Jump to content

Muggdannelse under mørning


Jeger

Recommended Posts

Ifuktig vær har jeg av og til opplevd at det har dannet seg antydninger til mugg på kjøtt som har hengt til mørning. Jeg har brukt å tørke dette av med eddik, og evt skjært vekk det verste. Kjøttet har blitt helt OK, men er det virkelig OK å spise slikt kjøtt? Noen som har kunnskap om dette? Jeg kjenner til at mugg kan danne mykotoksiner, og at det beste naturligvis er å unngå muggdannelse.

I går skar jeg ned et reinsslakt, og det hadde dannet seg muggflekker flere steder. Jeg vasket bort med eddik, pakket inn kjøttet, og la det i fryseren. Kan jeg spise dette, eller har jeg 50 kg med reveåte?

Link to comment
Share on other sites

Det møreste kjøttet jeg har smakt var fra en elg som var tilnærmet grønn på utsida når den omsider ble nedskjært.

 

Men i samme slengen - vil ikke luftsirkulasjon være optimalt for mørninga? Jeg har ei vifte som bruker å stå på stua når det er på det varmeste om sommeren. Vurderer sterkt å ta den med til slakteriet elglaget bruker, for å få en liten trekk rundt skrottene. Så lenge en får ei god tørkehinne på skrotten kan den jo i praksis henge til kjøttet renner av beina...

Link to comment
Share on other sites

Ikke farlig med mugg, og jeg har samme erfaring som jibrag.

 

Er det dårlig ventilering/trekk i bygget der elgen henger blir det fort mugg. Elgen bør henge et sted og tørke litt før den kan plasseres på et kjøligere sted. følg nøye med om det blir mugg.

 

vi har kjøleanlegg og har gjort brølere med å henge dyret direkte inn her før den har tørket.da blir det garrantert mugg.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig luftsirkulasjon kombinert med fuktig vær og i overkant blodslått kjøtt var i hvert fall ikke gunstig for denne reinsbukken. Jeg vil tro at bruk av ei vifte vil kunne bidra til god tørkehinne raskere, og det vil jeg bruke heretter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært kritisk til å stappe i meg kjøtt med muggsopp i. Etter det jeg har lært, danner muggsopppen lange tråder inn i kjøttet, og skal ikke være så bra å spise.

 

Jeg opplevde det samme et år, Etter at jeg hadde bært meg skakk og kjørt milevis, endte jeg opp med et muggent slakt. Jeg kontaktet en slakter jeg kjenner, som kom og så på kjøttet. Anbefalingen var krystallklar: "Dette kan ikke reddes. Kast det. Ikke gi det til bikkjene engang." Slakteren sa at det kan være mulig å redde muggent kjøtt om kjøttet ikke er blitt for hardt angrepet. Men som regel går det gæli når skaden først er skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om små flekker rundtom, så er det ikkje problem. Det er saltvann og børste/svamp, og bytte vatn et par gonger, så er kjøttet bra det. Det hadde kanskje ikkje bestått ein test hos Mattilsynet, men kroppen din har ikkje vondt av det.

 

Men er heile dyret omtrent dekka med mugg, så ville eg nok ha kassert det.

 

Vifte er ein kjempefordel, sirkulering av luft, gjer at du fortere får hinne på dyret, og då slepp du det problemet. Einaste kan være inni tarmkanalen bak i dyret, og inni bryskassa. Men bruker du pinne og sepererer i brystkassa, så går dette normalt bra.

 

Og, dei fleste i frå gammalt av, turde ikkje å henge dyret alt for lenge, men 40 døgngrader er i grunn minimum av mørningstid. Alt etter temperatur, men opptil 60 er normalt ikkje problem, og då har du kjøtt du kan spise med skjei...

Link to comment
Share on other sites

Reinskjøtt skal henge til det blir grønt... sa gamlingen på jobben en gang til meg... :lol: Akkurat det utsagnet tok jeg med en klype salt, men kjøttet skal henge lenge og godt, og litt muggdannelse gjør ingen skade.

Har også hørt noe om at muggsoppen ikke trenger inn i kjøttet med sporer. Ikke sikker på dette, men det er ihvertfall stor forskjell på muggsopp på gammelt brød og mugg på kjøtt. Brød blir raskt gjennomtrekt med soppsporer når det først kommer. Med kjøtt mener jeg det er annerledes...? Mener det er bare å fjerne mugg på overflata så er det godt nok, ihvertfall innenfor visse grenser.

Link to comment
Share on other sites

Er det så farlig å spise muggsopp da? Trodde det var mest til skade for luftveiene, altså du kan bli forferdelig sjuk av å få det i lungene. Men trodde ikke det er så farlig i fordøyelsessystemet?

Er vel forskjell på ulike muggsopper også. Hvorfor spiser folk muggost foresten?

Link to comment
Share on other sites

I mange moderne hus er det no blitt vanlig med små kjølerom. Mange jegerar heng frå seg viltkjøt på slike kjølerom. Mi erfaring er at det blir for fuktig på slike små rom. Vifte er eit alternativ for å få det tørrare,men det er ikkje alltid så lett å få til i praksis pga plasshensyn eller andre ting. Er det andre ting ein kan gjere for å unngå fuktigheit? Eg har høyrt om noko som heiter tørrball som visstnok skal tiltrekke seg fuktigheit, er det nokon som har erfaring med dette? Eller kan det vera helseskadelig å bruke i forbindelse med mat?

Link to comment
Share on other sites

har mørnet hjortekjøtt noen år i kjølerom og hatt samme tendensen med grønn mugg spesielt

inni skråtten

men ifjor skaffet me oss ein lufttørker og den fungerte heilt fint, ingen mugg :D

men i år prøver me oss med tørking berre halve tiden,

tørkehinnen blei litt i tjukeste laget........ :oops:

kjøttet skal jo mørnes og ikkje tørkes....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk hvite små muggflekker på et rådyrslakt engang. Det hang i garasjen i litt fuktig vær..

Etter en rundem ed eddikvann og klut var det borte. Jeg spurte en som er utdannet innen ernæring og matvarer generelt, og han mente det ikke var noen fare. Det blir jo varmebehandlet. Dessuten var muggen hvit. Ikke den grønne varianten, om det har noe å si?

 

Sånn på generelt grunnlag mener jeg at folk idag er overhysteriske mht matvarer, best-før datoer mv....

Link to comment
Share on other sites

Se på Pata Negra skinke som henger i 30måneder de har ofte mye mugg og den betaler man mye for. Det var noe info om mugg relatert til skinke på nettet, men fant ikke igjen siden.

 

Tror uansett litt mugg på utsiden gjør ingenting, men man trenger jo ikke spise selve muggen, den skjærer man bort.

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell mellom kontrolert dyrkete bakteriekulturer (Muggost). Og ukontrolert vekst på kjøtt. Noen bakterier er Veldig mye slemmere en andre.

 

Viktig å holde snørr og barter hver for seg:

 

Mugg og bakterier er to forskjellige ting, selv om det er riktig at muggost også inneholder "kontolerte" bakteriekulturer og at noen bakterier er slemmere enn andre så har ikke de to tingene noe med hverandre å gjøre.

 

Ellers er min erfaring også at litt muggflekker ikke er så farlig hvis de blir tatt i tide. Det som imidlertid er helt sikkert er at mugg er en indikasjon på ikke helt optimale mørningsforhold pga dårlig tørkehinne/for høy luftfuktighet.

Der det er størst sjanse for mugg er på snittflatene hvis du har åpnet bekkenet/skilt lårene og langs snittflatene på brystbeinet. Men har også sett små flekker ellers på dyret hvis foholdene er dårlige nok.

Link to comment
Share on other sites

:lol: . Kom til å tenke på en situasjon for endel år siden. Jeg skjøt en reinsbukk i Snøhetta og bar kjøtt til krampa tok både meg og daværende samboer. Denne skrotten ble hengende på et kjølerom hvor vifta var defekt. Klamt og jækelig ble det der også. Jeg måtte bort et par dager og ingen tenkte på bukken min. Når jeg kom tilbake og åpnet døra til kjølerommet luktet det, etter min nese, litt uggent og det var hvit mugg på store deler av slaktet. Jeg ringte i forskrekkelse min far og fortalte med gråtkvalt stemme hva som hadde skjedd med bukken min. Han slapp det han hadde i henda på jobb, kom sporenstreks ned til meg, åpnet døren til kjølerommet og utbrøt: "Ahhhh, nydelig! Skjær den ned og nyt". Det var en tanke grønskjær i deler av kjøttet, og jeg var meget skeptisk. Men, jeg har aldri spist bedre kjøtt og jeg sitter her og skriver på tastaturet den dag i dag. Er veldig oppegående og strøk ikke med. Snarere tvert imot. :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell mellom kontrolert dyrkete bakteriekulturer (Muggost). Og ukontrolert vekst på kjøtt. Noen bakterier er Veldig mye slemmere en andre.

 

Viktig å holde snørr og barter hver for seg:

 

Mugg og bakterier er to forskjellige ting, selv om det er riktig at muggost også inneholder "kontolerte" bakteriekulturer og at noen bakterier er slemmere enn andre så har ikke de to tingene noe med hverandre å gjøre.

 

Ellers er min erfaring også at litt muggflekker ikke er så farlig hvis de blir tatt i tide. Det som imidlertid er helt sikkert er at mugg er en indikasjon på ikke helt optimale mørningsforhold pga dårlig tørkehinne/for høy luftfuktighet.

Der det er størst sjanse for mugg er på snittflatene hvis du har åpnet bekkenet/skilt lårene og langs snittflatene på brystbeinet. Men har også sett små flekker ellers på dyret hvis foholdene er dårlige nok.

 

 

Innlegget mitt var en komentar til det som sto over mitt innleggg.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en elg hengende litt lenge for 3 år sia, den blei lodden inni før vi skar den ned,

vaska litt med ei fille og saltlake, beste elgkjøtt jeg har spist, så mørt at det kunne tygges med aulokkan :wink:

Huska jeg solgte noe ytrefilet av den, og han som kjøpte ville ha mer dagen etter.

 

80 - 100 døgngrader er passende mørningstid for elgkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...