Jump to content

For mye havørn?


jamez

Recommended Posts

Han sa vel noe lignende han som fikk hunden sin drept av ulv i Oslomarka også. Tidligere har jeg vært for ulv, men nå har jeg endret synspunkt på dette…

Det er litt pussig at de fleste ”naturvernere” som jeg kjenner til- de bruker faktisk ikke naturen aktivt selv.

Akkurat denne forhenværende ulvevennen har til tider brukt naturen aktivt - han var gjeter i Fåvang gjeterlag i 2011.
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern

Jeg ser nå at det burde vært et opphold mellom de to setningene du siterte, min feil. (Jeg har lagt inn et linjeskift i innlegget ditt. 23/5 - 15. Jegermeistern.) Og for ordens skyld, jeg oppfattet ikke den karen som mistet hunden sin for noen typisk naturverner. De "naturvererne" jeg sikter til har sjelden eller aldri jakthund. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er litt pussig at de fleste ”naturvernere” som jeg kjenner til- de bruker faktisk ikke naturen aktivt selv. De aller fleste holder til i og i rundt byene- og beveger seg skjeldent ut i naturen. De har de sterkeste meningene, og "naturvern betyr mest!" De finnes selvfølgelig også på ”bygda” - også i min kommune. De har sterke meninger om alt fra hønsehauk til blyhagl og ulv, meninger stor sett basert på "tro og følelser", og fakta de har fått av likesinnede. Og de er selv helt overbevist at de faktisk vet hva de snakker om. Det pussige er at jeg treffer de aldri ute i naturen.

 

Dette fortjener sin gjentagelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Her er en artikkel om at mangel på tiamin (vitamin B1) kan være årsak til fugledød i Østersjøen:

 

https://www.nrk.no/nordland/mystisk-mangel-pa-viktig-vitamin-kan-forklare-hvorfor-sjofuglbestandene-stuper-1.14218620

 

Og straks er en "fuglevenn" fra Nordland ute, og mener at det også er forklaringen på nedgangen i bestanden av ærfugl (e, heter den på kysten).

 

Hvis vedkommende hadde tatt seg bryet med å finne et eareir som ligger mer enn 50 meter fra bebyggelse (hvis det finnes), kunne han sett hva som tar eaungene, hvis ikke minken og oteren tar ea først. Nemlig havørna. Her på mine kanter har de tamme ørnene til Ole Martin forlengst gjort ende på ea, men noen gjess og ender klarer å berge unger til jakta starter.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 months later...

Vi har masse havørn, og en del kongeørn, her i Zanzibarland, men til nå har ingen av dem skaffet meg ekstra mobilregning, så vidt jeg vet.

 

Da er det verre med steppeørn, de prater ustanselig i mobilen, og ellers spiller de svindyre dataspill:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/uventet-flytur-kostet-skjorta/71751641

 

PS: Ved siden av artikkelen er det en link til Ole Martin og de tamme ørnene hans.

Link to comment
Share on other sites

På 23.9.2018 den 20.42, Jegermeistern skrev:

Her er en artikkel om at mangel på tiamin (vitamin B1) kan være årsak til fugledød i Østersjøen:

 

https://www.nrk.no/nordland/mystisk-mangel-pa-viktig-vitamin-kan-forklare-hvorfor-sjofuglbestandene-stuper-1.14218620

 

Hørte på en svensk fluefiskepod hvor de ringte en haug med relevante forskere og jeg intervjuet de ang laksedøden i de svenske elver, tiaminmangel er et stort problem på hele den nordlige halvkule, bla hos elg. Visse fuglebestander er halvert. Problemet oppstår langt nede i næringskjeden.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er ikke lenger et uvanlig syn med havørn her øverst i Gudbrandsdalen, da tipper jeg det er pga at det er nok av de på kysten. Det startet med en eller noen få i reinsjakta for mange års siden, de hadde buffet og forsvant igjen etter jakta. Har sett den på sau, ingen ide om hvem/hva som tok livet av den. Så den på andejakt, teknikken var å henge over/bakse på vingene over tjernet og skremme anden ned igjen tvert den kom opp. Det gikk ikke lenge før det ble uttelling. Mener det er enkelt å skille mellom hav og kongeørn, kongen er som en tuna og stiv jetjager mens hav ser ut som en dårlig oppsatt paraglider/hangglider  og fjærer av  vindkulene.

Finnes fiskeørn her og.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I dag er det en artikkel om nedgangen i bestanden av diverse måkearter:

 

https://www.nrk.no/ytring/elsk-maker-1.15085043

 

Det er selvfølgelig flere faktorer som har ført til denne nedgangen. Den viktigste er nok matmangel i tida rett etter klekking. Nå i juli har vi fått sildeyngel her i Zanzibar-land, men det er for sent for mange av måkeungene.

 

Men det er godt gjort å skrive en så lang artikkel, og skylde på faktorer som - sitat -

 

"Vi forstyrrer, forsøpler, forsurer og jakter dem. Vi konkurrerer med sjøfuglene om mat, endrer klimatiske forhold i et forrykende tempo, introduserer fremmede arter inn i sjøfuglens hjem og bygger ned viktige leveområder".

 

Artikkelforfatterne påpeker også faktorer som vindkraft (vindgeneratorene dreper fugl) og oppdrett (hvordan det skulle virke negativt, skriver forfatterne ingenting om). Men de unnlater å nevne en åpenbar årsak: Den sterke veksten i predator-bestandene. Og at arter som oter (som er en notorisk reirplyndrer) og havørn (som har fugleunger som viktig mat om sommeren) har vært totalfredet i over 50 år, og for lengst har oppnådd "mettet" bestand.

 

At vi jegere (som knapt nok skyter idivider av de jaktbare måkeartene) kan desimere bestandene av mink, rødrev, kråke og ravn, hjelper kanskje noe. Men, som nevnt av meg og mange flere tidligere i denne tråden, nå bør det være på tide å vurdere uttak av en del av bestanden av oter og havørn.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

 

At vi jegere (som knapt nok skyter idivider av de jaktbare måkeartene) kan desnt av meg og mange flere tidligere i denne tråden, nå bør det være på tide å vurdere uttak av en del av bestanden av oter og havørn.

Det finnes ikke jaktbare måkearter @Jegermeistern

 

At det er en "nedgang" i antall måker har nok mest med at det på et tidspunkt var utrolig mange, og at de nå er på vei tilbake... Uttak av ca alle sjøfugler til jakt er nok ganske neglisjerbart også, men det er klart at med en fiskebestand i kne, og kystfiske nesten slutt, så er det lite mat for både ærfugl, skarv og måker. Det synes godt her at det er mindre ærfugl og skarv. Måker er det overflod av, jeg tror nok de kan skifte matkilde mye mer enn de andre sjøfuglene.

 

En litt merkelig ting er jo reaksjonen til ornitologene - ærfuglen sulter ihjel - det er jo en tegn på at bestanden er for stor i forhold til mattilgangen, og man kunne jaktet mer. Men reaksjonen er å frede, så enda flere sulter ihjel. Det er jo ikke sånn at det er lite ærfugl, selv om det nok er mindre enn på et eller annet tidligere tidspunkt.

 

Det er jo det samme med selen, vi får ikke jakte på den, for naturvernerene har overbevist SNO om at det ikke er sel her (Offisiell telling = 0, Jeg tror de leide inn blindeforbundet). Bare for å få en masse skadefellinger når de svømmer opp lakselvene. Laksen trumfer som kjent alt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, M67 skrev:

Det finnes ikke jaktbare måkearter @Jegermeistern

 

 Ja, så sannelig er de fjernet fra jaktlista! Gråmåke og svartbak ville nok tålt beskatning. Svartbaken er jo ikke helt fremmed for å ta unger av andre arter. Men i følge "naturvennene" lever jo alt unntatt husdyr av luft og kjærlighet. Jaja, da er det hvertfall ikke jakta som desimerer måkebestandene.

 

29 minutter siden, M67 skrev:

   -   og kystfiske nesten slutt,   -

 

Minner meg om min skjønne (?) barndom, da de små, åpne fiskebåtene kom inn fra storseifisket. Fisken ble sløyd når båtene gikk mot land, og hver båt hadde hundrevis av måker med seg. I dag er kvotene overført til Røkke og andre i kvote- og konsesjonsadelen, fisken tas med enorm fangstinnsats langt til havs, og avfallet kommer, i beste fall, tjalken (havhesten) til gode.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jegermeistern skrev:

 

 Ja, så sannelig er de fjernet fra jaktlista! Gråmåke og svartbak ville nok tålt beskatning. Svartbaken er jo ikke helt fremmed for å ta unger av andre arter. Men i følge "naturvennene" lever jo alt unntatt husdyr av luft og kjærlighet. Jaja, da er det hvertfall ikke jakta som desimerer måkebestandene.

 

Bra du ikke gikk ut og skjøt en iallefall, det hadde neppe blitt straffet mildt...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, M67 skrev:

Bra du ikke gikk ut og skjøt en iallefall, det hadde neppe blitt straffet mildt...

 

Gjest Baardsen skrev jo en selv (-skryt-) -biografi fra fengselet. Det samme gjorde visstnok Dicki Dick Dickens, i følge en hørespillserie i NRK fra ca. 1960. Så kanskje jeg kunne slått meg opp som forfatter, hvis jeg kverket en måse, og måtte tilbringe resten av levetida på Ullersmo?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er en artikkel om havørnbestanden, og påvirkningen på andre arter:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/ornetjeneste-1.15016754

 

Dessverre har verner-fanatikeren Alf Ottar Folkestad fått legge premissene for artikkelen, og andre "forskere" (jeg setter det i anførselstegn, med god grunn, når jeg kjenner til rekrutteringen til slike forskningsstudier) har sluttet seg til. Å desimere rovvilt er "dødssynd", og totalt uaktseptabelt i denne religionen.

 

En annen sak er at samme Folkestad fortsatt får predike sitt evangelium om at havørna er en elendig jeger. Dessverre kan ikke de havørnene jeg har sett verken lese, høre på radio, eller se naturprogrammer på TV, så de vet ikke at Folkestad har utnevnt dem til udugelige. Derfor tar de fugleunger, lam og reinskalver, uten å spørre Folkestad om tillatelse.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Om sider er det noe som beskatter havørnbestanden:

 

https://www.nationen.no/nyhet/fem-havorner-funnet-dode-i-vindkraftverk/

 

Torgeir Nygård mener man vil finne mange flerer drepte fugler, hvis man gjorde systematiske søk. Det vil sikkert kunne finnes flere småfugl, og kanskje rype. Men bladene på vindturbinene dreper nok mest fugler som flyr høyt, som dagrovfugler og måker. Rypene (de som ikke dagrovfuglene og smårovviltet har tatt) berger forhåpentligvis bedre.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er et sært syn de gangene ørna flokker seg og følger sjarkene på tur inn fjorden. Måsen holder seg på god avstand for å si det slik. Et syn jeg har sett litt for mange ganger etter min mening.  

Jeg vet ikke hvor mye ørn det er men fy flate det er plenty. Jeg kan når som helst plukke opp kikkerten, tusle ut på verandaen og finne 2-4 stykk sittende på holmene rett her ute. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

LIkhet for loven?

 

Fallvilt tilhører Viltfondet (v/kommunen, når det gjelder matvilt), og skal selvfølgelig registreres, og, om mulig, tas vare på - - - trodde jeg. Jeg har hvertfall alltid gjort det, og det er blitt mange telefoner til Øyvind på kommunehuset. En gang fikk jeg se en ihjelkjørt fjellvåk i veikanten ved Kyrkjustølen på  Filefjell, tok den med i fryseboksen på campingbilen, og kjørte innom DN og leverte den.

 

Hvis du eller jeg, sånn helt tilfeldig, skulle komme til å knerte ei ørn eller en hønsehauk (for ikke å snakke om ulv!), kan vi se fram til langvarig opphold i en dertil egnet institusjon. Og selvfølgelig blir "viltet" inndratt til statskassen, hvis vi f.eks. har lagt ned mye arbeid i å preparere det.

 

Men dette gjelder ikke for de nye (61 % utenlandseide, hurra for skattefriheten på Cayman Island) industriherrene, som raserer norsk villmark med vindgeneratoranlegg. De trenger hverken å registrere eller ta vare på de fredete fuglene de tar livet av, skulle de finne noen, er det bare å kaste dem i søpla:

 

https://www.nrk.no/mr/vindkraftverk-trenger-ikke-varsle-om-dode-fugler-_-kan-kastes-i-sopla-1.15335674

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Man blir jo kvitt litt ørn da😉. Synd at det «hjulvispene» knerter ryper også😒. Rypene har jeg lyst å knerte selv😇

 

En ting jeg har tenkt mye på er jo at i de områdene hvor det stables opp vifter, så kunne man jo egentlig bare anlegge offroadbaner, skuterløyper, langholdsbaner og skytebaner. Egentlig hva som helst som ingen vil ha. Områdene er jo allerede ødelagt for jakt friluft og generell estetikk. Jeg gidder ikke bruke disse områdene til naturopplevelser lengre. Da drar jeg heller andre plasser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt vanskelig å plassere dette innlegget i en spesifikk fane, men denne fanen er nær nok synes jeg. Det handler om rovfugl. Følg med videre😀

Skulle ut på verandaen og videre ned i garasjen for å hente ved tidligere i dag......dere vet "fyrer med ved" osv

Veldig aktuelt nå, som det har vært svinkaldt i været en periode, hverfall her omkring.

 

Nuvel nok om det. Pleier bestandig å ta et overblikk utover verandaen, før jeg skræver over dørstokken, for å prøve å unngå overraskelser. Sitter liksom i ryggmargen det.

Sitter ofte katter og gnager seg gjennom plastavfalls-sekken. Dufter vel Torsk og Hyse av plastavfallet, vil jeg tro. Fordømrade kryp. Har skremt livskiten av meg flere ganger, da de skyter seg avgårde. Spesielt på kveldstid.

Jaggu titta jeg rett ned på denne karen, som satt så pent på dørmatta og fortærte frokosten, i form av en spurv, eller noe sånt.

20210217_113555.jpg.8eeb5790b25c6dcc1372540b42f55478.jpg

Ville ikke forstyrre midt i frokosten, så det ble forsiktig retrett, for å hente mobiltelefonen, for å knipse bilde, gjennom ruta. Spurvehauken satt pal den. Ville ikke gi slipp på frokosten sin. Se på det killer-blikket da dere. En skikkelig tøffing dette. Jeg hadde det ikke travelt jeg, så lot den sitte i fred.

Jeg titta i stedet ut av stuevinduet og på VM i parallell-slalom på TV'n innimellom.

Ute i hagen ruslet det to rådyr, sammen med småfuglende. Forer småfugler vet dere.

Da fikk jeg plutselig følelsen av at man av og til bor midt i en dyrehage gitt.

En artig opplevelse. Neste gang jeg tittet ut på verandaen, var Spurvehauken borte. Frokosten var grundig fortært den. Kun fjær igjen på dørmatta. Hode og føtter var vekk. Han hadde nok fått i seg det meste, da dette bildet ble tatt.

Nok en påminnelse om at naturen er nådeløs. Spis eller bli spist, passer bra for å beskrive denne opplevelsen.

 

Om dere orker, kommer det muligens en revehistorie, eller flere etter hvert, plassert i korrekt fane. Har vært ute på revejakt igjen jeg vet dere.

Vel....det  var det, i denne omgang.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 11
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/17/2021 at 9:19 PM, Castor said:

Nok en påminnelse om at naturen er nådeløs. Spis eller bli spist,

 

Joda, men for mange "rovviltvenner" i media er denne elementære regelen plutselig "makaber":

 

https://www.nationen.no/nyhet/ekteparet-trodde-ikke-sine-egne-oyne-da-de-sa-hva-ornen-hadde-i-klorne/

 

Som jeg har skrevet i lignende tråder fra forumets begynnelse: Rovviltet må også ha mat, hver dag, året rundt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bly said:

    -    den avisa?

 

Denne saken var først publisert på nettsida til "Dagbladet", men var da koblet opp mot en masse reklame (og en "nyhet" om en som brukte 100 kondomer på en kveld), så jeg linket ikke til den.

 

Bondebladet "Nationen" er jo, som oftest, litt mer edruelig. Men "Disney-ismen" skinner i gjennom der også, dyr "føder", de "dør", og når de har "dødd", blir de "lik", ikke kadaver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Havørn kuttet i to av vindturbin på Fosen (betalingsmur) -

 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/05/02/Det-er-fryktelig-trist-og-fælt-23897778.ece

 

 - og kongeørn kuttet i to ved Jæren:

 

https://www.nrk.no/rogaland/kongeornvenge-klippa-rett-av.-miljokriminalitet_-meiner-motvind-1.15465091

 

Rovviltet blir jo passet på av SNO, Økokrim og Mattilsynet, og nåde den som støkker en ulv, så den får økt puls! Men rundt de "grønne" vindturbinene er det visst ikke så nøye med flyvende rovvilt, som før nevnt, eventuelle drepte rovfugler kan jo bare kastes i søpla:

 

https://www.kammeret.no/topic/55268-for-mye-havørn/?do=findComment&comment=1341823

 

Hvis drepte rovfugler ikke tilhører viltfondet, men er søppel, eller "herreløst gods", kan kanskje vi fra lokalbefolkningen beholde dem, stoppe dem ut, og selge dem til tyske turister? Selvfølgelig med medfølgende sertifikat fra dertil bestemt myndighet på at de er døde i "det grønne skiftets" gode hensikt?

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stor artikkel om havørn på NRK.no:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/ornetjeneste-1.15016754

 

Som vanlig får Alf Ottar Folkestad være "fasit".

 

Fasiten, i følge artikkelen, må jo være å gjøre det man gjør (eller hvertfall burde gjøre) med ulv: Skyte reproduksjonsoverskuddet, ungfuglene. I motsetning til ulv, er det ikke noe vansker med å skille ung havørn fra voksen Derimot kan det kanskje gå med en og annen ung kongeørn, hvis man ikke får se fuglene nedenfra (som man, av svært naturlige årsaker, som oftest får!). "Ungdomsbander" av ung hav- og kongeørn, sammen, er vanlig, hvertfall her på Fosen.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2021 at 11:40 AM, Jegermeistern said:

 

Denne saken var først publisert på nettsida til "Dagbladet", men var da koblet opp mot en masse reklame (og en "nyhet" om en som brukte 100 kondomer på en kveld), så jeg linket ikke til den.

 

Bondebladet "Nationen" er jo, som oftest, litt mer edruelig. Men "Disney-ismen" skinner i gjennom der også, dyr "føder", de "dør", og når de har "dødd", blir de "lik", ikke kadaver.

Øh... Du vet at reklamen du ser baserer seg mye på netthistorikken din...  9_9:D

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2013 at 5:29 PM, Chiefen.v-2 said:

Eksporter de til Skottland så blir de skutt der etterhvert som de begynner å ete sau..

 

Det har vært "en del" misnøye med gjeninnføring av havørn, ja. Saueeiere har kverket de flysendte ørnene, straks de begynte å sette sau på menyen. Jeg finner ikke særlig mye om hvordan det går med de som måtte desimere bestanden på litt ureglementert måte der borte. Kanskje har ikke den derværende parallellen til SNO/Økokrim 70 politifolk til disposisjon, for å ligge i buskene og speide etter eventuelle lovbrudd, slik som i Trysil.

 

Nå er nye havørnunger snart på "andre vinger", på tur over til Irland denne gangen:

 

https://www.adressa.no/pluss/magasin/2021/06/20/Ørneungene-som-skal-på-langtur-24088458.ece

 

Link to comment
Share on other sites

Ca 20 km fra Øygarden, litt lengre inn i landet er det et område der det er observert rundt 50 havørn samtidig. Litt lengre nord, i Austreim er det vanlig å se opptil 10-15 stk samtidig. Dette viser at bestanden er høy i området, og disse fuglene streifer langt. Det er vist nok også observert hekking av havørn i Bergen kommune og jeg har flere ganger observert havørn i det området. Det er derfor ikke tvil om at bestanden på Vestlandet er stor.

Link to comment
Share on other sites

Mer eksport! Til Spania denne gangen:

 

https://www.nationen.no/nyhet/norske-havornungar-blir-sende-med-charterfly-til-spania/

 

I artikkelen står det at de sendes "til Madrid". Madrid er vel det stedet på den Ibeiske halvøya som er lengst unna sjø? Alicante skulle vel passe bedre (ikke den eneste "eksportartikkelen" som holder til der!).

Link to comment
Share on other sites

On 6/22/2021 at 9:18 AM, Gillen said:

Vest for Bergen er det som kjent en stor og vidstrakt skjærgård, men til tross for mange turer så har jeg ikke sett mye havørn.

Men minken synes å trives 😉

 

 

4-5 i lufta over Mongstad sist mandag.

 

Her på skvalpeskjæret i nordvest er havørn dagligdags å se, tett ved og til dels i boligfelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...