Jump to content

Fanden ta....


Flashman

Recommended Posts

deg, Edward...

 

Nå river og sliter kjøpelysten i en julefattig f..n...

 

Drive å poste slike gromm kniver når jeg egentlig har alt jeg trenger av slikt og var happy med det jeg hadde...

 

Du kan til en viss grad ro deg inn igjen med en tråd om tilvirkning av kydexslirer med særskilt vekt på anskaffelse, bruk og fordeler med techlock..

 

Sint hilsen

 

Harry

 

Formann, støttegruppen for viljesvake, stasjhavesyke, bitre gammelløitnanter...:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke så mye om kydex utover det jeg har lest (liker lær, jeg), men kan jo se om jeg kan finne noen linker til tutorials.

 

Ellers har BuyBrown svært godt rykte, og med mindre du rett og slett har lyst på en ny hobby kan jeg garantere deg at det blir billigere å bestille derfra. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er en kort fremgangsmåte. Stedet selger kydex og utstyr også:

 

http://www.texasknife.com/TKS_Mainframe.htm?TKS_Projects2-kydex.htm~main

 

Har brukt tykk kydex til justerbar kolbeforhøyer på en 10/22. Veldig greit materiale å jobbe med. Du trenger varmlufpistol og en presse. Pressa er for at slira skal forme seg etter kniven mens den er varm og holdes i press til alt er nedkjølt.

Presse lager du selv av plank og noe stoff e.l som føyer seg etter formen til kniven og slira.

 

Her er en lenger sak med mye bilder som er bra:

 

http://www.knifeforums.com/forums/printpost.php?tid/794008/pid/1213430/

 

Har tenkt å lage noen knivslirer og evt. et par pistolhylstre når jeg får bedre tid igjen. Knivene er heller ikke laget enda :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg gidder å ta på meg enda en ny hobby,( våpen, båter, motorsykler, hus, hjem, kvinne,etc) som koster skjorta, og tar mye tid, så jeg går for ferdigmekket. Imidlertid har ikke buybrownholsters svart på gjentatte mailer, så jeg trenger tips på andre som kan levere en kydex slire..

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Den funket i hvertfall godt nok til at du svinset inn på tråden etter at den hadde ligget inaktiv en uke....:mrgreen:

 

Er nok litt på kanten, men det er litt subtil Psyops eller markedsføring som det kalles...

 

Og den er på flere nivåer...;)

 

Også for å trekke tråden inn igjen..

 

Det var mye bra om Kydex i de postede linkene, spørsmålet nå er om det er mulig å få tak i en micarta blokk - da er "The Tactical Lapp knife" straks innenfor rekkevidde...:mrgreen:

 

Purister ala tre og lærfetisjisster - sug ett egg eller ta dere en bolle.... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Purister ala tre og lærfetisjisster - sug ett egg

Den diskusjonen har jeg vært med på en sein kveld på SL-chat'en. Sjøl foretrekker jeg å la høna være i fred akkurat i den perioden jeg risikerer et egg i kjeften, men hver sin smak.

 

Ellers beklager jeg naturligvis veldig sterkt at jeg bidrar til å dra denne tråden laaaangt off topic, og det skal selvsagt aldri gjenta seg 8)

 

Skitt juletrejakt alle sammen!

 

mvh,

Tre- og lær- men ikke gummifetisjist

Link to comment
Share on other sites

Purister ala tre og lærfetisjisster - sug ett egg

Den diskusjonen har jeg vært med på en sein kveld på SL-chat'en. Sjøl foretrekker jeg å la høna være i fred akkurat i den perioden jeg risikerer et egg i kjeften, men hver sin smak.

 

Ellers beklager jeg naturligvis veldig sterkt at jeg bidrar til å dra denne tråden laaaangt off topic, og det skal selvsagt aldri gjenta seg 8)

 

Skitt juletrejakt alle sammen!

 

mvh,

Tre- og lær- men ikke gummifetisjist

 

Ja du får pinadø sagt det du Sako :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var mye bra om Kydex i de postede linkene, spørsmålet nå er om det er mulig å få tak i en micarta blokk - da er "The Tactical Lapp knife" straks innenfor rekkevidde...:mrgreen:

 

Stod akkurat å grisa ned den nye fresen til Loddfåvne med noe micarta og turbaks.

Hva slags dimmensjon er du ute etter?

 

Stikker på ferie snart.

God jul folkens!!!

Link to comment
Share on other sites

Purister ala tre og lærfetisjisster - sug ett egg eller ta dere en bolle....

 

Hver sin smak.

 

Lær herper ikke den håndpolerte høyglansfinishen du gav 100 bucks ekstra for.

Tek-Lok'en som 90 % av de gode kydexslirene kommer med gjør at slira står unødvendig langt ut fra kroppen.

Lær har betydelig lavere rambofaktor.

 

Kydex har definitivt sin bruk -- men det har lær også. (Når det gjelder tre, ser jeg ingen praktiske fordeler.)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo qoutingen uten de to :lol: som jeg orginalt hang på utsagnet, jeg ser egentlig ikke at det ene skal utelukke det andre, selvom jeg personlig nok hører mer hjemme blant modernistene kontra tradisjonalistene med henblikk på eget utstyr... :wink:

 

Ett hederlig unntak må i så tilfelle være langt ullundertøy... Langt undertøy i kunstfiber får ingen pluss i boken min..

Link to comment
Share on other sites

Det var mye bra om Kydex i de postede linkene, spørsmålet nå er om det er mulig å få tak i en micarta blokk - da er "The Tactical Lapp knife" straks innenfor rekkevidde...

 

Texas Knifemaker's Supply har omtrent det som finnes av tenkelig materiale til kniver av amerikansk type, inkludert 28,5mm linen micarta-blokker. Husk filtermaske når du skal bearbeide micarta.

Link to comment
Share on other sites

Micarta kan fåen hos nordellknives.com i Sverige. De har også kydex.

De har 9,5 mm plater. Da blir det enkelt å frese ut til tangen før man limer to plater sammen. I bredden trenger du nok 4-5 cm, greit å ha noe ekstra å slipe på.

 

Nå trenger det ikke være noe stort dårligere mekanisk heller med tre framfor micarta, men man slipper oljing og problemer med sprekking. Dette er ikke noe problem med cocobolo og dessertironwood heller.

Type skaftmaterialet er uansett mest for egen fornøyelse.

 

Jeg bruker lærslirer på kniver med treskaft, for å slippe slitasje og riper på skaft, og kydex på kunstskaft. Kydexslire er litt enklere å lage. :wink:

 

Ikke noe mer behov for støvmaske for kydex enn for tre, det bare stinker jæ....

Link to comment
Share on other sites

Er jo fullt mulig at det finnes tre med lignende egenskaper, men det jeg foretrekker med micarta er at det blir seigt når det blir vått.

 

Forøvrig er det vel til micarta du trenger respirator, ikke til kydex. Micarta er vel ikke så gærent som G-10, men så vidt jeg vet er profesjonelle ganske nazi når det gjelder micartastøv.

Link to comment
Share on other sites

Er jo fullt mulig at det finnes tre med lignende egenskaper, men det jeg foretrekker med micarta er at det blir seigt når det blir vått.

 

Forøvrig er det vel til micarta du trenger respirator, ikke til kydex. Micarta er vel ikke så gærent som G-10, men så vidt jeg vet er profesjonelle ganske nazi når det gjelder micartastøv.

 

Skrivefeil der, var micarta jeg mente, og ikke kydex. Ja, mange som er ivrig på maske, men er nok mer lukta enn skadelighet.

 

Micartaen får god/økt friksjon når den blir våt ja, spesielt om den er grovslipt eller sandblåst.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen er at alt slipestøv er farlig, så kan være greit å bruke maske som rutine ved sliping, men du vil ikke få noen skader av å slipe et skaft eller fler innimellom. Hvis man i tillegg filer/sliper for hånd er problemet enda mindre.

Det kan noen ganger være et problem med maske, da man ikke kjenner lukta. Har fått endel klager på turbaxlukt 5 etasjer opp i bygget. :roll:

 

I G-10 og karbonfiber derimot, er det fiber som man ikke bør ha i lungene i det hele tatt. Her må man bruke maske selv ved saging og filing.

 

Skal man slipe tre og kunstmaterialer på hurtiggående båndsliper så er det viktig med nytt slipebånd, er båndet slitt kan materialet "brennes"/få missfarging pga varme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...