Jump to content

Har vi blitt for "Politisk Korrekte"?


LeBoost

Recommended Posts

Til trådstarter: Ja, definitivt.

 

Vi har blitt så politisk korrekte, at jeg idag fikk høre at ett av forbundene for skyttere, er så flaue over sporten de driver med at de vedtok på et styremøte at medlemmene ikke skulle ha lov å legge videoer av konkurranser på nettet, fordi de ikke skulle promotere sporten sin.

 

Hvis de skjemmes så fælt over sporten de er i styret for, så syns jeg personlig at de burde finne seg en annen sport, en som de slipper å være flaue over å drive med.

 

_DET_ er så politisk korrekte man har blitt.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ett av forbundene for skyttere, er så flaue over sporten de driver med at de vedtok på et styremøte at medlemmene ikke skulle ha lov å legge videoer av konkurranser på nettet, fordi de ikke skulle promotere sporten sin.

 

Har ikke dette styret tatt halen mellom beina og reversert da?

Uten at det gjør saken så mye bedre igrunnen..

Link to comment
Share on other sites

Det var i de "gode gamle dager", i 1963, undertegnede var nettopp fylt 20, og satt klistret til TV-skjermen i 4 dager mens Kings Bay saken ble debattert i Stortinget. Den endte som kjent (?) med at regjeringen Gerhardsen måtte gå av og vi fikk, i 22 dager, Lyng-regjeringen som igjen ble felt på sin tiltredelseserklæring. Denne dannet imidlertid grunnen for at vi etter valget i 1965 fikk Borten-regjeringen, og at AP etter dette aldri har hatt flertall alene på Stortinget.

 

Fra denne debatten for nesten 50 år siden husker jeg to innlegg, det ene der Finn Gustavsen fra den gang Sosialistisk Folkeparti annonserte at de ville stemme for mistillitsforslaget mot regjeringen, det andre var innlegget til AP's Trygve Bull. Han var en av de som ikke var Politisk korrekt, og som han ganske riktig annonserer i det innlegget, "De som ikke var 100% for, var imot.

 

Jeg tar bare med innledningen og avslutingen, de som er interssert finner innlegget på http://virksommeord.uib.no/taler?id=120" target="_blank

 

 

Trygve Bull

En miskjennelse - og en urimelighet

 

Stortinget, 23. august 1963

Kilde: Stortingstidende 1962/63, s. 4532-4533

 

Jeg vil stemme mot det av hr. Knudson på vegne av mindretallet fremsatte mistillitsforslag.

 

Jeg er imidlertid på visse - ikke uviktige - punkter enig i den kritikk som er fremkommet fra mindretallets fremste representanter, fra hr. Knudson selv, fra hr. John Lyng, fra hr. Bondevik, hr. Borten, hr. Røiseland og hr. Gustavsen, og jeg kan ikke skjønne annet enn at anklagen mot de nevnte representanter for å ville «styrte Regjeringen på en arbeidsulykke», beror på en miskjennelse av deres prinsipielle syn.

 

.......................

 

Jeg kjenner vårt lille samfunns historie og politiske karakter tilstrekkelig til å vite hva jeg må være forberedt på, når jeg på denne måte nekter å erklære meg helt ut enig med noen av de stridende parter, i et øyeblikk da parolen er - som ved visse tidligere anledninger i vår historie - «Den som ikke er 100 prosent med meg, den er mot meg!»

 

Men ingen kan etter eget godtykke forlenge det liv som er en beskåret. Det gjelder også om ens politiske liv. Det får man med sinnsro bøye seg for.

 

Trygve Bull fikk aldri tillit i AP etter dette, og meldte etter hvert overgang til Sosialistisk Venstreparti.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Ja, definitivt.

 

Vi har blitt så politisk korrekte, at jeg idag fikk høre at ett av forbundene for skyttere, er så flaue over sporten de driver med at de vedtok på et styremøte at medlemmene ikke skulle ha lov å legge videoer av konkurranser på nettet, fordi de ikke skulle promotere sporten sin.

 

Hvis de skjemmes så fælt over sporten de er i styret for, så syns jeg personlig at de burde finne seg en annen sport, en som de slipper å være flaue over å drive med.

 

_DET_ er så politisk korrekte man har blitt.

 

//Svein

Beklager at jeg siterer hele dette innlegget.

Men hvis dette er tilfelle, så burde det styret skamme seg, og befolkningen også, for at det er gått så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Politisk korrekte?? Det tør jeg ikke si noe sikkert om, men at skyttere/jegere også her på "Kammeret" har blitt noget "impotente" kan det vel ikke herske stor tvil om. Den "selvsensureringen" som foregår ganske så utstrakt her inne kan ikke omtales som annet enn "impotens"!

Link to comment
Share on other sites

.. Den "selvsensureringen" som foregår ganske så utstrakt her inne kan ikke omtales som annet enn "impotens"!

 

Meget enig!

 

Men, det pussige er at om det oppstår en diskusjon om evt. en slik "sak" så oppfatter jeg det som syting,..

og enda pussigere er at disse trådene har en tendens til å skru seg over til "hakking" på en eller eller en liten gruppe :-/

 

(hakking eller syting er i grunnen ett fett for meg, de sorteres grovt i mitt hode av de innebygde "idiotbrillene" mine)

Link to comment
Share on other sites

Kammeret skiller seg ut ifrå ein del andre forum fordi det her er sjølvsensurering. På mange andre forum er det grove og sjikanøse påstander mot namngitte personar,mens debattanten sjølvsagt er anonym. Det er og rett og slett fordummande språk og retorikk. Ofte med ei politisk slagside enten den eine eller andre sida som gjennomsyrer standpunkta til fleire debattørar.

 

Av og til synes eg Kammeret er for mykje sensurert,men takk pg pris for at det ikkje er blitt slikt eit "ormebol" som eg omtaler ovanfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er avgjørende om du legger en positiv eller negativ betydning i begrepet "politisk korrekt"

 

For min del er det ett negativt ladet begrep

Her også.

Regner med at de eneste som ikke oppfatter noe betenkelig med uttrykket "politisk korrekt" er politikere selv.

Og værhaner/ja-brødre. Et synonym for "halvsdød fisk", slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Har lest innledningen og en god del av tråden:-)

Fikk da to ting på hjertet, som kanskje er eller ikke er PK. Det synes jeg ikke er så viktig.

 

Det er etter min mening viktig å ikke begrense andres ytringer fordi de ikke har n ønsket formulueringsevne, eller for den saks skyld sliter med rettskrivning. Man må ikke ha utdannelse innen debatt for å si sin mening. Sist årsmøte jeg var på i sameiet var det en møtesekretær som etter et noe ampert inlegg fra min side spurte meg om det jeg sa var en replikk eller ett innlegg. "Vetta faen ,sa jeg, jeg sa bare hva jeg mente".

 

Og så er det det andre, i løpet av de borti 40 år jeg har vært interessert i jakt, våpen, skyting, kruttlukt og friluftsliv har min "frihet" som menneske og jeger blitt kraftig innskrenket. Alt i fra våpengarderobe til blyforbud, og snart er det slik at hvis jeg blir observert med våpen på egen eiendom så ringer folk til politiet fordi de opplver det som mistenkelig å møte noen med våpen. Det med generell frykt for jegere, jakt og våen, er no vi må være oppmerksomme på. Hvis vi for å være "politisk korrekte" hele tiden inngår forlik, gir litt i forhandlinger og er smidige. Så mister vi mye av muligheten til selv å bestemme hva som er fornuftig og ufornuftig. Da blir alt svart hvitt, lovlig eller forbudt. Vi har nok av redsel for å provosere dyrevernere og våpenparanoide gitt for mye ved dørene. På tide å strame inn. Dyrevernerne og de som har våpenangst vil uansett aldri bli særlig glad i oss.

 

Faen, dette var kanskje et politisk korretkt innlegg? I så fall er det bare å beklage;-)

Link to comment
Share on other sites

Eysteins inlegg beskriver egentlig politisk korrekt på en god måte.

For de som er for jakt, skyting og våpensport er det korrkekt (også politisk korrekt)

For de andre er du ukkorekt.

 

Originalt så er PK et begrep om de som ikke tør å gå i mot majoriteten, fordi de frykter å såre eller støte noen, eventuelt å utsette seg selv for ubehag. Men i dag brukes det ofte som et negativt ord for å undergrave de som faktisk er enige med makthaveren, for uviktiggjøre den sidens argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Neida.

Det viktigste politisk korrekthet gjør i dag, er å kneble regimekritikere som har helt rett i usmakelige sannheter. Regimet etablerer at enkelte meningsuttrykk er "sårende" og "udannet", og stiller seg så "helt uforstående" når truende eller voldelige elementer i samfunnet på "eget initiativ" straffer de som uttrykker slike meninger.

Link to comment
Share on other sites

Neida.

Det viktigste politisk korrekthet gjør i dag, er å kneble regimekritikere som har helt rett i usmakelige sannheter.

 

Den svinger jo begge veier, her inne er det jo politisk korrekt å være for blyhagl og nedlegging av våpenregisteret.

Slår du et slag for "regimekritikerne" da også, eller gjelder det kun når du er blandt mindretallet?

Link to comment
Share on other sites

Politisk korrekt er ikke nødvendigvis det samme som å være enig med flertallet.

 

Personlig slår jeg gjerne mine slag for de som har objektivt rett (eller objektivt minst feil). Det er forøvrig lite som er så morsomt som å ha rett i et rom fullt av folk som tar feil - så lenge man har riktig attitude.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på om dere har latt "politisk enighet" eller "demokratisk flertall" mutere til "politisk korrekthet"?

 

Politisk korrekthet dreier seg om (underbevisst) påvirkning av politisk bevissthet gjennom endring av språket, under dekke av å skulle skåne noens følelser.

Link to comment
Share on other sites

Et informerende, men trolig ikke helt politisk korrekt hos våre herværende "voktere", debattinnlegg i Aftenposten i dag:

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 46590.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Redigerte bort del med nedsettende utsagn. Cardinal

Link to comment
Share on other sites

Enig med Istmus. Og ho er virkelig en person JEG ser opp til. Nettopp fordi ho tør å være politisk ukorrekt :lol: .Også er jeg helt enig med det ho sier. Tøff jente! 8)

 

 

Også desse Uhmma karane som Hege kritiserer er politisk ukorrekte.Eller for den saks skuld Trond Ali Linstad som ikkje fekk medalje , han er like politisk ukorrekt. Så det å vere politisk ukorrekt treng slettes ikkje alltid vere så bra.

Link to comment
Share on other sites

Eller for den saks skuld Trond Ali Linstad som ikkje fekk medalje , han er like politisk ukorrekt. Så det å vere politisk ukorrekt treng slettes ikkje alltid vere så bra.

 

 

Linstad er ikke politisk ukorrekt (slik jeg oppfatter begrepet), han forfekter rimelig uspiselige meninger (selv om han i forhold til andre (i norge) profilerte muslimer er nokså moderat.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke HRS en organisasjon med helt ren sti heller... Og i allefallikke berømte for sin mulighet til å dokumentere sinne påfunn... sorry mente påstander.

 

Når du har så dårleg kjeldekontroll og presseetikk at du ikkje får jobbe for TV2 ein gong, då er det på tide å tenkje litt over kva du driv med.

 

http://www.vepsen.no/2012/11/stemplet-s ... st-av-hrs/

Link to comment
Share on other sites

Linstad er ikke politisk ukorrekt (slik jeg oppfatter begrepet), han forfekter rimelig uspiselige meninger (selv om han i forhold til andre (i norge) profilerte muslimer er nokså moderat.

 

Å kritisere folks rett til å være homofile eller jøder kan vel unektelig kategoriseres som alt annet enn "politisk korrekt" i Norge?

Men for all del, meningene hans er svært "politisk korrekte" i muslimske miljøer.

Og derfor er hele bruken av politisk korrekt som argumentasjonsretorikk meningsløs.

Link to comment
Share on other sites

Og derfor er hele bruken av politisk korrekt som argumentasjonsretorikk meningsløs.

Ja, og derfor har jeg lenge tatt meg den frihet å være litt politisk ukorrekt, når jeg synes det egner seg. Både i samfunnsspørsmål og jakt(politiske) spørsmål. Føler meg rimelig bekvem med det. Er ikke ute etter å jakte meg "likes". Bedre med en real saklig "dislike" enn dilletantiske "likes".

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg tror nok forumet lever lengre og bedre uten meg. :D

 

Først og fremst, uenighet med moderering tas mot moderator sjefen, ikke på åpnet forum slik som dette.

 

Men når det likevel er sagt; Arbeidsprosessen er selvsagt ikke slik at "ledelsen på forumet" lager seg en agenda om å fjerne enkeltpersoners innlegg. Det er vi moderatorene som tar en avgjørelse, deretter blir det nedskrevet i en logg slik at vi har fakta ved en eventuell senere klage. Ved klage vil det tas ny objektiv vurdering og ved behov intern diskusjon. Skulle noen moderatorer føle seg innhabil, deltar de selvsagt ikke.

 

Kort fortalt, så er ikke prosessen så rotten som den her prøver å fremstilles. Og med det vender vi tilbake til tema. Mvh M.K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en anelse om hvilken tråd du tenker på. Hvis du hadde lest hele tråden ville du sett at et par medlemmer postet personlige og, ikke minst, triste meldinger om sine erfaringer med blypåvirkning. Humor er noe man skal være forsiktig med da av empatihensyn.

 

Når det et sagt gidder jeg snart ikke poste noe selv som omhandler våpenpolitikk eller politikk generelt. Jeg ligger så langt fra den jevne nordmann at det bare blir masse tåpelige kommentarer og jeg gidder ikke krangle med uopplyste provinsielle mer. :)

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da er tråden rensket....

Les også:

"- Respekter moderatorene, de er her for å holde orden i forumet og for å hjelpe brukerne. Dersom en tråd redigeres, stenges eller slettes, er det en årsak til det. Om du skulle være uenig i en moderators avgjørelse kan du rette din klage i en PM til moderatorsjef.

- Du skal IKKE starte en åpen diskusjon om dette på åpent forum."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...