Jump to content

Plassering av skudd på reinen


TikkaReven

Recommended Posts

på 50m skal du sikte litt over der du skal treffe. Hvor mye kommer ann på hvor stor avstand det er fra midten av løpet til midten av kikkerten. ved skyting i bakke uansett om det er oppover eller nedover, så går skuddet over der du sikter. men du skal ha ganske mye vinkel før det gjør noe særlig utslag på 100-150 m

Link to comment
Share on other sites

Sikt der du vil treffe du. Kulefallet fra 100 til 150 er ikke mer enn 4-5cm uansett.

Det beste er dog å skyte inn et par cm over på 100m, så har du litt mer å gå på.

 

Mtp vinkel trenger du ikke tenke på det heller, annet enn at du bør forestille deg kulens bane gjennom dyret før du skyter for å være sikker på å treffe vitale organer. Det skal mye vinkel til før det gir merkbar forandring i treffpunkt. (hvis der skulle være forandring, vil du isåfall alltid treffe litt høyere enn der du sikter).

Link to comment
Share on other sites

Prøv å tenk Deg et kosteskaft som er slått rett gjennom senter på reinsdyr skiva som Du brukte ved oppskytingen. Men et reinsdyr har og dybde så stangen henger Du opp i et snøre mitt inne i maskin rommet.

 

Kosteskaftet symboliserer nå kulebanen.

 

Hvis Du står over å skyter så før Du den enden av kosteskaftet som peker mot Deg oppover til aktuell vinkel og viola der får Du rikt punktet. Dette er ved vertikale forskjeller.

 

Samme metode kan brukes da Du ikke har reint sideskudd i horisontal planet. Altså kula skal gjennom senter av maskinrommet.

 

Ved disse avstander Du nevner syns eg det er best å kun holde mitt i treff området.

 

Skit jakt på Deg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...