Jump to content

Småflyplass nær rypejaktområde?


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt med forslag her. Prøve få til noen dagsturer eventuelt korte turer via småfly fra østlandet å opp/innover i landet for å gå på rypejakt litt oftere utover høsten dette året. Finnes det noe småflyplasser dere vet om som tar en rimelig nære jakttereng?:) ideelt sett gå avstand,men det er vel å håpe på for mye kanskje:)

Link to comment
Share on other sites

Da må du kanskje sondere terrenget etter små, private gress- og grusbaner antar jeg? Og det kommer jo an på hvilken flytype du disponerer, og erfaring med short-field… Vet det er en liten privat gressbane i Grane på Helgeland, som er i gangavstand fra skog og fjell, men det er mulig at den er så kort at den kun er egnet for microfly.

Link to comment
Share on other sites

Meråker flyplass Øyan, i Trøndelag:

 

595x14 meter gress- og grusbane. Duger det for deg? Jeg var med dit i en Cessna 172 (eller muligens Cessna 152 - det er lenge siden), og det funket greit. Hva slags fly tenker du å bruke?

 

Litt fra nettsiden:

"Stedet er meget godt egnet til turisme og frifuftsliv."

"Overflyging anbefales før landing da ville dyr kan oppholde seg på banen." :shock::mrgreen: Skulle borge for friluftslivets muligheter iallfall! ;)

 

Nettside: :arrow:http://www.norskeflyplasser.no/public.aspx?pageid=45684

 

Oian_8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips ja:) Har litt diverse fly jeg kan bruke så med de helt små kan man jo fint komme til de fleste plasser som nevnes her, men er jo alltid komfortabelt med litt rullebane å gå på da om mulig.

 

Trur ikke jeg skal satse på å laste med en moped da men;)

 

Om ikke gå avstand til jakt område så ønsker jeg at det lar seg ordne litt enkelt å komme seg videre uten å måtte betale mange tusen i taxi.

 

Burde kanskje utvida sertifikat rettighetene til sjøfly for da ser jeg for meg det åpner seg litt flere muligheter rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Den plassen der så interessant ut. Får sjekke ut det er jakt i nærheten:)

 

600meter rullebane holder lenge det om vi bare blir 3 personer feks.

 

Meråker flyplass Øyan, i Trøndelag:

 

595x14 meter gress- og grusbane. Duger det for deg? Jeg var med dit i en Cessna 172 (eller muligens Cessna 152 - det er lenge siden), og det funket greit. Hva slags fly tenker du å bruke?

 

Litt fra nettsiden:

"Stedet er meget godt egnet til turisme og frifuftsliv."

"Overflyging anbefales før landing da ville dyr kan oppholde seg på banen." :shock::mrgreen: Skulle borge for friluftslivets muligheter iallfall! ;)

 

Nettside: :arrow:http://www.norskeflyplasser.no/public.aspx?pageid=45684" target="_blank

 

Oian_8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er flyplass på Dagali, derifra er det vei til Åan Turisthytte (30 km?). Da er du i bånn av Geitvassdalen (Hardangervidda), ca 2t gange m/lett sekk til høyfjellet.

Øvre Numedal Fjellstyre mener jeg står for kortsalg etc.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Folldal, Oppdal, Bjorli, Røros for den del, eller Tynset, Atna

 

Bjorli er kanskje det beste, men både på Bjorli og Folldal kan en jakte i gangavstand fra flyplassen. Jeg har skremt opp ryper på (en litt lang) finale på Bjorli.

Jeg vil tro de har drosjer der, og da er det en liten drosjetur om en ikke vil gå de kilometrene til prima terreng. Får du tredd en sykkel inn i maskinen så har du rekkevidde til både jakt og overnatting i både Folldal og Bjorli.

 

Har du en Cub eller noe litt røft (og kan få noen til å rusle over stripa først) så kan du lande på den gamle militære stripa på Hjerkinn, aner ikke noe om kort.

 

Frya i Ringebu, opp bakken så er du på Ringebufjellet, eller Sølenstua i Engerdal... Her er det jo topp terreng, men om det er ryper der vet jeg ikke.

 

Så glemte jeg Fyresdal, og Hekni i Setesdalen...

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...