Jump to content

Kjøpe Breton?


Roall

Recommended Posts

Har vel mer eller mindre bestemt meg for å skaffe meg en Breton :)

 

Dette er min første hund og skal primert brukes til skogsfugl og rype. noe av grunnen til at valget falt på breton er at det skal være flere av disse som skjeller på fugl i veden, noe alà Finsk Spets samt at den ikke tar all verden med plass.

 

Noen som jakter med disse og kan dele litt erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt breton og kjenner både rasen og miljøet ganske godt. Når det gjelder valg av rase så syns jeg du har gjort et godt valg. Så lenge du sørger for å få valp fra en godt dokumentert linje er alt lagt til rette for å trene frem en god stående fuglehund, og i tillegg en flott familiehund.

 

Når det gjelder skjelling på sittende fugl, så tror jeg ikke dette er noe du kan forvente fra en breton... Breton er en stående fuglehund og skal ikke lose på fugl hverken i oppflukt eller i veden. Så hvis du har hørt at breton gjør dette så tror jeg nok det er et unntak.

 

Min anbefaling når du skal kjøpe valp er å gjøre en grundig research på forhånd. Les på nett, sjekk opp jakt og utstillingsresultatene til linjene. I tillegg kan det lønne seg å ringe avlsrådet for rådføring.

 

Lykke til med hundekjøpet.

 

(send gjerne en PM hvis du lurer på eventuelle linjer eller oppdrettere så kan det hende jeg kan hjelpe deg :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...