Jump to content

Ultralydbad på hylser?


Münsterjeger

Recommended Posts

Tja eller du kan kjøpe sitronsyre på apoteket, og blande i kokende vann, og for å ta bort fettet, så blander du inn litt zalo.. Det skal funke meget bra.

 

Har ikkje testa dette sjølv, men skal snart teste det ut, men etter sigende, så fungerere det veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Vet lite om hylser men noe mer om ultralydbad. Ingenting blir blankt. Ultralydbad er en metode som er "destruktiv" og gir en matt overflate. Bruk zalo og lunkent vann. Ved bruk av kjemikalier må du huske på at metoden tilfører mye energi til væsken og den varmes sakte opp. Det er derfor helt nødvendig med ventilasjon!!!! Til rens av våpendeler må du huske på at hele delen må være nedsenket. Ellers får du "strandsoner" på blåneringen.

 

Om ikke Zalo gjør jobben, kan du prøve div andre husholdningsprodukter som feks maskinoppvaskmiddel. 1 spiseskje pr 20 liter. Ikke overdoser vaskemiddel. Det mister effekt over anbefalte doser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver å testet litt på dette om dagen. Mine beste resultat så langt går på en blanding med 50/50 vann/35 % eddik pluss 3-4 dråper Zalo - hele blandingen er da ca. 7 dl, så dette er en liten - men profesjonell - vasker. Jeg bruker da vanlig kaldt vann.

 

Ellers har jeg prøvd mye rart, også sitronsyre, dog foretrekker jeg løsningen over når det kommer til renhet. I hvert fall enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent elektrokjemisk, ved bruk av syrer på zink og legeringer av zink, blir det ikke frigitt hydrogen? "Knallgass"? Og vil ikke dette være mer "skadelig på metallet enn en basisk oppløsning?

 

Jo. Dog har jeg aldri klart å veie noe forskjell på hylsene etter et slik bad, det varer jo tross alt ikke lenge. Men det er klart, etter mange nok prosesse så kanskje metallet skifter struktur på en eller annen måte. Det er derfor - dette glemte jeg å legge til i farten - at jeg kjører en runde med vann og bakepulver til slutt. Da "stopper" man i hvert fall prosessen.

 

Dessverre har jeg ikke fått testet dette over tid hva det faktisk har å si for hyslene, men planen min er å ta ut en batch hylser som jeg vaskes på ultralydmåten og en som renses i en god gammeldags tubler, så får vi se hva det evnt. har å si for presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ultralydbad:

 

-Kostbart maskineri

-Rengjør ikke skikkelig

-Våte hylser

-Beregn 2 dager på baderomsgulvet med varmekablene på full guff hvis man skal tørke de på skikkelig måte.

 

Hylsetrommel:

 

-Billig maskineri

-Rengjør hylsene til bedre enn fabrikkstd

-Tørre hylser

-Hylsene kan benyttes rett ut av trommelen

 

Har aldri helt skjønt det der med å gjøre det vanskeligere enn nødvendig :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Ultralydbad:

 

-Kostbart maskineri

-Rengjør ikke skikkelig

-Våte hylser

-Beregn 2 dager på baderomsgulvet med varmekablene på full guff hvis man skal tørke de på skikkelig måte.

 

Hylsetrommel:

 

-Billig maskineri

-Rengjør hylsene til bedre enn fabrikkstd

-Tørre hylser

-Hylsene kan benyttes rett ut av trommelen

 

Har aldri helt skjønt det der med å gjøre det vanskeligere enn nødvendig :mrgreen:

 

BB John

 

 

Min ultralydvasker kostet: sek 699.-

Hylsene blir gullende rene i løpet av 5min

Våte hylser tørkes i stekovn(ca 50grader) eller tørketrommel på ca 20 min

 

Vellegnet til alt av svartkruttdeler, som du bare kan legge rett oppi badet etter hjemkomst fra skytebanen.

Alt er rent før du rekker å kle av deg yttertøyet.

 

Forøvrig ytterst vellegnet til klubbvåpen med inngrodd dritt og blyrester :D

 

Velkommen til den moderne rengjøringsverdenen :!::D:D

Link to comment
Share on other sites

4000,- er unødig dyrt.

Det kommer litt an på hva den egentlig er tenkt brukt til. Jeg har en, som forøvrig ligger til salgs her inne, som kostet 11000,- ny i fjor. Men dette er en modell som også brukes på operasjonsstuer for rengjøring av kirurgiske instrumenter.

Det du putter i en sånn for rengjøring, det blir virkelig rent. Hylser også, men de blir i tillegg veldig matte. Mulig de hadde blitt blanke med ett annet rensemiddel, men det har jeg ikke eksperimentert med. Har brukt vann/zalo/sitronsyre.

Link to comment
Share on other sites

4000,- er unødig dyrt. Den som referers til her under 700,- er på Kjells i Sverige, dog er det delte meninger om de.

 

Prøv her : http://www.combimed.no/?show=u&u=144&c=39

 

De har mye til en OK pris når det kommer til ultralydsvasker.

 

Nå var det ikke Kjell foretningsetikk jeg kjøpte men et produkt som svært mange har funnet godt egnet til dette bruk.

Har nå hatt min i 2 år og brukt den hundrevis av ganger, med like bra resultat hver gang. Har bare lovord å si om produktet, hadde kjøpt samme igjen. :D

 

Men alt i alt ender det vel opp med : hva skal du bruke den til ? ? ? Min er perfekt til mitt bruk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg testet for morroskyld noen hylser i ultralydbadet og fant ut noe interesant.

 

Jeg får så og si det samme resultatet med bakepulver (2 ss pr liter) som med edikkoppløsning (1 del 7% til 4 deler vann).

 

Hylsene blir helt rene, men ikke "skinnende" blanke. Om det skal kåres noen vinner blir det bakepulveret.

 

Natron eller maskinoppvaskpulver gjorde lite eller ingenting.

 

Hylsene var engangskutte Sellier & Bellot, 30.06

 

Syntes det ikke det var noe stress og uten at jeg har prøvd tumbler, så er ultralyd en enkel løsning.

 

 

I morgen vasker jeg alle mine hylser i UL-bad og jeg bestiller LEE 50th ANNIVERSARY KIT på neste lønning.

Link to comment
Share on other sites

Har en från Kjell o Co. och tycker det fungerar bra men som tid. berörts här i tråden så beror det en hel del vad för vätskor som används.

 

http://www.6mmbr.com/ultrasonic.html

 

Har gått på denna linjen dock en light version med

 

1. Vinäger, vatten och yes 480s*3

2. Vatten, bakpulver 480s

3. Varm, vatten 480s

 

10min tumling efter för den "lilla extra" lystern.. :D

 

Blir väl inte 100% rent och blankt men gott och väl tillräckligt.. för mej iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...