Jump to content

Den store X-Esse tråden


Lindskog

Recommended Posts

Da har Stenvåg`en passert 600skudd uten puss og funkfeil. Det rare er at klikk som oppstod relativt hyppig, med ammo fra samme kassa som jeg skyter med nå, ikke lenger er et problem. 1000skudd får bli neste delmål, treninga trenger jeg vertfall...

Link to comment
Share on other sites

Monterte ny avtrekker fra Larrys Guns i går. Det ble en god del mer stabilt enn med fabrikkavtrekkeren, uten noe sideveis slark som fører til problemer ved venstre hånds skyting. Nå kan jeg raskt dra inn fortrykk også med svak hånd, uten at skuddet går for tidlig. Resultatet ble også penere enn med sort plastavtrekker, syntes jeg:

 

IMAG0723_zps967ca48b.jpg

 

 

Eh! Sport har da alle disse delene fra fabrikk?

Delene jeg beskrev i innlegget over er ikke montert originalt. Montering av dette innebærer at man borer og gjenger et hull i ramma rett over den fjærbelastede trykkpunktjusteringen. Ned i hullet slippes en metallkule, som da blir liggende mot den justerbare trykkpunktskrua. Og så låser man fast metallkula mot trykkpunktskrua ved å skru inn en skrue i hullet man boret, og stramme denne mot metallkula. Larry anbefaler at man i tillegg låser alle skruer med Loctite for å unngå kryp over tid. Bilder fra bruksanvisningen:

 

Utennavn_zps3c97bf44.png

 

Utennavn2_zps8fed2a44.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mere skyting og litt modifisering..

005-9_zps4f0f8367.jpg

Grepet har irritert meg lenge, det bygger ut med en leppe helt øverst og gjør at jeg ikke får lagt tommel skikkelig inntil ramma, dette forsterker seg ved tohåndsgrep og tommelen sto ut som en flaggstang.

Tok rettogslett Leathermankniven og skar vekk overflødig materiell på venstresiden. Nå får jeg mye bedre grep og flytter ikke samlingene slik jeg gjorde før. Instant suksess 8) Passerte 700skudd i dag, men fikk en klikk, det har nok med patronen å gjøre, prøvde fire ganger med gode anslagsmerker i rimmen

006-10_zps5011a847.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hallo kara! Jeg driver å ser på to pistoler jeg kunne tenkt meg. Den ene er xesse standard og den andre er beretta 87 target. Nå er jo dette den store xesse tråden da, men er nysgjerrig på erfaringer med begge. Skal brukes til baneskyting inne,finfelt og eventuell morroplinking :)

Link to comment
Share on other sites

Har en xesse std, finfin pistol det, den er ikke altetende ift ammo, men funker fint med f.eks Cci std. Magasinene er i plast, men de går ikke istykker sånn umiddelbart har skutt 6-7000 skudd med min og magasinet funker fortsatt ( har kun brukt det ene magasinet). Skulle jeg gjort noe annerledes hadde jeg kjøpt den lange utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Berettaen er ganske lett og med nokså høy kjernelinje, så den er nok ikke optimal til hurtigprogrammene. Du kan si den har 1911-liknende ergonomi, single action avtrekk med ekstern sikring og hane. Et veldig rent avtrekk som kanskje er litt i tyngste laget, med litt mye ettervandring. Men gud for en artig pistol, kan brukes til alt fra baneprogrammer, skyting på bowlingkjegler, dssn sivilpistol og annen blinkskyting.

 

Min spiser alt av ammo og er langt mer presis enn operatøren. Holdbare 10-skudds magasiner i metall, inkl followeren. Har også et par rødpunktsikter til min, og vurderer kikkertsikte bare for gøy :) Pistolen stiller vel litt i samme liga som Ruger mk3 og lang xesse, litt bak smith 41 og milevis foran walther p22, sig moshito og liknende. Jeg vil absolutt anbefale en 87 til en på rekreasjonsskytter/klubbnivå som setter pris på et prisgunstig, annerledes og artig alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Da har problembarnet som startet denne tråden kommet tilbake fra Stenvaag og hans børsemaker. I dag har jeg fått vært på banen og putta drøye 200 skudd gjennom den av det jeg hadde liggende; Top Shot, CCI Standard og Fiocchi Maxac.

 

Feilen som gjorde matinga kødden var grader på utdrageren. Det gjorde at særlig første skuddet kilte seg i 45 graders vinkel når sleiden ble sluppet frem, fordi gradene i utdrageren hindret randet å sette seg ordentlig i sporet i sleiden. Dette er nå utbedret, og jeg hadde null av denne typen feil.

 

Men, og det er dessverre et men, jeg hadde to feil med patroner som ikke matet, en Fiocchi og en CCI, i to forskjellige magasin. Og avtrekket er det samme, litt bedre av shimsinga mi men fortsatt ikke så bra som det burde være. Dette hadde de dessverre ikke gjort noe med. Jeg må nok ta en telefon til. Nå blir det uansett NM i spesialpistol om noen uker, så får jeg se hva som skjer etter det.

 

En på treninga har en lang X-Esse. Denne har gått mange tusen skudd uten et eneste problem, og har et avtrekk som måler helt likt på høyre og venstre side. Den er også produsert av Walther. Så jeg har fortsatt trua på X-Esse som våpen, men jeg vet ikke om jeg noengang kan bli venn med eller stole på min mandagsutgave av modell Stenvaag.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg passert 1000 skudd etter utbedringene, og status er 2 klikk og ingen funksjonsfeil ut over det. Klikkene var nok dårlig ammo, skuddene gikk ikke av etter gjentatte forsøk. Så da er spørsmålet om cci std er bra nok til konkurranse..

Hadde noen varslerfeil, dvs at sleiden ikke huket seg opp i bakre stilling etter siste skudd, men det gjør meg ikke søvnløs.

Pistolen har ikke blitt pusset under denne "testen" men skal få seg en runde med litt omsorg nå. Har modifisert litt på høyre skjefteplate og, fjernet materiale rundt beavertailområdet som på venstresiden, får bedre grep med beste hånd, og slengere ut til høyre er eliminert.

Begynner å like frøken Stenvåg nå.

Link to comment
Share on other sites

"er bra nok til konkurranse"

 

Ja - det kan man saktens lure på med det meste av ammo :?

 

Også hetter - for den saks skyld.

 

Har hatt noen klikk med Federal (og det med en revolver hvor fjærsystemet er hardt nok).

 

Man må vel bare innse at det vil forekomme et klikk i ny og ne.

 

Og Murphy`s lov gjelder særlig på stevnedager :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Så sant, så sant.

 

Jeg har følelsen av at Fiocchi Maxac er litt hissigere enn CCI Standard. Ikke mye, men akkurat nok til å sikre skikkelig sleidebevegelse.

 

Jeg kommer nok til å handle inn mer Maxac til konkurransebruk. Ikke fordi den treffer noe bedre, men jeg føler meg rett og slett litt tryggere på den.

Link to comment
Share on other sites

Roger: Det er derfor man har justerbart korn i tre bredder. :winke1: Det er jo et vanlig LPA sikte som sitter på, så det burde jo ikke være noe stress å skaffe et annet hvis du gjerne vil det. Noen mål av sporet har jeg ikke tatt.

 

Domino: Jepp. Det er bare så synd at på de andre frøknene, de du tenker på, så hjelper det dessverre sjelden å prøve med annen ammunisjon. :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Lindskog:

Justerbart korn kom nok etter at min ble laget, den er av den typen der løpet ble kuttet midt i frontsiktet.

Derfor er det hverken justerbart eller kurant å bytte ut.

 

LPA sikter fins jo en del av, men de har vel ulike sporbredder jf våpentyper de og?!

Har LPA sikter på noen våpen, så jeg kan jo sjekke med dem.

Takk for tipset ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det fadese og hva har det å si at gjengene er synlige under en plastkloss som uansett skal være på under skyting?

 

Refererer du utelukkende til mindre kosmetiske problemer, eller hentyder du at gjengingen etterlater så lite gods i løpet at det ikke er forsvarlig å vekte på en demper?

Link to comment
Share on other sites

50 raske skudd med Stenvaagen etter NAIS skyting i dag, bare for å teste funksjon. 4 feil! Vi burde ha en gråtende smiley...

 

Dette er altså etter at den har kommet tilbake fra Stenvaag og børsemaker. Den vanligste feilen fra tidligere er vekk etter fjerning av grader på utdrager, men den fungerer fortsatt ikke tilfredsstillende. Akkurat har jeg mest lyst til å lage spiker av den.

Link to comment
Share on other sites

Den siste uken - har jeg latt være å pusse den - og har bare skutt Fiocchi Maxac (må jo bruke opp kassen :wink: ) som den ikke liker.

 

Allikevel har den fungert ganske bra (3 funksjoneringsfeil på 500 skudd).

 

Er kjempefornøyd med min "Noren-modell".

 

Men tror nok at jeg må skave av noe plastikk på skjeftet - da høyre tommelfinger er noe utilpass slik det er nå.

 

Det får bli til neste år :D

Link to comment
Share on other sites

At innvendige gjenger er synlige på utsiden tar ihvertfall jeg som et dårlig tegn...

Er ikke pent når gjengetoppene stikker utenfor løpet på undersiden. Et annet problem er jo at man i prinsippet har splittet gjengepartiet i løpet på langs. Når man trekker til demperen vil gjengeflankene utvide gjengepartiet og demper vil dra seg oppover (skjeiv). Så dette er enkelt og greit en ubrukelig løsning på x-esse. Hadde den ikke hatt dette langsgående svalehalesporet under løpet så hadde det gått fint.

 

Jeg har skutt lokkeand på 120 meter med min. Traff den gang på gang og ble bare mer og mer imponert over denne pistolen. Funksjonerer temmelig bra gjør den og, så lenge den ikke har fått for mye gukke i kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

Sorry, mange var vel å ta i. Hadde jeg derimot kjøpt et nytt våpen med de nevnte feil hadde jeg blitt skuffet og vonbroten.

 

skyter en god del felt i midtnorge og ser jevnt og trutt klikk og forkiling også på x esser. Gode pistoler er det sikkert, men så mye bedre enn andre synes ikke jeg. har kjøpt en for kapping men valgte å holde fast på min Beretta mod 71.Regner med at det blir mye x-esser å se på oppdal, og ønsker alle lykke til ! :D

Link to comment
Share on other sites

NM i Spesialpistol blir nok vunnet av en Beretta eller noe sånt i år, for Stenvaagen min kommer til å smitte alle X-Essene i hele Oppdal. Ikke en eneste en som kommer til å funke. :lol:

Du må huske at ikke alle X-esser er av type Stenvaag, og at sykdommen kan ikke smitte på tvers av rasene *banker i bordet*, kors på halsen og ti fingre i nesa osv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser nok på alle X-Esser som opprinnelig en rase. Noen er lengre og slankere, andre litt mindre og stuttere, men det er jo ikke tvil om at de har samme forfedre. Så godt som alle smittbare sykdommer (eller så godt som? Det er vel alle?) hos hund for eksempel smitter jo på tvers av rasene tross alt. Har labradoren din rabies så holder jeg fortsatt elghunden min unna, for å si det sånn. Så vi får se da vet du. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke det alltid vært en gjenganger dette da? Jo kortere løp på en .22 LR pistol, jo mere knøv og krøll.....

Tipper letting av sleide er nøkkelen til mere stabil funksjonering. Er jo velkjent at korte kulsprutare funksjonerer mere stabilt med demper.

Dette styres ikke kun med f.eks med å lette rekylfjær, det er vekten av sleiden som skal akselereres. Fjæren skal i hovedsak stå for mating av nytt skudd.

Har hatt et og annet hikk med min x-esse, men ALDRI med demper montert. Har den nest lengste utgaven produsert av Hammerli.

Link to comment
Share on other sites

Da har min sport rundet 6500 skudd uten problemer. Har hatt 5 klikk med CCI Standard. To av de patronene testet jeg i salongrifla da jeg kom hjem, og det ble klikk i den også. Så jeg konkluderer som OlavM; klikkene skyldes dårlig ammo. Winchester Xpert 22 Hollowpoint fungerer ikke i min. De er litt flate i tuppen, og kula stopper derfor i kammerkanten i stedet for å skli inn i kammeret. Gir minst to matefeil for hvert magasin.

 

Bortsett fra problemene med de Winchester-patronene har jeg kun hatt et par-tre tilfeller av at sleiden ikke har blitt stående låst/åpen etter siste skudd, men det har sannsynligvis skjedd fordi jeg har kløna med tommelen borti sleidestoppen. Så alt i alt har X-Essen vært like pålitelig som Glocken min. Og det er jo ikke så verst. Min er "Made in Germany".

 

For noen dager siden fikk jeg weaver-montasje i posten, bestilt fra Larrys Guns. Satt på et Burris Fast Fire III for litt moroskyting/plinking. Moro var det, og ved testskyting fra benk med anlegg ble samlingene ganske bra. Rød-prikken i burrisen er litt for stor til at presisjonen blir som med kikkert, men er godt fornøyd med dette, som er skutt på 35-40 meter:

 

IMAG0568_zpsdce61c2d.jpg

 

Pistolen med weaver-skinne fra Larrys Guns og Burris Fast Fire III:

 

IMAG0741_zps160a376b.jpg

 

IMAG0735_zps9ea69ba2.jpg

 

IMAG0742_zpsda5b1ba2.jpg

 

IMAG0739_zps91ee6386.jpg

 

IMAG0736_zps524b81ef.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått den omtalte aluminiumsavtrekkeren fra Larry, men legger merke til at justeringsskruene for avtrekkstopp og returfjær er plassert ut til høyre på forhøyningen bak avtrekkeren.

Går ut fra at det ikke skal være slik ?

Det må bety at returfjæra vil bli bøyd i tillegg til å bli komprimert, noe som neppe er optimalt.

Er det noen av dere med slike avtrekkere som har sjekket ?

Link to comment
Share on other sites

Joda, har prøvd litt forskjellig. Problemet nå er at den er så jæklig humørsyk. Jeg kan skyte 200 skudd uten feil, for så å få 4 feil på en pakke. Så det at den går bra i 50 eller 100 skudd behøver ikke bety at det går bra i lengden. Egentlig burde jeg vel testet flere tusen skudd av hver type for å se hva som går best, men det skjer rett og slett ikke. Innen jeg har funnet den ammoen som har færrest funkfeil da så har jeg vel skutt opp prisen av en ny X-Esse.

 

Jeg syntes Fiocchi Maxac gikk overbevisende, men så fort jeg fikk godfølelsen der så begynte den å krangle.

 

Heftig X-Esse det der Fredrik.

Link to comment
Share on other sites

Var stevne i helga og har jo skutt over 1000 skudd med pistolen uten tull, men første skuddet på stpl.1 klikket,og et desperat forsøk på å få avgårde skuddet mislyktes, 5 poeng tapt :? Resten av løypa fungerte den bra, men mistenker en spesiell lot av cci standard for klikk. Blir åpnet en ny kasse nå, håper å finne noe som smeller 5o ganger på Oppdal.

Ellers så jeg bilde av en X-esse tilhørende en bekjent, løpet hadde løsnet. Tror det var en kappet kompactmodell. Vel,livet er ikke enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått den omtalte aluminiumsavtrekkeren fra Larry, men legger merke til at justeringsskruene for avtrekkstopp og returfjær er plassert ut til høyre på forhøyningen bak avtrekkeren.

Går ut fra at det ikke skal være slik ?

Det må bety at returfjæra vil bli bøyd i tillegg til å bli komprimert, noe som neppe er optimalt.

Er det noen av dere med slike avtrekkere som har sjekket ?

 

Min Larry-avtrekker ser slik ut:

 

IMAG0743_zps2a1992e1.jpg

 

Hullene er boret ørlite grann til høyre, men ikke mer enn at jeg ikke har lagt merke til det før du nevnte det nå. Er de mer mot høyre enn dette på din avtrekker?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...