Jump to content

Har vi blitt for "Politisk Korrekte"?


LeBoost

Recommended Posts

Jeg synes Omega er litt for tafatt og "politisk korrekt" på en del av sine punkter. Jeg mener at vi som jegere og skyttere må passe oss for å være for anonyme. Vi må ikke være redde for å prate om vår kjære hobby, det er viktig å gjøre det klart for alle hvor alminnelig og naturlig det vi driver med er!

Ellers synes jeg at Skaubjønn hadde et veldig flott innlegg!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spørsmålet her er hvordan man skal få flere over på sin side, ikke bare overbevise dem som allerede er helt eller nesten helt overbevist. Så får man spørre seg selv hvor godt middel det er å holde f.eks. våpensaken opp og frem for å nå målet. Slike resonnementer har en bevist kapasitet til å fungere mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Omega er litt for tafatt og "politisk korrekt" på en del av sine punkter.

Skjønner hva du mener, og var på nippet til å skrive nesten det samme selv.

Men, etter å ha lest Omegas innlegg noen ganger, tolker jeg det dit henn at det er ikke noe snakk om å gå gjemme seg og "holde kjeft", men heller hvordan man detaljmessig formulerer seg, han ville fram til.

 

Som tidligere nevnt, vi må ALDRI være redd for å si våre meninger! Men, vi bør vel (blandt "ikke-likesinnede") vite å formulere oss slik at våre uttalelser ikke virker frastøtende...

Det har desverre blitt slik at det å kalle en spade for en spade, ikke er helt stuerent lenger...

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg nevnte ulv og steinrøys...så var det ARTHUNG ARTHUNG!!!! ALARM ALARM !!!!!

og forumsadvarsel :lol::lol::lol::lol:

 

fantastisk....jo, vi er blitt for politisk korrekte. :shock:

Nå er det ihvertfall mulig at den advarselen ikke kom fordi man skulle være så innihampen PK, men heller fordi "all erfaring tilsier at" debatten i løpet av null tid er nede på VG-nett-nivå, mens beskrivelse av/oppfordring til ulovligheter flagrer veggimellom innimellom ukvemsordene, hver eneste gang det temaet tas opp på den måten :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå for å kalle en spade for en spade. Jeg synes det er synd at vi ikke kan fortelle om hvor "flinke" vi er når vi utøver godt håndtverk! Jeg tenker da bl.a. på hjortejegeren som skøyt 4 på 19 sek.

 

Det må også gå an å være motstander av ulv i norsk natur!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette temaet, så blir jeg mere og mere på linje med leboost og Omega.

Altså at det ikke handler om å holde kjeft, men å velge formuleringer som fremmer våre formål.

Selv har jeg ett stykke å gå når det gjelder dette, men det forhindrer ikke at jeg mener det er den rette måten å formulere seg på.

 

Mitt nye mantra:

Jeg driver med jakt og skytesport, jeg driver med jakt og skytesport, jeg driver med jakt og skytesport, jeg driver med jakt og skytesport. :D

Link to comment
Share on other sites

Mitt nye mantra:

Jeg driver med jakt og skytesport, jeg driver med jakt og skytesport, jeg driver med jakt og skytesport, jeg driver med jakt og skytesport.

 

Mitt mye mantra:

Jeg er jeger og skytter, jeg er jeger og skytter, jeg er jeger og skytter, jeg er jeger og skytter.

 

Mennesket, vingemutteren, mennesket må opp og frem. Mennesket! :D

Link to comment
Share on other sites

Der satte du meg faktisk på noe, vi (som i alle) er jegere og skyttere. Vi har mange ting felles, og mange felles interesser.

Like fullt sitter vi på hver hvår tue (les forbund etc) og "krangler", når det kommer til saker som er viktige for oss alle.

 

Som jegere og skyttere, er jeg overbevist om at om vi ikke klarer å samle oss om det vi er enige om, og trekke frem dette. Så er vi på sikt ferdige. Kloke ordvalg er en ting vi alle må bli bedre i, men der er nok også andre ting å ta tak i.

 

La gå vi jegere og skyttere er uenige i alt fra Ulv til vekta på ei jakfeltbørse, men utad må vi bli flinkere til å fremstå som en samlet enhet. Med felles mål.

 

Spørsmålet mitt til alle her på forumet blir da: Hva er de fleste av oss enige i, hva er det som definerer oss, og som vi "alle" kan stille seg bak og fronte utad?

Link to comment
Share on other sites

...hva er det som definerer oss, og som vi "alle" kan stille seg bak og fronte utad?

Hmmm...

 

*Mat? -Ja

*Søvn? -Ja

*Varme? -Kanskje

*Trygghet? -Neppe

*Sex? -Nei

 

...og begynner du å bevege deg forbi primærbehovene, ja da sliter du virkelig med å samle Skytternorge. :wink:

 

* Sorry, måtte bare * :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette ble skrevet for 73 år siden, men ordene er ikke mindre aktuelle i dag...

 

 

Grunnlovens § 100 lyder så:

"Trykkefrihet bør finde sted. Ingen kan straffes for noget skrift, av hvad indhold det end måtte være, som han har ladt trykke eller utgi, medmindre han forsætligen og åbenbart har enten selv vist, eller tilskyndet andre til ulydighet mot loven, ringeakt mot religionen, sædelighet eller de konstitutionelle makter, motstand mot disses befalinger, eller fremført falske og ærekrænkende beskyldninger mot nogen. Frimodige ytringer om statsstyrelsen og hvilken som helst anden gjenstand, er enhver tillatt."

Proposisjonen fortolker dette:

"Den ytringsfrihet som tilsikres ved bestemmelsen i § 100, siste punktum, gjelder bare saklige oplysninger og meningssuttalelser, som fremføres på en passende måte og i en sømmmelig tone."

La oss nu resumere: Vi har ytringsfrihet, men bare for saklige oplysninger som fremføres i en sømmelig tone, og vi må ikke opfordre til ulydighet mot lovene, ringeakt mot religionen, sedeligheten eller de konstitusjonelle makter.

Hvad har vi da lov til? Vi har lov til å være lydige! Javel, det vet vi!

Vi har lov til å være sømmelige. Det kunde vi også tenke oss. Den slags ytringsfrihet behøver man' ikke å sikre oss ved noen lov!

At vi har lov til å synge halleluja og Ja, vi elsker dette landet, det vet vi!

Prester og borgerlige politikere og redaktører behøver ingen ytterligere ytringsfrihet. De har det, de trenger, og mere vil de ikke ha. Vi vet det.

Og hvis vi bare vil gjenta det bavl, som utgydes daglig i avisene og hver søndag i kirken, så står det oss fritt.

Det er tillatt å opfordre til lydighet mot loven og mynndighetene og til underkasteIse under den væbnede makt; det er tillatt å lovprise elendigheten, løgnen og uretten. Men verge oss mot den, protestere mot den på en slik måte, at det også blir hørt, det har vi ikke lov til.

Fremskritt trenger straff! Den frie tanke er fienden! Det er ganske riktig: Enhver ny tanke er et oprør mot en gammel. Ingen lovlydig mann har ført oss et skritt videre, han har likt sig der han var.

Hvert eneste politisk og socialt og moralsk fremskritt var et lovbrudd, og hver gang vi skal et skritt videre, må en lov brytes.

Prate skitt med hverandre på gatehjørnet, det har vi lov til. Tale sømmelig i forsamlinger, det har vi lov til. Men den som har et alvorlig ord å si til offentligheten, vil meget snart få erfare, at ordets frihet, som all annen frihet, er en frihet for makthaverne. For folket er den en illusjon og en løgn.

Link to comment
Share on other sites

Å være eller å argumente politisk korrekt er å oppføre seg nøyaktig slik holdningsendringsprogrammene til staten sier du skal, du koser deg med homsepatruljen, omfavner hiv smittede og gir penger til resultatløs veldedighet som bruker 70% i adiminstrasjonskostnader, du lever og ånder slik VG og Dagbladet sier og du vil aldri ALDRI motsi noen, ja bortsett fra de som ikke er for peace & love og dobbeltmoral, som f.eks å kjøre "miljøvennlig" på regnskoghugget-og-oppdyrket biodiesel f.eks :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette ble skrevet for 73 år siden, men ordene er ikke mindre aktuelle i dag...

 

Skrevet av hvem? En av mine kjepphester er at man alltid bør oppgi forfatteren til et sitat... (for ordens skyld - det var Arnulf Øverland, mannen som ble tiltalt for blasfemi etter å ha skrevet "Kristendommen, den tiende landeplage", som skrev dette)

Link to comment
Share on other sites

Skrevet av hvem?

(for ordens skyld - det var Arnulf Øverland,

Eh, nå ble jeg litt forvirra her, hva er det du lurer på egentlig?

Hvis du skulle fram til at jeg ikke informerte om forfatteren, point taken.

Men du var jo så snill å fortelle oss (jada, jeg viste hvem det var før jeg postet innlegget...) hvem det var, så takk skal du ha. :wink:

Link to comment
Share on other sites

nåja, ser ut til at dette har eskalert til det som ble oppsummert i den fabelaktige romanen 1984, skrevet av George Orwell.

 

Uansett, så fint at det er mange som er enige at vi i det monarkistiske og kristeligdemokratiske Noreg, lever under en hel del illusjoner.

 

For mange lover fører til ulydighet..... (min påstand)

Link to comment
Share on other sites

Dessuten, noen av mine første innlegg i tråden, var nettopp dette med å formulere seg på rett måte i rette omgivelser.

Står vi ovenfor legfolk i temaet, bør det snakkes om på en slik måte at de forstår. Her på forumet tror jeg at det er få som er legfolk hva der gjelder våpen, jakt, bruk og lovgiving.

Eller, kanskje jeg ble litt ironisk nå?!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det er litt arti dette med "politisk korekt". Det har jo blitt eit skjellsord. (Berre sjå her på forumet).

 

Ingen vil ha på seg stempelet som "politisk korrekt". Det blir ofte tolka som trangsynt, lite forståelsesfull, feig og utan styrke til å ta upopulære standpunkt.

 

Vi har vel kome dithen at det er so få som vil vere politisk korrekete at det å vere politisk korrekt faktisk har blitt ein motkultur... Ironisk nok.

Det skal nemlig ein del ballar til for å stå fram som "politisk korrekt".

Link to comment
Share on other sites

Det skal nemlig ein del ballar til for å stå fram som "politisk korrekt".

 

Bare utenfor den arenaen som skaper politisk korrekthet, nemelig det offentlige rom. Politikere, kunstnere, journalister og andre offentlige personer. Desse lever i en såpeboble utenfor vanlige mennesker, og er som regel helt uforstående for hva som foregår utenfor boblen.

Utenfor er det heldigvis ikke politisk korrekt å være "politisk korrekt".... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eneste jeg har blitt litt irritert i med dette politisk korrekt tullet er at det ikke er lov å produserer to taktere lenger, sikkert ikke lov å bruke dem snart heller.. Kommer til å savne de hissige beistene om noen år, når vi tuter over vidden med el snøscooter :( Tror de virkelig det vil gjøre noe forskjell med at 15 000 personer i norge ikke skal få kjøre skikkelig snøscooter? for den forurenser? Hva med de 100 millionene i Kina som kjører gamle chiang chong biler som soter mer enn de kjører?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her er en sak som kan brukes som et skrekkeksempel på at enkelte samfunn er på god tur inn i ei rosa sky av lykkepiller!

Slikt er vi også på tur til å få i Norge...

Selv om saken som linken viser til, kan isolert være litt på siden av denne tråden, mener jeg at den illustrerer godt de underliggende årsakene som kan ligge til grunn for emnet på denne tråden.

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-south-west-wales-12160124

Link to comment
Share on other sites

Hjernen er en fantastisk "innretning". Den begynner å virke allerede ved fødselen - ja, kanskje alt i mors liv. Og den slutter ikke å virke før man blir politiker og kommer i regjeringsposisjon.

Den virker nok da og...... Man må tenke litt for å ordne så mye til seg selv som enkelte av dem gjør.

Synd det virker som enkelte av de ikke tenker på samfunnet men bare på seg selv(politisk karriære, osv)

Link to comment
Share on other sites

I Norge har vi blitt så politisk korrekte på alle måter at vi har blitt selvutslettende. Jeg kommer fra Groruddalen i Oslo. Der kan jeg ikke bo lenger. Ulvedebatten og rovdyrfrykten synes jeg er patetisk i sammenlikning. Enhver virksomhet i skog og mark er for mennesker like sikker som en gudstjeneste i kirken sammenliknet med risikobildet i enkelte områder i Oslo. Resultatet av denne politiske korrektheten er at absolutt alle overfallsvoldtekter i Oslo de siste par årene har en fremmedkulturell overgriper i følge Politiet. Jeg synes det forøvrig er merkelig at ikke i hvertfall kvinnefronten går i demontrasjonstog til støtte for ofrene inntil jeg forsto at også dette kan oppfattes som politisk ukorrekt..

 

Leste forøvrig i Aftenposten i helgen at det er politisk selvmord for en italiensk politiker å spise på en kinarestaurant i Italia. Tenk om norske velgere kunne ha hatt bare bittelitt av denne mentaliteten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da bør man i det minste blåse liv i den ved å skrive noe som faktisk har interesse for noen.

 

 

fra urbandictionary.com:

 

"necroposting:

 

On a message board, posting something irrelevent on a really old topic to bring it to the top of the list topics. name comes from the fact that you are bringing it back from the dead, thus Necro."

 

 

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=necroposting

Link to comment
Share on other sites

Ja, har vi blitt for politisk korrekte?

Jeg tror det.

Og det gjør at takhøyden blir mindre og mindre.

De korrekte kan tillate seg nesten hva som helst, mens de som ikke er det blir stadig satt under angrep.

Vi kan ikke diskutere svenskehandel, jakt som kan virke støtende på noe, ( viser her til en tråd for lenge siden da poacher skulle skyte et rådyr på 400m+)

jakte geiter i norge, skyte med blyhagl, skyte med blykuler også videre.

Link to comment
Share on other sites

det har ikke med "lovbrudd" direkte å gjøre nei.. men det har noe med å diskutere å gjøre.. det jeg refererte til var et spm her i en tråd tidligere, hvor det ble spurt om hvor mye kjøtt man kunne ta med seg over grensa. trådstarter skulle til sverige å jakte gris..

 

da må det gå an å komme med en litt "artig" kommentar, ang moms på greiene. at det er fullt mulig å bare kjøre over grensa å "gi Faen i momsen" uten at dette skal bli slettet. grunnet "oppfordring til lovbrudd"..

 

Det har med, Å være politisk korrekt å gjøre.. ref, Takhøyde!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvilke lovbrudd henviste jeg til?

 

De korrekte kan tillate seg nesten hva som helst, mens de som ikke er det blir stadig satt under angrep.

Vi kan ikke diskutere svenskehandel, jakt som kan virke støtende på noe, ( viser her til en tråd for lenge siden da poacher skulle skyte et rådyr på 400m+)

jakte geiter i norge, skyte med blyhagl, skyte med blykuler også videre.

 

Med svenskehandel antar jeg at du mener blyhandel, siden du neppe møter særlig motstand fra noen over regulær svenskehandel, dette er da altså ikke lov.

Rådyr på 400m+ er brudd på viltloven ift human jakt, du kan mislike det, men jeg kan garantere deg hvilket utfall en sak ville fått. Du kan ikke jakte tamgeiter, da det ikke er jaktid for de, skadefelling/avlivning kan skje, men antar at du henviser til eksempelet hvor det ble laget underholdning av å "snipe" de i rask rekkefølge på langt hold.

Skyte med blyhagl (i Norge) er åpenbart lovbrudd med mindre du spesifikt snakker om sportsgrenene som har lov, men da ville du heller ikke fått noe problem med trådsletting. Litt usikker på hvorfor du nevner skyting med blykuler, jeg har aldri sett noen motvilje mot det her.

 

Klarte du virkelig ikke å finne noen lovbrudd her?

Link to comment
Share on other sites

det har ikke med "lovbrudd" direkte å gjøre nei.. men det har noe med å diskutere å gjøre.. det jeg refererte til var et spm her i en tråd tidligere, hvor det ble spurt om hvor mye kjøtt man kunne ta med seg over grensa. trådstarter skulle til sverige å jakte gris..

 

da må det gå an å komme med en litt "artig" kommentar, ang moms på greiene. at det er fullt mulig å bare kjøre over grensa å "gi Faen i momsen" uten at dette skal bli slettet. grunnet "oppfordring til lovbrudd"..

 

Det har med, Å være politisk korrekt å gjøre.. ref, Takhøyde!!!

 

Takhøyde for lovbrudd er ikke spesielt lurt når man prøver å representere seriøse jegere/skyttere på nett.

Link to comment
Share on other sites

Med svenskehandel mente jeg faktisk matvarer, og ikke blyhaggel. Det var ikke engang i tankene mine.

Rådyret ble så vidt jeg husker, skutt i England, og der gjelder faktisk ikke norsk lov!

Inhumant? Jeg har sett hjort løpe ganske langt etter hjerte/ lunge skudd med 6,5x55. Inhumant?

Geitene var beordret skutt av det lokale mattilsynet!

Gud hjelpe meg for et rabalder det ble her inne.

Ja, du har faktisk rett i at enkelte sportsgrner har lov til fortsatt å benytte blyhagl.

Er det da lovbrudd?

Det er rimelig ganske sterke krefter i sving for å forby kuler som inneholder bly, til rifle, her i landet.

 

Lovbrudd? Hvor?

Link to comment
Share on other sites

Med svenskehandel mente jeg faktisk matvarer, og ikke blyhaggel. Det var ikke engang i tankene mine.

Så du hevder at politisk korrekthet sørger for at tråder om å kjøpe matvarer i sverige blir stengt her inne? Da må jaggu moderatorne være raske, for det har jeg aldri sett.

Rådyret ble så vidt jeg husker, skutt i England, og der gjelder faktisk ikke norsk lov!

Inhumant? Jeg har sett hjort løpe ganske langt etter hjerte/ lunge skudd med 6,5x55. Inhumant?

Tipper britene har human jakt som et kriterie også, men man må nesten regne med å bli bedømt ut fra lesernes ståsted, selv om ting er lov i andre land. Jmf tullingen som skrev om jakt med helauto AK med helmantel ammo, på ulv i russland. (En tråd som forøvrig ikke ble slettet, da det ikke var et lovbrudd.)

Geitene var beordret skutt av det lokale mattilsynet!

Gud hjelpe meg for et rabalder det ble her inne.

Ja, det er selvsagt greit å skyte de, men det er ikke greit å lage en cowboy-film av at man leker med de på langt hold istedenfor å gjøre det så humant som mulig.

 

 

Ja, du har faktisk rett i at enkelte sportsgrner har lov til fortsatt å benytte blyhagl.

Er det da lovbrudd?

Ja, i alle andre sammenhenger er det lovbrudd, og det ser vi mye til.

 

Det er rimelig ganske sterke krefter i sving for å forby kuler som inneholder bly, til rifle, her i landet.

Hvilke sterke krefter er dette? Greit nok at enkelte frykter det, men jeg har aldri sett noen faktisk gå inn for det.

Lovbrudd? Hvor?

Der.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg med hånden på hjertet påstå at at både 20mm canon og Varj bidrar til kammeret på en positiv måte, om en på forskjellige områder.

 

jeg sysn denne agressive flisespikkingen er litt unødvendig, og lite konstruktiv.

 

Jeg er vel den mes PK av oss alle her inne... (Heier på Jens og den rødgraønne regjeringen, vurderer å begynne å stemme rødt igjen osv) uten at jeg ser noe problem med å diskutere temaet.

Link to comment
Share on other sites

rent teknisk så er det nok kanskje et lovbrudd å "smugle" med seg en gris over grensa: men, who the fuck cares!!!

 

det må da gå an å se "littegranne mellom fingra" på visse ting.. en ting er å skyte dyr på en halv km, men som sagt. det var i utlandet.. skal ikke påstå at det er verken lovlig eller ikke der..

 

jeg ville personlig ikke skutt dyr på så lange hold, men det er fordi jeg kjenner mine begrensninger og ikke ville vært sikker på om jeg ville fått til et bra nok treff..

 

men det jeg ville frem til er: et lovbrudd er ikke alltid et "LOVBRUDD". ikke ta det helt bokstavelig da..

samme som å ta med seg en vinflaske for mye.. det er jo sånn rent teknisk ikke lov... men alikevel, så kan det liksom ikke sees på som et "lovbrudd"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...