Jump to content

Jakt og fargeblind


newbie_

Recommended Posts

Hei,

Jeg har i noen år hatt lyst til å ta jegerprøven for å drive med rypejakt, men er rød-grønn fargeblind. Det er mulig at dette er et dumt spørsmål, men jeg er usikker på hvordan det er å dra på jakt når man er fargeblind.

Noen fargeblinde her som kan svare på det?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Syns ikke det er noe dumt spørsmål. Jeg tror at det betyr svært lite så sant du ser godt ellers. Du ser foreksempel rådyret veldig godt og vet hva det er, da tror jeg neppe fargesansen betyr noe som helst. Velkommen i forumet foresten. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke fargeblind, men skulle ønske jeg hadde vært det... :lol: Erfaringen til noen av mine jaktkompiser som er fargeblinde er at det SER bevegelser bedre, og bedre i dårlig lys. Forklaringen er enkel; I øynene sitter "tapper" og "staver" nå husker ikke jeg hva som ser hva, men de ene er mer følsomme for bevegelse og mørke, de andre for farge. De som er fargeblinde har mindre av typen som ser farge, ERSTATTET av de som ser bevegelse og mørke.

 

Kombinasjonen fargeblind/jeger er :D:D:D

 

Det er min erfaring fra fargeblinde jegerbrødre

Link to comment
Share on other sites

Hei newbie_

 

Jeg er rød/grønn fargesvak, det var kun et fåtall som er ordentlige fargeblinde, selv om vi bruker ordet "fargeblind" i dagligtale. Nå har ikke jeg jaktet ryper (de med fjær) så det kan jeg ikke uttale meg om. Men ellers er det ingen problemer. Bare å sette igang med jegerprøve!

 

Har dog et synspunkt som jeg ikke har sett nevnt noen som helst sted. Og det er når jaktlag har krav om å gå med rød hatt, røde bind på armen etc.... Dette kan være helt bortkastet for en som er rød/grønn fargesvak. Har enda ikke fått ut den berømlige finger'n til å ta dette med f.eks NJFF

 

Beste hadde vært de oransje lue/hatt/bind, hvertfall for oss som er rød/grøn fargesvak.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer som HS sier - fargeblinde/svake har lettere for å se fargekamuflerte objekter enn oss med fullt utrystet syn. Dette er dokumentert, og under andre verdenskrig var det en fordel å ha fargesvake til å analysere flyfoto for de så mønster på steder andre ikke klarte. I jaktsituasjoner er det også en kjempefordel!

 

Bamrud fortalte meg en liten historie; En som hadde skutt et dyr og trodde han hadde bommet fordi han ikke så noe søl fra stedet dyret hadde stått. Sannheten var jo at det lå blod over alt, men at fyren som var fargesvak ikke klarte å se det på gresset. En liten pris å betale for bedre jaktsyn vil jeg påstå ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rød/grønn/brun fargeblind eller fargesvak som Poacher sier.

Og finne en blod-dråpe på bakken er bare å glemme, kanskje hvis det detter på noe lauv men da må jeg ned på alle fire.

Tyttebæra som Egil nevnte ser jeg ikke fargen på, men etter å ha nistirra ned i lyngen noen sek. så ser jeg noen runde saker som etter mer stirring begynner å anta rødfarge.

Farger er vanskelige, men konturer og bevegelser ser jeg nok før de fleste på jaktlaget.

Ps. Tyttebæra er det Lerum som plukker.

Link to comment
Share on other sites

Bamrud fortalte meg en liten historie; En som hadde skutt et dyr og trodde han hadde bommet fordi han ikke så noe søl fra stedet dyret hadde stått. Sannheten var jo at det lå blod over alt, men at fyren som var fargesvak ikke klarte å se det på gresset. En liten pris å betale for bedre jaktsyn vil jeg påstå ;-)

 

Skjedde dette under årets bukkejakt i Buskerud :wink: Eller var det en annen hendelse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv rød grønn fargeblind og jeg kan trykt anbefale å ta jegerprøven.Jeg har jaktet i Norge Canada Sør Afrika Namibia og New Zealan nesten uten problemer.Det størse problemet jeg har med å komme meg på jakt nå er at jeg forsøkte å stupe kråke med sykkel på tur til jobb her om dagen å slo skulderen ut av ledd.Så sett i gang

Link to comment
Share on other sites

Hva ser fargesvake i stedefor det som er rødt da? Det kan da vel ikke være sånn at viss jeg er kledd i rødt så er jeg usynelig? Lurer jo litt på dette. Lurer forøvrig også på hvordan blinde vet når de er ferdig å tørke seg etter at de har gjort nummer 2, men det er vel en annen tråd ett helt annet sted :P

Link to comment
Share on other sites

Si meg, leser dere ikke i trådene dere skriver i? Hadde dere gjort det burde det være åpenbart at fargeblinde kun har vansker med å skille mellom enkelte farger (feks rødt/grønt). Det betyr feks at blodflekker i grønt gress ikke er lettere synlig for de enn grønn maling i gress er for personer med vanlig fargesyn.

Link to comment
Share on other sites

Ja de der husker jeg fra sesjonen i militæret, jeg greide alle, også denne :lol::lol:

Lurer litt på en ting, når en fargeblind har skåret seg i finger'n, og blør, ser han da blodet eller kjenner han bare at det gjør vondt? :?:

Tuller du? Selvsagt ser han blodet. En rød/grønn fargeblind har bare problemer med å se forskjell på fargene rød og rønn. For ham/henne ser disse helt like ut. Engang hørte jeg en mann som sa: "Se på det fine røde huset" Men huset var ikke rødt, det var grønt. Etterpå fortalte han meg at han var i tvil om fargen, men tok en råsjanse og satset på rødt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv fargesvak og det å se blod på bakken er nesten bare å gi opp.

Tyttebæra derimot ser jeg med en gang, kanskje fordi jeg kjenner igjen blandene?

 

Bamrud fortalte meg en liten historie; En som hadde skutt et dyr og trodde han hadde bommet fordi han ikke så noe søl fra stedet dyret hadde stått. Sannheten var jo at det lå blod over alt, men at fyren som var fargesvak ikke klarte å se det på gresset. En liten pris å betale for bedre jaktsyn vil jeg påstå ;-)

Nesten riktig, men noen modifikasjoner:

 

For noen år siden skyt jeg et rådyr som tegnet veldig godt for treff, men det hadde utras inn i skogen.

Da jeg senere gikk til skuddstedet for å følge blodsporet måtte jeg bare gi opp.

Tilkalte MR.BAMRUD som fortsatt har synet i behold og han kunne ikke skjønne jeg ikke så alt blodet.

 

Jeg skulle gjerne byttet ut det "ekstra gode" nattsynet med litt ekstra fargesyn.

Hvis jeg ikke ser det jeg skal skyte på uten kikkert så holder jeg allikevel som oftest igjen skuddet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes grader av nyansesvakhet også. Jeg kommer et stykke på disse testene som vi hadde på sesjonen. På bildet over ser jeg feltene der det røde dominerer. Jeg kunne også se hva som ston sånn noenlunde- etter at samboeren fortalte meg det!

Nesten flaut å si det men det første som rant meg i hu var at det var en tegning av en elefant som satt vendt rett mot oss :oops:

Tyttebær og blod ser jeg imidlertid godt så jg er nok ikke av de hardest rammede.

Link to comment
Share on other sites

Hmm,

Jeg er selv fargesvak og det å se blod på bakken er nesten bare å gi opp.

Tyttebæra derimot ser jeg med en gang, kanskje fordi jeg kjenner igjen blandene?

 

Bamrud fortalte meg en liten historie; En som hadde skutt et dyr og trodde han hadde bommet fordi han ikke så noe søl fra stedet dyret hadde stått. Sannheten var jo at det lå blod over alt, men at fyren som var fargesvak ikke klarte å se det på gresset. En liten pris å betale for bedre jaktsyn vil jeg påstå ;-)

Nesten riktig, men noen modifikasjoner:

 

For noen år siden skyt jeg et rådyr som tegnet veldig godt for treff, men det hadde utras inn i skogen.

Da jeg senere gikk til skuddstedet for å følge blodsporet måtte jeg bare gi opp.

Tilkalte MR.BAMRUD som fortsatt har synet i behold og han kunne ikke skjønne jeg ikke så alt blodet.

 

Jeg skulle gjerne byttet ut det "ekstra gode" nattsynet med litt ekstra fargesyn.

Hvis jeg ikke ser det jeg skal skyte på uten kikkert så holder jeg allikevel som oftest igjen skuddet.

 

apropos godt nattsyn,bruker dere fargeblinde jæævli mye penger på batteri til lysdotten i kikkertn? :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

apropos godt nattsyn,bruker dere fargeblinde jæævli mye penger på batteri til lysdotten i kikkertn? :roll::wink:

 

Nei dotten er det ikke vanskelig å se, men jeg skulle gjerne brukt noen kroner på å bytte lysdioden på ICOM laderen. :idea:

Der er det helt umulig å se forskjell på ferdig ladet og under lading.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lysdotten ser vi godt, men kan ikke beskrive fargen.

Men det mest irriterende er batteriladere med lysdiode som skifter mellom rød og grønn.

Jobber som håndtverker og har en god del batteriverktøy og det er noe drit og gå å spørre kollegaer om batteriet er ferdig ladet.

3D-brillene til unga blir også bare latterlig, ser ingen forandring.

Men Astroen er fin, der er det blått lys på ladinga.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på en ting, når en fargeblind har skåret seg i finger'n, og blør, ser han da blodet eller kjenner han bare at det gjør vondt? :?:

 

Dei kjenner at det gjer litt vondt. Men i og med at dei ikkje ser noke gale, so trur dei at det berre er noke dei innbilla seg. Og so blør dei i hjel, fordi dei ikkje får satt på Donaldplaster...

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på en ting, når en fargeblind har skåret seg i finger'n, og blør, ser han da blodet eller kjenner han bare at det gjør vondt? :?:

 

Dei kjenner at det gjer litt vondt. Men i og med at dei ikkje ser noke gale, so trur dei at det berre er noke dei innbilla seg. Og so blør dei i hjel, fordi dei ikkje får satt på Donaldplaster...

jess, det var det jeg visste 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...