Jump to content
jamez

For mye havørn?

Recommended Posts

Han sa vel noe lignende han som fikk hunden sin drept av ulv i Oslomarka også. Tidligere har jeg vært for ulv, men nå har jeg endret synspunkt på dette…

Det er litt pussig at de fleste ”naturvernere” som jeg kjenner til- de bruker faktisk ikke naturen aktivt selv.

Akkurat denne forhenværende ulvevennen har til tider brukt naturen aktivt - han var gjeter i Fåvang gjeterlag i 2011.

Jegermeistern

Jeg ser nå at det burde vært et opphold mellom de to setningene du siterte, min feil. (Jeg har lagt inn et linjeskift i innlegget ditt. 23/5 - 15. Jegermeistern.) Og for ordens skyld, jeg oppfattet ikke den karen som mistet hunden sin for noen typisk naturverner. De "naturvererne" jeg sikter til har sjelden eller aldri jakthund. :wink:

lav produksjon av kongeørn er vel en mulig bieffekt av stor bestand av havørn og dårlig med småvilt ?

Virker ikke urimelig...

I Norge er det politisk vedtatt at havørna kun er en åtseleter som ikke dreper noe sjøl.

Det er litt pussig at de fleste ”naturvernere” som jeg kjenner til- de bruker faktisk ikke naturen aktivt selv. De aller fleste holder til i og i rundt byene- og beveger seg skjeldent ut i naturen. De har de sterkeste meningene, og "naturvern betyr mest!" De finnes selvfølgelig også på ”bygda” - også i min kommune. De har sterke meninger om alt fra hønsehauk til blyhagl og ulv, meninger stor sett basert på "tro og følelser", og fakta de har fått av likesinnede. Og de er selv helt overbevist at de faktisk vet hva de snakker om. Det pussige er at jeg treffer de aldri ute i naturen.

Dette fortjener sin gjentagelse.

Her er en artikkel om at mangel på tiamin (vitamin B1) kan være årsak til fugledød i Østersjøen:

https://www.nrk.no/nordland/mystisk-mangel-pa-viktig-vitamin-kan-forklare-hvorfor-sjofuglbestandene-stuper-1.14218620

Og straks er en "fuglevenn" fra Nordland ute, og mener at det også er forklaringen på nedgangen i bestanden av ærfugl (e, heter den på kysten).

Hvis vedkommende hadde tatt seg bryet med å finne et eareir som ligger mer enn 50 meter fra bebyggelse (hvis det finnes), kunne han sett hva som tar eaungene, hvis ikke minken og oteren tar ea først. Nemlig havørna. Her på mine kanter har de tamme ørnene til Ole Martin forlengst gjort ende på ea, men noen gjess og ender klarer å berge unger til jakta starter.

Vi har masse havørn, og en del kongeørn, her i Zanzibarland, men til nå har ingen av dem skaffet meg ekstra mobilregning, så vidt jeg vet.

Da er det verre med steppeørn, de prater ustanselig i mobilen, og ellers spiller de svindyre dataspill:

https://www.dagbladet.no/nyheter/uventet-flytur-kostet-skjorta/71751641

PS: Ved siden av artikkelen er det en link til Ole Martin og de tamme ørnene hans.

På 23.9.2018 den 20.42, Jegermeistern skrev:

Her er en artikkel om at mangel på tiamin (vitamin B1) kan være årsak til fugledød i Østersjøen:

https://www.nrk.no/nordland/mystisk-mangel-pa-viktig-vitamin-kan-forklare-hvorfor-sjofuglbestandene-stuper-1.14218620

Hørte på en svensk fluefiskepod hvor de ringte en haug med relevante forskere og jeg intervjuet de ang laksedøden i de svenske elver, tiaminmangel er et stort problem på hele den nordlige halvkule, bla hos elg. Visse fuglebestander er halvert. Problemet oppstår langt nede i næringskjeden.

Edited by Polardego

Er ikke lenger et uvanlig syn med havørn her øverst i Gudbrandsdalen, da tipper jeg det er pga at det er nok av de på kysten. Det startet med en eller noen få i reinsjakta for mange års siden, de hadde buffet og forsvant igjen etter jakta. Har sett den på sau, ingen ide om hvem/hva som tok livet av den. Så den på andejakt, teknikken var å henge over/bakse på vingene over tjernet og skremme anden ned igjen tvert den kom opp. Det gikk ikke lenge før det ble uttelling. Mener det er enkelt å skille mellom hav og kongeørn, kongen er som en tuna og stiv jetjager mens hav ser ut som en dårlig oppsatt paraglider/hangglider  og fjærer av  vindkulene.

Finnes fiskeørn her og.

Vel her jeg nå sitter og har hjemmekontor kan jeg i øyeblikket se ni stykker som sitter et par hundrede meter fra huset mitt. Havørn er det i hopetall men ærfugl som en før så massevis av her jeg ikke sett her på mange år.

Nei tror ikke det her jeg holder til er det ikke mink. Men det er mye oter og den kan nok også være en faktor.