Jump to content

Håp for avtrekk cz452 :-)


Recommended Posts

Hører det er litt trøbbel med tilgangen på Brooks trigger kit for tia! Fant denne:

 

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=235908

 

Og her får du kjøpt den:

 

http://cgi.ebay.com/CZ-452-BRNO-No-2-4-and-5-trigger-kit_W0QQitemZ160273935932QQihZ006QQcategoryZ73949QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Gleder meg til å prøve!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har eg montert og valgte den nest lettaste fjøra til å begynne med.

Brukte grøn shims for ekstra bra kontakt mellom sear og avtrekk.

Avtrekket vart nesten for lett. Veldig uvant i alle fall.

 

Her må det trenast og evt. sette i ei tyngre fjør dersom det blir for lett.

Har desverre ikkje noko å måle med, men det er ikkje mykje som skal til.

Ein må vere utruleg fin på fingeren dersom ein skal bruke den lettaste fjøra vil eg tru

Link to comment
Share on other sites

Hepp Labrat. Flotte greier dette. Eg fekk dette settet i posten i dag, og skulle akkurat til å gå inn her og spørre om andre har fått dette og skifta det. :D

 

Ja men den er grei, eg tenkte eg skulle sette på den nest letteste fjøra og den nest tjukkeste shimsen ( den svarte ) og sette på den 452`en min i .17 HMR

 

Og sette den letteste fjøra og den tjukkeste shimsen ( den røde ) på den Brno No.2 i .22LR.

 

Men fjæra er jo den letteste å skifte, så eg får teste litt med fjærene i etterkant.

 

Greitt sett det der med 4 forskjellige valg, då kan ein bruke det på fleire rifler. Og ein 100 lapp for 2 modifiserte avtrekk, er ikkje noko å grine for... :mrgreen:

 

Eg modda den Brno`en med å sette på ei fjør som shims og kappe litt av den fjæra for å få det fint. Det funka som f... det, men desverre så kan ein ikkje stole på det avtrekket lenger, så hvis den er sikra og ein mister rifla, så går skuddet uansett.

Men det skal det bli ein ordnings på no, tenkjer eg. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk ikkje sear og avtrekk til å låse med den største eller minste shims ( hugser ikkje heilt kven ).. uansett så valgte eg å gå to hakk opp for å vere sikker på at den holdt fast.

 

Lykke til. Eg må berre fomle meg til å få trena litt.

Måtte forresten slipe av kanten på låsepinnane for å få dei ut.

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL, det er sånn ca 10 x prisforskjell på det avtrekket som me kjøpte og et Timney avtrekk. Det var grunnen til at eg ville testa dette. Og hvis det ikkje fungerer, så blir nok Timney avtrekket bestilt på den .17 HMR rifla.

Den .22 LR har et RÅTT avtrekk, slik som eg tuna det opp, mend desverre så er det livsfarlig. Et lite vindpust, så går skudde, nesten iallefal.

Men så lenge eg er klar over det og tar ALLE forhondsregler, så går det veldig bra. Den blir uansett ikkje brukt til annna enn trenings syting på bane uansett... Men den .17 HMR blir brukt i jakt sammenheng. Og eg tørr ikkje å gå med skudd i kammeret på ei rifle som ikkje fungerer.

 

Til deg LabRat, så er dei endene på låsepinnane punkta med ein kjørner, for at dei skal henge. Du burde kanskje ikkje ha slipt av dei, det kan være litt farlig for seinere bruk, men hvis du ikkje har slipt av for masse, så går det kanskje bra. Du burde ha lagt rifla mot ein hard treklosse og brukt et par gode slag med hammer og dor som var tilpassa pinnene. Så hadde det gått bra. Eg og måtte bruke litt makt på den Brno`en min, for å få dei ut, med det gjekk veldig bra.

 

Forsvann alt av kryp og sånt på avtrekket eller ? Det er det eg håper på vil skje med min. Får ikkje tid til å ta det før i helga, men skal bytte og teste litt då. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL, det er sånn ca 10 x prisforskjell på det avtrekket som me kjøpte og et Timney avtrekk. Det var grunnen til at eg ville testa dette. Og hvis det ikkje fungerer, så blir nok Timney avtrekket bestilt på den .17 HMR rifla.

Den .22 LR har et RÅTT avtrekk, slik som eg tuna det opp, mend desverre så er det livsfarlig. Et lite vindpust, så går skudde, nesten iallefal.

Men så lenge eg er klar over det og tar ALLE forhondsregler, så går det veldig bra. Den blir uansett ikkje brukt til annna enn trenings syting på bane uansett... Men den .17 HMR blir brukt i jakt sammenheng. Og eg tørr ikkje å gå med skudd i kammeret på ei rifle som ikkje fungerer.

 

Ok, vet ikke hva det tuning settet koster. Har selv Cz 452 som er fikset så godt det lar seg gjøre for en 300 kr av børsemaker. (Før dette ble det fikset på forhandlerens regning da jeg kjøpte det, utført av en annen børsemaker,- men ble først ikke godt nok) Dette var før Timney begynte å lage avtrekk til Cz 452. Avtrekket mitt fungerer nå tilfredsstillende,- avventer derfor event. nytt Timney. Avtrekket hadde nok blitt enda bedre med et nytt Timney.

 

Poenget mitt er bare at man fort "brenner seg" på å få børsemaker til å stadig "flikke" på noe håpløse avtrekk, som på sikt ikke blir særlig bedre,- blir som om man til stadighet investerer i litt dyrere (og bedre??) kikkerter. M.h.t. begge deler har jeg "brent meg" på dette. Økonomi spiller selvsagt her også en avgjørende rolle.

 

For min egen del er det derfor slik, at dersom jeg kjøper våpen med kjent dårlig avtrekk, og avtrekket på det våpenet jeg kjøper viser seg å faktisk være dårlig, velger jeg nok i det videre løpet heller et nytt avtrekk til 900,- (enn igjen å få børsemakeren til å flikke på det gamle avtrekket mitt på HV-mauseren fra 1939 for 400,-). (Avtrekket på HV-mauseren har i dag et utmerket Timney avtrekk).

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig i det Sako_35, det er absolutt viktig, det som du og OptiBond FL poengterer. Men akkurat den Cz/Brno mekanismen der, treng du ikkje akkurat fagbrev for å fikse. Men du treng litt våpen/mekanisk kunnskap og vett i panna, når du behandler våpenet i ettertid. Spesielt den uproffe modifiseringa som eg gjorde. Men rekner med denne er litt meir vasstett enn den som eg gjorde. Amerikanere er som regle dritt redde på å gå på ein smell i rettsalen, så dei er forhåpentlig litt sikre på ting dei sleger, spesielt innen den kategorien. Men ein må uansett teste avtrekket, sleppe rifla ned for å sjå om den spenner ned av seg sjølv, eller heng.

 

Eg har også et Timney avtrekk på min Mauser, og både avtrekket og sikringa ordna eg sjølv. Eg er langt frå børsemaker, men har 1,5 mnd på våpenassistent kurs på Kjevik og 9 mnd i Bodø på våpenlager, der eg fiksa og ordna alle våpen som ikkje ein børsemaker måtte gjere. I tillegg til mekansisk utdanning og LITT interesse for våpen, så har eg fått til litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Håper at folk vet hva driver med, når de mekker på børsene sine!

 

Sjekk denne linken.

 

http://www.smaalenene.no/kultur/article3777783.ece

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Vel hvis man fikser hagla si ved å dytte en potet i løpet, er det klart det kan skje ting. Det gjør det jammen der han i artikkelen jobber også. Veldig kjent for å borre hull ned i løpet ved flytting av forsikte og en del andre ikke fult så nøyaktige prestasjoner.

Det er klart at ikke alle skal mekke på avtrekk, noen har ti tommeltotter andre bare 8, fordi de kar kappet av to.

Men er man litt fingernemm er det utolig hav litt polering kan gjøre for et hakkete laaangt avtrekk. Man skal jo ikke ha fingeren på avtrekkeren før man skal skyte, men det er vel gjerne her folk gjør feil.

Link to comment
Share on other sites

Bifaller det som skrives her når det gjelder sikkerhet!

 

Ferdig med mitt avtrekk nå, ble rød foring og nest stiveste fjær for meg! Jeg må si det ble store forandringer, hadde ekstremt kryp før, nu går allt så meget bedre! Passerte også dunketesten, og inngrepet er fortsatt bra i mine øyne.

 

Til de som er skeptisk til slike inngrep kan jeg nevne at pipa mi aldri peker annet sted enn mot sikker bakgrunn når bolten er lukket, skal godt gjøres å få til uhell da! Føler meg ganske trygg på at dette gjelder de fleste som er over gjennomsnittet våpeninterresert også !

Link to comment
Share on other sites

Justerbar sear til å fjerne krypet i avtrekket, Automation Solutions Inc. Blir en del dyrere en Eric Brooks sin men skal være enkel å få justert perfekt. Nå skal det sies at jeg har brukt Brooks sitt sett med bra resultat også. :)

Hmmm... Hadde det bare ikke vært for prisen :(

 

Har sjøl montert Eric Brooks' kit for en tid tilbake, og det var absolutt verd de få kronene det kosta. Avtrekket ble klart bedre. Men ikke perfekt. Det sleper ørlite ennå, og jeg tør ærlig talt ikke finne fram fila og "fikse" sear'en sjøl :oops:

Link to comment
Share on other sites

Då har eg modifisert den Cz 452`en i .17 HMR i kveld. Valgte den svarte shims hylsa, som er nest tjukkest og den nest hardeste fjøra. Det funka som berre det.

Ikkje kryp i avtrekket lenger, men fortsatt samme etterslepet. Etterslepet skal eg klare å leve med. Dunka rifla godt nedi gulvet, og den går ikkje av ved den behandlingen eg gav den. Så dette ser lovendes ut.

 

Avtrekket mykje betre i allefall. Skal sette den røde shims hylsa, som er den tjukkeste av dei og den nest letteste fjæra på den Brno`n i .22 LR

 

Og så får me sjå om den overlever dunketeste denne gongen.

Link to comment
Share on other sites

Overtravel/etterslep er egentlig en rimlig enkel om enn arbeidsom afære.

Her ligger den engelske utgaven av min gamle tråd på sluttstykket, beklagligvis har jeg ikke oppdatert bildene (lå på blinkskudd), men jeg skal fikse det om jeg bare får noen dager på meg (tråden er ganske meningsløs uten bildene).

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=195524 (har jeg lov til å linke til ett annet forum slik? eller skal jeg gjøre den ikke klikkbar mods?)

Det hele handler om å forlenge avtrekkerfjær guiden på den ene ellere annen måte (jeg kaldhamret den på ambolt), samt hvordan en kan fikse vinklene i avtrekssystemet slik at man like enkelt som før kan få ut sluttstykket.

 

OBS! Bør ikke gjøres før avtrekket er slik man vil ha det ellers.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg såg i den tråden som du hadde på SL, så det er ein ganske enkel og grei affære, det er det. Men eg kan godt leve med litt etterslep, så lenge resten er bra. Krypet og dravekta er det viktigaste for meg, og der er eg rimelig fornøyd. Kunne sikkert ha tatt på den nest slappeste fjæra i det settet, den hadde blitt betre av det, men eg er nokså fornøyd ja.

Det settet der, kan anbefalest på det sterkeste. Du har iallefall nok til 3 rifler, med det settet til rett over 100 lappen.

 

Skal ta den .22 LR`n i neste veke, den er for tida på utlån til ein som skulle ekspedere litt kråker... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...