Jump to content

A-tec Carbon 02


Marken

Recommended Posts

Fikk se den nye modellen til A-tec på Villmarksmessa, og synes den virket spennende!

Forholdsvis lett (310 gram?) og med et litt annerledes utseende. Forstod det som den ikke var i salg riktig ennå, og brukererfaringer er vel dermed for mye å håpe på.

 

Her er det likevel fritt frem for å synse og mene noe om denne demperen inntil brukererfaring foreligger. Jeg fikk et snev av havesyke og forbannet den januardagen i år jeg kjøpte en maxim titan. Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Karbon tåler endel da, men ikke like mye som alu vil jeg tro. Reagerte litt på at vekta var mer enn ctm4 :roll: .

10 skudd og kjøling er ikke et problem på en jaktdemper, men så må en kanskje ha en annen for banebruk?

Mest spent på prisen for herligheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bør vel ikke brukes som batong for avlivning av skada vilt, for å si det slik. Ellers har jeg ikke særlig betenkligheter med å anbefale denne demperen.

Kan garantere at det har foregått mye grunnforskning og testing, før den ble lansert på Villmarksmessa.

Link to comment
Share on other sites

Carbon er vel fint og greit, men epoxyen ville jeg ikke hatt verken i pipa eller demperen på noe som er større enn salong hvis jeg måtte betale penger for det :wink: .

Carbonfiberarmert epoxy hører hjemme i en riflestokk, ikke i en lyddemper eller riflepipe. Det kan fort gå slik:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2Sono73uv7U :lol:

Da er det 4500,- ut vinduet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Carbonfiberarmert epoxy hører hjemme i en riflestokk, ikke i en lyddemper eller riflepipe

Nå finnes det mer enn epoxy som kan brukes til slikt, og selv epoxy kan lages med svært varierende egenskaper. Uansett, jeg vil forvente at denne fungerer helt OK så lenge man følger anvisningene. At man kan ødelegge et produkt ved å utsette det for større belastninger enn tiltenkt gjelder vel alt? Riflen din er vel ikke godkjent for 6000bars ladninger, blir du overrasket om den ryker om du prøver?

 

Hva tror du skjer om du setter en alu-demper på en MG? Er det egentlig så forskjellig fra å varmskyte en carbon-demper som ikke skal ha mer enn 10 skudd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner nok med at demperen tåler de 10 skuddene som reklamen lover, men det er egentlig ikke poenget. Carbon er stort sett bare en gimmik og et salgstriks. Det ser high tech, tøft ut eller hva nå enn en vil kalle det.

 

Som nevnt tidliger i tråden lager A-tec en demmper i aluminium som veier mindre. Da sparer en i hvert fall ikke vekt????, om det skulle være motivasjonen for å velge carbon.

 

Epoxy er mye rart, det er carbon også. Av det jeg har vært borti, ser det ut som om spesialepoxy kan tåle noe rundt 300oC før det er slutt på moroa. Carbon kommer i mange former, men for at den skal tåle høy belastning må stort sett fibrene være vevd på en eller annen måte. Det er vel liten vits å bruke carbon dersom det må være en struktur under som bærer konstruksjonen??

 

I en lyddemper av carbon er det nok ett poeng at ytterfinishen skal se ut som vevd carbon. Jeg klarer ikke å se hva annet en da skal bruke enn carbonduk og epoxy?? Erlend Meyer kan sikkert fortelle om andre alternativer siden han insinuerer at de finnes. Jeg er i hvert fall blank.

 

Det store problemet og dilemaet med en slik konstruksjon er at den virker varmeisolerende. Aluminium er derimot et materiale som leder varmen godt. En aludemper vil derfor kvitte seg med varmen fortere enn en carbon/epoxy demper. Begge går nok til helvete ved ett eller annet tidspunkt om de blir misbrukt. Av de to vil nok carbon/epoxy demperen gi seg først om det er et poeng.

 

Personlig har jeg hatt sansen for produktene fra A-tec. Jeg eier 4 dempere derfra, som jeg er meget fornøyd med. Det blir spennende å se om carbondemperen blir en overraskelse med noen nye geniale konstruksjonsløsninger, eller om det bare er et forsøk på og følge en salgstrend. Hvem vet? Det er ikke lett og vite uten å ha sett produktet.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidliger i tråden lager A-tec en demmper i aluminium som veier mindre

Hvilken dempning gir den til sammenlikning? Om den veier mer og ikke demper bedre enn en alu-demper er jeg enig i at poenget er borte, annet enn for posørene da. Og for alt jeg vet er det nok av slike idioter til å tjene gode penger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...