Jump to content

Jakt på svartbjørn i Canada


kicker86

Recommended Posts

Hei

 

Vi er to stykker som ser etter jakttur til Canada etter svartbjørn. Og trenger derfor svar på noen spm:

 

1. Hvilke aktører kan dere anbefale oss? Dette blir vår første tur, så vi ønsker noen som kan ordne med absolutt alt for oss.

2. Hvilket område og hvilken jaktmetode er best?

3. Hvilke ammunisjon er anbefalt?

4. Er det mye arbeid for å ta med seg eget våpen/ammunisjon eller er det best og eventuelt leie der?

Link to comment
Share on other sites

Vårt jaktlag var ein tur i British Columbia i fjor, med norske Atira som operatør. Hovudsakleg godt nøgde. I desse områda var det spot and stalk som gjaldt. Vi valde det bevisst framfor åtejakt. Syns det blir kjedeleg å fly til andre sida av kloden for å sitte i eit tre og stirre ned i eit rustent oljefat. Vi skaut bjørn med 270 win, 9,3X62, 300 winmag og 375 H&H. Både homogene kuler og standard blyspiss. Bjørnane virka programmert på å rase 40 meter og ramle steindaude overende. Smertefri våpentransport, men det koster litt. Ta med myggmiddel og legg gjerne inn nokre sightseeing-dagar etter sjølve jakta. Vi drog til kanadiske Rocky Mountains og nasjonalparkane og fekk stort utbytte av det. Fekk sett både grizzly, jerv, steinbukk, wapiti, mule deer, elg og mountain goat.

Link to comment
Share on other sites

1. ... Mange

2. Walk and Stalk jakter i BC ca NOK 35.000,- Åtejakt på New Foundland ca. NOK 20.000,- Bagge jaktmetodene gir som regel 100% felling på bjørn. Den beste jaktmetoden er den dere selv foretrekker. ( Ofte mulig å være litt mere selektiv på åtejakter. Større bjørn.)

3. Bruk ei rifle du er fortrollig med å kjenner fra jakt hjemme. 30.06 og 308 er gode kalibere på svartbjørn.

4. Import av våpen til Canada er svært enkelt. Et skjema som skal fylles ut, og et gebyr på ca. CAD 50,-. Husk å ta med våpent på utførsel. Skjema for utførsel fåes hos tolla på Gardemoen. vis a vis DNB på ankommst. Skjema for innførsel til Canada fåes av tolla der borte. evt av operatørene der bruker i Norge.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Akurat mygg middel ville jeg kjøpt i Canada.Jeg var det i 93,men det norske middelet virka ikkje særlig bra.Dei hadde nok sterkare lut borti there.

Men jeg jakta med Tood Loewen i fimaet black widdow outfitters.

Satt nok på åte, men du bestemte sjøl hva du ta dyret med-Kule.pil eller spyd.Kjem heilt an på kor modig du er.

Men han Tood er ein hyggelig fyr med masse bra jakt områder i High Level og i Valleviev.

Kan sende deg nummeret og e mail tilhan vist dere er intresert.??

Jeg reist heilt åleine men transport till Canada og tilbake gjekk knirkefritt.

Link to comment
Share on other sites

Lei våpen i canada,., da sparer dere masse penger og mas,., det er noen år siden det kostet 50 cad,,,, dere må regne med 2500-3000 hver i ekstra utgifter hvis dere skal ta med våpen selv,,,, har vert der 4 ganger på 10 år,.,

 

Aministrasjonsgebyret for våpen tillatelsen har verdt CAD 50,- de gangene jag har vært der de 4 siste åra ctm-4 + evt. gebyr for spesial baggasje på fly.

 

Når det er sagt, så er leievåpen helt greit det, men veldig mange vil gjerne ha med sitt eget våpen. Sjekk også om leievåpen er tilgjengelig. Ikke alle som tilbyr utleie/ lån av våpen.

 

For min del har det verdt helt uproblematisk å ta med egen rifle, de gangene jag har vært i Canada på jakt.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

"Lei våpen i canada"

 

Også et godt tips for all utenlandsjakt :thumbup: .

 

MEN:

 

Hvis man er mer interessert enn flesteparten - ser jeg for meg at egne ladninger/våpen - er en STOR DEL av turen.

 

For egen del - har det vært helt uinteressant å dra på hvilken som helst jakt - uten "noen prosjekter".

Dvs. hvilke kuler/ladninger etc. som fungerer best til et eller annet.

 

(Og for den som jakter med pil og bue - hvilke fjær osv.)

 

Men da må man skyte endel dyr - og jeg har "landet" på 25 stk. pr. kule/ladning - for "å dra" en liten konklusjon.

Da skal man ha mange turer til Canada :D

 

Afrika er derfor landet for "prosjekter".

 

Hvis jeg ikke hadde hatt "prosjekter" - ja, da hadde jeg heller tapesert stuen :D

 

Helt ærlig "spoken" altså :!:

 

Leser jo at noen som har skutt et par/tre dyr - med èn eller annen kule,og er helt klar på at denne kulen - er den beste av de beste :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt eget våpen di 3 første gangene jeg var i canada., og i 2011 fikk jeg beskjed fra firmaet jeg jaktet med at enkelte flyselskap tok seg jæ,,, godt bet,., men for min del så får jo folk ta med eget våpen,, men ikke kom i ettertid å grine over at di måtte betale noen dollars 8) ang kuler og testing,,,, der er jeg enig med freibonen,, man må skyte noen dyr,., og da er vel ikke svartbjørn i canada testplassen,., di dauer lett med 6,5x55 og lapua mega,.,

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Da må vi nok undersøke nærmere med avgifter når vi har bestemt oss for hvilket selskap. Vi er der for opplevelsens skyld, og ikke nødvendigvis for testing av kaliber/kuler.

 

Hvordan er høstjakta på svartbjørn? Når er denne og er det MYE mindre sjanse for å skyte bjørn?

Link to comment
Share on other sites

Høst jakt på svartbjørn selges gjerne i kombinasjon med fjellgeit, sau, elk eller moose. Dyrere jakter hvor en svartbjørn lisens gjerne er en del av pakka. Sats da på en tidligjakt i et terreng der de ikke har geit eller sau, slik at dere jakter bjørn før elgejakta starter. ( Geite og sauejakter er dyre og blir prioritert der disse artene er tilgjengelig. )

 

Sjansene er gode også på høsten, men mattilgangen er ofte bedere og bjørnene mere spred rundt i terrenget. Åtene oppsøkes ikke like ofte som om våren og for walk and stalk jegerene er det langt mere terreng å dekke om høsten en om våren.

 

Mange områder har 100% felling av svartbjørn også om høsten, da svartbjørn er meget tallrik mange plasser i Nord Amerika.

 

DS: Skal dere bruke en norsk agent er vel han den nærmeste til å svare på disse spørsmålene. Blir bare generelle betraktinger fra min side.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

1. Det er flere som selger turer, men det er mange useriøse der ute også. Kan anbefale Atira. Gå inn på http://www.opplevverden.no" target="_blank

2. Jeg har vært flere steder der borte og vil anbefale bc, og Rocky mountains. Det er her du får villmarken, kjempefine fjell med rå fiske i elver.

3.kaliber: alt fra 6,5 og oppover funker, jeg bruker selv 308, det viktigste er å kunne bruke den :D

4. Det er oftest ingen problem å reise med våpen, men man er aldri sikker på hva man må betale for transporten, det kom vel på litt over 1000kr når jeg reiste i fjor, jeg reiste med noen som fløy fra Sverige og de hadde ikke betalt noe. Så det er ikke helt til å bli klok på. Det er bare å beregne god tid, smile og være glad :D

Jeg vil anbefale eget våpen, jeg kan ikke tenke meg selv med et ukjent våpen å skyte på et dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

DSC00144.jpg

DSC00167.jpg

DSC00193.jpg

DSC00210.jpg

DSC00183.jpg

 

7 fots Svartbjørn, skutt med 375H&H med 300grains nosler partition . Plasserte kula bak skuldra, og kulen ble funnet igjen bak øret. Knall og fall 60 meter.

Nydelig bjørn som jeg gleder meg til å få hjem.

Vi var 3stk som jaktet ved Babine lake i B.C Canada. Nydelig område med masse vilt. Så over 50 svartbjørn, 2 grizzly,1 gaupe,5 moose,5 elk og 1 ulv.

Generelt sett mye store bjørner i området. Var var veldig heldige med været å hadde sol å blå himmel hver dag! Temperaturen lå på rundt 22 grader om dagen, og minus om natten.

Jeg skal ha skinnet preparert i Canada med sort filt under, tror det blir bra. Har også sendt inn de beste bildene for å få dem tilbake i bokform :)

Det beste med alt var at jeg fikk hele jaktsituasjonen på film! Helt konge :D

.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...