Jump to content

Gråhundvalp - hyppig vannlating


Leonidas

Recommended Posts

Jeg har en NEG-valp på ca 5 mnd (tispe).

Hun er veldig rolig og tillitsfull, og generelt veldig lett å ha med å gjøre. Jeg har, helt fra jeg fikk henne 10 uker gammel, tatt henne med på alt mulig, og hun har aldri tidligere vist tegn til å være nervøs eller stresset selv om det er mange folk og mye lyder rundt henne. Hun har heller aldri vist antydning til å være skvetten. På fisketur på fjellet la hun seg f eks utenfor teltet og sov når det tordnet og haglet som verst. Hun viser også stor glede ovenfor alle mennesker hun møter på og er heller ikke redd for andre hunder.

 

Det som har blitt et problem de siste to ukene er at hun setter i gang en voldsom vannlating når hun er innendørs sammen med mange nye mennesker. Dette skjer ikke dersom vi har besøk hjemme, men hvis jeg f eks tar henne med på jobb så renner vannet rett igjennom. Selv om jeg tar henne med ut hver halvtime rekker hun fortsatt å pisse inne.

I går hadde jeg henne med til en kamerat hvor vi var 8 mennesker. Som vanlig tok hun runden for å hilse på alle sammen før hun gikk litt rundt i leiligheten. Jeg tok henne straks med ut igjen for å tisse og for å gå en liten tur. Etter jeg tok henne med inn igjen gikk det ikke mer enn en halvtime før hun har la igjen et par små dammer på gulvet. Urinen så ut som reint vann uten antydning til lukt. Jeg tok henne med ut igjen på ny luftetur. Ute tisset hun som normalt. Når vi så kom inn igjen tok det ikke lang tid før nye dammer måtte tørkes opp. Jeg fikk observert henne et par ganger og det er akkurat som at hun er så "gira" på alle folka at hun mister helt kontrollen på blæra. Hun setter seg ikke ned for å pisse, men bare skvetter mens hun er i bevegelse.

Jeg blir litt frustrert av dette, siden hun ikke viser antydning til samme adferd når vi er hjemme og ellers ikke viser noen tegn til å være stresset.

 

Er dette normalt for en 5 mnd gammel valp?

Dersom det er noen her som har gode forklaringer eller råd å komme med til en fersk hundeeier, så setter jeg stor pris på det :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har vært borti lignende tilfelle og det viste seg at den oppførslen kom av hormonforstyrrelse rett før første løpetid. Når du får unnagjort den tror jeg problemet er over. Det var vetrinær som sa dette med hormonforstyrrelse.

 

NB. Du bør også sjekke med vet. om det kan være en urinveisifeksjon !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...