Jump to content

Shcrade Bear Paw


seawolf

Recommended Posts

Under julerydding dukket det opp et par kniver i en skuff.

Den ene er en foldekniv, Schrade Bear Paw (tror jeg) den har faktisk et serienr: 46402.

Den andre er en Green River kniv.

 

Bagge har sin historie tilbake til begynnelsen av 70 åra og arbeid på amerikanske borerigger.

 

Schrade kjøpte jeg av en amerikaner, mens Green River kniven ble utlevert som arbeidsredskap.

 

Begge bærer preg av tildels hardt bruk, men det var artig at de dukket opp igjen.

 

Er det noen av notabilitetene som kan fortelle meg noe om disse knivene/selskapene som laget de?

Har prøvd å søke litt på nettet, men finner kun litt om Green River, Schrade ser ut til å ha pakket sammen sysakene?

 

Jakt2007.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Schrade stengte dørene for omtrent 3 år siden, og boet ble stykket opp og lagt ut for salg.

 

En del av oss tråla nettet og kjøpte opp det vi fant i tiden som fulgte, jeg har hatt kontakt med en svenske som har kjøpt og kjøpt, og solgt leftover bits, dubletter o.l.

 

Boet ble solgt omtrent slik:

 

ferdige kniver i en lott --------> ut på samlermarkedet, hvor prisene etter hvert gikk gjennom taket.

 

Deler og halvferdige kniver, cutrouts etc etc, kjøpt opp av konkurrenter

 

Intellectual property, tegninger, varemerke, designs etc i en lott kjøpt opp av samme fyr som har bygget seg opp over noen år og bl.a. produsert Smith&Wesson kniver og andre.

 

Produksjonen er gjenopptatt, slik at enklere kniver og nye kniver settes ut på kontrakt i Kina, mens endel av de tradisjonelle og GODE knivene fortsatt lages i USA. Her vil jeg tro at det er rom for endringer, slik at det ikke er hugget i stein at en modell som har vært produsert i USA nylig, alltid kommer til å forbli så.... dvs kunden må selv passe på hva han kjøper.

 

Passe på må kunden selv også mht til stålkvalitet. Schrade hadde et av markedets beste omdømmer for blad-kvalitet en gang, nå vil det nok være mere likt mye av det samme som strømmer ut av Kina "surgical steel" "440 steel" osv osv.

 

Selv var jeg så heldig at jeg hadde en lokal kilde her, med ei skuff full av Schrade kniver, gamle kniver til gammel pris. De hadde ligget i skuffen siden tidlig på 1980-tallet.

 

Der fikk jeg tak i det som nok er storebroren til din folder, som begge er klassiske USA foldere av topp kvalitet.

 

Securitas delte ut slike på 1980-tallet til vekterne, med serienummer og innslått arbeidsnummer, jeg har en slik også, som jeg har fått tak i hos en nå pensjonert vekter, litt brukspreget, men god som gull og skarp som et barberblad.

 

I tillegg har jeg en samling Imperial Schrade, som stammer fra Irland, etter at Scrade kjøpte opp Imperial Cutlery på 1970-tallet, og la en billigproduksjon til Irland (den tids lavprisland, etter IRA-krigene, men med en bra utdannet arbeidsstyrke, samme som Kina tilbyr i dag til 1/10 av prisen....). Det er små fiske-foldere for fiske av småfisk i Irske og Britiske "elver" og jakt-foldere for småfugljakt på øyene. Kvaliteten er så som så, men de er i det minste SKARPE.

 

Det siste jeg snappa opp her var restlageret til en Wistex.butikk, etter at Wistex gikk over fra å være jakt-og-friluftsliv, til å bli klesforretning for grønne og brune klær. Der var det også både Schrade og Iperial Schrade, og jeg forbarmet meg over alt til en billig penge.... :lol:

 

Om du ser deg litt rundt bl.a. i annonser i Knife Illustrated og i Blade, vil du se at flere produsenter nå har den folderen i produksjon med noen ørsmå forandringer, bl.a. Buck (laget i Kina, nå om dagen, mener jeg....) men det var Schrade som opprinnelig kom med denne.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser deg litt rundt bl.a. i annonser i Knife Illustrated og i Blade, vil du se at flere produsenter nå har den folderen i produksjon med noen ørsmå forandringer, bl.a. Buck (laget i Kina, nå om dagen, mener jeg....) men det var Schrade som opprinnelig kom med denne.

 

Jaha? Når var det Schrade lanserte først lanserte denne modellen, og under hvilket navn?

 

Jeg trodde at Buck var først -- og det gjør jeg egentlig fremdeles, etter å ha gått gjennom Schrades produksjonslister uten å finne noen lockback engang i nærheten av like gammel som Buck 110. Men jeg kan selvfølgelig være offer for både Buck-propaganda og feilinformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg selger selvfølgelig ingen verdens ting.

 

Men Buck produserte en "Folding Lockback Hunter" til forveksling lik den Schraden fra 1964 av, og jeg kan ikke finne noe som tilsier at Schrade laget en tilsvarende modell før 1979.

 

Har du noen data som støtter påstanden din, eller vil du trekke den tilbake?

 

Forøvrig er 110en en av de Buck-modellene som fremdeles (enn så lenge, ihvertfall) lages i USA.

Link to comment
Share on other sites

Det var da vitterlig du som trakk inn Buck.

 

Har du ikke dekning for påstandene dine, får du være litt mer ydmyk.

 

Edward, du må være litt mere ydmyk som moderator, jeg ønsker ikke noen krangel rundt noe som nevnt i en bisetning. Slik du fremstår NÅ som Mod, ser det ut til at du vil ha bråk, og det er da ikke meningen er det?

Ingen vil ha bråk med mod'ene, derfor har jeg holdt igjen til jeg har sjekka i min ende:

 

Du har rett, men bare NESTEN.

 

Jeg fant enndelig boka jeg har lett etter.

Bernhard Levine: Identifying Pocket Knives, Chartwell Books, 1998, side 14:

"virtually all modern style hunters, with their curved groips and stout metal frame, where either copied or derived from a single innnovative prototype - the original Buck 110 folding hunter, introduced in 1962"

 

Levine går vidre og kaller dette designet "a revolutionary design"

 

Så det stemmer nok, og da er vel den bisetningen jeg tenkte på fra enten Blade eller Knives International fra i fjor en gang, litt på ville veier - samlere har det med det å overfokusere på SIN fabrikk og generelt sjekkes vel fakta bedre i bøker enn i magasinartikler, det har vært flere skrevet rundt konkursen til Schrade, med litt motstridende meldinger..........

 

Jeg har aldri vært interessert i Buck, på tross av at jeg kjenner og kjente fra barndommen personlig han som introduserte disse på det norske markedet midt på 1970-tallet.

Bortsett fra 110 modellen, synes jeg de gjennomgående har vært klumpete, med alt for brede blad, hverken brukbare som lommekniver eller til jakt og i hvert fall ikke som "kampkniver"! (Yeah right foldekniv, bummer).

 

Når det gjelder 110 modellen har jeg den beste som er å få og den kommer fra Schrade, og jeg har to, en brukskniv og en splitter ny i boks. Så jeg gir en lang F... i Buck jeg.

 

Så gir jeg tilbake talerstolen til trådstarter, skal vi snakke SCHRADE her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Schrade som den på bildet til Seawolf, den ligner iallefall veldig. Bladlengden er ca. 95mm, og totallengde 220mm. I tillegg til SCHRADE +, er den stemplet Uncle Henry og LB7 USA. Denne er kjøpt midt på 80-tallet, og har vært en solid og god kniv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Schrade som den på bildet til Seawolf, den ligner iallefall veldig. Bladlengden er ca. 95mm, og totallengde 220mm. I tillegg til SCHRADE +, er den stemplet Uncle Henry og LB7 USA. Denne er kjøpt midt på 80-tallet, og har vært en solid og god kniv.

 

Akkurat den jeg snakket om, et vaktselskap delte dem ut til sine ansatte på 1980-tallet eller der omkring freset av kanten frame på messingpommelen og fikk slått inn et serienummer, reine tjenestevåpnet!

 

Er det slått inn SCHRADE+ på baldet altså et KRYSS i tillegg til navnet, det indikerer visstnok spesialstål eller spesiell kvalitet i bladet, men det derre har jeg ikke lagt så mye vekt på, bladet er solid (men i en folder er det jo hengselen som ryker....) og holder eggen riktig bra i forhold til bruksområdet på en folder.

 

Eneste aber er som du peker på 220mm - det er er stor og solid og meget tung kniv om en tenkte å ha den i lomma. Da er antakelig Bear Paw'en over her bedre.

Link to comment
Share on other sites

Eneste aber er som du peker på 220mm - det er er stor og solid og meget tung kniv om en tenkte å ha den i lomma. Da er antakelig Bear Paw'en over her bedre.

 

Jeg synes lengden (og tyngden) er ideell for en allround-kniv, men er enig at det er for stort å ha i lomma. Min har jeg alltid hatt i lærslire i beltet. Beltestroppen er såpass lang at det er uproblematisk å tre den innpå pistolbeltet.

Husker forresten at jeg egentlig skulle hente en Buck-folder da jeg skulle kjøpe den, men at jeg måtte "ta til takke" :shock: med en Schrade. Var litt skeptisk 8) , men har ikke angra :D

Link to comment
Share on other sites

Eneste tanke med "lomma" er landets idiotiske lover, den lærsliren tiltrekker seg rynkede øyenbryn fra messingen.

 

Men i lomma, og i satt alder, og uten spesiell "forhistorie" kan en stort sett gjøre som en vil....

 

Og da er størrelsen viktig: "honey, is that your flashlight, or are you REALLY happy to see me?"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...