Jump to content

12 hagle patroner lengder


Jonah-Hex

Recommended Posts

Aguila minishells har en lengde på 1 1/2"

 

pix230279140.jpg

 

http://www.northwestshootersupply.com/a ... ounds.aspx

 

Agila's sider er nede for tiden, men der står det enda mer om patronene.

 

På en annen side er dette et tulleprodukt. Når ladningen har en friflukt på opp til 2" i et vanlig haglekammer er det en overhengende fare for lekkasje av gasser fram og inn til haglene. Dette gir i verste fall "balling" eller sammensmelting av hagl.

 

Ikke det, finner jeg noen som selger disse (kun slugs her til lands) så skal jeg nok teste.

Link to comment
Share on other sites

3 1/2 = 89 mm

3 = 76 mm

2 3/4 = 70 mm

2 1/2 = 67,5 mm

2 = 65 mm

 

3 1/2" = 88,9 mm

3" = 76,2 mm

2 3/4" = 69,85 mm

2 1/2" = 63,5 mm

2" = 50,8 mm

1 1/2" = 38,1 mm

 

To-og-en-halv-patronen som du sier er 67,5 er en bastard som opprinnelig hadde avtrapping ved munningen for å passe i de gamle haglene med 2 1/2" kammer. Den er blitt hengende med og brukes blant annet mye på patroner med rullebrett som skal ha samme lengde som 2 3/4" før de er skutt. Slik slipper man å lage forskjellige esker og pakkemaskiner.

 

I hagleverdenen er det lett å blande kammer- og patronlengder. Det er ikke alltid patronlengden har direkte kobling med kammerlengder.

Link to comment
Share on other sites

aresm

>Du kan ikkje vera den ekte Jonah Hex, då hadde du visst

 

På min tid så hadde vi ikke så mange lengder på patronen, dessuten så var 10" mere utbrett i det gamle vesten. 12 er mere britsik. Mens 16 var mest brukt på fastlandet i Europa.

 

Målet mitt er å prøve å lage en liste over alle størrelsene som finnes / har vært produsert.

Mere info. for patron samlingen.

 

Vet om Agila, men glemte dem i farten. De blir litt i kategorien sære, en de finnes.....

Link to comment
Share on other sites

3 1/2" = 88,9 mm

3" = 76,2 mm

2 3/4" = 69,85 mm

2 1/2" = 63,5 mm

2" = 50,8 mm

1 1/2" = 38,1 mm

 

To-og-en-halv-patronen som du sier er 67,5 er en bastard som opprinnelig hadde avtrapping ved munningen for å passe i de gamle haglene med 2 1/2" kammer. Den er blitt hengende med og brukes blant annet mye på patroner med rullebrett som skal ha samme lengde som 2 3/4" før de er skutt. Slik slipper man å lage forskjellige esker og pakkemaskiner.

 

I hagleverdenen er det lett å blande kammer- og patronlengder. Det er ikke alltid patronlengden har direkte kobling med kammerlengder.

 

 

Regner med at de mm betegnelsene du bruker er direkte omregning, er mere ute etter den betegnelsen som blir brukt i litraturen. Alle steder så står det 3 1/2 er 89 mm (selv om dette muligens ikke er korekt)

 

2 3/4" = 69,85 mm Skirves som 70 mm (ikke sant ?)

2 1/2" = 63,5 mm Er dette den samme som skrives som 65 mm da ?

2" = 50,8 mm

1 1/2" = 38,1 mm

 

67,5 mm hva blir den da etter US systemet (tall betegnelser er amerikansk er den ikke eller den også britisk?)

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt omregningspirk. Det er såklart avrundet til nærmeste hele millimeter i daglig bruk. Eller det som ser best ut. Feks kal 10/3,5" som ikke er 10/89, men heller skrivers som 10/90. I kal 12 skrives det 89mm.

 

Det som er kjent som 65mm er det samme som de gamle 2 1/2 patronene. Jeg tror at det er kammeret som 65mm. I tommer blir blir det 2 9/16". Her er det mye rot med overgang fra messing til papp. Ikke alle kammer er beregnet på de litt tykkere papppatronene, og "sløsing" med kammerlengde til lukking av patroner gir noen rare varianter underveis.

 

Når det gjelder bastarden 67,5 mener jeg å huske at det var 65mm kammer og innføring av stjernebretten som tvang fram en marginalt lengre patron, men med nøyaktig samme komponenter. hylsemunningen var lett avappet for å kompansere for overgangskonusen. Ironisk nok er det stikk motsatt nå da 67,5mm brukes mest på ladninger som krever rullebrett. (Slugs, buckshot, diverse light og special loads).

 

I det hele er det ikke et eksakt system. Det eneste som kreves er at patronen ikke er lenger enn kammeret. Måler du på utskutte hylser og leser på pakken ser du at mange fabrikker ikke tar dette så tungt. Det er en del slingringsmon før det merkes på kvaliteten, og det utnyttes når det er prisen bestemmer.

 

Oftest ser det ut som om man bevisst har valgt verdier som korresponderer med "runde tall"i begge leirer. Om det er tilfeldig vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at jeg forvirrer mer enn jeg forklarer.

 

67,5mm er en avart av 2 1/2" patronen. Se på "to-og-en-halv" mer som et navn enn et mål. Kammeret til 2 1/2" måler 65mm, og patronene er stort sett 2 1/2" lange (63,5mm)

 

Jeg har aldri sett 2" (Og 1 1/2") patroner oppgitt i millimeter på esker eller i tabeller. Men er nokså sikker på at både patroner og kammer er mer eller mindre nøyaktig på mål.

 

Egentlig burde du ikke henge deg opp i konverteringen, men heller samle utifra listen uahengig av målesystem. Det er fabrikkene og deres markedsstrattegier som bestemmer om det er tommer eler millimeter som står på pakken.

 

Her er listen slik jeg oppfatter den og korresponderende dimmensjoner og patronlengder slik det står på ammopakker fra div fabrikker:

 

90mm ~ 89mm ~ 3 1/2"

 

76mm ~ (75mm) ~ 3"

 

70mm ~ 2 3/4"

 

65mm ~ (67,5mm) ~ 2 1/2"

 

2"

 

1 1/2"

Link to comment
Share on other sites

Takk Fourten, ja forvirrende men også veldig oppklarende. Betyr at jeg hadde det meste rett.

posting.php?mode=reply&f=3&t=7627#

:D

 

Mener jeg har lest i noen norske blader at en patron ble kalt 50 eller 51 mm (sikkert lik 2").

Men har ikke klart å finne det igjen. (Og orker ikke å bla over hele den "gamle" blad samlingen. )

 

Er det noen som vet om andre lengder / betgenlser til 12" som ikke er i tråen her??

 

Noen som vet hva de Norske Rolling Block "Haglen" var kamret i ?

Link to comment
Share on other sites

Mange rolling block hagle var kamret i kal 24. Dette fordi at de var ombygget fra rifle, og dette kaliberet stemte best med eksisterende diameter. Ellers finnes de vel i både 12 og og 16?

 

Her er en annen kort kaliber 12 patron

02-specialloads_r4_c6.jpg

 

Aner ikke lengden, men den er vel nærmere 1 1/2"

 

 

Det neste må bli hvorfor det ikke finnes kal 16 hagler med 3" kammer, og hvorfor ingen lager .410 patroner i 2 3/4".

 

Dette er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...