Jump to content

Nabo som er gal på hundeeiere!!


kimveg

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan reglene er for når man lufter hunden på et boligfelt, der det er kommunal vei? Jeg har en i nabolaget(2 hus på skrå over veien) som hater hunde og katte eiere, han har ved flere anledninger springet ut og jaget katter og har også flere ganger springi etter og kjelt ut hundeeiere. Dette har ha gjort med meg nå tre ganger, og dette uten at min hund noen gang har bæsjet på tomten hans.

I går gikk det så langt at det ble nesten håndgemeng.

Det jeg lurer på da er hvordan er reglene for å lufte hunden langs veikanten på boligfeltet?

Jeg har selv to små barn som leker ute i veikanter og rundt omkring så jeg er den som er nøyer på å plukke opp etter hunder også andre en min egen.

Hilsen en egentlig sympatisk hundeeier :)

Link to comment
Share on other sites

Han har ingen rett til dette. Enklere er det vel egetlig ikke, om det er snakk om en ordensforstyrelse pga hundelufting så er det eneste han har rett til er og anmelde dette til politiet. Om han oppføre seg truende mot deg så kan du anmelde han. Men det enkleste er og ta en prat om hva egentlig problemet er og bruke sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Eneste reglen som regulerer det du beskriver en reglen om båndtvang. Kommunen din har opplysninger om båndtvang hos deg. Forøvrig skal du ALTID ha kontroll på hunden din, noe som for de fleste av oss betyr at den må gå i bånd hele året. (Med mindre du har stålkontroll på dyret da...)

 

Resten er opp til sunn fornuft, moral og godt naboskap! (Noe det høres ut som om naboen din sliter litt med..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hunden i bånd, har katter i nabolaget og løs hund og katter går ikke bra :)

Naboen er syk i hode, jeg er ikke den første han har skjelt ut men også unger som leker i gata. Jeg har snakket med alle naboene rundt her, og det er ingen som vil ha han i nabolaget.

 

Mener jeg har hørt at selve grøftekanten er kommunal så lenge det er veikanten? Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Du får gjøre som noen gjorde her på Toten(tror det var på Østre)(bor selv i Vestre :wink: ) Der var det også en nabo som brydde seg og laget kvalme i nabolaget. Så noen lagde en dukke av Hitler og satte i hagen hans en natt :mrgreen:

 

Kan jo gjøre ett forsøk og se om han tar ett hint? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Slike mennesker er det dessverre lite man kan gjøre med. De er så totalt irrasjonelle at nesten alle rimelige løsninger er dømt til å feile. Det er i utgangspunktet to hovedmåter å angripe de på:

1: Vent til de dauer eller flytter på egenhånd.

2: Sørg for at dette skjer så raskt som mulig. Det kan inkludere alt fra utfrysing til å hetse de ut av nabolaget, Så lange man ikke tyr til fysisk vold eller hærverk er mulighetene nesten uendelige.

 

Å vente på at de tar vett til seg er bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Det får en selv vurdere, jeg sier det bare som (jeg tror) det er. Det er selvfølgelig satt på spissen, folk flest er sjelden så komplett urimelig som det. Men samtidig har ingen rett til å forsure andres liv mer enn strengt nødvendig, og jeg mener at korrekt respons alltid er det mildeste tiltaket som fungerer. Om det eneste som fungerer er å jage en "gærning" ut av nabolaget så har man rett til det ja, men om dialog har en sjanse for å fungerer så plikter man å prøve det først.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde gått noen ekstraturer på "hans side" av vegen. Mange turer.

Få med deg flere og sørg for at det passerer en hund i minuttet. Film gåturen (i tilfelle det dukker interessante fugler, kanskje en gjøk).

Om du blir trakasert, så kanskje dette blir med på filmen, og du kan vurdere å anmelde ham.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skal du ALTID ha kontroll på hunden din, noe som for de fleste av oss betyr at den må gå i bånd hele året. (Med mindre du har stålkontroll på dyret da...)

Dette er selvfølgelig ikke riktig.

 

Hundeloven bestemmer generelt at hunder kan være løse når de "blir fulgt og kontrollert på aktsom måte"

 

Å følge en hund på aktsom måte betyr ikke at man ikke kan slippe den med mindre man har "stålkontroll" på dyret.

Link to comment
Share on other sites

Neste gang han kommer mot deg å kjefter, så på han rist på hode og muml å gå videre :D Vist han ikkje er forbanna da så kan eg love deg at han eksplodere enda mer, funker som snus gjore det på kjerringen til fatten for 10 år siden, hon snakker enda ikkje til meg. Så eg fikk det akuratt sånn eg ville ha det :D

Link to comment
Share on other sites

Last ned feks NAVIDA på din antatte smarttelefon. Det er en kartløsning med eiendomsgrenser. Skru den på når du går tur og den følger punktet du er på og zoomer du langt nok inn i "topogaphic" kartene så dukker eiendomsgrenser opp. Normalt er at det er en meter og to på utsiden av veien som hører veieier til.

 

Finn ut nøyaktig hvor grensen går, og la din hund bæsje enda en meter lengre fra veien :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg har hatt hund selv og veit hva ansvar dette innebærer.. og ja!! Der er folk der ute som er redd hunder, og det er svært viktig at vi viser hensyn,

Og når det gjelder hundestøy, så er det ikke særlig bra for godt naboskap..

Skal vi som hundeiere ha og fortsatt ha en god dialog med kommuner og stat så må vi nokk være flinke til å vise hensyn til "alle"

Link to comment
Share on other sites

Først et par ting som ikke er ment til trådstarter.

 

I følge loven plikter man faktisk å ha kontroll på egen hund, også i båndtvangstiden. Jeg har ikke lovteksten her, men den er slik at tradisjonell harejakt virker umulig. Den er ikke ment slik i alle sammenhenger - det er lov å bruke hodet.

 

Eiendomsgrenser er vel uvesentlig her ? Soner mellom vei og eiendomsgrenser (grøfter) har andre funksjoner enn provokasjonsområder.

 

Trådstarter :

 

Slik jeg leser ditt innlegg, er mannen syk på et eller annet vis. Dette kan være redsel.....

Har du forsøkt å prate med vedkommende uten at du har med deg hunden ?

 

Om han er syk på annen måte, og opptatt av å værne det han anser som egen eiendom, er det ikke sikkert at noe nytter. Jeg vet ikke om du er gammel nok til å ha hørt om Sverre Smed i Ytre Enebakk for mange år siden. Han hadde en hagle som ble benyttet mot tre barn.... Jeg ville derfor ikke provosert syke mennesker unødig.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skal du ALTID ha kontroll på hunden din, noe som for de fleste av oss betyr at den må gå i bånd hele året. (Med mindre du har stålkontroll på dyret da...)
Dette er selvfølgelig ikke riktig.

Hundeloven bestemmer generelt at hunder kan være løse når de "blir fulgt og kontrollert på aktsom måte"

Å følge en hund på aktsom måte betyr ikke at man ikke kan slippe den med mindre man har "stålkontroll" på dyret.

Paragraf 4 (som du har hentet ditt sitat fra) har også mer utfyllende tekst. Blant annet står det Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

I praksis vil første setning tilsi at du skal kunne kalle inn hunden når den er på vei mot andre folk, da du aldri kan vite om de godtar det eller ikke. Ergo må man alltid anta at de IKKE godtar at hunden din farer mot dem. I tillegg må man alltid SE hunden, slik at man kontrollerer hva den foretar seg til enhver tid.

Noen vil kanskje si at en slik kontroll (innkalling) er ett minimum, mens ganske mange vil si at det er å ha stålkontroll.

 

Slik trådstarter legger fram problemet synes det svært vanskelig. Om fyren er gal, så er han gal. Men jeg har ingen tro på at ytterligere provokasjoner hjelper. Fortsett luftingen, og bry deg mindre om fyren.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å snakke med han flere ganger, men han er tom. han har diabetes og vi har unskyldt han for dette i flere år, jeg er faktisk siste nabo som har vendt meg mot han, jeg har tilogmed vært litt oppsøkende mot ham for å inkludrere ham. Men det er tidligere. nå er hele nabolaget i ryggen min og jeg fikk støtte meldinger fra hele nabolaget etter hendelsen.

Jeg har også blitt sjekket av politiet. mannen var så gal at han begynte å skjelle på en ny nabo for noen år siden, han var da i politiet og hunden var tjenestehund! så dette var vel litt feil man å skjelle ut, han skjelte også ut noen andre unger oppi gaten og det var også feil unger å skjelle på for faren til den ene jenta er også politi :)

Og til min gærne nabo uflaks var det disse to jeg hadde snakket med når jeg var på lufteturen, så jeg viste de sto ute i det gærningen begynte å rope å skjelle å dytte på meg, så jeg var også høyrøstet tilbake. så det var flere naboer som hadde hørt det og ropet på de, så de to sto 50 m unna og så på for å se hvordan det eskalerte :lol:

 

Jeg går som sagt alltid med hunden i bånd og når han kom ettermeg rygget jeg unna og ba ham trekke seg tilbake for jeg kunne ikke garantere hvordan hunden ville reagere når han sto helt oppe i ansiktet på meg og dyttet meg.

Det blir nok lufting i veikanten rundt den svingen fremover. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom han stadig er sterkt truende og aggressiv mot barn som oppfører seg bra, hadde jeg anmeldt han hver eneste gang han hadde vært det.

Og dette er noe politiet burde ta veldig alvorlig.

 

Som voksen hundeeier, hadde jeg bare sørget for å lufte bikkja rett forbi eiendommen hans hver eneste dag.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan politiet egentlig gjøre? Tilsnakk blir nok som å skvette vann på gåsa, og så lenge han ikke går til fysisk angrep på noen vil det ikke bli en prioritert sak. Og hva om det blir en bot eller en dom (2-3 år frem i tid), hva da? Tror du han blir mindre gal av det? Sannsynligheten for at han inntar offerrollen er mye større enn at han skjerper seg...

 

Jeg sier ikke at man ikke skal prøve, men man må ha realistiske forventinger. Det enkleste er å la fyren få viljen sin så langt som mulig, hvis ikke må en sette hardt mot hardt. Ved å ikke la seg kue vil man lett eskalere konflikten til et punkt hvor dritten treffer vifta, men en må da også være forberedt på å håndtere konsekvensene av dette.

Link to comment
Share on other sites

Før og kanskje nå så kalte vi slike personer for "sinna-gærne". Det kunne være spennede å erte slike for oss guttonger, og på den måten fikk de selv anledning til å utløse sin agressjon, og få god følelse en liten stund. Selv om man ikke føler seg noe psykisk bedre eller lettere etter et utbrudd, så kan det nok oppleves som fysisk forløsende for kroppen (et kort øyeblikk) å få ut den spenningen som eksisterer i kroppen rett før et utbrudd.

Dessverre var ikke vår erting noen varig kur, personens underliggende problem (depresjon eller hva vet nå jeg) forble ubehandlet. Alt lar seg ike fixe heller.

Det er mange som kunne trenge hjelp med ulike problemer og ikke får det, jeg tror konfrontasjon og juss bare gjør saken verre. Kommunen helse avdeling kan kanskje gi vegledning..

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke mye politiet kan gøre med det annet enn å prate med mannen i første omgang.

Det er noe helt annet om han bare velger å ignorere politiets samtaler med han og fortsetter som før ovenfor barn.

Man kan også kontakte barnevernet om mannens handlinger/oppførsel ovenfor barn er så alvorlig at man frykter for barnas sikkerhet og/eller at han påfører dem stor frykt.

 

Det beste er selvsagt om man tar videopptak med et videokamera eller en mobiltelefon av hans handlinger.

Så kan man bare forklare for mannen om han spør hvorfor, at man gjør dette for å kunne vise hans oppførsel til politiet.

 

Jeg er fullt klar over at mange vil ungå bråk omtrent for enhver pris, og jeg respekterer deres valg.

Jeg derimot, vil aldri i verden akseptere at en person skal få terrorisere et nabolag, og da spesielt barn, og har overhode ikke noe problem med å konfrontere slike personer.

 

Om mannen virkelig er psykisk syk, blir han i alle fall ikke noe friskere av at man lar han ture frem som han vil.

Og da er det virkelig ingen tvil om at politiet og eventuelt andre bør involveres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullt klar over at mange vil ungå bråk omtrent for enhver pris, og jeg respekterer deres valg.

Jeg derimot, vil aldri i verden akseptere at en person skal få terrorisere et nabolag, og da spesielt barn, og har overhode ikke noe problem med å konfrontere slike personer.

 

Enig, det finnes ingen fasit. Folk må selv få velge om de kan akseptere et slikt "terrorvelde" eller om de vil stå i mot, det er bare viktig å vite hva man går til. Om du lar det gå til håndgemeng så er det greit nok, men som våpeneier tar du en ekstra risiko. Om DU blir anmeldt for vold er et midlertidig beslag nesten garantert i disse tider, selv om du har vitner på at du ble angrepet og kun forsvarte deg. Politiet liker ikke slike konflikter og har nok lett for å se på begge parter som like skyldige, tross alt valgte du å ikke gi deg.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skal du ALTID ha kontroll på hunden din, noe som for de fleste av oss betyr at den må gå i bånd hele året. (Med mindre du har stålkontroll på dyret da...)
Dette er selvfølgelig ikke riktig.

Hundeloven bestemmer generelt at hunder kan være løse når de "blir fulgt og kontrollert på aktsom måte"

Å følge en hund på aktsom måte betyr ikke at man ikke kan slippe den med mindre man har "stålkontroll" på dyret.

Må si meg uening Hamsun. Den paragrafen kan regnes som på linje med veitrafikklovens §3. Det betyr i praksis at dersom du kræsjer har du gjort noe galt og dersom du ikke kræsjer er det ingen som bryr seg. Hvis du har en hund du ikke kan stoppe fra å ruse frem til folk eller som du ikke kan stoppe dersom den får øye på en katt i nabolaget og løper etter denne til hunden er ute av synet, da MÅ du ha den i bånd. Jeg kaller det stålkontroll hvis du kan kalle tilbake hunden din når den har fått øye på en katt. Det er de aller færreste som har denne kontrollen. De som går med hunden sin løs (og det gjør jeg selv, så ofte jeg kan), risikerer noe. Nemlig at dersom hunden din finner på noe faenskap når du lufter den løs, ja da har du ikke fulgt den aktsomt og du har brutt bestemmelsen.

Link to comment
Share on other sites

Reagerer han på hund på vei? Eller kanskje hund i veikant/grøft?

Med andre ord: Tror vedkommende at han eier veikanten?

 

I fall det siste, kan man kanskje sørge for å få slått ned ett par merke pinner i eiendomsgrensen.

 

Han mener jeg er respektløs som lufter hungen/ går forbi huset hans.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullt klar over at mange vil ungå bråk omtrent for enhver pris, og jeg respekterer deres valg.

Jeg derimot, vil aldri i verden akseptere at en person skal få terrorisere et nabolag, og da spesielt barn, og har overhode ikke noe problem med å konfrontere slike personer.

 

Enig, det finnes ingen fasit. Folk må selv få velge om de kan akseptere et slikt "terrorvelde" eller om de vil stå i mot, det er bare viktig å vite hva man går til. Om du lar det gå til håndgemeng så er det greit nok, men som våpeneier tar du en ekstra risiko. Om DU blir anmeldt for vold er et midlertidig beslag nesten garantert i disse tider, selv om du har vitner på at du ble angrepet og kun forsvarte deg. Politiet liker ikke slike konflikter og har nok lett for å se på begge parter som like skyldige, tross alt valgte du å ikke gi deg.

 

Jeg kommer aldri til å være den som eskalerer situasjonen, eller tar første slaget, men det har gått så langt at å fortsette å ignorere gjør barer han til en "vinner" Jeg har jo vitner på hans oppførsel og truende adferd, og det av tjeneste menn og truende mot tjeneste hund, så tror ikke han ville kommet særlig langt hvis han begynner å ta det lenger.

Jeg har snakket med mange på boligfeltet og vi er vel enige om at han må bli såpass provosert at han gjør stor nok feil så vi får anmeldt han :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Mannen er ca 45 år og flyttet rett fra guttrommet hos moren, til han bygde hus her på feltet for 6 år siden. jeg hører folk som kjenner familien hans at han og søstra var store terrorister på skolen når de var små, så det ligger nok langt inne hos han.

Det er kjempesynd med slike folk på et boligfelt, her på feltet er det folk i alle alder, alt fra godt voksne med unger som har flyttet ut til yngre småbarnsforeldre.

Jeg lurer på om jeg skal sende han et brev der jeg oppfordrer han til å komme personlig og gi en unskyldning for oppførselen sin, mot at jeg da ikke kommer til å lufte hunden min 4 ganger daglig rundt svingen der tomten hans er, noe som han ikke kan nekte meg :P

Link to comment
Share on other sites

Bare sørg for at den som da får det til å sprekke ikke nødvendigvis har verken våpen eller hund, så ikke noen blir fradømt en viktig del av livet sitt.

 

Finn en litt fandenivoldsk tenåring som tåler en trøkk, og sørg for å filme.

 

Jeg har såpass god dialog med politiet i denne saken at jeg er ikke redd for hva som skjer, jeg blir nok ikke fratatt noe så lenge det ikke er noe av dette i bruk :wink:

Det var hunden jeg var redd for når han kom helt inn på meg og truet meg, som jeg sa til han at jeg vet ikke hvordan hunden kan reagere!

Link to comment
Share on other sites

vi er vel enige om at han må bli såpass provosert at han gjør stor nok feil så vi får anmeldt han :twisted:

Da er du med på å eskalere situasjonen. Jeg sier ikke at det er feil, men du bør ikke late som om du ikke er en aktiv part hvis du driver konflikten videre. Jeg vet det er urettferdig, men i slike saker er det lett for politiet å ty til skylddeling fremfor å grave i et tonn med udokumenterte påstander fra begge sider. Og ikke tro at at et straffbart forhold man kan anmelde ham for automatisk vil løse problemet, slike saker blir sjelden høyt prioritert og det er uansett grenser for hva politi/rettsapparatet kan gjøre. Det viktigste er kanskje å få "noe" på mannen først så evt fremtidige motanmeldelser etc ikke vil føre frem, hvis han allerede er dømt for trusler etc vil han ha liten troverdighet så lenge det blir påstand mot påstand.

 

At han har bygd hus er et problem, det er lett å få et sterkere eierforhold til noe man har bygd selv fremfor noe man har kjøpt. Det gjør det mindre trolig at han vil flytte ut frivillig, og det vil nok uansett kreve tiltak som kommer over i terrorisering. Og da må en også forvente at personen kan svare med samme mynt.

Link to comment
Share on other sites

....., men jeg vurder å ta med bearspray en min når ....lol:

 

@kimveg: Regner med at du da har politimesterens tillatelse ti å besitte "bearspray" ...hvis ikke er dette et brudd på våpenloven som vil kunne gi bøter og tilbakekall av våpenkort.

 

Videre klarer jeg ikke helt å tro din beskrivelse av situasjonen med naboen... Nabokonflikter har ofte (alltid) langt flere sider og nyanser enn det du beskriver.

 

Trolig kommer du mye lengre med naturlig høffelighet, hunden i bånd og ikke la deg provosere av mulig noe plagsom adferd fra naboen.

 

Anmeldelser og motanmeldelser vil i slike situasjoner aldri gavne deg som våpeneier/ hundeeier.

 

Sikkert frustrerende for deg med det du opplever som en plagsom nabo...men er su sikker på at du ikke tidvis slipper bikkja ut om kvelden for fri lufting osv....OFTE er begge parter skyld i slike konflikter.

Link to comment
Share on other sites

Videre klarer jeg ikke helt å tro din beskrivelse av situasjonen med naboen... Nabokonflikter har ofte (alltid) langt flere sider og nyanser enn det du beskriver.

...

OFTE er begge parter skyld i slike konflikter.

 

Er du heeeelt sikker på at du ikke er politi? Dette er nøyaktig den responsen jeg forventer av de :wink:

 

Neida, skal ikke erte deg. Og du har helt rett i at de fleste konflikter skyldes to parter. Men alle? Mener du virkelig at krakilske skrullinger som det beskrives her ikke eksisterer i det hele tatt?

Hvis beskrivelsen her er nogenlunde korrekt er det snakk om én person som har et helt nabolag mot seg, ikke to kranglefanter som burde komme seg ut av barneskolemodus.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser det her er jeg veldig glad for at jeg ikke har en fremtid i et boligfelt. Hører mange sier bønder krangler om eiendomsgrenser osv, men de største eiendomskongene som teller millimetere tror jeg har rundt omkring 1daa..

 

Naboen fra "helvete" dukker dessverre opp fra tid til annen, noe du har oppdaget. Når man kjøper hus burde man egentlig være like nøye med research om naboer som tilstandsanalysen på huset..!

 

Hva gjør man så med slike naboer?

 

Det er egentlig bare to valg når ting er fastlåst:

 

1. Flytte...

2. Håpe at naboen flytter.

 

Dersom situasjonen er såååå ille som du beskriver, så er det nok det der det koker ned til, dessverre.

 

Jeg forstår det slik at dere har koblet politiet inn i dette?

 

Dersom alle naboer, hver for seg!!, retter en anmeldelse om truende adferd, og at dette utgjør et stort problem for nabolagets trivsel, så må vel politiet kunne komme med en form for reaksjon? Et slags forbud mot å ta kontakt med deg og de andre det gjelder f.eks.? Sørge for at han holder seg innafor "skigar´n" sin med kontrollbehovet...

 

Har også hørt om at man på bygda har tydd til mer håndfaste grep mot slike, noe som i neste omgang har ført til at "problemelementer" flytter, men slikt skal man ikke oppfordre til her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

....., men jeg vurder å ta med bearspray en min når ....lol:

 

@kimveg: Regner med at du da har politimesterens tillatelse ti å besitte "bearspray" ...hvis ikke er dette et brudd på våpenloven som vil kunne gi bøter og tilbakekall av våpenkort.

Har i mellomtiden sjekket opp dette med bjørnesprayen, den er tatt med fra Canada, jeg har vært der en rekke ganger og har ikke alltid vært enkel å få tak på der føre man reiser ut i bushen, så den har jeg reist med flere ganger, men fikk nå beskjed om at den var søknadspliktig i norge, så nå er det kanskje noen politistudenter som får testet den, jeg leverte den inn for å ikke ha noen ulovligheter på meg :)

Videre klarer jeg ikke helt å tro din beskrivelse av situasjonen med naboen... Nabokonflikter har ofte (alltid) langt flere sider og nyanser enn det du beskriver.

Her er det mange sider, men alle vender seg mot han

Trolig kommer du mye lengre med naturlig høffelighet, hunden i bånd og ikke la deg provosere av mulig noe plagsom adferd fra naboen.

Har alltid vært høfflig frem til et punkt, jeg prøvde tilogmed å inkludrere fyren, lederen av velforeningen var og snakket med han for noen år siden også. Men nå har det gått så langt at Mr nice har lagt seg :)

Anmeldelser og motanmeldelser vil i slike situasjoner aldri gavne deg som våpeneier/ hundeeier.

 

Sikkert frustrerende for deg med det du opplever som en plagsom nabo...men er su sikker på at du ikke tidvis slipper bikkja ut om kvelden for fri lufting osv....OFTE er begge parter skyld i slike konflikter.

Jeg er 100% sikker på at jeg ikke slipper hunden ut på fri lufting, da hadde det ikke vært katter inærheten og bikkja hadde vært over alle hauger. samt jeg vet og innrømmer at jeg ikke har nok dressur til å stole på innkalling inne på et boligfelt, på jakt/ettersøk har jeg kontroll men ikke på boligfeltet

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om at man på bygda har tydd til mer håndfaste grep mot slike, noe som i neste omgang har ført til at "problemelementer" flytter, men slikt skal man ikke oppfordre til her på kammeret.

 

Det må i det minste være absolutt siste alternativ og adferden må være rimelig ekstrem før man kan forsvare noe slikt. Og da blir det plutselig litt mer aktuelt å flytte selv for å slippe å ty til slike midler, selv om det ikke er rettferdig. Å aktivt gå inn for å skade eller plage et menneske er en terskel de fleste har store problemer med å krysse, og godt er det. Å flytte selv kan tolkes som et nederlag, at man lar den andre parten vinne, men hva så? Er det ikke en seier i seg selv å ikke la synke ned på det nivået?

 

Jeg står litt med ett bein i hver leir. På den ene siden er jeg veldig lite villig til å la andre herse med meg, men samtidig har jeg såpass lite ønske om langvarige konflikter at jeg gjerne kjøper meg fri fremfor å la slike folk trekke meg ned på deres nivå.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser det her er jeg veldig glad for at jeg ikke har en fremtid i et boligfelt. Hører mange sier bønder krangler om eiendomsgrenser osv, men de største eiendomskongene som teller millimetere tror jeg har rundt omkring 1daa..

Naboen fra "helvete" dukker dessverre opp fra tid til annen, noe du har oppdaget. Når man kjøper hus burde man egentlig være like nøye med research om naboer som tilstandsanalysen på huset..!

Hva gjør man så med slike naboer?

Det er egentlig bare to valg når ting er fastlåst:

1. Flytte...

2. Håpe at naboen flytter.

Dersom situasjonen er såååå ille som du beskriver, så er det nok det der det koker ned til, dessverre.

Jeg forstår det slik at dere har koblet politiet inn i dette?

Dersom alle naboer, hver for seg!!, retter en anmeldelse om truende adferd, og at dette utgjør et stort problem for nabolagets trivsel, så må vel politiet kunne komme med en form for reaksjon? Et slags forbud mot å ta kontakt med deg og de andre det gjelder f.eks.? Sørge for at han holder seg innafor "skigar´n" sin med kontrollbehovet...

Har også hørt om at man på bygda har tydd til mer håndfaste grep mot slike, noe som i neste omgang har ført til at "problemelementer" flytter, men slikt skal man ikke oppfordre til her på kammeret.

 

Vi kjøpte tomt og bygde føre han, det skjer ikke at vi flytter. hele nabolaget vil spytte inn penger å kjøpe huset hans bare for å bli kvitt han. vi får bare se hva han gjør utavseg. alle med hunder på feltet kommer bare til å fortsette slik vi alltid har gjort og gjerne litt mere rundt svingen ved tomten hans :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg venter på, å kunne bruke selvforsvarsparagrafen, når episoden var sto politimannen 50 meter unna og ventet på hva som kom til å skje. mne jeg kommer som sagt aldri til å ta første skrittet vidre fra hva han gjør. Politimannen ringte meg opp etter hendelsen der jeg forklarte han foranledningen og det han ikke hadde fått med seg, så vi får let time show :)

Link to comment
Share on other sites

Ser noen foreslår flytting som løsning. Husk på at det kan være mye å tape på salg av bolig når man har et slikt element i nabolaget. Jeg kjenner til en dame som tapte 160.000 på en leilighet pga. en bråkemaker i naboleiligheten. En gang jeg skulle selge et hus fikk jeg en nabo på besøk. Han sa at herr Kjent Bråkebøtte hadde vært på visning. Nabolaget lovte å betale mellomlegget ned til nest høyeste bud hvis han vant budrunden :mrgreen:

 

Viggo

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Man skal vel være glad naboen ikke har en slik hobby..

 

" target="_blank

Det er sant :D men han spilte i band tidligere, men de siste åra har jeg ikke sett eller hørt noe mere. De orket vel ikke fyren. Det er godt junior har overtatt nitro bilen. Og flere andre gutter i nabolaget har. Jeg tenker jeg skal sponse de litt med fuel jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

@kimveg: Mulig jeg forstår deg feil, men slik du skriver så fremstår du både provoserende, truende og med klare ulovligheter...

 

Husk at dette er ett åpent forum, og slike signaler du kommer med her som åpenbart er ulovlige mot din nabo gavner ikke deg og ikke forumet.

 

Også historien din om pepper/ bjørnesprayen er ikke (rettslig) troverdig... :wink:

 

Godt råd er å roe det ned, overse din nabo og nyt vårværet :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd! Ingen navn er nevnt, heller ingen sted, og for alt jeg vet kan dette da være en fiktiv historie, eller jeg som hater hunder og er grinebiter :wink:

Jeg er alltid rolig og lungd, så jeg håper bare den "fiktive" naboen også roer seg 8)

Link to comment
Share on other sites

@kimveg: Mulig jeg forstår deg feil, men slik du skriver så fremstår du både provoserende, truende og med klare ulovligheter...

Husk at dette er ett åpent forum, og slike signaler du kommer med her som åpenbart er ulovlige mot din nabo gavner ikke deg og ikke forumet.

Også historien din om pepper/ bjørnesprayen er ikke (rettslig) troverdig... :wink:

 

Jøye meg.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

kimveg skreiv: "Anmeldelser og motanmeldelser vil i slike situasjoner aldri gavne deg som våpeneier/ hundeeier."

(Det var "grevlingen1" som skrev dette til "kimveg". Jegermeistern.)

 

Der tror jeg du tar feil. Kort fortalt: Har skjedd meg, å fikk råd av politiet å skrive ned all info om når trakasering skjedde på et ark. dato- kl- hvor- å hva- som skjedde. Detta ble leveret til politiet etter en stund å nabo fikk besøkelse forbudt og fikk streng beskjed om å holde seg langt unna meg. Ellers vanket det strenge reaksjoner (bøter osv.) fra politiet sin side. Å skal si det ble stille fra naboen gitt :mrgreen::lol: som til slutt flyttet. Har nå helt vanlige hyglige naboen på alle kanter.

Link to comment
Share on other sites

Nabokrangler er aldri gøy, det kan jeg skrive under på (de flyttet heldigvis til slutt ;) )

 

Det er ikke lurt, eller lov, å drive på med "forberedelser" til at det skal klikke for noen. Men hvis fremstillingen over er korrekt mener jeg dette må være noe nabolaget kan ta opp med mannen på fellesen. Det er lov å snakke til folk.

 

Å skulle overse folk som tyr til håndgripeligheter syns jeg blir feil. Man skal ikke tåle alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...