Jump to content

Den store X-Esse tråden


Lindskog

Recommended Posts

Hei.

Er ny på pistol skyting og skal snart handle mitt første våpen, hadde tenkt meg Browning Buckmark contour eller Ruger 22/45 lite, men er blitt frarådet dette, og fått beskjed om at det er Hammerli som er greia.

 

Men denne tråden var vel ikkje oppløftende?

Var dette barnesykdommer, eller er dette standarden for desse, med desse mener eg Stenvaag spesial.

Link to comment
Share on other sites

Min X-Esse som var opphavet til denne tråden har etter litt fiks av barnesykdommer nå gått som ei klokke i ca. 2 år og noen tusen skudd. Jeg kjenner jo etterhvert en del folk med X-Esse, og jeg er overbevist om at mine problemer absolutt er unntaket, ikke regelen. Jeg anbefaler X-Esse på det varmeste, det er bra pistol for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Er det nødvendig å Tilpasse noe eller bygge om ting dersom eg kjøper ein ny slik no?

Har tenkt å kjøpe ein Stenvaag spesial, altså ha denne småen som første pistol, for å sjekke ut litt på sporten.

Kan vel sette på slikt treskjefte og trigger etterpå?

Er det andre modifiseringer som må til også?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min Xesse i snart to år, er en nedkappet Noren utgave jeg bruker til spesialpistol. Har i grunn funket feilfritt, men slet litt med avtrekket. Er linksskytter og til tider føltes ikke avtrekket 100% pålitelig.

Noen ganger gikk skuddet litt tildigere/lettere. Noen Exesser er sånn, blir avtrekkeren beveget noe i sidled kan dette skje.

Trur dette er fikset for det selges mye av disse om dagen og det er sjelden jeg hører om problem.

 

Jeg vill påstå dette er det beste våpenet i 22lr du kan kjøpe som fortsatt ser ut som en pistol, hvis du vill treffe det du sikter på :wink:

 

Sannsynligvis bedre på det meste sammenlignet med Ruger Mk1-3 og Browning Buckmark.

Men kan tenke meg at Ruger/Buckmark tåler mer juling hvis de går i bakken da dem er i stål og Xessen i plastikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når de har uthevet X'en i navnet såpass som de gjør så tviler jeg meeeget sterkt på at den skal være stum. Hvor har du det fra?

 

Jeg sier eksess/excesse, og det gjør alle andre som jeg har hørt også. Men det er klart, det er din pistol, du kan kalle den Gunnar hvis du vil. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkerbøylen er lagd av noe søppelmateriale ja, men jeg har ikke hørt om at de knekker så veldig ofte. I klubben er vi ihvertfall 6 stk. som har X-Esse, og ingen av de har hatt problemer med avtrekkerbøylen. Min har ihvertfall gått maaange tusen skudd. Skulle den ryke en dag så lager jeg nok likegodt en ny en i stål istedenfor å skaffe reserve i samme søppelmateriale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Eg har kjøpt ein Stenvåg, produsert av Walter, ligger i butikken og venter på at Politiet skal sende papirene mine tilbake.

Finnes det noe hylster til disse Spesial utgavene?

Finner ikkje noe spesifikt til modellen, men noen har sikkert funnet noe som kan brukes?

Treng ikkje være noe med sikring og alt mulig, eg skal bare bruke det i felt løypa.

 

Tips og bilder motaes med takk.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår tråden, er mange av de problemene som nevnes oppstått på den avkorta Stenvaag-modellen?

 

Hva med Sport, den med anatomisk (justerbart) skjefte, vil dette være et greit alternativ til standard og fin-programmene på klubb/lokalt nivå?

Eller er den også belemret med klikk, kamringsproblemer, slarkete avtrekker(sideveis), brudd på avtrekkerbøyle, knekt tennstift osv?

 

Skal ha en ny, grei pistol hovedsakelig til rekreasjonskyting på lokalt nivå, og X-esse Sport er en av kandidatene så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2yxluvn.jpg

Passer helt greit, ikke for tight så sikter og frontkorn verken skraper eller henger seg fast. Til 199 spenn så sier jeg meg godt fornøyd.

 

Jammen fant eg eit slikt hylster på Våpensøylen.

Eg kortet inn den stroppen på utsiden med knappen på som skal være over pistolen,Omtrent 5 cm.

Kornet hang litt i hylsteret, det løste seg ved å klippe til eit laminert ark og sette i fremkant på hylsteret, så var det bare å sette noen sting med nål og tråd i nedekant, så vips..

 

Hvor store futreal har dere til disse, er 9" stort nok?

 

Nå har eg hatt pistolen i 1,5 uker, Gjorde denlitt rein før eg gikk på skyte banen første gangen, fungerte dårlig.

Gjorde mer rent, så fungerte den fint, var vist litt mye fett og greier, skal også sies at eg forsøkte med amo som var veldig fettet. (Winschester) Og så var det kaldt.

Byttet til CCI, dette går fint.

Skutt omtrent 1000 skudd, da begynte den å feile litt, kan være at det var minus grader også som var årsaken, eg skjøt så mye for å se hvor lenge den funket uten puss.

 

Pusset og gjorde reint, fungere heilt topp igjen, skjøt 100skudd i går og 100 i dag, den fungerer uten feil.

 

00084000-3e1c-4580-afdb-e37cf3f7e28a?area=256&clip=1&share=ce3cea40-d490-498e-a7da-c7a576984289&pri=1&auth=&key=KVEz-WDMsj

 

11e584b0-867f-4fea-b4c0-2942f62f7690?area=256&clip=1&share=ce3cea40-d490-498e-a7da-c7a576984289&pri=1&auth=&key=KVEz-WDMsj

 

593f4669-a3f3-473a-a19b-c5ae1ec1010f?area=256&clip=1&share=ce3cea40-d490-498e-a7da-c7a576984289&pri=1&auth=&key=KVEz-WDMsj

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg måtte sende inn hele våpenet og kompisen som var innom butikken, fikk beskjed om han bare måtte kjøpe ny bøyle (mulig att garantien hadde gått ut) tror ingen av disse er kjøpt hos Stenvåg og er alle spesialpistoler.

 

Nå er det 3 uker siden jeg fikk beskjed om att butikken har mottatt nye bøyler (og nesten 2mnd siden jeg sendte det) , sender de mail, men får ikke noe svar, aldrig den sjappa igjen.

 

Vurder å få bygd om en pp sport, den er nok litt mere solid.

 

X esse er vel egentlig noe drit.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har skutt min 2000skudd CCI standard.

Siste fire ukene, virker enda.

 

 

Det er vel å regne som noe av den svakeste ammoen, min tålte ikke mere enn ca 5-700 skudd med cci og top shot, så kommer alltid til å mene att x-esse er noe drit, når det det gjelder kvalitet, ikke presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har da prøvd flere andre ammo merker som ikke engang lader om en rifle eller pistol, videre har vi kronografert så mange ulike merker vi har kommet over. CCI/Topshot er ikke noe slappere enn annet, heller motsatt om vi bortser fra Stinger og lignende som markedsføres som kraftigere/raskere.

Link to comment
Share on other sites

Min X-esse modell Stenvaag har nå gått nærme 4 tusen skudd+ uten noe problem. Er også gått noen pakker Stinger. Kjøpt ny.

 

Har også en X-esse sport med forsterket avtrekkerbøyle, den har fungert fint, men har nå begynt å låse slide i bakre stilling med 1 skudd igjen i magasinet, uten at jeg og andre har klart å identifisere årsak. Denne var ett bruktkjøp men bærer ikke preg av mye bruk. Ingen av klubbens andre brukere av X-esse, hverken av model Stenvaag eller sport har opplevd tilsvarende på deres.

 

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har kjøpt løpsvekta utenom til min 2014 Stenvåg. Passer ikke like "bra" som plastdekselet på de andre modellene, den er vel en ca. 7-8 mm for kort. Veier bare rundt 20 gram så det er ingen merkbar forskjell under skyting.

Skyter stort sett uten ettersom pistolen da kan deles uten verktøy.

 

SAM_2184.JPG

SAM_2185.JPG

Edited by Diabolo
Lagt til bilder...
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.


Jeg har fått mulighet til å kjøpe en x-esse short av en kompis for en veldig behagelig sum, men jeg ønsker meg egentlig en spesial pistol. Noen som veit hvor mye jobb og hvor mye penger jeg må legge i det for å få den i boksen? Ala stenvaag mod.

 

EDIT: Og jeg har søkt etter spesialpistol, vil det gå fint med en short da om planen er å modifisere den til spesialpistol? 

Edited by Teres
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...