Jump to content

Hvilket løp til.30BR?


WinchesterM94

Recommended Posts

Jeg har tenkt meg og få laget meg noen løp i div kaliber til rifla mi. Fikk litt sansen for disse korte BR patronene så det blir nok en 22BR en 6mmBR og en 30BR.

 

Men så kommer det store spørsmålet kan jeg bruke 1/10 eller 1/12 twist på riflestigningen eller må jeg ha disse med 1/14 osv? Tenker litt på shilen løp er det ett godt valg?

 

Håper noen som har peilig på dette kan komme med noen vise ord og meninger 8)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt ann på hvilke kuler, eller rettere sagt hvilke kulevekter du har tenkt å benytte i de respektive kalibrene.

Om vi tar 6mm (Norma) Br, så ble jo den tiltenkt til, etter kalibret, forholdsvis tunge (les lange) kuler.

Derav anbefalt twist på 1 på 8.

Skal du kjøre "ren" br versjon med 70-90 grains kuler er vel 1 på 12-14 eller noe deromkring.

 

Med tanke på .22 og .30 kaliber pipene vil jeg tro "normaltwist" burde egne seg godt.

.22 pipene med normale kulevekter har vanligvis irundt 1 på 12 eller 14.

Samme med .30 cal pipa, bruk det som er normalt om du har tenkt å benytte standard kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt ann på hvilke kuler, eller rettere sagt hvilke kulevekter du har tenkt å benytte i de respektive kalibrene.

Om vi tar 6mm (Norma) Br, så ble jo den tiltenkt til, etter kalibret, forholdsvis tunge (les lange) kuler.

Derav anbefalt twist på 1 på 8.

Skal du kjøre "ren" br versjon med 70-90 grains kuler er vel 1 på 12-14 eller noe deromkring.

 

Med tanke på .22 og .30 kaliber pipene vil jeg tro "normaltwist" burde egne seg godt.

.22 pipene med normale kulevekter har vanligvis irundt 1 på 12 eller 14.

Samme med .30 cal pipa, bruk det som er normalt om du har tenkt å benytte standard kulevekter.

 

Takker 338RUM.

 

Jeg skal nok ikke bruke de letteste kulene men ligge på 8gram eller 125grain for den som vill :D Kansje 150grain hvis man får noe hastighet. Kansje en fordel med 1/12 over 1/10 da kansje? Har ei Mauser pipe fra en bane børse som jeg kansje skal bruke må finne ut hva slags twist den har...Har den 1/12 tror jeg att jeg blir ta den.

 

Er det neon fordel med lange løp då disse små patronene eller er det lite og vinne på og bruke løp lengere enn 60cm?

Link to comment
Share on other sites

Tja hvorvidt det er noen fordel med lange løp........si det.

Ei lengre pipe vil alltid gi høyere hastighet enn ei kortere ei (tenker her på "normale" lengder).

Det er vel en grunn til at langholdsgutta stiller med 30 tommers piper. :mrgreen:

Pluss at ei lang pipe gir vekt, og ei tung rifle ligger stødig...

Men er det ei rifle du skal ut i felten med så er jo ikke ei børse på 8-10-12-14 kilo akkurat hendig.... :shock:

 

Men summa sumarum, det er utrolig mye enklere å kappe ett løp som er for langt/tungt,

enn å skjøte på ett kort/lett ett. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du lest kapitterlet om 30 BR på 6mmbr.com? Funnet noen som har 22 br brosth? Vet Etterbrenner har fått R.hansen til å bestille en slik brosth, men den var ikke kommet i juli. Sybes jeg husker et kammer medlem som syslet litt med 30BR. Å ja! Les om 30 BR på 6mmbr.com :D

Link to comment
Share on other sites

Har du lest kapitterlet om 30 BR på 6mmbr.com? Funnet noen som har 22 br brosth? Vet Etterbrenner har fått R.hansen til å bestille en slik brosth, men den var ikke kommet i juli. Sybes jeg husker et kammer medlem som syslet litt med 30BR. Å ja! Les om 30 BR på 6mmbr.com :D

 

Hehe hvor tror du jeg fikk ideen om denne patronen fra da :mrgreen:

Har ikke funnet noen som har 22Br brosth men det er ikke noe hast værk siden det er mye penger som skal brukes som jeg ikke har :oops:

Har en som jeg kjenner som har/har hatt 30Br som jeg skal ta en prat med men mener og huske han bestilte ett løp fra utlandet med 1/18twist :shock: Gidder ikke og kjøpe løp til 4-5000kr(pluss børsemaker jobb) da kjøper jeg heller ei ny børse i noe annet spennende.

 

Finner ingen info om løpsriflinger der annet enn at de proffe br skytterene bruker 1/17 og 1/18 twist. Fant ut at shilen løp var bra saker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var den løpsstigningen jeg tenkte på. Klarer vissnok akkurat å stabilisere en 117g(?) bib kule. Har du die sett til noen av prosjektene? Ligger et standard 6mm Br Forester her å samler støv.

 

Hehe klarer den akkurat og stabilisere så lette kuler tror jeg at jeg velger ei 1/12 eller 13/14 hvis jeg finner noe til levelig pris. Skal skyte 125grains kuler og kansje opptil 150 hvis jeg får greie hastigheter ser de har rundt 8-900m/s med 118 til 125grains kuler.

 

Har ikke skaffet noe diesett enda da jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal ha først eller om jeg får tid og råd med det første :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det du ikke nevner er hva du skal bruke disse forskjellige pipene til? Er det til papp, jakt eller begge? Evnt med hvilket kaliber?

 

Kort fortalt slik jeg ser dette.

.22BR (kan sammenlignes med .22-250)

Ville valgt stigning 1-12" eller 1-14" for type kråkejakt med V-max etc...

Har forresten Wilson Die til .22BR liggende ubrukt for et prosjekt som ikke ble noe av :?

 

.6BR

Ville valgt 1-8" opp til 1-10", har selv idag 1-10" for jakt, dette stabiliserer kulevekt opp til ca.90grs. Skal du bruke tyngre må du ha f.eks twist 1-8" for bruk til lange hold.

 

.30BR for BR-skyting så er det kuler opp til 125grs som blir brukt. Dette da med twist 1-16" opp til 1-18"

Den er uhyre presis, og holder presisjon maaaange skudd. Vi snakker om 10.000++ og da på topp konkuranse nivå.

Link to comment
Share on other sites

(fra PT&G?)

Akkurat :mrgreen:

Eneste bakdelen er tilgangen på BIB kuler her i Norge.

Ja dessverre. Men det gjelder vel "alle" interessante kuler fra over there. :cry::cry:

 

Med de nye regler så er det sikkert mange produsenter av kuler som ikke bryr seg med å skaffe eksport papirer.

Skønner dem godt da de skikkert får solgt alt til sin hjemmemarked. Meiner eg leste at Bruno har en backlog på over 100.000 kuler. :!:

Link to comment
Share on other sites

30BR for BR-skyting så er det kuler opp til 125grs som blir brukt. Dette da med twist 1-16" opp til 1-18"

Eg har en ubrukt brotsj i 30.BR liggendes, en s.k. Robinett reamer. Den er tenkt for 118gr BIB i 1:18 twist har eg for meg.

 

MvH

 

Sikkert dumt spørsmål men jeg har ikke peiling på br skyting.

 

Hvorfor kan ikke den kammer brotsjen bruket i andre løp enn 1/18? Og med 118grain BIB kuler?

Link to comment
Share on other sites

Slettes ikke noe dumt spørsmål. Men jeg trur nok at brotsh`n kan brukes med andre kuler men da er det korte kuler feks 110g som er medisin for vi som vil skyte noe annet enn papp og kunne kjøpe kuler her på berget. Om du skulle sette inn ei kule på 150g måtte du satt kula så dypt at den ville mistet kontakten med hylsa og sklidd inn i den. Siden kammeret er ment for disse korte kulene på under en tomme. Kan også hende det samme ville skjedd med ei 110 FMJ kule siden den igjen er svært rund i spissen.

Men det hadde vært artig å sett det sjøl. Dvs den spesial brotshen og et standard kal 30 løp med feks 1-10/12 i stigning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kunne vært morro å hørt hvordan det går med dette prosjektet...

 

Har selv en Sako 75 Varmint i 22-250 som jeg skal bytte løp i...

Har veldig lyst på .30BR, men er ikke sikker på om det går.

Hvis ikke så blir det nok 6mm BR.

Kom gjerne med forslag til andre lignende kaliber...

Skal brukes til papp ut til 3-400m, og rev på åte.

 

 

Sauer200STR: Håper det er greit jeg låner tråden din litt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært morro å hørt hvordan det går med dette prosjektet...

 

Har selv en Sako 75 Varmint i 22-250 som jeg skal bytte løp i...

Har veldig lyst på .30BR, men er ikke sikker på om det går.

Hvis ikke så blir det nok 6mm BR.

Kom gjerne med forslag til andre lignende kaliber...

Skal brukes til papp ut til 3-400m, og rev på åte.

 

 

Sauer200STR: Håper det er greit jeg låner tråden din litt... :wink:

 

Ja bare lån den du Jäger....

 

Selv har jeg lagt alt dette på hylla da politiet har satt seg på bakbeina....Ingen flere våpen/ løp før jeg har solgt unna en masse :evil:

 

Derfor blir det ikke noe br samling på meg :cry:

Link to comment
Share on other sites

Du øker jo ikke antall våpen ved å kjøpe løp til et eller flere av de våpnene du allerede har.

Så jeg kan ikke se at du skal bli nektet det.

Hadde jeg hvert deg hadde jeg søkt likevel og anket umiddelbart etter at avslaget kommer.

Jeg gjorde det, problemet var bare at det gikk et helt år før det var i orden.

Har en Sako i 6mmBR og et løp i 30BR. Begge løp har stigning 1:8.

Sistnevnte kaliber skal brukes til sub. ladninger. Har skutt noen få skudd med denne og det virker som jeg får problemer med mating fra magasin med kuler over 170grs. Men det går greit å slenge inne en og en.

Etter mitt syn er det bare å glemme 22BR og gå for 6mm og 30BR for jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Redfox: Du har kanskje en brotsj i 30Br liggende du da, eller vet hvem som har og da kunne det jo kanskje vært muligheter for å få leid den :oops:

Hvem lengde har du på Sako-kassa di? Hvordan løp? Er du fornøyd med .30br`n?

 

Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvem kaliber jeg skal gå for. 6mm er jo lettvint mht hylser da.

Eller så har jeg jo blitt anbefalt 6.5x47, men syntes den er litt "kjedelig" :roll: Litt for lik 6.5x55.

 

Regner med at det kommer flere svar etterhvert her som kan hjelpe meg litt på vei...

Link to comment
Share on other sites

Redfox: Du har kanskje en brotsj i 30Br liggende du da, eller vet hvem som har og da kunne det jo kanskje vært muligheter for å få leid den :oops:

Hvem lengde har du på Sako-kassa di? Hvordan løp? Er du fornøyd med .30br`n?

 

Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvem kaliber jeg skal gå for. 6mm er jo lettvint mht hylser da.

Eller så har jeg jo blitt anbefalt 6.5x47, men syntes den er litt "kjedelig" :roll: Litt for lik 6.5x55.

 

Regner med at det kommer flere svar etterhvert her som kan hjelpe meg litt på vei...

 

Har brotsj med tolker. Har en Sako M591 LH. Det var en 243W i den før.

Har ikke skutt rare greiene med den. Så jeg har ikke stort å bidra med enda.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg et 6mm PPC magasin til din sako 75. Aaberg hadde et rustfritt liggende. Om rustfri blir for grellt,så har jeg liggende en underdel til magasinboksen i sort/blånert. PPC magasinet gjør at BR hylsene mater perfekt i ei sako 75 IIIèr kasse(5 skudd i magasinet går bra, men 4+1 er lettere å jobbe med. 5+1 lager skrape merker i hylsa). Vær forberedt på at sluttstykket lugger litt når du skal repetere et skudd ut kammeret og det ligger et nytt skudd klar i magasinet. Det er den tredje låseklakken på sluttstykket som presses mot den bratte halsen på BR hylsa. 30 BR høres krom ut på 3-400m. Med min 6,5 Grendel 8 g kule i 700m/s er kula ca 185cm over siktelinja før den daler ned og treffer det jeg sikter på(en vindstille dag)400m unna. Jeg vurderte 30 br og 6,5 br men etter at jeg har fått en god del erfaring med 6,5 grendel synes jeg det lattelig nok er for mye rekyl :D . Jeg liker å kunne se innslaget i fuglen når jeg treffer. Det er mest snakk om ryper under 200m og gås opp mot 400. Har hatt 3stk 6mm Br rifler og fikk i dag min sako 75 i 6mm Br fra rafdal. Dette kaliberet lever opp til mine forventninger.

Men har selvfølgelig lyst å teste ut 22br 6,5 br og 30br.

Den nye 6mm BR rifla har: sort 243w løp som er kamret om, 1-10 i stigning. 40 cm løp og en a-tec alu/modul demper. Har underbeslag og såkaldt delux trestokk med glassbedding. Med demper,standard sako løpsprofil 3,5kg og 107cm lang. Har en Roedal Picatinny skinne(justerbar i lendge) digre QRW ringer og en Premier Reticel(Leupold) 4,5-14x50 LRT. Samler slik en 6mm BR skal. 3 skudd 15mm eller verre :D .

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg har tabbet meg ut litt. Tråden handler om "hvilket løp til 30BR".

Jeg har et Lothar Walther. Fabrikatet spiller for den del liten rolle. Hovedsaken er at det er god presisjon og at man velger en stigning som dekker det kule-/hastighetsspetret man ønsker.

Litt gambling er det uansett hvilket fabrikat man velger. Ingen kan gi en 100% garanti.

Link to comment
Share on other sites

Missforstår jeg nå, eller er det litt surr med hvem som sier hva her nå...? :lol:

 

Det er jeg som har en Sako 75.. Jeg bare låner tråden til Sauer200str.. :oops:

 

Og hvis jeg får fortsette å låne tråden så er jeg interisert i alt rundt disse kalibrene og våpnene.

 

Etter litt tenking frem og tilbake så har jeg nå kommet fram til 6mmBR i stedet for 30BR. (vinglepetterer er bestemt i forhold til meg :oops: )

Da kommer jo spørsmålet om type løp, stigning og tight neck eller ikke... Hvor mye har egentlig tight neck å si?

 

Våpnet skal i hovedsak brukes til papp og rev på åte. Jeg ser for meg å bruke kuler i 70-90gr (75gr V-MAX og 90gr Scenar) pga fart og flat kulebane til reven, samt litt tyngde til papp på 300m. Hvilken stigning vil da passe meg best, hvis det lar seg gjøre å bruke 70-90gr på samme stigningen da.

 

6X47: Takk for tipset om magasin... skal sjekke opp i det.

Link to comment
Share on other sites

Tror du gjør rett i å velge 6mmBR. Det meste er tilrettelagt.

30BR er sær. Hylser må omformes, ladedata finnes det lite av med europeisk krutt.

Ring Landrø hvis du er ute etter 6mmBR løp til Sauer STR.

Mulig det produseres løp som passer til våpnet.

Dette blir vist som enkeltskudd. Du kan modifisere STR magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg som har en Sako 75.. Jeg bare låner tråden til Sauer200str.. :oops:

 

He, he. Har nok ikke lest tråden godt nok. :oops:

Den eneste modifiseringa på Sakoen min var foruten løpsbytte i kal. 6mmBR å få montert en plste i bakkant av magasinet.

Børsemakeren advarte mot funksjonsfeil under mating fra magasinet men det har jeg ikke merket noe til etter 9,5 år.

Fikk montert en Shilen SM med 1:8 stigning.

Link to comment
Share on other sites

Brukte 87grs V-Max og 107grs Match King før.

Har også prøvd 60grs Sierra HP med godt resultat ca. 18-22mm.

Bruker nå mest 88grs Berger på hare, rev og større. Denne ekspanderer noe.

Har hvert nede i 8mm på 5 skudd 100m. Normen er 15-20mm, bare jeg gjør mitt.

90 og 105grs Scenar er som FMJ til rypa.

Berger og Scenarkulene bruker jeg om hverandre uten innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler har ikke hatt god presisjon 90grs FMJ fra Sako og Lapua, samt 80grs Honady FMJ (det blir vel de fleste FMJ-kulene) og 70grs PBP HPBT (var ræva). Mulig PBP sin 85grs går godt pga bratt løpstigning 1-8. Men prismessig er denne uaktuell. Hadde det hvert Rådyr her har den sikkert hvert en favoritt.

Ventet ikke presisjon med 60grs HPen men ble overrasket, 11-16mm. Sprengte en del ravn, kråker og måker med denne. Bruker ikke denne lenger.

Har 88grs Berger HPFB som favoritt med 90/105grs Scenar som en god nr.2.

Ettersom jeg kan bruke disse kulene om hverandre er det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...