Jump to content

Den store X-Esse tråden


Lindskog

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Typisk! Det måtte jo skje. Nå som alt gikk så bra og greier. Skulle rengjøre X-Esse Sporten min etter skyting i dag, og oppdaget da jeg tok av sleiden (er vel egentlig mer et sluttstykke) at nesten hele tennstiften stakk ut av hullet sitt. Lite tvil om diagnosen: Knekt tennstift.

 

Var ikke særlig fornøyd med at dette skulle skje etter under ti tusen skudd. Fikk tennstiftbrudd i en halvauto Marlin salongrifle i vinter, men den er fra 1991 og hadde mellom førti og førtifem tusen skudd på baken da stiften tok kvelden. Heldigvis hadde jeg en ny tennstift på lur til salongrifla, og det hadde jeg til X-Essen også:

 

IMAG0754_zps4396bbcb.jpg

 

Å få tennstiften ut og på plass igjen gikk relativt greit, etter å ha tatt en titt på splittskissa. Måtte montere ut sikrings-dingsen og ta tennstiften ut av hullet på baksiden av sleiden:

 

IMAG0752_zps96e486ee.jpg

 

Hadde bare problemet vært så enkelt fikset, så skulle jeg egentlig ikke ha klaget. Men da jeg skulle montere skyteren sammen igjen oppdaget jeg dette, et stygt hakk i kammerkanten:

 

Utennavn_zps5a8d1c26.jpg

 

Da jeg var på banen og skjøt fungerte alt som det skulle, selv om tennstiften var brukket. Hakket i kammerkanten skyldes tørravtrekket jeg tok da jeg skulle pakke ned pistolen etter skyting. Da har tennstift-tuppen blitt skutt med stor fart ut av hullet sitt, og bråstoppet i kammerkanten. Ekstremt irriterende.

 

Hakket er dypere enn det ser ut på bildet, men ikke verre enn at en patron med kule sklir lett inn i kammeret. Uansett om pistolen skulle vise seg å fungere greit med dette hakket, så hadde jeg foretrukket å få det fikset. Liker at ting er hundre prosent i orden, også det kosmetiske. Hvis noen har forslag til hvordan dette hakket kan fikses, og eventuelt hvem som kan gjøre en slik jobb i Oslo og omegn, så er jeg takknemlig for tips.

 

Pistolen er godt innenfor reklamasjonstiden, så egentlig kunne jeg bare ha levert den i butikken. Men så er man jo alltid litt skeptisk til hvem som da får jobben med å fikse og trikse. Og ikke minst blir det ofte lang ventetid...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har visst glemt å oppdatere hvordan dette gikk. Pistolen ble sendt tilbake til importøren, og der ble hakket i kammerkanten slipt bort. Har skutt tre-fire hundre skudd etter dette, og alt fungerer nå som normalt. Hvorfor tennstiften knakk er ikke godt å si. Har en teori om at det kan skyldes mye tørrtrening med kammerflagg i kammeret. Har kjøpt kammerflagg fra Larry's Guns, og de er temmelig harde i godset, mye hardere enn en kanten på en .22lr patron. Kanskje blir det for mye for tennstiften å treffe den harde plasten gjentatte ganger...?

 

For sikkerhets skyld kommer jeg heretter til å kappe bort en del av godset i kammerflaggene før bruk, slik at tennstiften får ca.1 millimeter mindre hardplast å hakke seg inn i. Mest sannsynlig har det ikke noe å si, men "better safe than sorry" osv. Kommer i alle fall aldri til å ta tørravtrekk uten kammerflagg/klikkpatron igjen, i tilfelle tennstiften skulle være brukket og komme fykende ut. Kammerflagg fra LGI før og etter fjerning av gods:

 

20130914_172641_zpsa6647c48.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei,

 

har nettopp fått den nye Stenvåg modellen, nydelig pistol:)

men, har et problem med siktene. jeg har stillt ned så mye det går ann, og er fortsatt 8-9 cm for høy på 25 meter.

noen fix på dette? høyere fremkorn...? noen som opplever det samme?

 

obs..sikter midt i skiven, ikke rullende.

Link to comment
Share on other sites

For å skyte i senter med min har jeg siktet justert nesten helt i bånn, maks ett eller to knepp til å gå på nedover. Men jeg kommer meg i senter, om enn akkurat. Er det ikke mulig å komme i senter ville jeg klaget, man er da ikke forventet å skyte rullende med en spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når jeg fikk tak i min x-esse sport, så ble det også kjøpt et Rink venstregrep i størrelse XS, slik at jr. kunne benytte samme pistol. Rink grepet er flott, og passet helt perfekt til gutten. Jeg har hittil benyttet det originale røde plastgrepet som fulgte med, men da dette ikke passer hånden noe særlig, fant jeg ut at jeg skulle bestille et Rink grep til meg selv også.

Grepet kom i posten i dag, og etter montering og testing med justering av håndstøtte ser og kjennes det meste slik som jeg hadde håpet, men noe radikalt mangler...

 

Det er ingen støtte på dette grepet mellom tommel og pekefinger, noe som resulterer i at sleiden subber/skjærer ned i hånden ved veksling :shock:

Slik som det er nå er det ubrukelig.

Hvis noen har et godt forslag til løsning, er jeg åpen for forslag.

 

bilde_zps4e347b2f.jpg

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en X-Esse spesialpistol. Ikke Noren eller Stenvaag, men en "Schölin-edition". Den er ikke fri for nykker desverre. Av og til så haker sleiden opp i bakre stilling, selv om magasinet ikke er tomt. Oftest når det er igjen et skudd, men det har også hendt med flere skudd i magasinet. Jeg tror jeg har lest igjennom det som er tatt opp om x-essen her på kammeret, men ser ikke at noen andre har nevnt dette problemet.

 

Noen som har tips?

 

For øvrig så sliter den med kamring av CCI, så jeg forer den med SK Std.

Link to comment
Share on other sites

..men en "Schölin-edition".
Grøss :shock: Er den kappet med vinkelsliper og/eller har skrustikkegravyre ?

 

Av og til så haker sleiden opp i bakre stilling, selv om magasinet ikke er tomt. Oftest når det er igjen et skudd, men det har også hendt med flere skudd i magasinet.

Noen som har tips?

Sjekket at ikke fjæra til sleidestopperen er borte ?

 

For øvrig så sliter den med kamring av CCI, så jeg forer den med SK Std.
Du har kanskje et lite problem med kammeret ?

Har inntrykket av at det er CCI som går i de fleste.

Om den er trang eller kort i kammeret, kan det hende det er derfor SK funker best.

SK er litt kortere og har en tynn oljefilm, noe som gjør kamring i trange kamre lettere.

Link to comment
Share on other sites

..men en "Schölin-edition".
Grøss :shock: Er den kappet med vinkelsliper og/eller har skrustikkegravyre ?

Hvordan er der kappet vet jeg ikke, men det jeg vet er at finishen er minst like bra som på en Noren-edition.

 

 

Av og til så haker sleiden opp i bakre stilling, selv om magasinet ikke er tomt. Oftest når det er igjen et skudd, men det har også hendt med flere skudd i magasinet.

Noen som har tips?

Sjekket at ikke fjæra til sleidestopperen er borte ?

Nei, jeg har ikke sjekket, men det skal jeg gjøre. Takk for tips.

 

 

For øvrig så sliter den med kamring av CCI, så jeg forer den med SK Std.
Du har kanskje et lite problem med kammeret ?

Har inntrykket av at det er CCI som går i de fleste.

Om den er trang eller kort i kammeret, kan det hende det er derfor SK funker best.

SK er litt kortere og har en tynn oljefilm, noe som gjør kamring i trange kamre lettere.

Samme antagelser om litt trangt kammer har jeg også. CCI har et ganske merkbart fettlag.

Dette er ikke egentlig et problem, men litt info til evt andre x-esse-eiere som leser tråden.

 

Forøvrig er jeg veldig godt fornøyd med den. Det er veldig lett å skyte godt med den :)

Link to comment
Share on other sites

Razumny: jeg har ikke prøvd noen ting ennå, bortsett fra å vurdere hvorvidt den brenner eller ikke :)

Surgru har jeg ikke testet, men frykter for dårlig bindeevne mellom det fete/oljede skjeftet og dette produktet. Uansett er det verdt et forsøk, så jeg takker for forslaget! :)

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såg kjempebra ut! Flinke mannen!

 

Eg skyt forøvrig kun CCI standard i min X-esse short. Funkar som berre juling, ein og annan feilmating, i form av at sliden klemmer ein hylse istadenfor å hive den heilt ut, men sjeldan dette skjer også, no når den har fått nokre hundre patroner gjennom seg.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for tilbakemeldingen!!

Her er noen bilder at prosessen. Det som var mest tidkrevende var å "matche" eika på 4 sider mot valnøttas tilsvarende. Valgte å gjøre det slik, for å få det så sterkt som overhode mulig... :)

 

bilde1_zpsef5d3418.png

 

bilde2_zps1857446d.png

 

bilde3_zpsfdc83ade.png

 

bilde4_zps87fa9a36.png

 

bilde5_zps7f8436c0.png

 

I morgen blir det mer sliping og beis...

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det samme spurte Thomas Rink om, når jeg sendte over bilder og forespørsel om kopiering til er laminert skjefte.

På de bildene som er vist her, så er den på 31,8 mm, men etter pussing og beis, så er den nå på 29,9mm, så ja, det er tatt høyde for det :)

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Lindskog,

Jo takk, det ble helt greit til slutt, og det fine med dette er at jeg får "formsydd" den til min hånd.

Skyter nå VESENTLIG bedre med den, en hva som var tilfelle tidligere... :D

Og så er det jo moro å sitte og fikle litt med sånt på kveldene. Kunsten er å slutte for kvelden, før man blir lei og går litt for "fort" frem :P

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Av og til så haker sleiden opp i bakre stilling, selv om magasinet ikke er tomt. Oftest når det er igjen et skudd, men det har også hendt med flere skudd i magasinet.

 

Dette har skjedd meg noen ganger ogsa, alle ganger med et skudd igjen i magasinet. Kan nevnes at alle ganger ble det skutt med fullt magasin, og hurtigskyting på fallfigur.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har disse? Prøvde å google men fann ikke noe.

 

Hvem som har hardere fjører? Har ikke peiling dessverre. Jeg har aldri hatt dette problemet så jeg har ikke lett, men jeg har registrert at den fjæra er veldig svak på selv fabrikknye X-Esser, og jeg regnet vel med at det var noe som kunne byttes. Hvis du ikke finner noen så kanskje du kan bøye den til litt, ikke så mye som skal til alltid. Jeg hadde dette problemet på en Sphinx 2000 som hadde vært lagret med magasinet i i 2 år, og da bøyde jeg vel fjæra maks 2 mm med en nebbtang, og problemet forsvant helt og kom ikke tilbake.

 

Har du sjekket Larry's? http://www.larrysguns.com/

Link to comment
Share on other sites

Vestnes Pistolklubb kan melde at avtrekkerbøylen på en splitter ny Stenvåg spesial, knakk for en tid tilbake. Det var sleide låsingen/sperren på toppen av bøylen som knakk, grunnet materialfeil (støpefeil) i delen. Våpenet er kjøpt med Børselars, og det viser seg vanskelig å få ny avtrekkerbøyle innen rimelig tid (Børselars skylder på Stenvåg, og våpenet har nå ligget uvirksomt i lang tid).

 

Uansett så er dette et sårt tiltrengt klubbvåpen, og vi anser ventetid for uakseptabelt. I ett slikt tilfelle burde Børselars etter vårt syn ha skaffet delen fra første og beste leverandør, for så å ta opp saken med trege stenvåg.

 

Her er det tydeligvis litt å ta tak i for både Børselars og Stenvåg.

:evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Stenvåg fikk hakeslepp, og plyndra en ny pistol for å få oss i drift da jeg tok kontakt direkte. Tommel opp.

 

Løp i eldre x-esse std har løsnet, rekylfjær guiden har knukket, utdrager fikk seg en smell p.g.a. at løpet også hadde vridd seg litt.

 

Mye matefeil p.g.a. løst løp (Kom såpass bakover at materampe mistet funksjon), utdrager problem ved klikk grunnet vridd løp/skadet ekstraktor.

 

Banket frem løpet nå (Det var da jeg oppdaget at det også var vridd, så det må nå litt ut igjen for å få vridd det på rett sted. I tillegg er det ikke helt plant med løpshylsa, så jeg får sjekke om der er noe dritt i veien før jeg banker det inn igjen.

 

 

 

 

Jeg så på stenvåg x-essen at løpet var helt plant med løpshylse på den. Er løpet helt plant med løpshylse på kammermedlemmenes x-esser?

 

Hvilken metode brukes for å få fast løpet igjen?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt plant på alle X-Esser jeg har vært borti også.

 

Loctite gjengelåsing er fine greier det, men ikke sinnsykt temperaturbestanidg. Nå er det vel grenser for hvor varmt det løpet blir, så det er jo bare å prøve. I verste fall så funker det ikke, tror det skal mye til å ødelegge noe med litt gjengelåsing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

Har kjøpt meg en X-esse sport, men synes plastikkavtrekket er for dårlig. Ser flere har kjøpt nytt triggerkit hos larry's guns.

Så lurte vel på om hvilke jeg burde kjøpe, og hvilke som passer.

Passer for.eks dette: http://www.larrysguns.com/Products/Trai ... GTK-1.aspx" target="_blank

Og er det mye arbeid og montere?

 

Ser og noen har byttet "sear" i samtidig. Hva er sear, og følger det med triggerkitet?

 

-Dennis

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kjøpte bare aluminiumsavtrekkeren i løs vekt, 39 dollar. Kjøpte og sear for "sikkerhets skyld", men er avtrekket bra trenger du normalt ikke det. Lett å instalere avtrekker, ingen hokus pokus der. Men når du først bestiller er det jo lurt å ta med ekstra tennstift og annet småtteri, koster ikke stort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Hentet en splitter ny Noren-versjon igår og fikk 50 skudd på banen. Et fantastisk verktøy med null funk-feil på de femti første.

Etter litt innskyting ble det bare 48 og 49 serier på duellskiva på 25 meter. Hadde tom en runde med 4 stk innertiere.

Veldig fornøyd så langt. :)

 

Neste step blir å evt bytte til Larry-avtrekk, lodd foran (det som følger med fra Noren er plast) og evt

bytte til sports-avtrekkerstopperen med stift.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har min X-Esse Sport gått ti tusen skudd, og i løpet av disse skuddene har jeg gjort følgende erfaringer:

 

- Den første pistolen jeg fikk var det produksjonsfeil på. Kammeret var for kort, noe som førte til at sluttstykket ikke lukket skikkelig, og man fikk klikk på ca. hvert annet skudd. Fikk ny pistol på reklamasjon.

 

- Har opplevd tennstiftbrudd ikke mindre enn tre ganger. På grunn av dette har jeg nå 10-12 nye tennstifter i bakhånd, bestilt fra Larrys Guns. Etter det nest siste tennstiftbruddet (som kom etter rundt 7500 skudd) klikket jeg ikke på tomt kammer eller med klikkpatron i det hele tatt. Så "tørrtrening"er ikke årsaken.

 

- For noen uker siden, dvs. rett før ti tusen skudd-grensa, knakk saken som på godt norsk kalles "hammer strut". Dette skjedde selvsagt midt i en klubbkonkurranse... Reservedeler ble bestilt fra Larrys Guns...

 

- Bortsett fra dette kan jeg vel telle klikk og feilmatinger på to hender, og det etter ti tusen skudd. Må si meg fornøyd med den statistikken. Pleier å rengjøre pistolen etter ca. 500 skudd. Jeg tror samtlige klikk har skyldtes feil på ammunisjon, og alle matefeil har oppstått fordi jeg har fomla tommelen oppi sleiden/sluttstykket.

 

Pistolen er overhode ikke noe banevåpen (mener jeg), selv om presisjonen i våpenet fullt ut er på høyde med gode banevåpen. Har testet presisjonen med anlegg og kikkert på 50 meter, og ble meget imponert. Når man plukker pistolen fra hverandre ser man fort at den bærer preg av masseproduksjon, og deler laget av noe som ser ut som billige legeringer. Men allikevel er altså egenpresisjonen overraskende god. Så noe riktig har de da gjort hos Carl-Walther.

 

For meg er og blir denne pistolen allikevel kun en litt dyr moro-skyter/"plinker". Sammenliknet med våpen som f.eks. AW93 er den sjanseløs som banevåpen. Siden jeg etter hvert har begynt å syntes at baneprogrammene er mer og mer moro å skyte, kommer jeg nok på sikt til å bytte ut X-Essen med et mer brukbart banevåpen. På min X-Esse har jeg satt inn en Larrys Guns avtrekker, byttet ut rekylfjærstanga i plast med en i metall, satt på 95 grams løpsvekt og satt inn et litt bredere forsikte enn det som leveres originalt ( bestilt herfra: http://www.schiesssport-buinger.de/shooting/Home" target="_blank ).

 

Har også kjøpt en sånn weaver-style rail-sak fra Larrys Guns (som fester i dovetailen til løpsvekta), for å kunne teste ammo med kikkert/rødpunkt:

 

IMAG0741_zps160a376b.jpg

 

IMAG0739_zps91ee6386.jpg

 

Knekt tennstift:

 

20141218_210627_zps0b2f180e.jpg

 

Baksiden av en brukt/knekt tennstift sammenliknet med en ubrukt. Som man ser blir tennstiftene temmelig flatbanket av hanen. Kanskje er det ubalanse mellom kraften til i slagfjæra og stivheten til tennstiftfjæra? Evt. er tennstifta for lang....? Ikke vet jeg, men tennstiftene brekker i alle fall etter mellom to og tre tusen skudd, virker det som.

 

20141218_210915_zps56bc3a40.jpg

 

Knekt hanefjærstang (hammer strut):

 

20141025_1412521_zps18d309f3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...