Jump to content

Den store X-Esse tråden


Lindskog

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Da er det håp, ny avtrekker i aluminium(gulleloksert) og ny sear lå i postkassa i dag, fikk bare montert avtrekker før hurtigpistolstevnet i kveld, og det var ikke suksess, fortrykk fremdeles håpløst. Fikk montert sear når jeg kom hjem, og kombinasjonen virker bra, ikke hakkete fortrykk og nå tør jeg gå inn på trykkpunktet før det skal smelle. Må testskyte mer i morgen, men ser lovende ut. Ny-avtrekkeren akkurat så mye bredere enn den gamle at det er minimalt med sideveis slark.

Link to comment
Share on other sites

Spennende. Hvor får du det ifra da?

 

Jeg har ogå hatt litt mateproblemer med min, og i dag skulle jeg prøve to nye magasin som Stenvaag sendte meg. Resultatet? Mye verre enn før. Fyller magasin, setter det i og slipper sleiden frem, første patrona kiler seg på vei inn i kammeret. Ser ut som om patrona ikke kommer forbi utdrageren og får satt seg ordentlig. Ikke vet jeg om jeg tør å polere eller avgrade på utdrageren heller, ser for meg at det er lite som skal til før den ikke funker.

 

Kjenner jeg begynner å bli litt lei hele pistolen. Den går jo gullegodt når den funker, men det er jo så mye trøbbel. Kan jo hende at jeg har vært uheldig og fått et skikkelig mandagseksemplar, noe jeg egentlig håper da jeg tross alt liker pistolen. Og bare en drøy måned igjen til NM. Sukk...

 

EDIT: Forresten, det virker som om en stor del av skylda for forkilinga går til magasina med lepper i plast. Noen som vet om det går an å få kjøpt magasin med stållepper, eventuelt noen som tar på seg jobben med å modifisere noen magasin?

Link to comment
Share on other sites

Magasiner i plast skulle vært forbudt! Skal prøve med Hammerli 208 magasiner å se om de passer.

Fiocchi Maxac ammo kammret vertfall lettere enn CCI standard, mulig man må være obs på hvilken ammo man bruker når man har kilne magasin.

Delene tok jeg fra Larry`s Guns i USA, i postkassen på ei lita uke.

Link to comment
Share on other sites

I og for seg greit med magasin i plast, så lenge leppene er i stål. Det er jo det som er kritisk. Jeg har jo to ekstra nå (som ihvertfall ikke funker), så kanskje det blir et lite prosjekt. Hadde vært flott å få ordnet lepper i metall, men det kan nok bli lettere sag enn gjort.

 

Har du også hatt problem med kamring? Mye, lite, en gang i blant, hele tiden?

 

Skal sjekke ut Larry's Guns, takk skal du ha.

Link to comment
Share on other sites

Ser den. Jeg vil gjerne like den, og den kjempegod å skyte med og alt det der, men jeg kunne nok ikke med god samvittighet anbefalt den til noen. Det er jo ikke til å legge skjul på at jeg har hatt en god del problemer med denne.

 

Er nesten så man angrer på at man ikke kjøpte en Beretta Cheetah eller lignende, men jeg får håpe det går seg til. Eller kanskje man bare skal gi fanken og kjøpe en Glock 19 til spesialpistol. Den funker ihvertfall hver eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

He he, Glock til folket ja.

 

Neida, jeg gir nok ikke opp, men slike dager som i dag er svært frustrerende. Skal sjekke ut den ammoen som OlavM foreslo, og så kanskje kjøpe noen nye magasinfjærer fra Larry, se om det hjelper.

 

Det er en knakende god spesialpistol. Når den vil.

Link to comment
Share on other sites

He he, Glock til folket ja.

 

Neida, jeg gir nok ikke opp, men slike dager som i dag er svært frustrerende. Skal sjekke ut den ammoen som OlavM foreslo, og så kanskje kjøpe noen nye magasinfjærer fra Larry, se om det hjelper.

 

Det er en knakende god spesialpistol. Når den vil.

 

En pistol som ikke fungerer fra fabrikk er søppel i mine øyne !

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke svaret på hva som er søppel er svart/hvitt.

 

Har opplevd både Tanfoglio 9mm of S&W 629 rett ut av eska og det slår ikke av

alle patronene i en eske med vanlig fabrikkammo.

 

Årsaken var sikringspinne som forhindrer slagnåla i å gå langt nok frem, og

tennstift på 44'n som er marginal kort.

 

Kan godt vere at man skal kalle det søppel, men det funker når det blir debugget.

Link to comment
Share on other sites

Men slik skal det ikke være.

Kjøper du en slik pistol, så skal du slippe å modde den opp for garantert funksjon

Jeg hadde styrt unna hvis jeg skulle hatt noe slikt

cr

 

 

Må si meg enig i det, men siden vi nå har bra konsumentlover i Norge er jo ikke dette noe stort problem siden det enste som skjer he er at man taper poeng på ett stevne.

Tjenesteutstyr derimot, er en helt annen ting..

Link to comment
Share on other sites

Her er muligens noe av årsaken til feilfunksjonering/matefeil

005-9_zpsda0a07fa.jpg

 

Overgangen mellom materampe/kammer er for skarp, det er en kant i inngang kammer der hvor materampen slutter. Skaver av fett på patronen som kan feste seg på selve hylsa, eller at kulenesen stuker direkte. Sammenlignet med en annen X-esse som hadde en bedre overgang materampe/kammer. Blir å polere overgangen for å se om ikke dette kan gjøre susen.

006-10_zps5a383c8d.jpg

 

Slik ser den ut nå med annen avtrekker. Skjøt ca 200 skudd i dag, litt feilfunk i starten, pusset magasin/materampe så ble det bra, men som bildet viser bør jeg polere overgangen til kammer.

Avtrekket ble helt forandret med bytte av avtrekker og sear, forutsigbart og spiller ingen rolle om man drar skjevt i avtrekker.

Dette er jo ting som burde være i orden, men erfaring sier at det er raskere å fikse selv enn å sende våpen frem og tilbake. Så får vi se om jeg blir fornøyd til slutt...

Link to comment
Share on other sites

Crye:

 

Som OlavM nevner - er det nok noe i alle leire.

 

Kjøpte en STI Targetmaster for noen år siden - og ble kjempeskuffet.

 

Et avtrekk som kunne sammenlignes med en Norinco - og feilfunksjonering så det holdt.

 

Fikk èn til å overhale den - og siden da har det ikke vært èn funkfeil med den.

Link to comment
Share on other sites

Hehe Lindskog ;-)

håper det ordner seg da.

 

Jeg har en Sig Sauer 226 classic i kal 22 og den funker med all ammo samt den går rimelig bra

cr

 

Er ikke den for stor som spesialpistol?

 

Jeg har den ikke til det.

 

Men her er den

 

Made in Germany :wink:

 

normal_IMG_6257.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hvis valget står mellom Stenvaag modellen og Noren sin, så må den beslutningen for all del ikke taes basert kun på denne tråden. Mandagsmodeller kan man få av begge, og det er jo uansett Walther som produserer begge, de er jo ganske like. :winke1:

 

Så en viss risiko er det. X-Essen har noen patenter som jeg ville ha gjort svært annerledes, men jeg har jo bare én av pistolene. Det er jo solgt en del allerede, og siden det ikke er massiv klaging her inne så regner jeg med at de fleste har vært ihvertfall sånn passe bra.

Link to comment
Share on other sites

På den stenvåg modellen så er det et slikt vendbart korn sånn passe rett bak fronten, mens på dem som blir kappet så har jeg forstått

det slik at halve kornet står igjen helt fremme på enden av løpet. Skuret er tilsynelatende det samme.

 

Betyr det at på dem 'hjemmelagede' modellene til f.eks Noren, så har man lengre avstand mellom skur/korn en på Stenvåg modellen ?

 

Er det noen som har en slik Noren model som kan måle lenden fra bakerst på kornet til bakerst på skuret, og tilsvarende om

noen som har stenvåg model kan gjøre det samme ?

Link to comment
Share on other sites

Det er kortere siktelinje på stenvåg modellen, begge går akkurat i kassa og Noreen sin er bobba bak for å kunne beholde litt av original kornet. Bak sikte står på samme sted på begge.

Noreen og tilsvarende ombygde utgaver av X-esse kort har med andre ord identisk siktelinje som på en ukappet Kort. Stenvåg modellen har rundt om 1cm kortere siktelinje tatt på øyemål (Olav M kan vel måle?).

Link to comment
Share on other sites

Forskjellene er vel i det store og det hele litt lenger siktelinje (eksakt hvor mye hadde vært artig å vite) på mod Norén mot sportsavtrekket på mod Stenvaag. Ellers er de vel helt like? Eller er mod Norén stussa så mye bak at det påvirker grepet?

Link to comment
Share on other sites

Bra flisespikkeri Vingemutteren. Det er slik flisespikkeri vi liker å se. :lol:

 

Nå må nesten noen få kontrollmålt begge, fra bakkant av skur til bakkant av korn, slik at vi får en ordentlig sammenligning. Jeg kan dessverre ikke måle min da den er i posten.

 

Hvordan er det forresten med bredden på originalkornet til mod Kurtz/Norén?

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet siktelinje i går med en "Noren Edition"(laget før Noren begynnte) men med maks siktelinje, og forskjellen er nok ca 12-13 mm kan jeg tenke meg. Fordel med lengre siktelinje er det, og ville nok gjerne hatt hatt disse millimetrene på min om det hadde vært mulig.Men jeg har venbart korn :lol: Eieren av pistolen jeg sammenlignet med skjøt forresten 570p i hurtig spes.pistol med den denne uka. Men om det er presisjonsforskjell på de, vet jeg ikke. Min ulyst til å klage å levere inn min ligger i at den leverer rått god presisjon, så håper jeg de andre problemene snart er en saga blott.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt rundt 250 skudd etter at jeg polerte opp øverste del av materampa og satte inn ny avtrekker og sear. Ingen mate/funkfeil på disse skuddene. Runder jeg 500 skudd uten puss og tull begynner jeg å stole på den. Avtrekket er vertfall like bra som noe annen X-esse jeg har prøvd. Så får man bare håpe 8)

Link to comment
Share on other sites

Var det grei skuring å bytte den avtrekkeren? Har en slik liggende til min X-Esse Sport, men har foreløpig ikke tatt meg tid til å starte på jobben. Min X-Esse har nå gått rundt fem tusen skudd med CCI Standard uten noe problemer, så sånn sett er jeg fornøyd. Har dog det samme avtrekksproblemet som trådstarter ved skyting med venstre hånd, så jeg får vel ta meg sammen og bytte avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Å bytte avtrekkeren var helt uproblematisk, ingen "overraskelser" som flyr avgårde når du slår ut pinnen som holder avtrekkeren på plass. Du må selvfølgelig ta av skjefteplatene og ta av den armen som går fra avtrekker til sear, men den er bare å vippe av.

Avtrekkeren får du ut ved å forsiktig trekke den ned samtidig som du drar den til høyre. Med litt fikling så er den plutselig ute..

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Tittet på bruksanvisningen nå, og det ser jo veldig greit ut. Tror jeg hopper over boring og gjenging i ramma for montering av det som i bruksanvisningen kalles "2nd stage plunger friction ball & lock screw".

 

Kan ikke helt se at det skal være nødvendig med en slik for å låse den justerbare trykkpunktsaken som sitter bak avtrekkeren. Har justert mitt avtrekk til ca.1100 gram, og fem tusen skudd senere er det fortsatt 1100 gram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...