Jump to content
alexblokal

Sako prosjekt med karbonfiber løp og GRS stokk

Recommended Posts

Da skal den gamle Sako L579 forrester'n "oppusses" litt. Den har gått mellom 500 og 750 skudd fra den var ny i 1993. Den samler innenfor en 20kr på 200m hvis jeg gjør jobben min. Jeg har ikke allverden med penger pga studier så derfor planlegger jeg å kjøpe en GRS stokk og bedde denne.

 

Jeg har også en god del sauer 200 str magasiner liggende, og en kompis som kan lage det meste i en dreibenk. Planen er å lage en adapter til magasinbrønnen slik at jeg kan bruke sauer magasinene i GRS stokken. Når det kommer til løpet har jeg lest noen tråder her på forumet om karbonfiber løp, altså løp der det er enten et rør av karbon som man limer med epoxy utenpå løpet, eller remser med karbon som man spinner rundt løpet mens man legger på epoxyen fortløpende.

 

Det jeg lurer mest på er egentlig hva som er å anbefalle? Er det å kjøpe et ferdig rør og trekke løpet med det, eller spinne karbonremsene rundt løpet? Jeg er heller ikke helt sikker på tykkelsen av karbonløpene, hvor mye karbon trenger man for at avkjølingsegenskapene til karbonen skal være merkbare? Noen ideer.....

 

Jeg leste en tråd på forumet om en kar som brukte et rør som han tredde på løpet og brukte en gjenget skive som han skrudde på gjengene for demperen for å presse røret mot låskassa. Men da må man dreie kammerenden av løpet slik at røret dekker og fyller hele løpet. Derfor heller jeg kanskje litt mer mot å spinne karbonen rundt løpet og bygge opp løpet slikt. Jeg er litt usikker på hvordan styrken blir med den metoden, men jeg regner med at jeg må prøve meg fram litt på div metallrør før jeg finner ut best fremgangsmåte og ideell tykkelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordi jeg har hørt og lest at det kan med riktig karbon styrke løpet mtp stivhet. Men primært er det for å øke varmetapet slik at stålet i pipa blir fortere avkjølt med hjelp av karbonen. Jeg har nettopp kjøpt noen eksospotter i ekte karbonfiber, ikke sånn jalla "look a like" og det er helt utrolig effektivt. Med de originale eksospottene var de så varme at de ble blå ved aktiv kjøring, nå kan man ta på pottene med bare hender rett etter en "aktiv" tur uten å svi hendene fast :mrgreen:

 

Etter mye lesing på div amerikanske forum er det veldig delte meninger om Carbon fibre wrapped barrels. Til forskjell fra ferdigprduserte og vanlige metorder for karbonløp har jeg ikke tenkt til å dreie ned tykkelsen på løpet, jeg skal bare øke med karbonfiber.

 

Og fordi det kan bli et artig prosjekt, og jeg har lyst :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil "karboneringen" av løpet ha noen effekt dersom du ikke dreier ned tykkelsen på hele eller deler av løpet? Du vil jo fortsatt ha like mye stål i løpet som tidligere, og uten ha noe erfaring selv er det noe som sier meg at effekten fra og lime karbonremser på løpet vil bli svært liten/fraværende uten at man dreier bort stål fra løpet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med å bruke tusenvis av kroner på ei karbon potte, bare for å kunne ta på den etter kjøring ??? :roll::roll::roll:

 

 

Tvinner du løpet fult av carbon, uten å dreie det ned, kan jeg ikke frstå annet en at du kapsler inn varmen i løpet. Å hva er vitsen med det ? Missforstå meg rett, jeg har sansen for morroe "prosjekter", men dette skjønte jeg lite av.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulig, men jeg ser ikke helt hvorfor det er viktig å dreie ned tykkelsen på løpet siden det er karbonens varmeledende egenskaper jeg ønsker å benytte meg av. En eventuell økt styrke og stivhet er en bonus, men ikke hovedtanken bak prosjektet.

 

Jeg tenker å eksperimentere litt med varme og stykre. Planen er å ta to stålrør, den ene kledd med karbon den andre uten, spenne dem fast i et bord og henge vekter i enden av begge å måle hvor mye de bøyer seg for å finne ut om karbonen har styrkede egenskaper for røret. Den andre testen er å bruke en laser temperaturmåler og helle kokende vann gjennom rørene og måle temperaturen på utsiden av rørene og på innsiden av rørene for å finn ut av om karbonen har såpass effekt at det kan brukes til prosjektet.

 

Mht karbonpotta er det vekt, utseende og noen ekstra HK i gevinst som var grunnen til at jeg kjøpte den. Jeg tror du missforstod meg litt der Finnlight, det at jeg kunne ta på pottene etter kjøring var bare for å illustrere at karbonpottene har suverene varmeledene egenskaper. Derfor tenkte jeg at det var mulig å nyttegjøre seg av det på en pipe slik at varmen fra raske 10 skudds serier forsvinner fortere fra STÅLET, og at karbonen bidrar til hurtigere varmetap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har alltid trodd at karbon leder varme dårlig jeg :?

Sako har kryssmating på magasinene sine og sauer enkeltrad. Kan bli vanskelig å få det til å mate riktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har alltid trodd at karbon leder varme dårlig jeg :?

Sako har kryssmating på magasinene sine og sauer enkeltrad. Kan bli vanskelig å få det til å mate riktig.

 

Ja, tanken slo meg.... Grunnen til at jeg ønsket å bruke Sauer magasiner var bare fordi jeg har en del av dem :D Men jeg ser at det kan bli en utfordring, hvis det lar seg gjøre da!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bare husk å ta masse bilder, så heier jeg på deg! :wink:

 

 

Yess will do :winke1: Alltid gøy med bilder! Sitter nå å leser om forskjellige karbonduker osv... MYE å velge mellom... Regner med å få testet litt i nærmeste framtid :D Men skal for all del oppdatere tråden når karbonen er i hus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideen med karbon på pipa slik den er er ikke så dum den, gjort riktig med tanke på varmeoverføringen (Termisk kontakt) fra stål til karbon. Vil en kunne lett kunne mer enn doble arealet for å overføre varme til luft.

 

Bare ved å øke diameteren på pipa øker arealet betydelig, og her har man mulighet til å øke diameteren og dermed effektivt varmeavledningsareal, uten å tilføre så mye vekt.

 

Poenget med å dreie ned pipa er at en får enda hurtigere varmeoverføring til karbonet, samt at vekten selvfølgelig blir ekstremt mye mindre. Ved å legge karbon på eksisterende pipe kommer en likevel til å raskere avlede varmen enn uten karbon, da arealet for varmeoverføring øker. (Og det er det som er viktig).

 

Øket stivet er nesten ikke til å unngå, om karbonfiberet legges i riktig mønster. (Kommer an på om en skal styrke "bøye" egenskapene eller strekk egenskapene).

 

Jeg kan nesten garantere at ett helt ferdig rør vil få en betydelig bedre finish enn det en selv uten mye prøving og feiling er i stand til, men så var det dette med å gjøre noe selv da. (Og så er det så mye fint i duracoat atte). :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk å ta med galvaniske strømninger i planleggingen. Det bør være et lag strømisolerende materiale mellom karbonfiber og metaller. 200gsm glassvev f.eks. evt duralac hvis du vil legge på vått.

 

Å surre karbon rundt en pipe eller et rør manuelt blir neppe pent. Ihvertfall ikke når jeg gjør det.. En enkel rigg med en batteridrill anbefales.

Væt ut karbontape (f.eks. 50mm ) på forhånd. Ellers blir det veldig vanskelig å få den vætet ut skikkelig med dårlig laminat som resultat. Lag evt. et epoxybad hvor tapen går gjennom og press av overskytende epoxy med to ruller. Dette krever dog litt innsats før du får resultater.

 

Det fås kjøpt ferdig strikkede og vevde strømper i karbonfiber som kan brukes som også gir en mye bedre finish på arbeidet.

 

Tenk noen tanker rundt tæring, rust, tykkelse på laminat, hvordan få laminatet komprimert osv før du begynner. Gjennomfør noen tester av dine teknikker og materialer på vanlige rør før du begynner med et våpen. Tenk gjennom hvordan du skal avslutte laminatet i begge ender uten å få epoxy eller fiber inn i pipa.

Med mindre man har jobbet mye med fiberkompositt er det mye å lære om temaet.

 

Og bruk for all del verneutstyr som anbefalt av leverandør, og litt til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Husk å ta med galvaniske strømninger i planleggingen. Det bør være et lag strømisolerende materiale mellom karbonfiber og metaller. 200gsm glassvev f.eks. evt duralac hvis du vil legge på vått.

 

:?::?::overrasket: Detta var nytt! Hvilken betydning har det.

 

Takker forresten for ditt svar :D Gleder meg veldig til å teste ut og leke med karbon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lykke til med hjemmelaget karbonløp, når produsenter som ABS, Christensen arms etc mislykkes med å lage løp som gjør det dei reklamerer for.

Er temmelig grundig testet, og ja utsida av løpet kjøles fort ned, men er verre med innsiden, karbonfiber er en glimrende isolator.

Erog temmelig mange av disse løpene der karbonen har løsnet etter lengre tids bruk.

 

Du får et jævlig dyrt løp med redusert levetid og potensielle presisjonsproblemer.

 

Og om du skal maskinere ned et løpsemne så glem ikke potensielt stress i stålet, spesielt om du ikke bruker et kuttriflet løp.

 

Om du i tillegg har null erfaring med dette og begrensede midler, spar deg trøbbelet, og kjøp deg et kvalitets løp, i en profil som passer tiltenkt bruk/vekt og få en god våpensmed til å ionstallere det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Sako L579, uansett hvor mange sauermagasin du har, trenger pleie og omsorg. Ikke destruktive ideer.

Lag justerbar kolbe, behold standardmagasin (du skal vel ikke i krigen?) og sett på et stivt medium-langt løp.

Uten karbon.

 

Lappeteknikk er sikkert kjekt. Men L579 fortjener bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel flere typer karbon, tror ikke alle har så voldsom varmeledningsevne. Og at enkeltfiber har gode egenskaper betyr ikke at en kompositt vil ha det, jeg ville anta at man får god ledningsevne i veveretning men dårlig på tvers av fibrene siden de vil være isolert av epoxy. Det finnes sikkert måter å lage karbon med stående fiber (men ikke spør meg hvordan), men det vil ikke gi noen styrke utover epoxyen og hvorvidt den økte overflaten gir noen gevinst når man ser på reduksjonen i ledningsevne (alt tilført materiale vil gi en reduksjon i total ledningsevne) må jeg nesten regne på før jeg er overbevist.

 

Oppdatering: Ren karbonfiber kan ha ledningsevne opp mot 500W/mK mot stål på rundt 50, så en faktor 10. Høres imponerende ut, men en normal karbonfiber/epoxy-kompositt er oppgitt til kun 5-7W/mK 5-7 i planet og kun .5-.8 transvers (Kilde: http://www.christinedemerchant.com/carboncharacteristics.html). Så ved første titt ser det ut som et bomskudd.

 

Om en karbonpipe gir bedre ledningsevne i forhold til vekt/stivhet er et mer komplisert spørsmål som man kunne regne på, men det er ikke relevant for denne diskusjonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis man kan ta på ei eksospotte etter å ha kjørt, betyr det vel at karbonen isolerere godt og ikke det motsatte...noe man er ut etter på en motor. Man vil holde eksosgassene så lenge som mulig varm.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om en karbonpipe gir bedre ledningsevne i forhold til vekt/stivhet...

Etter å ha tenkt over det litt er det åpenbart at det heller ikke kan være tilfelle. Hvis karbonkompositter har en ledningsevne på ca 10% av stål måtte den ha 10ggr bruddstyrke for å gi samme ytelse, noe som helt klart ikke er tilfelle.

 

Jeg kan ikke se en eneste grunn til at karbonfiberkompositter skulle gi bedre kjøling enn stål, kanskje noen andre her har mer kunnskap om emnet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke lurt å spinne på hvis du ikke har peiling. Filament winding krever en viss overgangslengde og må gjøres veldig regelmessig. Kjøp heller karbonfiberstrømper og en krympeplastslange. Hiv på epoxy og sørg for god impregnering. Sleng så på krimpeplasten og varm opp slik at du klemmer ut alt overskuddsepoxy. På den måten øker du volumfraksjonen med cf og dermed ledningsevnen. Aller beste er vakuuminfusjon hvis du har utstyret...

 

 

Fra iPhone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres ut som en god metode, men spørsmålet er jo om det vil gi noen fordel. Det lille jeg har lest om temaet tyder på at dette er helt feil vei å gå for å øke varmeledningsevne, men jeg skulle gjerne hørt fra folk med mer erfaring om temaet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Erlend. Karbonfiber rundt pipa høres ut som en dårlig ide for varmen sin del. Da måtte det være enklere å dreie ned pipa til et eller annet og heller tilpasse en aluminiumsrør på utsiden med noe kjølepasta i mellom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vil ikke gi noen fordeler i det hele tatt, og det å påføre krympeplast utenpå karbonfiberet er en temmelig dårlig ide.

Krympeplasten vil garantert isolere varmen som karbonfiberet avleder, og når karbonfiber i utgangspunktet avleder varme dårligere enn stål sier det seg selv at dette er en dårlig ide.

Krympeplast er heller ikke helt upåvirket av temperatur, og er ikke all verden med varme som skal til for å få limet til å begynne å smelte.

 

Og for dere som vil vite mer om dette finnes det en god del info om dette temaet på engelsk.

Blant andre Short action customs, og Longrifles inc har gjort temmlig grundige tester av abs og proof research løp.

Og er bare noen få av dei beste våpensmedene i USA, som ikke er villige til å bruke disse produktene i det hele tatt. Det sier vel sitt egentlig.

 

 

Dette er jo ikke noe nytt produkt iallfall ikke i USA, hadde det vært noen fordel med et karbonfiberløp, hadde det vært i bruk av militæret. Og ikke minst av konkurranse skyttere.

 

Er til dags dato ikke i bruk av en eneste militær styrke i verden, og finnes nok heller ingen skytekonkurranser som har vært vunnet med et.

 

Er og blir et nisje produkt, det er jo temmelig ulogisk å investere doble prisen av et vanlig løp, på et som garantert har forkortet levetid.

Eneste plassen dette i det hele tatt bør vurderes er ei lett jakt rifle som kanskje ser 50 skudd i året.

 

 

En aluminium sleeve (ala PGM) som er foreslått er en mye bedre og mer velprøvd ide som gir gode reultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg blir virkelig overasket dersom du vil øke varmetapet fra pipa med å legge på karbonfiber. Plast/Epoxy har mye dårligere varmeledningsevne enn stål. Selv om du øker kjølearealet proporsjonalt med diameteren, tror jeg det blir omvendt i praksis. Det at du kan ta på karbonpotta etter kjøring tyder på liten varmekappasitet heller enn god varmeledningsevne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...