Jump to content

Dugg i kikkerten - hva nå?


johan

Recommended Posts

På reinsdyrjakta ble det en del regn (ikke rein…) den ene dagen, og jeg så dagen etter at det hadde kommet noe dugg i kikkerten. :-(

Tabben var nok å ta med kikkerten inn i teltet etter at den hadde ligget til bløt i noen timer først. Men men, gjort er gjort… :evil:

Problemet var mest synlig tidlig dagen etter. Da kunne en se at det var et grått lag av dugg på innsiden av objektivet. Etter hvert ble det varmere, og en så egentlig ikke noe til dugget om en kikket mot et punkt langt vekk fra sola. Om en derimot kikket mer i retning mot sola ble bildet helt grått! Motlysegenskapene var så som så.

Utover dagen syntes jeg det ble bedre, og dagen etter var kanskje problemet enda mindre. Men jeg synes det virket som om motlysegenskapene var blitt litt gråere.

Jeg tror ikke kikkerten er nitrogenfylt, men den er såkalt "værbestandig" og har en gummiert overfalte. Det er flere små skruer i kikkerten, slik at det virker som en kan kunne skru den opp. Jeg har tilgang på et varmeskap, slik at jeg kan tørke den opp.

Er det noe å vurdere? Er det andre råd?

Link to comment
Share on other sites

Har du først fått dugg i kikkertsiktet, klarer du ikke å det ut ved å legge det i et tørkeskap. Kikkerten din har en defekt som gjør at det kommer fukt inn i siktet, det må repareres. Altså demonteres, tørkes, monteres sammen og gjøres tett.

 

De som er best på dette i landet er Nittedals optiske, du treffer de på tf 670-75462.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo legge den i steikovnen på undervarme og det minste antall grader, så ordner jo det seg hvis du får ut en skrue, så dugget kommer ut, men dette er jo et problem som vil gjenta seg hver gang det er drittvær. Jeg har vært i dine sko, og prøvd dette, og det er jævlig kjipt.

 

Jeg tror jeg ville vurdert en ny kikkert. Jeg har Jahtijakt 2.5-10x50 med lys. Dette er min 1. sesong med denne, så jeg skal ikke sitte her og anbefale den, men jeg har nå vært ute i ganske mye regn og dritt vær, og er så langt veldig fornøyd. Og den funker lenge etter at øya mine ikke ser mer på kvelden. Den koster 998,- + evt. frakt.

 

Du kan jo også kikke på div. andre til rundt 2500,- og oppover som har blitt anbefalt her inne. F.eks. Leupold, Zeiss, Meopta osv. Jeg har handla etter lommeboka, og har fått mye pepper for at jeg har kjøpt et drittsikte. Ikke bare her inne, men i det sivile liv også. Kanskje har jeg det, men da har jeg ihvertfall bare kasta bort 1000,- og det kan jeg leve med :D

Link to comment
Share on other sites

denne historien burde lagt som prioritet i optikkammeret! Det kan bli svært dyrt å kjøpe billig! Kenneth, om du skal på reinsdyrjakt kan du ha kastet bort 6-7tusen. Kjøp et anerkjent merke, mye billig veldig bra i usa!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Før kjøpte jeg alltid billige kikkerter og kikkertsikter, har sluttet med det, holder meg nå til Zeiss, og det virker kan jeg forsikre. Jeg har fortsatt noen de rimelige kikertsiktene på noen børsene, de gjør en helt greit jobb for all del.

 

Men som sagt tæring etter næring er noe alle forstår........ :)

 

 

Mvh

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...