanke på ergonomi (grep), presisjon, avtrekk, driftssikkerhet osv. 

 

Har kjent på men ikke prøvd Feinwerkbau aw93, og den satt fantastisk godt i hånden, og har veldig lyst på den. Men den er 10K dyrere også. Hvorfor skal jeg betale 10 mer og kjøpe denne istedet for Hämmerli? Får jo endel ammo for 10k

Jeg ville ikke anbefalt Hammerli. Den funker fint hvis du er nybegynner og kun skyter presisjon, men hvis du har tenkt å skyte hurtig eller silhuett så er vekta alt for lav. Derfor har X-essen mye mer rekyl enn en Pardini, eller gsp 500 for eksempel. Når jeg har prøvd x-essene i klubben så hopper den over skiva og det er ikke optimalt ved hurtigskyting. Jeg ville anbefalt en brukt pardini for eksempel, da kan du antageligvis selge den for nesten like mye eller mer enn du kjøpte den for. Den nye GSP 500en er også et utmerket våpen. Og jeg har hørt gode ting om hammerli 280 og 208.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MelvinP skrev (16 timer siden):

Jeg ville ikke anbefalt Hammerli. Den funker fint hvis du er nybegynner og kun skyter presisjon, men hvis du har tenkt å skyte hurtig eller silhuett så er vekta alt for lav. Derfor har X-essen mye mer rekyl enn en Pardini, eller gsp 500 for eksempel. Når jeg har prøvd x-essene i klubben så hopper den over skiva og det er ikke optimalt ved hurtigskyting. Jeg ville anbefalt en brukt pardini for eksempel, da kan du antageligvis selge den for nesten like mye eller mer enn du kjøpte den for. Den nye GSP 500en er også et utmerket våpen. Og jeg har hørt gode ting om hammerli 280 og 208.

Takk for svar. Har også blitt frarådet av andre i klubben i å kjøpe denne. Prøver etter hvert å skaffe meg en Pardini eller en Feinwerkbau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter absolutt MelvinP i hans anbefaling. Har selv hatt en X-Esse i 10-12 år, og den er ikke på noen måte konkurransedyktig i hurtigpistol. Selv om jeg er en temmelig middelmådig pistolskytter blir det veldig stor forskjell på resultatene når jeg skyter en lånt AW93 kontra min egen X-Esse...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
20 hours ago, seawolf said:

Med tanke på finfelt, kan den nye Expert med stålramme være en grei kandidat?
Bruksområde vil i hovedsak bli stevner på lokale klubbnivå.
Har Benelli til matchskyting, men tenker litt på en pistol litt mere dedikert til finfelt.

Njææ... Jeg er vel mer der at Benellien er bedre uansett, være seg felt ell bane.

Det sagt, man får mye som er dårligere enn X-esse, men Mathopen er for litt bedre uansett...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg kan låne tråden litt til: Bortsett fra anerkjente matchpistoler, hva finns det ellers som kan fungere i finfelt på en grei måte?
Ambisjonsnivået er ikke så høyt, men greit å kanskje  av og til være i øverste halvdel av lista på klubb - og lokale matcher.

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (54 minutter siden):

@seawolfSmith & Wesson mod 41 vil være et bra alternativ for finfelt når man ser bort fra stiftepistolene, men den er ganske kostbar og vanskelig å få tak i brukt. 

Min erfaring med Modell 41 er at den fusker for mye til å benyttes til feltskyting. Jeg vil heller anbefale Ruger MK2 eller MK3 med Volquartsen-avtrekk hvis en av en eller annen grunn ikke vil bli sett med en matchpistol. De Rugerne jeg har borti har generelt vært driftsikre, og Volquartsen-avtrekket er i alle fall ikke noe dårligere enn på modell 41. Et annet prisgunstig alternativ kan være en eldre Walther GSP. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det er forskjellige erfaringer med S&W mod 41. Om det har noe med bruken, vedlikehold eller årsmodell vet jeg ikke. Har lest om folk som har store problemer med mod 41, jeg har sett bilder av noen som er regelrett misbrukt og herjet med. Min mod 41 kjøpte jeg brukt av en i nabolaget. Den virker alltid, jeg har hatt den i ca 11 år nå og skutt noen tusen cci standard  med den uten noen problemer. En fantastisk god pistol som ikke kommer på finn så lenge det er liv i meg :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja jeg maser på jeg om finfeltpistol :)
Nå som tillatelsen er rett rundt hjørnet blir det plutselig mere aktuellt.
Når det gjelder S&W 41 er den fortsatt aktuell kandidat, og Jaktdepotet har satt ned prisen med noen tusenlapper både på standardmodellen og den fra Performance Center, de er så vidt innafor budsjett.

Har hatt en S&W 41 tidligere men det er mange år siden, og vi levde forsåvidt lykkelig sammen.
Så er det noen som har fersk erfaring med dagens produksjon?
 

Link to comment
Share on other sites

Prøving av grep/balanse/vekt/avtrekk er jo ok i butikk, men syretesten som går på driftsikkerhet og presisjon får en først når en har kjøpt pistolen og peist igjennom noen hundre skudd.

Spesiellt driftsikkerhet er viktig, da forkiling på grunn av feil ved kamring av patron eller utkast av tomhylse ødelegger et stevne/konkurranse.
Litt lesing på nett antyder at S&W M41  fortsatt er belemret med dette, men om det også gjelder den nye produksjonen er litt vanskelig å få klarhet i?
Hammerli X-Esse Expert er fortsatt med i vurderingen, men også her er det mye blandet tilbakemelding på varierende driftsikkerhet og presisjonspotensiale.
Å svi av 17500 på en pistol som totalt presterer dårligere enn en Ruger MK III blir litt meningsløst.
Og er Expert kun en kosmetisk oppgradering av Sport eller har den tekniske løsninger som gjør den til en bedre pistol?

 

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis noen har problemer med presisjon på en X-Esse så vil jeg si at enten er det noe galt med skytteren eller så er det noe galt med pistolen av type feil som burde falle inn under reklamasjon/garanti.

 

X-Esse skal være og er veldig presise våpen. I tillegg til at jeg kan prate av erfaring fordi jeg har to stk selv og har hatt i årevis, så har klubben her hatt en haug som klubbvåpen og omtrent alle jeg kjenner som skyter spesialpistol bruker disse. Grunnen til at de også foretrekkes i spesialpistol er jo blant annet pga presisjonen. 

Om den ikke lå i svarten hvis jeg satt i benk så hadde jeg klaget på den, men dette tror jeg i så tilfelle måtte vært et sært tilfelle for jeg kjenner ingen som har klaget på presisjon.

 

Mine fungerer også med alt av ammo jeg har forsøkt. 

 

Den krever litt puss, men ikke hysterisk. Et spesielt utsatt punkt er at det samler seg dritt bak ekstraktoren som gjør at den etter mye skyting kanskje ikke får kastet ut tomhylsen.
Men tar du en 10 minutt puss hvert 400-500 skudd så vil du aldri få det problemet. Jeg får dette problemet kanskje en gang annethvert år og det er fordi jeg er lat med puss, men da vet jeg hva det skyldes og bruker en tannpirker og skraper 2 sekund bak ekstraktoren og så er problemet løst. Så pusser jeg når jeg kommer hjem :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært ung og dum en gang og har hatt flere pistoler kjøpt på inspirasjon fra spionfilmer. Nå er jeg klar på at den eneste 22-pistolen jeg kan tenke meg å bruke ved siden av matchpistoler, er X-esse. Jeg har en modell Stenvaag som jeg bruker i Spesialfelt. Til vanlig finfelt er matchpistolene klart bedre. Slutter meg helt til @Bartemannen sitt innlegg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2022 at 1:35 PM, Bartemannen said:

Vel, hvis noen har problemer med presisjon på en X-Esse så vil jeg si at enten er det noe galt med skytteren eller så er det noe galt med pistolen av type feil som burde falle inn under reklamasjon/garanti.

 

X-Esse skal være og er veldig presise våpen. I tillegg til at jeg kan prate av erfaring fordi jeg har to stk selv og har hatt i årevis, så har klubben her hatt en haug som klubbvåpen og omtrent alle jeg kjenner som skyter spesialpistol bruker disse. Grunnen til at de også foretrekkes i spesialpistol er jo blant annet pga presisjonen. 

Om den ikke lå i svarten hvis jeg satt i benk så hadde jeg klaget på den, men dette tror jeg i så tilfelle måtte vært et sært tilfelle for jeg kjenner ingen som har klaget på presisjon.

 

Mine fungerer også med alt av ammo jeg har forsøkt. 

 

Den krever litt puss, men ikke hysterisk. Et spesielt utsatt punkt er at det samler seg dritt bak ekstraktoren som gjør at den etter mye skyting kanskje ikke får kastet ut tomhylsen.
Men tar du en 10 minutt puss hvert 400-500 skudd så vil du aldri få det problemet. Jeg får dette problemet kanskje en gang annethvert år og det er fordi jeg er lat med puss, men da vet jeg hva det skyldes og bruker en tannpirker og skraper 2 sekund bak ekstraktoren og så er problemet løst. Så pusser jeg når jeg kommer hjem :-)

Det er ikke presisjonen som er problemet med X-essen (antageligvis godt innenfor tieren på pressskiva), det er vektfordelingen og balansen. Den er veldig baktung, noe som gir veldig mye munningsvipp og rekyl. Pistolen hopper over skiven for hvert skudd. Dette gjør pistolen tilnærmet ubrukelig til hurtigøvelsene. Jeg har aldri sett noen med en X-esse sport som har skutt over 540 poeng på hurtigpistol. I tilleg har den et middelmådig avtrekk, og grepet mangler utforming og har en veldig rett vinkel. Det er en flott pistol for kurselever og nybegynnere. Hvis du kun har tenkt å skyte på preisjonsskiva en gang iblant så er den nok et bra valg, men hvis du ønsker å hevde deg i konkurranse er det nok en eldre matchpistol et mye bedre valg. 

 

Edit: til spesialfelt finnes det ikke en bedre pistol

Edited by MelvinP
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig med deg @MelvinPom vektfordelingen på X-esse og bruk til hurtig.

Selv bruker jeg en Pardini til hurtigprogrammet.

 

Når det er sagt: jeg har brukt x-esse standard flere ganger i steel challenge, og to av gangene så har jeg vunnet overall uavhengig av klasse så helt ubrukelig er den vel ikke? 😉

 

Når det gjelder avtrekk og grep så er nok slikt en smaksak. Noen liker mora, noen liker dattera :-) Jeg har ingen problemer selv med avtrekket på X-esse.
Men både avtrekk og grep kan enkelt byttes til andre varianter når det er sagt.
 Ser flere i klubben de siste årene har byttet til en eller annen avtrekker i gull til sine Stenvaager, men jeg trives godt med original avtrekker og har ikke sett behov for å bytte.

 

Og noe som også trekker endel kjøpere til x-esse er at den ser "normal" ut. Selv har jeg rørtenger og liker også det, men for noen er det veldig viktig at den ser ut som "en pistol" og da er x-esse et godt valg. Nyprisen er også ca halvparten av Pardini/Benelli/GSP/etc så for de som ønsker nytt i stedet for brukt så er det kanskje veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...