Jump to content

Presisjonen forsvannt...moly


HS Precision

Recommended Posts

Lurer på om noen har undersøkt HVOR MYE presisjonen kan variere hvis en begynner å skyte blanke kuler i et løp det bare har vært molykuler i før?

 

Grunnen er at jeg tok et shilen 308 løp som jeg ikke har brukt på endel år, og dundret løs. Gruppene er to i ett hull, og så en slenger på 40mm. Så forandrer jeg litt på kruttmengde eller settedybde og så flytter treffpunktet seg endel, med samme slengere.

 

Bare for å ha sagt det; dette er et select match tight neck løp som gikk på klistrelappen 5 skudd de 2-300 skuddene jeg har brukt det. Sist i bruk under NM i BR i 2000.

 

Nå vil jeg prøve å pusse det helt rent, for noe annet galt er det ikke med riggen. Jeg skjønner bare ikke at moly kan gjøre så store utslag under blanke kuler.

 

Noen som har erfaring med hvor mye dette kan utgjøre :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har også hørt at en ikke skal blande moly og blanke kuler. har muligens litt med mengden moly kuler en har skutt også(om du ikke pusser rent før en skyter blanke). Personlig har jeg blandet blanke og moly kuler på samme turen på skytebanen uten at jeg har merket noe til problemer - men har ikke gått vitenskapelig til verks. Skyter også kun 20 -30 skudd mellom hver pussing.

 

 

Jeg bruker en såpe basert solvent (hoppes ett eller annet) og bronsebørste hver gang jeg kommer hjem fra banen. Virker som det vasker ut det meste slikt "slam".

Link to comment
Share on other sites

Arvet et mauserløp som hadde blitt foret med Moly-kuler her i fjor høst. Etter å ha jobbet iherdig med børste og solventer så løpet reint ut. Fikk et tips om at bremserens på sprayboks fra biltema visstnok skulle være bra medisin mot slike tilfeller og kjøpte en boks.....

 

Åfyttikatta så mye drit som kom ut av et tilsynelatende rent løp :shock: .

Det hører med til historien at løpet etterpå har gått som en stråle med blanke kuler :D .

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Se det...da var mesteparten tilbake til det gamle :D:D

 

Jeg pusset med det meste, men vann+oppvaskmiddel tok endel moly. Antakeligvis nok, for da jeg trodde det var rent las jeg raudnakkes bremsevask tips, og etter å ha stått 5 min i løpet var både løpet og væsken like blankt, så jeg trodde rett; Det var rent...

 

Rett skal være rett; For de fleste vil presisjonen som var før rens være det som kalles meget god presisjon..., men med den nye Rapid Z retikkelen i diarangen, så trenger jeg hver mm :wink: Utrolig kikkert, utrolig smart retikkel; http://www.opticstalk.com/forum_posts.a ... 1&tid=6132

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...