Jump to content

AUF-leder krever strengere våpenlov


Hassel

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt ærlig - uten overdrivelse, så kan man godt sette ett likhetstrekk mellom skadepotensialet for de to våpen (terrorangrep på kort avstand). Dersom man "tetter hullet" og forbyr Mini 14 slik du foreslår, så vil en 10/22 med ørtifire skuddsmagasin og demper ha omtrent tilsvarende skadepotensiale.

Det blir derfor dobbeltmoralsk det løsningsforslaget ditt, kan ikke annet enn å tolke det at mini'n ofres for å slukke brannen.

Nå er jeg innehaver av rifler i både 22lr (1/2auto) og 223r, og ett er sikkert. Man skal være en god skytter for å kunne oppveie en 55gr V-Max i 223r med en 22lr. Blir avstanden noe over 50m blir det fort så som så med presisjonen fra en 1/2 auto 22lr. 223r (eller 5.56x45mm om man vil) ble tross alt laget for medium distanse krigføring. Så å hevde tilsvarende skadepotensiale blir drøyt, svært drøyt.

 

Når det er sagt, så ja, jeg tilpasser tankegangen litt for å ikke ødelegge for alle de som faktisk har uskyldig moro med 22lr våpen. Og ja jeg er fullstendig klar over at for en som kan å skyte holder det med en sprettert for å gjøre vei i vellinga. Den jamne skytter her på forumet er garantert gode nok til få mye stygt gjort med 22lr (Jeg avliver lett 250kg tunge okser med 22lr om det trengs). Men en 22lr har minimal gjennomtrengningsevne, d.v.s. at det skal svært lite til for å beskytte seg mot kulene. En miks av hel og halvmantel amo i 223r vil penetrere det meste en kan finne på å gjemme seg bak.

 

Så ja, jeg tilpasser utifra hva som kan berges, og hvor skadene med begrensninger blir størst sett fra en skytters ståsted. Kombinert med kaliberets skadepotensiale, og de behov vi har som samfunn for å bedre sikkerheten noe.

 

Da sier det seg selv at jeg ikke ønsker å unødig ofre våre fire minste rimfire kaliber på bålet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tråden er ryddet, hold diskusjonen til tema. Ved flere overtramp mot dette stenges tråden og enkelte står i fare for å få en advarsel.

 

Fra regelverket.

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, så ja, jeg tilpasser tankegangen litt for å ikke ødelegge for alle de som faktisk har uskyldig moro med 22lr våpen.

Det jeg da ikke forstår, er hvorfor rifler som mini 14 skal på bålet for å beholde randtente våpen.

 

Ved å feilaktig avskrive skadepotensialet i f.eks 22lr, så gir man ett falskt inntrykk av at demningen er tettet. Dette er en for alvorlig sak for "lureri". Fremfor å villede med slikt - bør heller behovet for psykiatri og beredskap fremheves.

Det blir forresten lettere å senere ta randtente halvauto, dersom rifler som mini 14 ligger i asken.

 

Nesten litt skuffet over meg selv, at jeg ikke klarte å holde meg unna tråden ;) Ironisk nok synes jeg slike tråder forsøpler forumet. Så skal nå sette meg på hendene og slå meg til ro med av jeg er uenig med en del av det som skrives.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...