Jump to content

DFS / Jegerskyting


300wsm

Recommended Posts

Hallo

Jeg var engang en aktiv DFS skytter og deltok på landskytterstevnet i Elverum i 2000

og det var nok mitt siste stevne ,har ikke deltatt siden(mistet lysten)jeg var klasse tre skytter.

Nå skyter jeg med rifle på stevner til DFS som jeger men nå ble jeg fortalt at jeg ikke kunne delta fordi jeg måtte skyte meg ned ifra klasse tre til to :shock: men da må jeg jo delta i åpent stevne for DFS og får da IKKE skyte som jeger det året....er det noen som kan si hva som er rett....har tross alt ikke deltat på 13 år

hilsen en litt forundret kar

Link to comment
Share on other sites

- og Skytterboka, pkt 7.150, sier:

 

Skyttere som ikke har deltatt siste 5 til 15 år i noen DFS konkurranse, kan velge å skyte i alle klasser unntatt klasse 1 når de begynner igjen.

Skyttere med lenger fravær enn 15 år kan fritt velge klasse når de begynner igjen.

Du kan altså skyte i klasse 2, men ikke i kl. 1, og dermed heller ikke i DFS Jegerklasse.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du velger å bry deg om reglene

Er du GAL? Du av alle bør vite at VERDEN GÅR UNDER om noen skyter i jegerklassen som ikke skal det, eller (gud forby) skyter med jaktrifle på en DFS-bane uten å ha kysset skytterskoene til som har arrangert minst 3 landsskytterstevner... :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye av problemet her er at dfs ser på jegerklassen som en konkuranse klasse, mens jegerne muligens ikke bryyr seg så mye om resultat lista og vil skyte for å trene og ha det morsomt.

Skal det være en konkuranse er det logisk med dagens regelverk. En kl5 skytter ville vært rått parti mot ola elgjeger med mauser.

 

Skal det være et treningstilbud bør alle få stille i jegerklassen. Da bør det være mulig å skyte begge programene på samme stevne uansett klasse men jegerklassen må skytes etter det vanlige dfs programmet. Tillat alle rifler lovlige til jakt i jegerklassen i tilleg og la jegerklassen skyte på samme hold og samme skytetider som dfs klassen. 8)

Link to comment
Share on other sites

I virkelighetens verden får alle skyte jegerklassen og ser børsa ut som en noenlunde jaktrifle er det ingen som bryr seg om utstyret. Det er VELDIG god plass på resultatlistene i denne klassen....

 

Jegerklassen kom som resultat av surmuling fra et annet forbund om at endel lokale DFS-stevner "stjal" skyttere fra en annen feltgren.

Link to comment
Share on other sites

Når er man "fri" ifra DFS sitt system ?Slik at jeg kan skyte som jeger (lovlig)15 år?

Jeg akter å fortsette å skyte som jeger på DFS sine stevner og synes det er meget god trening og som chiefen.v-2 sa ...det er veldig god plass på resultatlistene

Link to comment
Share on other sites

Kaffikopp: Ikke om du har skutt som klasseført skytter før. For egen del må jeg tilføre at det frister ikke å løfte en finger for at forutintatte, navlebeskuende besservissere som deg skal kunne skyte på VÅRE DFS baner og delta på VÅRE stevner. Andre derimot, som har evne til å skue lenger enn sin egen navle, vil jeg gjerne ha på våre stevner og våre baner 8)

 

Før i verden var det slik at alle kunne delta med jaktrifla, også vi guder med betongklær. Når denne praksisen ble stoppet, ble jeg først kraftig provosert. Men så innså jeg at det kanskje var en mening med det. Og at det var et bevis på at hverken DFS eller NJFF er så lite samarbeidsvillige som mange skal ha det til. Om jegerklassen fortsatt hadde vert åpen, fryktet mange at NJFF hadde mistet deltagerene på jaktfeltstevnene.

 

Jeg tror vel frykten var ubegrunnet, men jeg synes samtidig det hadde vert dumt om jaktfeltskytingene hadde opphørt pga lav deltagelse. I mitt hode er det viktigere å jobbe for at benkeskytter/ Langholdsmiljøet skal få en egen klasse med de utstyrsbegrensningene de selv ønsker på DFS stevner. Og en åpen "treningsklasse" for klasseførte jegere. For egen del liker jeg ikke å "smugskyte" i en klasse jeg ikke har lov å delta i. Tenk reaksjonene om en klasse 5 skytter rapper førstepremien foran nesa på Kaffikopp 1 8) For min del skyter jeg da heller en treningsrunde med jaktrifla, det er ikke så nøye å komme på en resultatliste. Og jeg betaler gjerne 150 kroner for å komme til ferdig dekket bord.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...